4 spôsoby, ako hovoriť na stretnutiach

Vyjadriť svoj názor je jedným zo spôsobov, ako si získať rešpekt a uznanie v škole alebo na pracovisku. Napriek tomu môžete mať pocit, že nemáte čo nové povedať alebo prispieť. Začnite prispievať do diskusie kladením otázok a dopĺňaním bodov, ktoré hovoria iní ľudia. Stanovte si cieľ hovoriť a dokonca si vopred pripravte, čo chcete povedať. Majte tiež na pamäti, že spôsob, akým budete na stretnutí hovoriť, bude závisieť od typu stretnutia, napríklad od toho, či ide o voľnú diskusiu, kde môže ktokoľvek skákať do reči, alebo či musíte zdvihnúť ruku a počkať, kým na vás príde rad. Ako vždy, dbajte na seba a upokojte svoje nervy, aby ste sa cítili pripravení.

Metóda 1 zo 4:Počítanie slovíčok


Naplánujte si pred stretnutím niekoľko bodov, o ktorých budete hovoriť. Ak už máte naplánované, čo chcete povedať, môže vám to pomôcť cítiť sa istejšie, keď budete na stretnutí hovoriť. Skúste si zapísať niekoľko nápadov na otázky, ktoré môžete položiť, alebo nápady, ktoré môžete predniesť na stretnutí. Použite tieto poznámky, ktoré vám pomôžu, keď budete pripravení prehovoriť.


Buďte prvým rečníkom. Ak chcete prehovoriť, ale napriek tomu sa nejako vyhovoriť, skúste byť prvý, kto niečo povie. Ak budete hovoriť ako prvý, budete mať menej času na to, aby ste sa cenzurovali alebo o sebe pochybovali. Namiesto odkladania komentárov si dajte záležať na tom, aby ste sa do diskusie zapojili ako prví a vytvorili ju.[1]

  • Povedzte: „Rád by som začal diskusiu tým, že ponúknem svoje nápady.“


Hovorte sebavedomo. Nemusíte kričať ani hovoriť cez ľudí, aby ste niečo sebavedomo povedali. Dajte svojim slovám zmysel. Aj keď sa necítite sebaisto, dajte najavo, že ste si istí tým, čo hovoríte, a tým, ako to hovoríte. Hovorte jasne a snažte sa vyhýbať výplniam, ako sú „ehm“ alebo „hm“.“[2]

  • Nebagatelizujte svoje slová alebo nápady slovami: „Neviem, ale…“ alebo „Možno je to hlúpe, ale…“ Aj keď sa cítite neisto, nedávajte to najavo.[3]


Využite svoje odborné znalosti. Premýšľajte o tom, čoho sa môžete konkrétne týkať alebo k čomu môžete prispieť na stretnutí. Možno ste mladší ako ostatní prítomní, ale môžete sa vyjadriť k trhom alebo perspektívam mladých dospelých. Premýšľajte o tom, aký jedinečný pohľad prinášate, a potom sa oň podeľte.[4]

  • Môžete mať iné rodinné zázemie, etnickú identitu alebo vzdelanie ako ľudia okolo vás. Využite ich vo svoj prospech, aby ste pridali nový pohľad.


Vyjadrite sa stručne. Nie je potrebné rozprávať, aby ste sa uistili, že vás počuli alebo že vám ľudia rozumejú. Zamerajte sa na to, aby ste hovorili jasne a s menším počtom slov. Urobte svoj komentár zapamätateľným, nie časovo náročným. Venujte nejaký čas formulácii svojich myšlienok a nápadov a potom ich povedzte jasným a účinným spôsobom.[5]

  • Vynechajte napríklad výplňové slová ako „Myslím, že…“ alebo „Mám nápad…“ a prejdite priamo k veci.

