4 spôsoby, ako napraviť svoju posadnutosť produktivitou

Každý je dnes posadnutý tým, aby bol produktívny. Väčšina ľudí strávi väčšinu svojho života tvrdením, že musia stihnúť viac vecí, aby boli šťastnejší, úspešnejší alebo bohatší. Mnohé štúdie ukázali, že nadmerná produktivita môže viesť k nižšej produktivite a efektívnosti, zatiaľ čo iné dokazujú, že workoholizmus je rozšírený problém.[1]
[2]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj
Ak ste posadnutí produktivitou, existujú kroky, ktoré vám pomôžu prekonať vašu posadnutosť.

Metóda 1 zo 4:Zníženie posadnutosti produktivitou v práci


Stanovte si realistické ciele. Jedným zo spôsobov, ako pomôcť svojej produktivite, je stanoviť si realistické ciele. To znamená, že musíte vedieť, čo môžete urobiť v rámci svojich možností. Nesnažte sa dávať si nerealistické ciele, ktoré zlyhajú. Buďte úprimní sami k sebe a k tomu, čo môžete dosiahnuť.[3]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
[4]

  • Nastavte si časové limity. Dajte si na dokončenie úlohy dve hodiny, prípadne tri alebo štyri. Nesnažte sa úlohu dokončiť v príliš krátkom čase alebo príliš dlho. Buďte realistickí, koľko času máte na dokončenie cieľa.
  • Buďte konkrétni, pokiaľ ide o vaše ciele. Zapíšte si ich čo najpodrobnejšie. Po tom, čo ste si podrobne stanovili svoj cieľ, položte si otázku, či je to dosiahnuteľný a realistický cieľ. Je to niečo, čo môžete dosiahnuť?
  • Stanovte si priority svojich cieľov. Niektoré z vašich cieľov bude potrebné splniť skôr ako iné.
  • Nezabudnite myslieť na všetky problémy, ktoré môžu nastať, alebo na veci, ktoré budú blokovať váš postup. Čo môže spôsobiť, že cieľ trvá dlhšie? Aké kroky musíte podniknúť, aby ste sa uistili, že zostanete na správnej ceste? Nezabúdajte tiež na to, aby ste mali na pamäti každý čas, ktorý potrebujete na naučenie sa nejakej úlohy alebo na zhromaždenie informácií pre nový pracovný projekt alebo cieľ.
  • Ak máte napríklad odovzdať projekt, dajte si realistický termín. Môže to byť koniec pracovného dňa alebo koniec pracovného týždňa.
  • Stanovte si ciele týkajúce sa pracovnej doby. Dajte si čas začiatku a konca práce. Akonáhle sa dostanete na konečný čas, prepnite na svoj osobný čas. Dajte si aj osobné časové ciele.


Stanovte si priority. Jedným zo spôsobov, ako si pomôcť pri posadnutosti produktivitou, je určiť si priority toho, čo musíte urobiť. Mnohokrát je príčinou toho, že niekto nie je produktívny, to, že trávi príliš veľa času dokončovaním úloh, ktoré nič neznamenajú, namiesto toho, aby všetku svoju energiu vložil do dôležitých úloh.[5]

  • Vytvorte si zoznam. Na prvé miesto zaraďte veci, ktoré sú dôležitejšie, naliehavejšie a ktoré majú väčší vplyv na váš život. Malé veci, ktoré sú nepodstatné, by ste mali znížiť alebo úplne odstrániť. Vaša produktivita sa tak z dlhodobého hľadiska stane efektívnejšou.


Zdržte sa starostí o prácu iných. Jedným zo spôsobov, ako ľudia prejavujú svoju posadnutosť produktivitou, je neustále kontrolovať, posudzovať a znepokojovať sa produktivitou niekoho iného. Namiesto toho, aby ste sa starali o to, čo robia vaši kolegovia, mali by ste sa sústrediť na vlastnú prácu.[6]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Zameraním sa na to, čo robia iní ľudia, si pridávate ďalší stres. Povedzte si: „Môžem kontrolovať len svoju prácu. Nie je mojou úlohou strážiť, čo robia moji kolegovia.“
  • Nemusíte podliehať pracovným návykom ľudí okolo vás. Ak vaši kolegovia pracujú každý deň alebo cez noc dlhé hodiny, nemusíte robiť to isté. Robenie pracovných výkazov alebo odpovedanie na e-maily do polnoci vás neurobí produktívnejšími ani úspešnejšími.[7]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
    Prejsť na zdroj

Metóda 2 zo 4: Doprajte si osobný čas


Odstúpte od práce. Jedným zo spôsobov, ako si pomôcť prelomiť posadnutosť produktivitou, je nechať prácu v práci. Keď nie ste v práci, nemyslite na prácu, nehovorte o práci ani nerobte viac práce. Jasne oddeľte pracovný a mimopracovný čas.[8]

  • Namiesto toho využite čas prestojov na iné veci, ktoré nesúvisia s prácou, napríklad na relaxáciu, trávenie času s priateľmi a rodinou alebo na účasť na nejakom koníčku.
  • Ak pracujete z domu, nechajte prácu v kancelárii alebo všetku prácu premiestnite na miesto, ktoré je mimo vašej pozornosti, aby vás nelákala.


