4 spôsoby, ako mlčať celý deň

Sľub mlčanlivosti, aj keď len dočasný, je dosť veľký záväzok. Bez ohľadu na to, z akého dôvodu sa rozhodnete, môže byť celodenné mlčanie prospešné aj náročné. Ak si dávate sľub mlčania, uistite sa, že ste našli svoju motiváciu, informujte ostatných, premýšľajte, rozptýľte sa a nájdite rôzne spôsoby komunikácie, aby ste úspešne prežili deň.

Metóda 1 zo 4: Hľadanie motivácie


Urobte si pohodlie s tichom. Ak vám ticho vadí, bude pre vás nemožné mlčať celý deň. Ticho nie je len nehovorenie, ale môže byť koncipované aj iným spôsobom – napríklad nepočúvaním hudby. Skúste do svojho života zaradiť ticho, či už vypnutím hudby na päť minút, alebo päťminútovou meditáciou bez kohokoľvek v blízkosti. Nájdite si spôsob, ako pohodlne sedieť v tichu a mlčať. A ak sa s tým dokážete vyrovnať, možno sa vám to bude páčiť.


Mlčte, aby ste podporili hnutie. Často sa skupina ľudí zaviaže, že bude jeden deň mlčať, aby sa zastala tých, ktorí boli tak či onak „umlčaní“, napríklad v dôsledku domáceho násilia. Ak sa rozhodnete mlčať, aby ste priniesli úžitok alebo podporili niekoho iného, môžete sa cítiť viac motivovaní vydržať v tichu počas celého dňa.

  • Napríklad organizácia GLSEN (Gay, Lesbian, & Straight Education Network) má deň ticha, aby sa postavil proti šikanovaniu proti LGBTQ, ktoré „umlčalo“ mnohých členov komunity LGBTQ.[1]


Nehovorte, aby ste sa naučili počúvať. Možno si všimnete, že často hovoríte to, čo máte na mysli, skôr než si vypočujete, čo majú na srdci ostatní. Existuje mnoho výhod, ak si najprv osvojíte zvyk počúvať. Dáva vám to navrch v hádke, vďaka tomu ste schopnejší rozvíjať sympatie k druhým a oveľa viac. Skúste celý deň mlčať, aby ste sa zlepšili v počúvaní predtým, ako prehovoríte.[2]


Mlčte, aby ste sa naučili veci premýšľať. Keď stojíte pred problémom, je prospešné sa najprv v tichu zamyslieť a až potom konať. Takto budete môcť úplne zhodnotiť situáciu a potom urobiť inteligentný a užitočný krok. Ak sa vám stáva, že robíte nelogické alebo unáhlené rozhodnutia, mlčanie na jeden deň vám môže pomôcť lepšie si veci premyslieť.[3]


Zaviažte sa k mlčaniu, aby ste sa cítili pokojnejšie. Pokus o mlčanie na určitý čas vám môže pomôcť získať pocit pokoja a jasnosti. Ak sa vám zdá, že ste ľahko preťažení, rozčúlení a/alebo úzkostliví, môžete sa zaviazať k dňu ticha, aby ste si osvojili pokojnejšie myslenie.[4]

Metóda 2 zo 4:Informovanie ostatných o tichu


Dajte pozor na tých, s ktorými pravidelne komunikujete. Pár dní vopred informujte o dni ticha svojich priateľov, rodinu, učiteľov a/alebo spolupracovníkov. Predídete tak zmätku na ich strane alebo frustrácii na vašej strane a malo by to uľahčiť aj vám.[5]


Vopred si vyžiadajte povolenie od svojich učiteľov a/alebo šéfa. Váš sľub mlčanlivosti môže narušiť vašu schopnosť zúčastňovať sa na vyučovaní alebo riadne vykonávať svoju prácu. O svojom sľube mlčania sa vopred porozprávajte so svojimi učiteľmi a/alebo šéfom a opýtajte sa, či s tým súhlasia. Skúste si vymyslieť plán hry, ktorý zabezpečí, že v ten deň budete stále produktívnym študentom a/alebo zamestnancom.

  • Vážne zvážte svoj sľub mlčania, ak ho váš učiteľ alebo šéf neschvaľuje. Nájsť nový spôsob, ako podporiť nejakú vec alebo rozvíjať pokoj, nie je také zlé ako prísť o prácu alebo dostať neúspešnú známku za účasť.