Metóda 2 zo 4:Pridanie sa ku konverzácii


Potvrdzujte dobré nápady. Keď chcete na stretnutí prehovoriť, nemusíte pridávať nič ohromujúce alebo prevratné. Môžete s niekým súhlasiť alebo mu povedať, že sa vám jeho myšlienka páči. Každý sa rád cíti pochopený a pochválený, takže vaša poznámka môže mať u nich veľký úspech.[6]

  • Povedzte napríklad: „Veľmi sa mi páči, čo povedala Heidi“ alebo „Myslím, že je to skvelý nápad a mali by sme na ňom začať pracovať, Rea.“


Pýtajte sa otázky. Vyjadrite sa a požiadajte o vysvetlenie nejasných vecí. Môžete niekoho požiadať, aby svoju myšlienku rozvinul alebo sa vydal iným smerom. Otázky môžu tiež pomôcť prehĺbiť pochopenie témy. Kladenie otázok vás zaujíma a zapája do diania.[7]

  • Povedzte: „Môžeš to objasniť?“ alebo: „Čo tým myslíte?“


Pokračujte v diskusii. Nemusíte sami prichádzať s kreatívnymi nápadmi, aby ste prispeli k stretnutiu. Vyjadriť sa je také jednoduché, ako povedať: „Zdá sa, že s tým všetci súhlasia, poďme ďalej.“ Ak chcete niečo dodať k tomu, čo povedala iná osoba, povedzte: „Aby som nadviazal na to, čo povedala Sheri, rád by som dodal…“[8]

  • Môžete dokonca povedať: „Chcel si niečo povedať, Kai?“

Metóda 3 zo 4:Zapojenie sa do diskusií


Počas stretnutia si robte poznámky. Robenie si poznámok počas stretnutia vám môže pomôcť pri vymýšľaní nápadov, ako sa vyjadriť, a môže vám tiež pomôcť cítiť sa sebavedomejšie. Robenie si poznámok tiež ukáže, že ste zaujatí, aj keď nehovoríte. Takisto si ľahšie zapamätáte, čo bolo počas stretnutia povedané.


Stanovte si cieľ. Ak chcete prehovoriť, ale zdá sa, že sa nikdy nedostanete k slovu, stanovte si cieľ hovoriť. Snažte sa napríklad aspoň raz na každom stretnutí prehovoriť alebo raz za týždeň vysloviť pripomienku. Počkajte na pauzu a potom skočte do reči. Zo začiatku sa môžete cítiť zvláštne, ale dajte si čas na prispôsobenie. Čoskoro sa budete cítiť pohodlnejšie, keď bude váš hlas počuť.[9]


Venujte pozornosť reči svojho tela. Ak sa pozeráte do zeme a nenadväzujete očný kontakt, odvraciate sa, prehrabávate sa v poznámkach alebo pôsobíte nervózne, ľudia vás nemusia brať vážne. Používajte ruky na gestikuláciu namiesto toho, aby ste ich mali vo vreckách alebo prekrížené pred sebou. Ak stojíte, smerujte chodidlá rovno dopredu a mierne sa nakloňte dopredu s nohami na šírku bokov. Ukážete tým, že ste sebavedomý a angažovaný.

  • Aj keď sa necítite sebaisto, vaše telo to môže predstierať a vzbudiť pozornosť v miestnosti.


Zdvihnite ruku. Zdvihnutie ruky je najjednoduchší spôsob, ako sa zapojiť do rozhovoru bez ohľadu na jeho formát. Ak sa snažíte zistiť, kedy máte prehovoriť, zdvihnite ruku. Dáte tým ostatným najavo, že by ste radi hovorili a chcete ísť ďalej. Najmä ak niekto práve hovorí a vy ho chcete doplniť alebo okomentovať, krátko zdvihnite ruku, aby ste naznačili, že by ste chceli pokračovať alebo niečo pridať do diskusie.[10]

  • Zdvihnite ruku a nadviažte s niekým očný kontakt, aby ste sa uistili, že vás vidí.


Ponúknite podniknutie ďalších krokov. Ak niekto prednesie bod, ktorý si vyžaduje ďalší výskum alebo opatrenia, vyjadrite sa a ponúknite sa, že ho budete sledovať. Ak je potrebné tému na ďalšom stretnutí prehĺbiť, buďte tým, kto sa jej ujme. Môže vám to poskytnúť čas na prípravu a tiež vás to postrčí k účasti na ďalšom stretnutí.[11]

  • Ponúknite, že urobíte nejakú nadväzujúcu prácu a predstavíte ju na ďalšom stretnutí. Takto môžete byť pripravení a mať k dispozícii prezentáciu alebo podklady.