Naplánujte si čas na oddych. Ak zistíte, že ste posadnutí produktivitou, možno si budete musieť naplánovať čas na oddych. Toto môže byť obzvlášť dôležité, keď sa prvýkrát pokúsite zbaviť svojej posadnutosti. Vytiahnite si týždenný kalendár a ceruzkou si poznačte čas, kedy budete vykonávať činnosti, ktoré nesúvisia s prácou.[9]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisu z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
To môže zahŕňať:

  • Večera s rodinou alebo priateľmi
  • 30-minútová prechádzka po okolí
  • Hodina sledovania obľúbeného seriálu pri televízii
  • Tri hodiny na návštevu kina
  • Deň strávený v parku
  • Dve hodiny čítania knihy
  • Pol dňa maľovania
  • Hodina venovaná kurzom šitia
  • 45 minút pečte niečo od základu


Venujte sa fyzickej aktivite. Jedným zo spôsobov, ako si pomôcť odpútať pozornosť od práce, je fyzicky sa zamestnať. Keď nie ste v práci, robte niečo fyzické, čo rozhýbe vaše telo. Mnoho zamestnaní, ktoré ľudia vykonávajú, ich drží za stolom, takže vykonávanie fyzickej aktivity pomáha prelomiť cyklus sedavého zamestnania. Navyše pohyb môže zvýšiť hladinu energie a dokonca vám pomôže vyčistiť si hlavu, aby ste mohli lepšie myslieť.

  • Fyzická aktivita môže zahŕňať rôzne veci. Chodiť na prechádzky, túry alebo behať. Bicyklujte s deťmi po okolí. Choďte na hodinu telocviku. Zahrajte si s priateľmi basketbalový zápas. Čokoľvek, čo vás prinúti hýbať sa a tešiť sa, je dobrá aktivita.


Hovorte s ľuďmi. Ďalším spôsobom, ako môžete prelomiť svoju posadnutosť produktivitou, je rozprávať sa s ľuďmi. Môže to byť v práci alebo doma. Pomáha vám to odpútať pozornosť od toho, čo máte pocit, že musíte urobiť, pomáha vám to nadviazať kontakt so skutočnými ľuďmi namiesto závislosti od elektronických zariadení a dokonca vám to môže pomôcť učiť sa a rásť.[10]

  • Keď sa rozprávate s ľuďmi, uistite sa, že ich aktívne počúvate. Nepredstierajte, že počúvate, keď v skutočnosti premýšľate o tom, čo potrebujete urobiť.

Metóda 3 zo 4: Zmena myslenia, ktorá pomôže znížiť vašu posadnutosť


Myslieť pozitívne myšlienky. Každý deň, keď idete domov, myslite pozitívne na svoju prácu. Nezameriavajte sa na negatívne veci, najmä na to, čo ste neurobili. Namiesto toho premýšľajte o tom, čo ste dosiahli a akí ste boli produktívni.[11]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

  • Premýšľajte o tom, čo dobré ste urobili. Myslite napríklad na projekt, ktorý ste dokončili, na ľudí, ktorým ste pomohli, na stoh papierov, ktorý ste prešli.
  • Zamerajte sa na to, ako produktívny ste v skutočnosti boli, namiesto toho, ako produktívny si myslíte, že by ste mali byť.


Zmeňte svoje vzorce myslenia o práci. Jedným z dôvodov, prečo sú ľudia takí závislí od práce a produktivity, sú vonkajšie sociálne a kultúrne vplyvy. Určite je dôležité byť hrdý na svoju prácu a zabezpečiť seba a rodinu, ale musíte nájsť aj dôležitosť svojho osobného mimopracovného života. Jedným zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je zmeniť svoje myslenie o práci a osobnom živote.[12]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Ak chcete zmeniť svoje myslenie o pracovnom a osobnom živote, začnite si hovoriť, že váš osobný život je rovnako dôležitý ako váš pracovný život. Povedzte si napríklad: „Činnosti, ktoré robím, keď nie som v práci, sú platné. Prispievajú k môjmu úspechu ako osoby.“
  • Zmena myslenia znamená, že sa musíte rovnako sústrediť na svoj mimopracovný život ako na ten pracovný. Toto sa dá dosiahnuť rôznymi spôsobmi. Môžete sa pokúsiť posilniť vzťahy s rodinou alebo priateľmi, obohatiť sa tým, že si nájdete čas na hľadanie nových koníčkov alebo realizáciu záujmov, alebo si vyhradíte čas na relaxačné a oddychové aktivity.


Vyhnite sa tomu, aby ste šťastie zakladali na produktivite. Ak svoje šťastie zakladáte na tom, ako ste produktívni, eliminujete príležitosti byť šťastný v danom momente. Stanovenie cieľov je skvelá vec, ale keď sa váš cieľ stane posadnutosťou a je jediným, na čo dokážete myslieť, je to problém.

