4 spôsoby, ako efektívne používať afirmácie

Afirmácie môžu pomôcť zmeniť váš svet z negatívneho na pozitívny len za niekoľko minút denne. Tieto malé výroky sú pozitívne tvrdenia, ktoré vám môžu pomôcť udržať si motiváciu a rozvíjať pozitívnejšie vnímanie seba samého. Afirmácie vám môžu pomôcť nielen zmeniť negatívne myšlienky, ale môžu vás aj motivovať k dosiahnutiu hlavných cieľov. Afirmácie sa dajú ľahko vytvoriť a používať, ale aby fungovali, budete potrebovať odhodlanie.

Metóda 1 z 3: Používanie afirmácií na boj proti negatívnemu mysleniu


Urobte si zoznam negatívnych myšlienok, ktoré chcete odmietnuť. Afirmácie môžu byť užitočné pri premene negatívnych myšlienok na pozitívne. Aby ste však mohli účinne čeliť týmto myšlienkam, musíte ich najprv identifikovať. Začnite tým, že si napíšete zoznam negatívnych myšlienok, na ktorých odstránení chcete pracovať pomocou pozitívnych afirmácií.[1]

  • Ak si napríklad neustále hovoríte, že ste škaredí a bezcenní, dve negatívne myšlienky, ktoré by stálo za to si zapísať, by boli: „Myslím si, že neprispievam svetu okolo seba“ a „Nie som spokojný so svojím vzhľadom“.“
  • Napíšte si toľko negatívnych myšlienok, koľko vám vyhovuje. Práve teraz si práve robíte brainstorming vecí, ktorým sa možno budete chcieť venovať.
    • Negatívne afirmácie zvyčajne vychádzajú zo skresleného pohľadu na realitu, takže pozitívne afirmácie budú vychádzať z objektívnejšej pravdy.[2]
      Odborný zdroj
      Michael Stern
      Životný kouč
      Odborný rozhovor. 1 júl 2020.


Stanovte si priority v zozname, aby ste určili, na čom chcete pracovať. Po dokončení zoznamu negatívnych myšlienok sa zamyslite nad tým, ktoré z nich vás najviac ovplyvňujú v každodennom živote. Ak chcete z afirmácií vyťažiť čo najviac, zamerajte sa vždy na jednu alebo dve negatívne samomluvy. Použite svoj zoznam, ktorý vám pomôže rozhodnúť sa, ktorých negatívnych myšlienok sa chcete zbaviť najviac.[3]

  • Môže byť lákavé pokúsiť sa prekonať všetky svoje negatívne myšlienky. V konečnom dôsledku však budete mať väčší úspech, ak začnete len s jednou alebo dvoma a budete sa k nim prepracovávať.
  • Skúste si každý deň zapisovať všetky negatívne myšlienky, ktoré máte. Po týždni alebo dvoch sa pozrite do tohto denníka, aby ste zistili, aké typy obáv alebo kritiky stále máte. Tieto opakujúce sa myšlienky by pravdepodobne mali byť prioritou na odstránenie.


Napíšte si protiargument k svojej negatívnej myšlienke. Po tom, ako si vyberiete časť negatívneho sebavedomia, na ktorú sa chcete zamerať, napíšte k nej protiargument. Poskytnite si dôkazy, ktoré vyvracajú vašu negatívnu myšlienku, a potvrďte si, ako sa vďaka týmto dôkazom cítite. To poskytne základ pre vašu afirmáciu.[4]

  • Ak sa napríklad snažíte čeliť myšlienke, že nie ste veľmi inteligentní, môžete napísať: „Viem, ako navrhnúť program od základov, a to mi dáva pocit, že som schopný a inteligentný.“
  • Vo svojich protiargumentoch neklamte sami sebe. Ak napríklad nie ste skvelí v matematike, nehovorte si, že ste. Najúčinnejšie protiargumenty budú tie, ktoré majú korene v pravde. Čerpajte zo všetkých úžasných zručností a skúseností, ktoré už máte.[5]
    Odborný zdroj
    Michael Stern
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 1. júla 2020.
  • Vo svojich afirmáciách nebuďte príliš pozitívni, aspoň nie na začiatku. V skutočnosti je lepšie, keď na začiatku používate neutrálne protiargumenty než pozitívne. Časom môžete začať byť optimistickejší.