Metóda 4 zo 4:Zvládanie nervozity


Pripravte si, čo chcete povedať. Pripravte si niekoľko tém alebo nápadov, ktoré môžete na stretnutí nastoliť. Zaznamenanie si niekoľkých poznámok vám môže pomôcť zistiť, čo chcete povedať. Vezmite si so sebou zápisník, aby ste boli pripravení sebavedomo povedať, čo chcete. Pripravte si niekoľko príkladov a pripravte sa na otázky.[12]

  • Ak sa napríklad stretnutie týka zvýšenia produktivity, napíšte si niekoľko nápadov, ktoré môžu pomôcť povzbudiť ľudí, aby boli menej rozptýlení.


Priznajte si svoj stres pred stretnutím. Ak sa cítite nervózne, je to v poriadku. Nepredstierajte, že nie ste. Namiesto toho prijmite tieto pocity, aby ste ukázali, že ste pripravení priniesť to najlepšie. Pamätajte, že je normálne cítiť sa nervózne alebo vystresovane, ale môžete tieto pocity využiť na to, aby ste sa poháňali k vzrušeniu.[13]

  • Povedzte si: „Mám trochu trému, ale môžem túto energiu vniesť do svojej prezentácie.“
  • Cvičenie v prijímaní nepríjemných emócií pomôže, aby sa časom zmenšili.


Postavte sa svojim negatívnym myšlienkam. Spochybňovanie negatívnych myšlienok je dôležité, pretože prispievajú k vašim obavám. Môžete o sebe pochybovať alebo mať pocit, že čokoľvek poviete, bude horšie ako to, čo hovoria ostatní ľudia. Ak máte negatívne myšlienky o svojich schopnostiach, začnite proti nim bojovať. Vezmite si na mušku myšlienky typu „čo ak…“, sebakritiku a obavy z toho, že urobíte chybu, a spochybnite ich. Čo by ste robili, ak by došlo k najhoršiemu výsledku? Ak sa cítite sebakriticky, spýtajte sa sami seba, aké dôkazy podporujú vašu kritiku a či môžete nájsť pozitívne myšlienky, ktoré by ju nahradili.[14]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejdite na zdroj

  • Ak si napríklad myslíte, že to pokazím, spýtajte sa sami seba: „Kedy sa mi to podarilo aj vtedy, keď som bol nervózny?“ Ak sa vám zdá, že sa vám to nepodarí, spýtajte sa sami seba: „Kedy sa mi to podarilo aj vtedy, keď som bol nervózny?“ Ak sa vám zdá, že sa vám to nepodarí, spýtajte sa sami seba: „Kedy sa mi to nepodarilo?? Ako to môžem urobiť teraz znova?“


Vezmite si trochu zhlboka dýchajte. Aby ste uvoľnili svoje telo, skúste dýchať z bránice, a nie z hrudníka. Usaďte sa do pohodlnej polohy a potom si položte jednu ruku na brucho. Nadýchnite sa nosom a všímajte si, ako sa pri nádychu pohybujú vaše ruky a žalúdok. Vydýchnite ústami a všimnite si, ako sa vám vyprázdňuje žalúdok od vzduchu. Urobte to tri až desaťkrát, kým sa nezačnete cítiť veľmi uvoľnene.[15]

  • Urobte si relaxáciu na upokojenie nervov. Vyskúšajte meditáciu na zníženie stresu. Relaxačné aktivity môžu byť zdravým východiskom z vášho stresu a najlepšie je ich praktizovať pravidelne.[16]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejdite na zdroj

  • Starajte sa o svoje telo. Ak vás čaká veľké stretnutie a cítite úzkosť, postarajte sa o svoje telo vopred. Večer predtým si doprajte dostatok spánku a zobuďte sa oddýchnutí. Jedzte zdravé jedlá a obmedzte príjem kofeínu, pretože kofeín a iné stimulanty môžu zvyšovať pocity úzkosti. Postarajte sa o seba, aby ste sa vo veľký deň cítili pohodlne.[17]
    Zdroj experta
    Amber Rosenberg, PCC
    Pacifický životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 26. februára 2019.

    • Ak bežne pijete kávu každý deň, automaticky ju v ten deň nevynechajte, pretože to môže viesť k abstinenčným príznakom. Nepite však viac kofeínu, ako by ste zvyčajne pili.
  • Odkazy