  • Spýtajte sa sami seba, prečo ste si dali ciele, ktoré ste si dali. Sú to realistické ciele? Máte nerealistické očakávania týkajúce sa splnenia vášho cieľa? Upravte svoj cieľ, vymyslite si nový cieľ alebo sa cieľa zbavte, ak musíte.
  • Oslavujte úspechy, ktoré zažívate pri dosahovaní cieľa. To vám pomôže nájsť šťastie, keď pracujete alebo sa snažíte dosiahnuť cieľ, namiesto toho, aby ste sa vždy sústredili na to, že musíte urobiť viac.


Nezakladajte svoju sebaúctu na produktivite. Mali by ste prestať zakladať svoju sebaúctu na úrovni svojej produktivity. To, že ste boli deň predtým alebo rok predtým produktívnejší, neznamená, že ste menej výkonný človek. Neznamená to, že si to musíte vynahradiť tým, že budete mimoriadne produktívni. Vaša sebaúcta by mala byť založená na kombinácii viacerých vecí, nielen na produktivite.


Zamerajte sa na prítomnosť. Posadnutosť svojou produktivitou vás udržiava buď v minulosti, alebo v budúcnosti. Snaha byť produktívnejší vás núti pozerať sa príliš do budúcnosti, zatiaľ čo posadnutosť tým, ako ste neboli produktívni, vás drží v minulosti. Namiesto toho sa sústreďte na daný okamih.

  • Urobte to, čo môžete urobiť v danom okamihu. Netrápte sa včerajškom alebo zajtrajškom. Dnes pracujte čo najlepšie, a keď skončíte, tešte sa z toho, čo ste tento deň dosiahli.
  • Neobviňujte sa, ak ste chorí, unavení alebo nie ste na 100 %. Namiesto toho, aby ste sa trápili, že robíte menej ako predtým, sústreďte sa na to, čo môžete dosiahnuť napriek tomu, že sa cítite pod psa. Buďte spokojní s tým, čo sa vám podarí.

Metóda 4 zo 4:Naučiť sa zvládať stres z produktivity


Vykonávajte počas dňa dychové cvičenia. Jedným zo spôsobov, ako pomôcť zmierniť stres, je cvičenie dychových cvičení. Hlboké dýchanie vám pomôže uvoľniť sa, vyčistiť myseľ a odstrániť negatívne, stresujúce myšlienky.[13]
Dôveryhodný zdroj
Americký inštitút stresu
Nezisková organizácia poskytujúca zdroje o zvládaní stresu vo vzdelávaní, výskume, klinickej starostlivosti a na pracovisku.
Prejsť na zdroj
Pomôže to vašej posadnutosti produktivitou tým, že vám pomôže urobiť krok späť, prehodnotiť, čo je dôležité, a znížiť stres, ktorý na seba nabaľujete posadnutosťou robiť veci.

  • Môžete robiť niečo tak jednoduché, ako je brušné dýchanie. Na stoličke sa posaďte rovno a nohy majte položené na podlahe. Vdychujte nosom a dýchajte tak, aby sa brucho rozšírilo. Položte si ruku na brucho a počkajte, kým sa pri nádychu pohne. Podržte výdych do štyroch, potom pomaly uvoľnite, brucho sa sploští, keď vypustíte všetok vzduch.


Vyskúšajte terapiu. Ak máte problém prekonať svoju posadnutosť produktivitou, môžete skúsiť ísť na terapiu. Existujú možnosti terapie pre ľudí, ktorí sú workoholici. Môžete vyskúšať individuálnu terapiu, skupinovú terapiu alebo dokonca rodinnú terapiu.[14]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Na terapii môže váš terapeut použiť kognitívno-behaviorálnu terapiu, liečbu, pri ktorej vám terapeut pomáha naučiť sa, ako nahradiť negatívne myšlienky a správanie pozitívnejšími. Možno vám pomôžu zmeniť spôsob, akým premýšľate o práci a osobnom čase.

  • Dovoľte si odpočinúť. Jedným z problémov posadnutosti prácou je, že si nikdy nenájdete čas na oddych a relaxáciu. Stále sa obávate alebo premýšľate o tom, čo musíte urobiť. To spôsobuje zbytočný stres. Ovplyvňuje to aj vašu výkonnosť, kreativitu a dokonca aj produktivitu.[15]
    Odborný zdroj
    Sydney Axelrod
    Certifikovaný životný kouč
    Odborný rozhovor. 30 jún 2020.

    • Počas pracovného dňa si doprajte prestávky. Vstaňte a prejdite sa po kancelárii, meditujte, robte dychové cvičenia alebo sa na niekoľko minút venujte činnosti, ktorá odbúrava stres.
    • Zdriemnite si počas voľného času. Na oddychu a relaxácii, keď nie ste v práci, nie je nič zlé.
    • Odpojte sa od všetkého. Strávte čas mimo počítača, tabletu, mobilného telefónu a e-mailu. Strávte čas tým, že necháte svoj mozog oddýchnuť si od pracovného stresu.
  • Odkazy