4 spôsoby, ako pracovať s niekým, koho nemáte radi

Nie vždy si môžeme vyberať svojich kolegov a iné pracovné vzťahy. Ťažké pracovné vzťahy môžu vzniknúť z rôznych dôvodov, ako sú vysoké očakávania, ťažké osobnostné črty a jemné veci, napríklad konverzácia a schopnosť počúvať. Ak ste nútení pracovať s niekým, koho nemáte radi, môžete sa pokúsiť zamyslieť nad konkrétnymi príčinami tejto nechuti. Môžete sa tiež pokúsiť riadiť svoje interakcie s danou osobou tak, aby ste spolu nemuseli tráviť toľko času. Veľmi dôležité je tiež hovoriť o veciach s priateľmi, rodinou a kolegami.

Metóda 1 zo 4:Riešenie problematických vzťahov prácou na sebe

Identifikujte, čo sa vám na nich nepáči. Venujte niekoľko minút premýšľaniu o konkrétnych vlastnostiach, ktoré vás rozčuľujú. Možno majú nepríjemný hlas, bývajú neorganizovaní, nepríjemní alebo hovoria príliš agresívnym tónom. Keď budete mať predstavu o konkrétnych vlastnostiach, ktoré vás rozčuľujú, bude jednoduchšie vymyslieť spôsob, ako situáciu riešiť.[1]

  • Keď si nájdete čas na to, aby ste identifikovali, ako sa cítite, bude ľahšie zistiť, čo máte v danej situácii pod kontrolou.[2]
    Odborný zdroj
    Dawn Smith-Camacho
    Kariéra & Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 13. mája 2020.

Zamyslite sa nad svojou osobnou históriou. Vzhľadom na vlastnosti, ktoré sú vám na nich nepríjemné, sa zamyslite nad tým, či vás tieto črty alebo vlastnosti rozčuľovali aj v predchádzajúcich vzťahoch. Ak spojíte svoje nepríjemné skúsenosti s nimi so svojou osobnou históriou, budete lepšie pripravení na zvládnutie vzťahu s nimi.

  • Ak napríklad používajú agresívny tón hlasu, ktorý vám pripomína člena rodiny, pripomeňte si, že to nemusí byť nevyhnutne tento konkrétny človek, ktorý vás rozčuľuje. Ide skôr o skúsenosť, keď vás niekto osloví agresívnym tónom hlasu.
  • Ak má tendenciu prichádzať na stretnutia chaoticky alebo neusporiadane, čo vás rozčuľuje, zvážte, či vám toto správanie nepripomína iné osoby, s ktorými ste mali v minulosti problémy. Pripomeňte si, že ide o správanie, ktoré vás rozčuľuje, a že daný jedinec môže mať iné dobré vlastnosti.[3]
    Majte tiež na pamäti, že všetci máme spúšťače. Určité veci, ktoré osoba hovorí a robí, vás môžu spustiť a spôsobiť, že budete reagovať negatívne. Skúste si lepšie uvedomiť svoje spúšťače.

Posúďte, či máte osobnostné črty, ktoré nemáte radi. Ak vás rozčuľuje nejaká osobnostná črta u kolegu alebo v inom pracovnom vzťahu, zvážte, či túto alebo podobnú črtu máte aj vy. V takom prípade sa vám daná osoba môže nepáčiť, pretože vám pripomína podobné nedostatky vo vás samých.[4]

  • Ak je osoba neorganizovaná a vždy prichádza na stretnutia neskoro, zvážte, či vaša nechuť k tomuto správaniu súvisí s vašimi vlastnými skúsenosťami s neorganizovanosťou alebo meškaním.
  • Ak daná osoba hovorí agresívnym alebo zlým tónom hlasu, zvážte, či váš odpor k nej nesúvisí s osobnými skúsenosťami s hnevom alebo agresiou.

