4 spôsoby, ako dodržiavať denný harmonogram

Naučiť sa vyvážiť rôzne povinnosti vo svojom živote môže byť náročné. Práca, škola a každodenné povinnosti sa môžu nahromadiť, zatiaľ čo vás priatelia alebo rodina požiadajú o pomoc. Je tiež dôležité venovať nejaký čas starostlivosti o seba. Keď budete dodržiavať denný harmonogram, tieto úlohy sa vám budú zdať ľahšie zvládnuteľné. Vytvorením rozvrhu môžete vyvážiť krátkodobé a dlhodobé ciele. Pomôže vám to určiť priority toho, čo je vo vašom živote dôležité.

Metóda 1 zo 4: Navrhnutie denného rozvrhu


Zistite, ako zvyčajne trávite svoj čas. Skôr než zistíte, ako optimalizovať svoj čas, získajte dobrý prehľad o tom, ako už riadite každodenné záležitosti. Ak musíte chodiť do školy alebo do práce, tieto hodiny sú už riadené za vás. Vo voľnom čase máte oveľa väčšiu mieru flexibility.

  • Strávte niekoľko dní sledovaním toho, ako trávite svoj čas. Napíšte si, čo presne robíte každý deň. Venujte veľkú pozornosť tomu, ako trávite voľný čas. Hráte videohry, alebo upratujete dom? Urobte si zoznam týchto činností a času, ktorý im venujete.


Odhadnite, koľko času strávite dochádzaním do školy, do práce a vybavovaním záležitostí. Je pravdepodobné, že pomerne veľkú časť niektorých dní strávite len cestovaním do práce alebo do školy, alebo zo školy, alebo vybavovaním záležitostí. Je to čas, ktorý je potrebný na to, aby ste si udržali poriadok vo svojich dňoch a dokončili základné úlohy. Všimnite si, ako dlho tieto cesty zvyčajne trvajú, a vyčleňte si v dennom rozvrhu dostatok času na presun z miesta na miesto.

  • Na základe týchto časov upravte svoj rozvrh.


Určite si, kedy ste najproduktívnejší. Pri zostavovaní denného rozvrhu premýšľajte o tom, ako budete štruktúrovať jednotlivé úlohy. Možno by bolo dobré zmeniť usporiadanie niektorých úloh tak, aby ste mohli maximalizovať svoju produktivitu. Zistite napríklad, kedy môžete pracovať najproduktívnejšie. Určite si, kedy sa budete rozptyľovať pri odpovedaní na telefón alebo e-maily. Možno zistíte, že sa vám najlepšie pracuje skoro ráno, zatiaľ čo v polovici popoludnia ste bombardovaní telefonátmi.[1]


Venujte pozornosť tomu, ako vaše rutinné činnosti ovplyvňujú váš každodenný život. Vedenie denného rozvrhu je veľmi dôležité, aby ste sa naučili, ako rutina ovplyvňuje váš každodenný život. Niekedy môžu byť rutiny zlými návykmi, ktoré vám môžu v skutočnosti brániť v získavaní potešenia alebo v dosahovaní vašich cieľov. Na to, aby sa tieto veci uskutočnili, sú potrebné ďalšie postupy. Keď budete experimentovať s plánovaním svojho času, premýšľajte o tom, akú úlohu už vo vašom živote zohrávajú rutinné postupy.

  • Môžete si napríklad všimnúť trend vo svojom každodennom živote, keď sa unavujete pri činnosti, ktorá vás baví. Potom nemáte chuť alebo energiu robiť niečo iné, napríklad pracovať na dosiahnutí dlhodobejšieho cieľa. Na druhej strane by ste mohli stráviť všetok svoj čas plnením jednej spoločenskej požiadavky za druhou, takže by ste si nikdy nenašli čas na starostlivosť o seba. Každá z týchto rutín môže byť pre vašu osobnú pohodu rovnako škodlivá. Preto je dôležité všímať si, ako rutina ovplyvňuje váš život.
  • Keď si začnete všímať rutinné činnosti vo svojom živote, ktoré vám bránia v plnení cieľov alebo v dosiahnutí toho, po čom túžite, premýšľajte o spôsoboch, ako ich zmeniť, aby ste zo svojho času získali viac. Mohlo by to byť také jednoduché, ako zaviesť obmedzenia pre určité činnosti, napríklad hranie videohier. Možno si ich dovolíte zahrať až po tom, ako dokončíte úlohu súvisiacu s dlhodobým cieľom. Alebo je možno potrebné naučiť sa povedať ľuďom nie, keď vás o niečo požiadajú, aby ste mohli pracovať na starostlivosti o seba.


Znížte množstvo premrhaného času. Možno existujú časti vášho dňa, ktoré sa zdajú byť stratou času. Mnohým z nich sa možno nedá vyhnúť, napríklad rannému dochádzaniu do práce alebo ceste na poštu v čase obeda, keď je tam najviac práce. Pozrite sa na svoj rozvrh a zistite, v ktorých momentoch strácate čas. Premyslite si, ako by ste mohli zmeniť usporiadanie svojho rozvrhu, aby ste obmedzili plytvanie časom.

