4 spôsoby, ako čítať správy s rozvahou

Čítanie správ je skvelý spôsob, ako zistiť, čo sa deje vo svete okolo vás. Uvedomovanie si počas čítania vám môže pomôcť lepšie pochopiť obsah a otvoriť sa novým myšlienkam. Sústredením sa na článok, precvičovaním svojich zručností, výberom správ a zvládaním únavy zo správ sa môžete stať angažovaným a informovaným čitateľom.

Metóda 1 zo 4: Sústredenie sa na článok


Niekoľkokrát sa zhlboka nadýchnite. Pred čítaním noviniek sa zhlboka a pomaly nadýchnite 3-5 krát, aby ste uvoľnili svoje telo. Pri výdychu sa zbavte všetkých rozptýlených myšlienok na prácu alebo školu. Ak je to možné, pokúste sa nájsť čas, keď máte pocit, že môžete článku venovať plnú pozornosť. [1]


Stanovte si cieľ čítania. Nastavte si čas alebo počet strán, ktoré chcete prečítať počas daného sedenia. Potom sa zamyslite nad dôvodom, prečo článok čítate. Keď začnete čítať, majte na pamäti to, čo si od článku sľubujete.[2]

  • Môžete si povedať: „Chcem si práve teraz prečítať 5 strán tohto článku a čítam ho, pretože sa chcem dozvedieť viac o novom zákone o zdravotnej starostlivosti.“
  • Stanovte si minútový alebo stranový cieľ čítania, ktorý viete, že môžete dosiahnuť. Najlepšie je necítiť sa uponáhľaný.


Všimnite si všetky emócie, ktoré sa pri čítaní objavia. Venujte pozornosť tomu, ako sa pri čítaní cítite, ale nedovoľte, aby vás to odvádzalo od vašich cieľov. Uvedomte si pocit a pokračujte v čítaní. Ak článok vyvoláva otázky, zapíšte si ich, aby ste ich mohli neskôr preskúmať. Takto zostanete sústredení na svoj cieľ čítania.[3]


Venujte pozornosť svojmu dýchaniu. Počas čítania sa snažte čo najlepšie uvoľniť a normálne dýchať. Ak vo vás článok vyvoláva pocity hnevu alebo úzkosti, ktoré vás nútia zadržiavať dych, na chvíľu si vydýchnite. Potom si pripomeňte, čo sa chcete naučiť, a pokračujte v čítaní.[4]


Urobte si prestávku, ak sa cítite preťažení. Ak vás článok rozruší natoľko, že nedokážete pokračovať v spracovaní informácií, urobte si prestávku. Dajte si občerstvenie alebo sa na pár minút pohrajte so svojím domácim miláčikom, aby ste sa uvoľnili. Keď sa budete cítiť pripravení, znovu si článok prečítajte. Môže vám to pomôcť pripomenúť si dôvod, prečo ste si ju chceli prečítať na prvom mieste.[5]

  • Prestávka vám môže pomôcť cítiť sa sviežo a byť pripravení na riešenie náročných informácií.

Metóda 2 zo 4: Precvičovanie zručností vedomého čítania


Pravidelne čítajte správy. Vytvorte si režim čítania správ, ktorý budete môcť dodržiavať. Pomôže vám to udržiavať si prehľad o aktuálnych udalostiach a umožní vám to pravidelne si precvičovať uvedomelosť. Možno prvých 20 minút vášho pracovného dňa môžete venovať čítaniu správ alebo sa rozhodnete, že si každý deň po večeri prečítate jeden článok, ktorý vás zaujíma. Nezáleží ani tak na tom, aká je vaša rutina, ako na tom, aby ste ju dodržiavali.


Využívajte články na spochybnenie spôsobu vášho myslenia. Vyhľadávajte články, ktoré spochybňujú vaše bežné myslenie. Môže pomôcť pýtať sa, prečo niečomu veríte alebo či pre vás presvedčenie vždy platí. Niekedy môžete mať prirodzenú tendenciu čítať len články, ktoré potvrdzujú vaše pocity v súvislosti s určitým problémom. Skúste využiť čítanie správ ako príležitosť posunúť sa mimo svojej komfortnej zóny.[6]

  • Môžete sa napríklad rozhodnúť prečítať si príbeh o každodennom živote väzňa odsúdeného na smrť, aby ste spochybnili svoje myšlienky o systéme trestného súdnictva.
  • Vystavenie sa rôznym uhlom pohľadu vám môže pomôcť hlbšie pochopiť svet. Aj keď zistíte, že vaše názory na nejakú problematiku sa nezmenia, ochota zvážiť iné perspektívy vám môže pomôcť rásť.