Vyhnite sa tomu, aby ste to brali príliš osobne. Nezabudnite, že ich správanie voči vám nemusí mať s vami vôbec nič spoločné. Ak sa k vám alebo k ostatným na pracovisku správajú zle, môže to byť dôsledok mnohých faktorov, ktoré s vami nemajú nič spoločné, napríklad ich rodina, výchova alebo školské vzdelanie.[5]

Stanovte si primerané očakávania pre váš pracovný vzťah. Zvážte, aké očakávania máte v pracovnom vzťahu s touto osobou a či sú tieto očakávania realistické. Môžete mať očakávania, ktoré vychádzajú z predchádzajúcich skúseností s prácou s niekým iným na podobnej pozícii. Ak si myslíte, že vaše očakávania sú príliš vysoké, upravte ich tak, aby boli realistickejšie.[6]

  • Ak sú vaše očakávania založené na tom, čo by ste chceli, aby váš ideálny kolega dokázal, namiesto skutočných schopností vášho kolegu, možno budete musieť upraviť svoje očakávania.
  • Ak váš bývalý kolega veľmi rýchlo reagoval na e-maily a váš nový kolega má tendenciu byť pomalý, možno budete musieť upraviť svoje očakávania a počítať s dlhším časom odozvy.
  • Skúste sa zamerať na to, čo môžete kontrolovať. Ak vás napríklad niektorý zo spolupracovníkov jednoducho frustruje, môžete sa pokúsiť menej na neho reagovať alebo s ním tráviť menej času. Potom zistite, ako by to vyzeralo v skutočnosti.[7]
    Odborný zdroj
    Dawn Smith-Camacho
    Kariéra & Životný kouč
    Odborný rozhovor. 13. mája 2020.

Používajte relaxačné techniky. Ak je pre vás ťažké vyhnúť sa negatívnym reakciám na osobu, ktorá sa vám v práci nepáči, môže vám pomôcť použitie relaxačných techník. Skúste na začiatku pracovného dňa päť minút meditovať alebo sa zhlboka nadýchnuť, keď vám ide do tuhého.[8]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj
Skúste sa napríklad trikrát zhlboka a pomaly nadýchnuť, keď sa na stretnutí s osobou, ktorú nemáte radi, cítite úzkostlivo alebo vystresovane. Pomocou relaxačných techník môžete rozptýliť pocity hnevu, úzkosti alebo stresu, ktoré môžu vzniknúť ako reakcia na osobu, ktorú nemáte radi v práci.

  • Praktiky ako meditácia, dychové cvičenia a písanie denníka vďačnosti vám môžu pomôcť posunúť vaše myslenie smerom k pozitívnejšiemu mysleniu.[9]
    Odborný zdroj
    Dawn Smith-Camacho
    Kariéra & Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 13. mája 2020.
  • Môžete použiť meditačnú aplikáciu, napríklad Calm alebo Headspace. Tieto aplikácie na lieky vám umožnia navrhnúť krátke meditačné sedenia a poskytnú vám návod na meditáciu. Môžete si ich stiahnuť do svojho smartfónu a používať ich doma alebo v práci.[10]

Metóda 2 zo 4:Zvládanie interakcií v náročných vzťahoch

Nastavte hranice. Je dôležité stanoviť si osobné hranice s osobou, ktorá sa vám v práci nepáči. Nastavenie hraníc môže zahŕňať nediskutovanie o osobných alebo rodinných záležitostiach na pracovisku, nezdieľanie osobného čísla mobilného telefónu a obmedzenie počtu projektov, na ktorých spoločne pracujete. Stanovením jasných hraníc budete vedieť, že s osobou, ktorú nemáte radi, musíte v práci rokovať len v určitých situáciách a len v súvislosti s pracovnými záležitosťami.[11]

  • Vyhnite sa tomu, aby ste im dali svoje osobné číslo mobilného telefónu. Ak vás požiadajú o číslo vášho osobného mobilného telefónu, môžete povedať: „Prepáčte, ale v skutočnosti radšej používam svoje pracovné číslo. Môžete mi tam zavolať a ja vám odpoviem hneď, ako budem môcť. Môžete ma tiež kontaktovať na e-mailovej adrese. Dúfam, že tomu rozumiete.“
  • Povedzte, že vám vyhovuje hovoriť len o veciach súvisiacich s prácou a že osobné témy sú zakázané.
  • Ak vás po práci pozvú do baru, môžete povedať: „Prepáčte, ale dnes večer mám predchádzajúci záväzok. Rád by som tiež oddelil svoj pracovný život od osobného času. Dúfam, že to pochopíte.“