  • Ak nemôžete zmeniť usporiadanie vecí, zvážte, či dokážete vykonávať viacero úloh. Získajte počas ranného dochádzania do práce pokojný čas jazdou autobusom. Potom si možno budete môcť vychutnať kávu pri čítaní románu.


Naplánujte si deň večer predtým. Zvyčajne je najlepšie pripraviť si plány na deň vopred. Ak ste si nikdy predtým nevytvárali plán, môže vám chvíľu trvať, kým sa vám podarí vyriešiť všetky problémy. Neočakávajte, že na to prídete hneď prvý deň alebo dokonca prvý týždeň.

  • Urobte si hrubý plán na nasledujúci deň, v ktorom uvediete všetky činnosti, ktoré chcete dokončiť, a čas, ktorý chcete venovať každej z nich. Dovoľte si určitú flexibilitu, keď sa aklimatizujete na to, že máte svoj čas rozvrhnutý.

Metóda 2 zo 4: Vyváženie krátkodobých záväzkov s dlhodobými cieľmi


Zahrňte svoje dlhodobé ciele do svojich každodenných činností. Aj keď zistenie, čo chcete každý deň robiť, môže znieť relatívne jednoducho, v skutočnosti to môže byť najťažší a najzásadnejší krok pri učení sa, ako dodržiavať denný harmonogram. Nie vždy je ľahké zistiť svoje ciele a dosiahnuť ich. Zároveň to, čo chcete robiť v danej chvíli, nemusí byť v súlade s vašimi dlhodobými cieľmi. Najlepšie je tieto činnosti čo najviac vyvážiť, na rozdiel od toho, aby ste sa zameriavali len na jednu alebo druhú.

  • Stanovte si dlhodobé ciele. Máte konkrétnu prácu alebo kariéru, ktorej by ste sa chceli venovať? Existujú určití ľudia, ktorých poznáte a s ktorými by ste sa chceli lepšie spriateliť? Možno sa chcete dostať do športového tímu vo vašej škole. Nech už sú vaše ciele akékoľvek, keď si ich zapíšete na papier, môžu sa vám zdať konkrétnejšie, ako keby zostali len predstavami vo vašej hlave.
  • Vytvorte si zoznam postupných vecí, ktoré môžete urobiť, aby ste začali dosahovať tieto ciele. Naplánujte si každý deň čas na tieto činnosti. [2]


Oddeľte ciele, ktoré máte vy sami, od tých, ktoré pre vás vytvorili iní ľudia. Pri určovaní svojich cieľov je užitočné nechať si poradiť od iných. Je však dôležité rozpoznať ciele, ktoré sú skutočne relevantné pre vaše vlastné túžby. Váš denný rozvrh môže mať stále povinnosti, ktoré nie sú v súlade s vašimi vlastnými cieľmi.[3]

  • Napríklad, chce váš rodič, aby ste sa stali niečím konkrétnym, napríklad právnikom alebo lekárom? Hoci sa takéto želania často spájajú s túžbami rodičov, aby ich deti boli šťastné a úspešné, táto kariérna cesta nemusí dieťa urobiť šťastným a naplneným. Rozhovor s nimi o tom, ako by ich túžby po vás mohli potláčať vašu nezávislosť, môže byť dobrým prvým krokom k tomu, aby ste si tieto veci mohli pohodlnejšie vyriešiť sami. Najhoršie, čo môžete urobiť, je prežiť život robením toho, čo chcú iní, a nikdy neprísť na to, čo vás urobí skutočne šťastnými.
  • Keď si určíte svoje vlastné dlhodobé ciele, zistite, ako sa zhodujú s očakávaniami, ktoré voči vám majú ostatní ľudia. Možno sa nebudete môcť úplne vyhnúť svojim povinnostiam a očakávaniam iných ľudí. Môžete si však začať rozvrhovať svoj čas tak, aby ste sa usilovnejšie sústredili na svoje vlastné ciele.


Stanovte si priority v zozname úloh. Na vašom zozname každodenných úloh sa určite objavia položky, ktoré je potrebné urobiť hneď. Ostatné úlohy môžu počkať. Pri strategickom plánovaní toku vášho denného programu si vyhraďte čas na najnevyhnutnejšie úlohy.[4]

  • Možno máte niektoré úlohy, ktoré sú rovnaké každý deň, zatiaľ čo iné úlohy sú jednorazové. Možno budete musieť upraviť svoj rozvrh, aby ste sa prispôsobili jednorazovým činnostiam. Môžete si ich dokonca naplánovať vo svojom dennom rozvrhu. Každý deň si označte časový blok ako „flexibilný“ čas. To sa môže použiť na starostlivosť o nepredvídané úlohy. Ak nemáte úlohu na daný deň, môžete ju využiť na dosiahnutie pokroku v osobnom dlhodobom cieli, napríklad na návštevu posilňovne alebo cvičenie na gitare.