Pracujte na prijatí svojich pocitov. Čítanie správ môže byť niekedy povzbudzujúce a niekedy znepokojujúce. Bez ohľadu na to, ako sa cítite po prečítaní denných správ, nájdite si čas na spracovanie a prijatie týchto emócií.[7]


Konajte na základe správ, ktoré vás zaujímajú. Čítanie o ťažkých udalostiach v správach môže byť znepokojujúce. Aby ste sa s tým vyrovnali, skúste premeniť svoje emócie na činy. Môžete darovať peniaze, venovať svoj čas dobrovoľníkom alebo zbierať zdroje. Je to skvelý spôsob, ako pomôcť miestnej komunite alebo dokonca ľuďom v inej krajine vzdialenej mnoho kilometrov.

  • Ak vás napríklad správa o budúcnosti Arktídy deprimuje, zvážte možnosť prispieť organizácii, ktorá pracuje na ochrane biotopov ľadových medveďov. Toto by bol zdravý spôsob spracovania vašich negatívnych emócií.
  • Ak sa po prečítaní článku o nedostatku prostriedkov v miestnej škole cítite smutní, môžete sa tam raz týždenne stať dobrovoľníkom a pomôcť tento problém vyriešiť.


Meditujte Po prečítaní správ. Bezprostredne po prečítaní správy si sadnite na tiché miesto a na 5 minút zatvorte oči. Čítanie správ vám môže dať veľa podnetov na premýšľanie a vyčistenie hlavy vám môže pomôcť pokračovať vo vašom dni. Sústreďte sa na nádych a výdych. Nechajte svoje myšlienky prichádzať a odchádzať bez toho, aby ste sa do nich zahĺbili, kým sa neuklidníte.[8]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

Metóda 3 zo 4: Výber spoľahlivých správ


Vyhľadajte renomované hlavné publikácie a stanice. Zavedené veľké médiá majú v štábe overovateľov faktov a reportérov, ktorí sú svedkami udalostí počas ich vývoja. Vďaka tomuto vyššiemu novinárskemu štandardu sú najspoľahlivejším zdrojom správ. Vyhýbajte sa médiám, ktoré komentujú alebo diskutujú o témach správ, namiesto toho, aby o nich skutočne informovali. Vyhľadávanie faktografických správ vám umožní vytvoriť si vlastný názor na aktuálne udalosti.

  • Príkladmi televízií a novín, ktoré sú dobrým zdrojom spoľahlivých správ, sú Associated Press, Reuters, New York Times, Washington Post, Wall Street Journal, Financial Times a Guardian.[9]
  • Medzi časopisy, v ktorých treba hľadať presné správy, patria New Yorker, Forbes a Economist.[10]
  • Medzi televízne stanice, ktoré by ste mali hľadať pre spoľahlivé správy, patria BBC, ABC news a NBC news.[11]
  • Národný verejnoprávny rozhlas je dobrým zdrojom kvalitných rozhlasových správ.


Prečítajte si sekciu „O nás“ na vašom spravodajskom zdroji. Buďte skeptickí voči všetkým webovým stránkam, ktoré na opis svojho poslania používajú veľmi dramatický alebo politický jazyk. Tieto zdroje pravdepodobne poskytujú skôr komentáre alebo názory než vecné spravodajstvo. Dobrá spravodajská organizácia zvyčajne poskytuje informácie o svojom vedení a vyhlásenie o etike.[12]


Venujte pozornosť webovej adrese zdroja. Vyhľadajte profesionálnu webovú stránku, ktorej adresa končí na .com alebo .org, a nie .com.co. Tieto adresy URL nepoužívajú hlavné spravodajské organizácie. Niektoré falošné správy sa snažia vytvárať adresy URL podobné adresám hlavných spravodajských zdrojov, ktoré končia na .com.čo sa týka klamania čitateľov. Pohľad na koniec adresy vždy poskytne jedno z vodidiel, ktoré napovie o kvalite zdroja.[13]


Čítajte op-editoriály vo veľkých novinách, aby ste získali rôzne názory. Op-editoriály alebo „op-eds“ sú názorové články vysokej kvality, ktoré uverejňujú noviny. Neodrážajú vlastný názor novín, ale často ich píšu profesori a iní odborníci s odbornými znalosťami v danej spravodajskej problematike. Ak chcete získať rôzne pohľady na nejakú spravodajskú tému, vyhľadajte si v niektorom z veľkých denníkov, napríklad vo Washingtone Post alebo New York Times, príspevky oboch strán problému.[14]

  • Op-eds nie sú správy. Sú to názory, ale preniknutie do iných perspektív vám môže pomôcť pochopiť názory, ktoré sú odlišné od vašich vlastných.