Vytvorte si afirmáciu pomocou protiargumentu. Na základe protiargumentu napíšte svoju afirmáciu. Vaša afirmácia by vás mala identifikovať v pozitívnom svetle a rámcovať vás ako človeka, ktorého si vážite. Mala by tiež využívať pocity, ktoré ste identifikovali vo svojom protiargumente, aby ste sa podporili a overili si, prečo vám to stojí za to.[6]

  • Napríklad študent vysokej školy, ktorý sa cíti neinteligentný, si môže povedať: „Som inteligentný, schopný študent, ktorý je na ceste k ukončeniu štúdia.“ Ak si myslíte, že je to.“ Niekto, kto bojuje s depresiou, si môže napísať: „Som milujúci, starostlivý človek, ktorý si zaslúži byť šťastný.“


Opakujte si svoju afirmáciu denne aspoň 5 minút. Každý deň si vyhraďte aspoň 5 minút na to, aby ste si svoju afirmáciu opakovane povedali. Ak môžete, pozrite sa na seba priamo do zrkadla a počas tejto doby si nahlas povedzte svoju afirmáciu. Spočiatku sa budete cítiť nepríjemne, ale afirmácie fungujú len vďaka opakovaniu. Niekedy si jednoducho musíte osvojiť mentalitu „predstierať, kým sa vám to podarí“.[7]

  • Pokračujte v tomto procese tak dlho, ako budete potrebovať, aby ste vyvrátili svoju negatívnu myšlienku. Pre niektorých ľudí to môže byť otázka niekoľkých týždňov. U iných to môže trvať mesiace alebo dokonca roky.
  • Vaša afirmácia bude pomaly nútiť váš mozog, aby sa konfrontoval s nesúladom medzi tým, čo hovoríte, a tým, ako sa vidíte. Opakovanie afirmácie pomáha preškoliť váš mozog, aby sa prestal cítiť tak nepríjemne, keď o sebe myslíte pozitívne.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj

Metóda 2 z 3: Vizualizácia pozitívnych výsledkov pomocou afirmácií


Stanovte si svoj želaný cieľ alebo výsledok. Vaša afirmácia bude najlepšie fungovať, keď sa zameria na konkrétny cieľ alebo výsledok. Váš cieľ môže byť trvalý, napríklad byť sebavedomejší alebo napredovať v kariére. Mohol by mať aj stanovený termín, napríklad dokončiť projekt načas alebo byť pripravený na veľkú udalosť.[9]

  • Výber výsledku vám pomôže zamerať afirmáciu a dať jej reálne uplatnenie v každodennom živote.
  • Dajte si dostatok času na dosiahnutie svojho cieľa alebo na vytvorenie nového návyku. Vytvorenie nového návyku alebo zmena starého návyku môže trvať približne 66 dní.[10]
  • Afirmácie sú užitočné na to, aby ste začali prepájať svoj mozog na pozitívnejšie myslenie, ale tento proces musíte podporiť správaním, ktoré ďalej posilňuje pravdivosť vašich pozitívnych afirmácií.[11]
    Odborný zdroj
    Michael Stern
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 1. júla 2020.


Vypíšte si svoje pozitívne vlastnosti. Málokedy sa zameriavame na to, čo sa nám na sebe páči, ale naše silné stránky sú nesmierne dôležité pri dosahovaní našich cieľov. Súpis vašich pozitívnych vlastností vám pomôže vidieť všetky vaše osobné silné stránky. Napíšte si zoznam všetkých svojich pozitívnych vlastností, ktoré vám pomôžu pri vedení afirmácií.[12]

  • Zhodnoťte sa tým, že si urobíte súpis svojich najlepších vlastností, schopností alebo iných atribútov: Ste nádherný? Napíšte si ju. Ste pracovitý človek? Zaznamenávajte si ju.
  • Svoje vety píšte krátke, v prvej osobe, ako napríklad „Som štedrý“ alebo „Ovládam 4 jazyky“.“
  • Ak máte problém myslieť na pozitívne veci, vyzvite sa, aby ste si na začiatok napísali aspoň 5 pozitívnych vlastností. Možno zistíte, že keď sa do toho pustíte, bude vám táto činnosť viac vyhovovať.
  • Skúste sa spýtať niekoho iného na jeho názor na to, aké sú vaše pozitívne vlastnosti. Môžu identifikovať vlastnosti, ktoré ste si na sebe nevšimli.


Zosúlaďte niektoré svoje pozitívne vlastnosti so svojimi cieľmi. Spýtajte sa sami seba, ktoré z vašich pozitívnych vlastností vám pomôžu dosiahnuť ciele alebo dosiahnuť výsledok, ktorý chcete. Ak napríklad prestávate fajčiť, môžete sa oprieť o svoju silu vôle alebo odvahu. Ak sa snažíte prejsť triedou, možno sa budete chcieť viac zamerať na svoje odhodlanie a inteligenciu.[13]


Napíšte si afirmáciu s použitím svojich pozitívnych vlastností. Keď už viete, aké vlastnosti vám pomôžu dosiahnuť váš cieľ, napíšte si afirmáciu. Zamerajte ju na akciu tým, že budete afirmovať, že dosiahnete svoj cieľ. Potom vymenujte pozitívne vlastnosti, ktoré vám pomôžu dosiahnuť váš cieľ.[14]

  • Ak sa napríklad snažíte prestať fajčiť, povedzte si: „Prestanem fajčiť, pretože som silný, odhodlaný a stojím za tú námahu.“ Ak túžite po povýšení, skúste: „Povýšenie získam, pretože som skúsený a schopný projektový manažér.“


Každý deň si aspoň 5 minút hovorte svoju afirmáciu. Aby vaša afirmácia fungovala, musíte sa jej vystavovať každý deň. Postavte sa pred zrkadlo a aspoň niekoľko minút si nahlas opakujte svoju afirmáciu. Čím častejšie svoju afirmáciu vyslovujete, tým viac povzbudzujete svoj mozog, aby si vizualizoval váš pozitívny výsledok. [15]

  • Ak si môžete dvakrát denne vyhradiť 5 minút na vyslovenie svojej afirmácie, je to ešte lepšie.

