4 spôsoby, ako odpovedať, keď sa vás niekto opýta, ako sa máte

Ľudia sa pýtajú: „Aký ste??“ v rozhovore ako spôsob, ako vás pozdraviť a nadviazať s vami kontakt. Odpovedať na túto otázku môže byť zložité a možno si nebudete istí, ako najlepšie odpovedať. V profesionálnych situáciách v práci alebo so známym môžete poskytnúť stručnú, zdvorilú odpoveď. V ostatných prípadoch, keď hovoríte s blízkym priateľom alebo členom rodiny, môžete odpovedať dlhšie a zapojiť ich do hlbšej konverzácie. Vďaka niekoľkým úvahám môžete na túto bežnú otázku odpovedať správne v závislosti od spoločenskej situácie, v ktorej sa nachádzate.

Vzorové odpovede


Krátke odpovede na otázku Ako sa máte

Dlhšie odpovede na otázku Ako sa máš

Metóda 1 z 3:Poskytnutie stručnej, štandardnej odpovede


Odpovedzte „Dobre, vďaka“ alebo „Mám sa dobre, vďaka“.“ Tieto odpovede môžete použiť, ak sa rozprávate s niekým v spoločenskej situácii, koho dobre nepoznáte, napríklad so známym na večierku alebo s niekým, koho ste práve stretli na prechádzke.[1]

  • Tieto odpovede môžete použiť aj vtedy, ak sa rozprávate s niekým v práci, napríklad so spolupracovníkom, klientom alebo šéfom.


Ak chcete pôsobiť pozitívne a priateľsky, odpovedzte slovami „Nie je to zlé“ alebo „Nemôžem sa sťažovať“. Môžete tiež povedať „Nie je to až tak zlé“ alebo „Veci sa majú dobre“.“ Tieto odpovede sú dobrým spôsobom, ako prezentovať pozitívne vystupovanie pred spolupracovníkom, klientom, šéfom alebo známym.


Povedzte „Som v poriadku, ďakujem“, ak sa necítite dobre, ale chcete byť zdvorilí. Ak sa cítite zle alebo ste trochu chorí, môžete použiť túto odpoveď, aby ste to danej osobe slušným spôsobom oznámili. Osoba potom môže pokračovať v rozhovore alebo vám položiť ďalšie zisťovacie otázky.[2]

  • Toto je dobrá odpoveď, ak nechcete klamať o tom, ako sa cítite, ale nechcete byť k danej osobe príliš úprimný alebo osobný.


Pri odpovedi nadviažte očný kontakt s danou osobou. Zapojte sa do rozhovoru s dotyčnou osobou tým, že sa jej budete pri odpovedi na jej otázku pozerať do očí, aj keď sa budete snažiť odpovedať zdvorilo alebo stručne. Ruky majte uvoľnené po stranách a telo otočené smerom k nim, aby ste demonštrovali pozitívnu reč tela. Vďaka tomu sa budú v rozhovore cítiť uvoľnenejšie.[3]

  • Ak chcete pôsobiť priateľsky, môžete sa aj usmiať alebo prikývnuť.

Metóda 2 z 3:Poskytnutie odpovede na podporu konverzácie


Podrobnú odpoveď poskytnite, keď odpovedáte blízkemu priateľovi, členovi rodiny alebo svojmu partnerovi. Pravdepodobne ide o osoby, ktoré sú vám blízke a ktorým dôverujete na osobnej úrovni. Povedzte im, ako sa cítite, zmysluplnejšie a podrobnejšie.

  • Môžete byť tiež úprimní a povedať spolupracovníkovi alebo kolegovi, s ktorým ste si blízki, ako sa v skutočnosti cítite.


Vyjadrite, ako sa cítite. Reagujte slovami: „Vlastne som sa cítil…“ alebo „Viete, cítil som sa…“. Ak sa cítite v depresii alebo prežívate ťažké obdobie, môžete to spomenúť aj preto, aby vám vaši blízki mohli pomôcť. [4]

  • Môžete napríklad odpovedať: „Vlastne sa v poslednom čase cítim trochu skleslo. Myslím, že možno bojujem so stresom a úzkosťou“, ak ste sa necítili dobre alebo ako vy sami.
  • Môžete odpovedať: „Viete, cítil som sa skvele. Konečne mám prácu, ktorú milujem, a v týchto dňoch sa cítim sebavedomejšie“, ak sa cítite pozitívne a šťastne.