Metóda 3 zo 4: Zapisovanie harmonogramu


Nájdite si najlepšie médium na zaznamenávanie svojho rozvrhu. Mať zapísaný rozvrh je jeden z najlepších spôsobov, ako si zabezpečiť, že budete dodržiavať plán. Ak budete mať k svojmu plánu ľahký prístup, zvyknete ho pravidelne kontrolovať. Zistite, ktorá metóda vám najlepšie vyhovuje. Potom sa môžete dostať k svojmu rozvrhu, keď potrebujete pripomenúť, čo je na zozname ďalšie.

  • Niektorí ľudia si ho radšej zapisujú do denného plánovača. Iní si radi vedú záznamy na notebooku alebo tablete. Existuje veľa užitočných aplikácií na plánovanie pre mobilné telefóny.[5]
  • Ak používate počítač alebo telefón na zaznamenávanie svojho plánu, môžete si nastaviť pripomenutia, ktoré vás upozornia, keď sa blížia dôležité úlohy.


Rozpočítajte si deň na 30-minútové úseky. Keď si začnete zostavovať svoj denný plán, rozdeľte si deň na polhodinové úseky.[6]
Tieto časové úseky sú zvládnuteľné množstvá, v ktorých môžete splniť určité úlohy. Potom nemusíte plánovať svoj rozvrh na minútu presne.


Najskôr si do rozvrhu zapracujte potrebné činnosti. Počas dňa budete mať povinnosti, ktoré je potrebné splniť v konkrétnom čase. Napríklad potrebujete vyzdvihnúť svoje deti v škole o 8:00 ráno.m. Musíte ich vyzdvihnúť o 15:00 hod.m. Tieto typy činností zaraďte do svojho rozvrhu ako prvé. [7]


Zaradiť do „flexibilného“ času. Po zapracovaní povinností do rozvrhu hľadajte časové vrecká, ktoré si nevyžadujú konkrétne činnosti. Tieto sú považované za „flexibilný“ čas. Teraz sa pozrite na svoje dlhodobé ciele a začnite do svojho rozvrhu zaraďovať činnosti, ktoré vám pomôžu dosiahnuť vaše ciele.

  • Flexibilný čas môžete využiť aj na nepredvídané povinnosti alebo iné aktivity, ktoré sa vyskytnú na poslednú chvíľu.


Často sa odvolávajte na svoj harmonogram. Keď si začnete zvykať na používanie rozvrhu, mali by ste ho často konzultovať. Pomôže vám to pripomenúť si plánované činnosti. To vás zároveň udrží na správnej ceste, aby ste netrávili príliš veľa času vykonávaním jednej činnosti alebo úlohy.


Upravte si rozvrh podľa potreby. Keď začnete pracovať so svojím denným rozvrhom, môžete vyhodnotiť, ako vám vyhovuje. Urobte úpravy na základe toho, koľko času venujete rôznym úlohám.

  • Nezabudnite zahrnúť svoje dlhodobé ciele, aby ste mali istotu, že ich dosiahnete.

Metóda 4 zo 4:Vyhraďte si čas pre seba


Rozvíjajte nápady na udržiavanie starostlivosti o seba. Plánovanie času nie je dôležité len pre to, aby ste boli produktívni a splnili svoje spoločenské požiadavky. Môže byť tiež celkom užitočný pri udržiavaní si zdravia a šťastia. [8]
Výskumníci napríklad zistili, že vysokoškoláci, ktorí si naplánujú čas na starostlivosť o seba, lepšie zvládajú stres a úspešnejšie plnia svoje ciele. [9]
Myers, S. B., Sweeney, A. C., Popick, V., Wesley, K., Bordfeld, A., & Fingerhut, R. (2012). Praktiky starostlivosti o seba a vnímaná úroveň stresu medzi absolventmi psychológie. Príprava a vzdelávanie v profesionálnej psychológii, 6(1), 55-66.

  • Starostlivosť o seba je pre každého človeka iná. Môže zahŕňať meditáciu, zdriemnutie, hranie videohier, zavolanie priateľovi alebo iné aktivity. Zistite, ktoré činnosti vám najlepšie prinášajú potešenie a/alebo znižujú stres.


Naplánujte si vo svojom rozvrhu pevný čas na starostlivosť o seba. Pevný čas je stanovený čas, ktorý venujete starostlivosti o seba. Aj keď možno chápete, že potrebujete starostlivosť o seba, v skutočnosti ju nemusíte vykonávať, pokiaľ nemáte stanovený čas, ktorý je špeciálne určený na starostlivosť o seba.

  • Naplánujte si mesačnú masáž alebo si každý deň naplánujte 30 minút hrania videohier. Ak si nájdete čas pre seba, bude pre vás jednoduchšie riešiť niektoré nepríjemnejšie povinnosti.

  • Odmeňte sa za úspešné splnenie plánu. Keď budete úspešne manévrovať svojím dňom na základe plánu, ktorý ste si zostavili, nezabudnite sa odmeniť za svoju tvrdú prácu. Možno si nechajte vo vrecku svoju obľúbenú sladkosť a dovoľte si ju dopriať, keď úspešne dokončíte naplánovanú činnosť. Tento druh pozitívneho posilňovania vám môže pomôcť spájať funkčné zmeny vo vašom správaní s príjemnými pocitmi.
  • Odkazy