Používajte e-mail a skype namiesto osobných stretnutí. Ak máte na výber medzi osobným stretnutím a stretnutím cez skype s osobou, ktorú nemáte radi, vyberte si stretnutie cez skype. Stretnutia cez skype bývajú trochu povrchnejšie a je ľahšie vyhnúť sa spoločenským rozhovorom. Prípadne zistite, či môžete znížiť počet stretnutí a viac koordinácie dosiahnuť prostredníctvom e-mailu.[12]

Zapojte ďalších kolegov, aby vám pomohli s riešením. Ak musíte komunikovať s osobou, ktorá sa vám nepáči, aby ste mohli dokončiť projekt, zistite, či sú vám ochotní pomôcť niektorí priatelia z práce. Hoci ich možno nemáte radi, možno máte v práci priateľa, s ktorým máte lepšie pracovné vzťahy. V takom prípade vám môžu pomôcť tým, že na seba prevezmú hlavnú ťarchu práce, ktorú je potrebné vykonať s jednotlivcom, ktorého nemáte radi.

Metóda 3 zo 4: Vyhýbanie sa osobe, ktorú nemáte radi

Oddeľte sa od neho v čase a priestore. Ak máte flexibilné kancelárske priestory, ktoré vám umožňujú pracovať vo viacerých miestnostiach alebo na viacerých miestach, pracujte v priestoroch, ktoré sú od nich vzdialené. Ak máte určitú kontrolu nad svojím pracovným rozvrhom, snažte sa získať zmeny, ktoré sa nezhodujú s ich zmenami. Nájdite spôsoby práce, ktoré obmedzujú čas a priestor, ktorý zdieľate v práci.[13]

Pracujte na diaľku. Hoci môže byť ťažké pracovať na diaľku stále, možno si budete môcť dohodnúť prácu na diaľku raz za čas. Opýtajte sa svojho šéfa, či je možné pracovať na diaľku v určitý deň v týždni alebo raz za mesiac. Môžete sa tešiť na prácu na diaľku, pretože s osobou, ktorú nemáte radi, nebudete musieť riešiť žiadne situácie tvárou v tvár.[14]

Naplánujte si dni a časy, keď môžete pracovať mimo nich. Ak s nimi pracujete na viacerých projektoch, snažte sa naplánovať stretnutia tak, aby ste mali každý týždeň nejaký čas, keď s nimi nemusíte komunikovať.[15]

  • Môžete skúsiť presunúť niekoľko stretnutí tak, aby ste mali jeden deň v týždni, keď s nimi nemusíte vôbec komunikovať.

Obedujte na inom mieste. Ak viete, kde každý deň obedujú, môžete sa tomuto miestu vyhnúť. Ak je k dispozícii len jedna obedová miestnosť, skúste sa v čase obeda prejsť alebo zájsť do blízkej reštaurácie. Tým sa skráti čas, ktorý musíte stráviť s osobou, ktorá sa vám nepáči.[16]

Vyhnite sa účasti na mimoškolských aktivitách s nimi. Obmedzte čas, ktorý s nimi trávite mimo pracoviska. Môžete zistiť, či sa chystajú pracovné večierky, workshopy alebo iné podujatia, a podľa toho si ich naplánovať. Ak existujú možnosti, ktoré vám umožnia zúčastniť sa na podujatí bez toho, aby ste sa s nimi stretli, napríklad ten istý workshop ponúkaný v iné dni, využite tieto možnosti.[17]

  • Ak ste nútení zúčastniť sa na rovnakom podujatí, pripravte sa vopred tým, že vykonáte nejaké relaxačné aktivity, ako je hlboké dýchanie alebo meditácia.