Metóda 3 z 3:Ako z afirmácií vyťažiť čo najviac


Používajte svoje afirmácie ako návod na zmenu. Afirmácie môžu byť silným nástrojom na svojpomoc, ale ich vyslovenie je len časťou procesu. Aby boli afirmácie skutočne účinné, musia byť spojené s činmi. Používajte svoju afirmáciu ako návod na zmenu, ktorú chcete vo svojom živote uskutočniť. Potom podniknite kroky na dosiahnutie tejto zmeny.[16]

  • Ak chcete povýšenie, napíšte si afirmáciu, v ktorej si dáte najavo, že ste toho hodní. Potom aktualizujte svoj životopis, pripravte silnú ponuku a oznámte to svojmu šéfovi. Vaša afirmácia vám pomôže presvedčiť sa, že ste schopní a vaše činy vám pomôžu vykonať prácu.
  • Použite svoju afirmáciu ako pripomienku skutočnosti, že môžete byť osobou, ktorou chcete byť. Mala by vyzdvihnúť niektoré z vašich najlepších vlastností. Zamyslite sa nad nimi, keď sa vám bude dariť.


Okrem vyslovovania afirmácií si ich aj napíšte. Okrem toho, že si afirmácie budete každý deň hovoriť, napíšte si ich, keď budete mať chvíľu. To poskytuje inú mentálnu spätnú väzbu ako vyslovovanie afirmácií, čo môže pomôcť ešte viac posilniť vaše ciele a silné stránky. Je to tiež dobrý spôsob, ako použiť svoju afirmáciu na miestach, ako je práca alebo škola, keď ju potrebujete, ale nechcete, aby ju ostatní počuli.[17]

  • Môžete sa rozhodnúť, že si svoju afirmáciu napíšete určitý početkrát, napríklad aspoň 10-krát pred spaním.
  • Umiestnite svoje afirmácie na miesta, kde ich budete často vidieť. Umiestnite si ho na stôl, zrkadlo, palubnú dosku auta alebo počítača. Vložte si ho do peňaženky alebo so sebou noste malý zápisník.
  • Prípadne sa môžete rozhodnúť, že si ho budete vypisovať len vtedy, keď sa budete cítiť obzvlášť vystresovaní alebo rozrušení.


Meditujte nad svojimi afirmáciami. Zavrite oči, zhlboka dýchajte, snažte sa vypnúť zvyšok sveta a premýšľajte o svojich afirmáciách. Pomaly a pokojne si opakujte slová a premýšľajte o tom, čo pre vás každé z nich znamená. Vizualizujte si pozitívne pocity, ktoré chcete vytvoriť, alebo ciele, ktoré chcete dosiahnuť, zakaždým, keď vyslovíte svoju afirmáciu.

  • Ak ste v meditácii nováčikom, začnite tým, že sa niekoľkokrát pomaly a zhlboka nadýchnete a pokúsite sa vyčistiť si myseľ. Pravdepodobne sa vám nepodarí odstrániť všetok hluk, a to je v poriadku. Jednoduchý akt snahy môže mať stále pozitívne účinky.


Vylepte svoju afirmáciu na dôležité miesta. Na zapísanie afirmácie použite kartičky, lepiace papieriky, pekný plagát alebo výtlačok, prípadne akýkoľvek iný systém, ktorý sa vám páči. Tieto poznámky si nechajte na miestach, kde ich nielen uvidíte, ale budete si potrebovať pripomenúť svoju afirmáciu. Skúste si spomenúť na miesta, kde často zažívate stres alebo pochybnosti o sebe samom, a umiestnite tam kópiu svojej afirmácie.[18]

  • Vsuňte si jeden do zásuvky pracovného stola alebo si ho prilepte na monitor počítača. Jednu umiestnite na zrkadlo v kúpeľni a jednu nalepte na chladničku. Zakaždým, keď kartu uvidíte, prečítajte si ju a premýšľajte o tom, čo pre vás znamená.
  • Noste svoju afirmáciu aj so sebou. Uložte si kópiu svojej afirmácie do peňaženky alebo kabelky. Ak potrebujete povzbudenie alebo ak zistíte, že sa chystáte ustúpiť od svojich cieľov, vytiahnite si ho a zopakujte si ho.

Príklady účinných afirmácií


Zoznam účinných denných afirmácií

Odkazy