Poskytnite podrobnú odpoveď, keď sa vás lekár opýta „Ako sa máte?“ Dajte im vedieť, ak sa necítite dobre alebo máte zdravotný problém, ktorý vás trápi, pretože to im umožní, aby sa k vám správnym spôsobom správali.[5]

  • Úprimnú odpoveď by ste mali dať aj všetkým ostatným zdravotníckym pracovníkom, ako je zdravotná sestra alebo záchranár. Ak sa necítite dobre, musia to vedieť, aby vám mohli pomôcť cítiť sa lepšie.


Povedzte „Nie je to skvelé“ alebo „Myslím, že na mňa niečo lezie“, ak sa cítite zle. Táto odpoveď vám umožní byť úprimný a dať osobe najavo, že sa necítite dobre. Potom vám môžu položiť ďalšie otázky a prejaviť súcit s tým, ako sa cítite.[6]

  • Túto odpoveď použite len vtedy, ak chcete s danou osobou hovoriť o svojej chorobe alebo ochorení. Zvyčajne je to podnet pre druhú osobu, aby sa dozvedela viac a pokúsila sa vám zlepšiť náladu.


Svoju odpoveď zakončite slovami: „Ďakujem za opýtanie.“ Dajte osobe najavo, že si ceníte jej otázku a jej ochotu vypočuť si vašu dlhú odpoveď. Toto je dobrý spôsob, ako ukončiť svoju odpoveď pozitívne, aj keď vaša odpoveď bola o tom, že sa cítite negatívne alebo nie dobre.

  • Môžete tiež povedať: „Oceňujem, že ste sa opýtali, ako sa cítim, ďakujem“ alebo „Ďakujem, že ste ma vypočuli“.“


Spýtajte sa osoby, ako sa má. Ukážte osobe, že sa chcete zapojiť do hlbšej konverzácie, otázkou: „Ako sa máš??“, keď ste odpovedali na jej otázku.[7]

  • Môžete napríklad povedať: „Som v poriadku, ďakujem za opýtanie. Ako sa máte??“ alebo „Mám sa dobre, vďaka. Čo vy na to??“
  • Ak sa niektorých ľudí opýtate rovnakú otázku, môžu prikývnuť a povedať „som v poriadku“ alebo „som v pohode“ a potom pokračovať v ceste. Nenechajte sa odradiť; otázka, ako sa niekomu darí, sa niekedy neberie ako skutočná výzva, aby ste povedali veľa.

Metóda 3 z 3:Správne čítanie situácie


Zohľadnite svoj vzťah s danou osobou. Ak máte k danej osobe blízko a už ste s ňou predtým hovorili o osobných zážitkoch alebo pocitoch, môže mať pre vás zmysel poskytnúť jej podrobnú odpoveď. Ak danú osobu dobre nepoznáte, napríklad niekoho, s kým pracujete alebo koho poznáte prostredníctvom priateľa alebo člena rodiny, môžete odpovedať stručne a zdvorilo.[8]

  • Ak chcete s danou osobou rozvíjať svoj vzťah na hlbšej úrovni a zblížiť sa s ňou, môžete poskytnúť podrobnú odpoveď.
  • Buďte opatrní pri otváraní sa len preto, že sa cítite trápne a nemáte k danej osobe blízko.


Všímajte si, kedy a kde sa osoba pýta: „Ako sa máte??“ Ak sa vás osoba opýta v práci pri kávovare, môže očakávať stručnú, zdvorilú odpoveď, ktorá je vhodná pre kancelárske prostredie. Ak sa vás osoba pýta pri drinku alebo večeri po práci alebo škole, môžete jej dať podrobnejšiu, osobnejšiu odpoveď.

  • Ak sa nachádzate v blízkosti iných ľudí v skupinovom prostredí, môžete sa rozhodnúť pre stručnú, zdvorilú odpoveď, pretože nemusí byť vhodné, aby ste pred ostatnými dávali zdĺhavú alebo osobnú odpoveď.
  • Vo väčšine prípadov, ak ste medzi priateľmi alebo rodinou, môže byť uvedenie podrobnej odpovede v poriadku. Ak ste v kruhu spolupracovníkov, kolegov alebo autorít, môže byť vhodnejšia zdvorilejšia, krátka odpoveď.

  • Venujte pozornosť reči tela danej osoby. Všimnite si, či s vami osoba udržiava očný kontakt a stojí pokojne, s telom otočeným k vám. To sú zvyčajne znaky, že sa s vami osoba chce spojiť na hlbšej úrovni a viesť s vami rozhovor.[9]

    • Ak osoba nenadväzuje očný kontakt alebo krátky očný kontakt a prechádza okolo vás, možno nemá záujem o dlhý rozhovor. V tomto prípade sa môžete rozhodnúť pre stručnú, krátku odpoveď, aby sa situácia nestala trápnou.
  • Referencie