Metóda 4 zo 4:Rozhovor o problematickom vzťahu

Zavolajte priateľovi. Ak prežívate ťažké pracovné vzťahy, zavolajte blízkemu priateľovi alebo členovi rodiny, aby ste sa vyventilovali. Váš priateľ môže byť schopný ponúknuť určitý pohľad na vaše skúsenosti. Pomôže vám to aj zbaviť sa skúseností.[18]

Vyhnite sa klebetám. Mali by ste sa vyhnúť rozprávaniu o osobe, ktorú nemáte radi, za jej chrbtom. Ak o nich klebetíte, môžete nakoniec získať povesť osoby, ktorá odsudzuje alebo je zlá. Ak cítite túžbu, aby váš názor na túto osobu potvrdili aj iní, porozprávajte sa s priateľmi alebo rodinnými príslušníkmi, ktorí nemajú vzťah k vášmu pracovisku.[19]

Povedzte im o svojich potrebách. Ak sa ocitnete frustrovaní, pretože osoba, ktorú nemáte radi, neuspokojuje vaše základné potreby na pracovisku, skúste jej to povedať priamym a konštruktívnym tónom. Možno nevedia, ako splniť vaše očakávania, preto im dajte nejaké pokyny:

  • Ak majú nepríjemnú vlastnosť, napríklad hlasný alebo nepríjemný hlas, môžete skúsiť povedať: „Veľmi by mi pomohlo, keby ste tento týždeň na stretnutí dokázali používať pokojný tón hlasu. Niekedy máš hlasný prejav a mne to pripadá trochu zbytočné, takže ak by si ho mohol trochu stíšiť, veľmi by mi to pomohlo. Ďakujem veľmi pekne.“
  • Ak majú nepríjemný problém s dodržiavaním času, môžete im to skúsiť povedať: „Dnes sa naozaj musím dostať domov načas. Ak vám to nevadí, mohli by sme tento týždeň začať stretnutie načas, aby som sa mohol vrátiť domov k rodine. Máme dôležitý večer, ktorý nechcem zmeškať.“

Ponúknite konštruktívnu spätnú väzbu. Môže sa stať, že osoba, ktorá sa vám nepáči, prejavuje zlé správanie, pretože naň nikdy nemala konštruktívnu spätnú väzbu. Ak im dáte dobrú, konštruktívnu spätnú väzbu, možno budú schopní pozitívne upraviť svoje správanie.[20]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Ak majú tendenciu prerušovať vás a ostatných na poradách, môžete skúsiť povedať: „Všimol som si, že máte tendenciu prerušovať mňa a ostatných na našich týždenných stretnutiach. Viem, že to nechcete urobiť. Ľuďom však sťažuje dokončenie toho, čo hovoria, a môže narúšať naše rozhovory. Bolo by naozaj skvelé, keby ste mohli popracovať na svojich schopnostiach počúvať a snažiť sa nerušiť mňa ani ostatných na našich stretnutiach.“

Pozdravte ich. Snažte sa vytvoriť priateľskú atmosféru vo vzájomných vzťahoch. Keď ráno prídu do kancelárie, pozdravte ich priateľským „Dobrý deň“ alebo „Dobré ráno“!“ Keď večer odchádzajú z pracoviska, nezabudnite im povedať: „Dobrý večer, uvidíme sa zajtra!“[21]

Odpusťte im. Ak ste ich už dlho nemali radi kvôli ich správaniu v minulosti, možno vám pomôže odpustiť im. Hoci môžete, ale nemusíte mať pocit, že si zaslúžia odpustenie, môže to byť pre vás skutočná záťaž, ak v sebe budete držať hnev alebo sa budete inak vyhýbať odpusteniu. Nájdite si chvíľu na to, aby ste im odpustili, alebo im aspoň odpustite v súkromí.[22]

  • Po stretnutí si ich vezmite bokom a povedzte im, že im odpúšťate.
  • Ak máte pocit, že im nedokážete odpustiť, skúste si to nacvičiť pred zrkadlom.
  • Diskutujte o ťažkostiach pri káve. Povedzte im, že chcete ísť na kávu a spýtajte sa, kedy majú čas. Na stretnutí pri káve povedzte, že máte pocit, že vo vašom pracovnom vzťahu došlo k určitému napätiu a že si o tom chcete pohovoriť.[23]

    • Ak ide o starý vzťah, skúste si povedať: „Viem, že v minulosti to bolo ťažké, ale skúsme to teraz odložiť bokom a naozaj sa sústreďme na to, aby sme tento projekt zvládli. Myslím, že by sme mohli skúsiť častejšie zostať v súlade s plánom a skutočne sa venovať potrebám klientov. Aké veci by podľa vás mohli pomôcť?“
  • Referencie