Rozdávajte letáky alebo vyveste plagáty. Ak mlčíte, aby ste podporili nejakú vec, je dobré o tom vopred informovať. Vyveste plagáty a/alebo rozdávajte letáky v škole alebo na pracovisku, ktoré obsahujú dátum, príčinu a vysvetlenie dôvodu mlčania.[6]


Oblečte si oblečenie na podporu tejto akcie. V deň, keď budete mlčať, si môžete kúpiť a nosiť aj informačný tovar, ako sú tričká, nálepky, gombíky a iné. Toto by malo pomôcť ľuďom pochopiť, prečo nehovoríte.[7]

Metóda 3 zo 4: Zamyslenie sa a rozptýlenie


Praktizujte mlčanie Meditácia. Meditácia je jednou z produktívnych činností, ktorú môžete vykonávať, keď zostanete v tichu. Hoci nie všetky typy meditácie sú tiché, mnohé z nich sú. Techniky tichej meditácie vám môžu pomôcť zamyslieť sa nad sebou, vyčistiť si hlavu a tiež skrátiť čas.

  • Skúste sa pomaly a zhlboka nadýchnuť a vydýchnuť. Zavrite oči a sústreďte sa len na vzduch, ktorý vchádza do pľúc a vychádza z nich.
  • Sadnite si so skríženými nohami, zatvorte oči a vizualizujte si prázdnu misku na zemi pred sebou. Keď vás napadne nejaká myšlienka, vložte ju do misky, vyprázdnite ju a potom ju položte späť pred seba.[8]


Píšte si do denníka. Ak máte pri mlčaní pocit, že sa nedokážete dostatočne vyjadriť, zvážte, či si svoje myšlienky nezapíšete do denníka. Okrem toho, že vám to umožní vyjadriť sa, môže vám to pomôcť lepšie si uvedomiť samého seba a viesť sa k zodpovednosti.[9]

  • Uvedomte si svoje nutkanie prerušiť mlčanie. Vždy, keď zistíte, že máte problém mlčať, zapíšte si tento okamih a zamyslite sa nad dôvodom, prečo ste sa cítili nútení prehovoriť, do svojho denníka. To vám môže pomôcť dozvedieť sa veľa o sebe.[10]


Čítajte knihu. Čítanie vám môže poskytnúť niečo, o čom môžete premýšľať okrem vlastných myšlienok. Keď máte pocit, že nedokážete prežiť deň bez toho, aby ste prehovorili, vytiahnite si jeden zo svojich obľúbených románov a prečítajte si niekoľko kapitol, aby ste zmenili svoje rozpoloženie.


Počúvajte hudbu. Ak máte naozaj radi hudbu, jej počúvanie vás môže tiež rozptýliť od vlastného mlčania. Nasaďte si slúchadlá a pustite si obľúbené pesničky, aby ste sa necítili takí nútení hovoriť.

Metóda 4 zo 4:Komunikácia inými spôsobmi


Noste so sebou poznámkový blok a pero. Keď budete počas dňa mlčať, majte pri sebe vždy pero a blok samolepiacich poznámok alebo malý zápisník. Takto si môžete rýchlo zapísať objednávku kávy v kaviarni alebo pripomienku svojho sľubu mlčanlivosti, ktorú ukážete učiteľovi. Takto bude minimálna, jednoduchá komunikácia menej komplikovaná.[11]


Posielajte ostatným textové správy alebo správy online. Pošlite e-maily alebo použite sociálne médiá na diskusiu s priateľmi, členmi rodiny, učiteľmi alebo spolupracovníkmi.[12]
Je to jednoduchý spôsob, ako ostatným oznámiť zložité a/alebo rozsiahle informácie, pričom nemusíte hovoriť.


Pantomimicky sa prihovárajte ostatným. Ak ste dobrí v herectve alebo šarádach, môžete niekomu povedať svoj názor aj pomocou gest. V skutočnosti môžete dosť veľa komunikovať len pomocou určitých výrazov tváre.[13]

  • Zvážte používanie signálu palcom hore pre „áno“ a palcom dole pre „nie“ počas celého dňa.
  • Skúste si vymyslieť gestá rukou pre základné veci, ktoré môžete počas dňa potrebovať, ako napríklad požiadať o použitie toalety. Podeľte sa o tieto gestá rúk so svojimi učiteľmi a/alebo šéfom vopred, aby v deň, keď budete mlčať, nedošlo k nedorozumeniu.

  • Komunikujte s otvorenou alebo uzavretou rečou tela. Ľudia komunikujú viac rečou tela ako slovami. Keď mlčíte, sústreďte sa na prejavovanie otvorenej alebo zatvorenej reči tela, aby ste ľuďom povedali, či chcete, aby boli vo vašej blízkosti, alebo nie.

    • Ak vedľa vás v triede sedí váš priateľ, nadviažte s ním očný kontakt a usmejte sa, aby ste dali najavo, že ste radi, že tam sedí.
    • Ak vás niekto obťažuje a snaží sa vás prinútiť hovoriť, prekrížte ruky a nepozerajte sa na neho, aby ste dali najavo, že nemáte záujem sa zapojiť. [14]
  • Odkazy