Nekontrolujte Facebook kvôli dennej dávke správ. Vyhnite sa vytváraniu názorov na aktuálne udalosti na základe toho, čo je vo vašom kanáli na sociálnych sieťach. Nie každý, kto zverejňuje informácie, si pred zdieľaním overí, či je zdroj jeho príspevku dôveryhodný. Niekedy zverejňujú príspevky, pretože ich vzrušuje senzačný titulok alebo ich rozčuľuje. Pokračujte v získavaní správ zo zdrojov, ktoré overujú fakty a robia skutočné spravodajstvo.[15]
Dôveryhodný zdroj
Pew Research Center
Nestranícky thinktank vykonávajúci výskum a poskytujúci informácie o verejnej mienke, demografických a sociálnych trendoch
Prejdite na zdroj

  • Ak vidíte, že priateľ alebo blízka osoba uverejňuje niečo z webovej stránky, ktorá je nedôveryhodná, môžete im napísať, aby ste im to oznámili. Mohli by ste povedať: „Vedeli ste, že Purple News nemá oddelenie na overovanie faktov ani reportérov?? Je to vlastne mienkotvorná stránka.“

Metóda 4 zo 4:Riešenie únavy z noviniek


Urobte si detoxikáciu správ. Vypnite automatické upozornenia na správy v telefóne alebo tablete, ak zistíte, že sa cítite zahltení správami. Pomôcť môže aj to, že si na niekoľko dní dáte prestávku od čítania článkov na internete alebo skryjete vyskakovacie okná so správami vo svojom kanáli na sociálnych sieťach. Namiesto toho využite svoj čas na vykonávanie činnosti, ktorá vás baví. Niečo nenáročné, ako napríklad prechádzka alebo práca v záhrade, vám môže pomôcť získať späť pokoj.[16]


Filtrujte si doručenú poštu. Mnohí e-mailoví klienti, ako napríklad Gmail, umožňujú presmerovať upozornenia na správy do samostatnej poštovej schránky. Ak dostávate bulletiny alebo upozornenia v digitálnej podobe, dočasne ich filtrujte do inej časti svojej schránky. Ak to urobíte, nebudete sa cítiť prepadnutí správami v hlavnej schránke, keď sa snažíte robiť prácu alebo chatovať s priateľmi.[17]

  • Môžete si dokonca vytvoriť špeciálnu schránku s názvom „správy“, aby ste si tieto upozornenia mohli prečítať, keď sa budete cítiť pripravení.


Zamerajte sa na veci, na ktorých vám záleží. Ak sa cítite preťažení, vyberte si spravodajské zdroje, ktoré sa špecializujú na obsah vo vašej oblasti záujmu. Vďaka tomu sa nebudete niekoľko dní cítiť zavalení inými správami, ktorým sa chcete vyhnúť. Môžete sa tiež rozhodnúť, že budete určitý čas čítať len jednu časť novín, ktorá najviac zodpovedá vašim záujmom.

  • Ak máte radi zahraničnú politiku, strávte napríklad týždeň čítaním časopisu Foreign Affairs alebo Foreign Policy
  • Ak sa chcete naladiť na celoštátnu politiku, môžete sa rozhodnúť čítať niekoľko dní len miestnu časť novín.

  • Vyhľadávajte pozitívne zdroje správ. Nahraďte svoju bežnú rutinu správ takou, ktorá vám pomôže pozrieť sa na vec z tej lepšej stránky. Niektoré webové stránky a časopisy, ako napríklad Pozitívne správy, sa špecializujú na kvalitné spravodajstvo, ktoré je vecné, ale aj povznášajúce. Ak sa cítite unavení alebo zahltení hlavnými spravodajskými kanálmi, urobte si duševnú prestávku s jednou z týchto stránok. Stále sa budete mať o čom rozprávať s priateľmi a možno im aj zlepšíte náladu.[18]
  • Odkazy