4 spôsoby, ako prečítať dlhú knihu za týždeň

Prečítať dlhú knihu za jeden týždeň sa môže zdať ako nesplniteľná úloha, najmä ak nie ste veľký fanúšik čítania. Možno ste odkladali prečítanie dlhej knihy na hodinu alebo si len chcete prečítať dlhú knihu za týždeň ako osobný úspech. Nech už je váš dôvod akýkoľvek, existuje niekoľko stratégií, ktoré môžete použiť na dosiahnutie svojho cieľa prečítať dlhú knihu za týždeň.

Metóda 1 zo 4:Spestrenie zadaného čítania


Spojte to, čo čítate, s tým, čo viete. Čítanie dlhej knihy môže byť náročné, ak vás nezaujíma jej téma. Aby vás čítanie dlhej knihy viac bavilo, snažte sa ju prepojiť s niečím, čo je vám známe, alebo sa aspoň pokúste pochopiť kontext knihy, aby vám bol bližší.

  • Ak je napríklad kniha o milostnom trojuholníku medzi tromi fiktívnymi postavami, skúste ich situáciu prepojiť s niečím, čo sa stalo vášmu priateľovi, alebo so zápletkou filmu, ktorý máte radi.
  • Alebo ak čítate knihu, ktorá bola napísaná pred viac ako 100 rokmi, urobte si malý prieskum o autorovi, roku napísania knihy a mieste, kde autor žil. Môže to pomôcť, aby sa vám kniha zdala prístupnejšia.[1]


Vžite sa do učiteľského myslenia. Predstierajte, že budete musieť niekoho naučiť to, čo sa chystáte prečítať, a potom čítajte s touto myšlienkou. Zvážte, ako by ste postavu, udalosť alebo pojem opísali niekomu, kto knihu nečítal. To váš mozog povzbudí, aby si zapamätal materiál a uľahčí vám to neskoršie písanie alebo odpovedanie na otázky týkajúce sa materiálu.


Určite si otázky, na ktoré chcete odpovedať. Ak čítate knihu na vyučovanie, potom možno budete mať písomku alebo test, ktorý bude vyžadovať, aby ste čerpali z toho, čo ste prečítali. Určite si otázky, na ktoré by ste si mohli odpovedať skôr, ako začnete čítať. Uľahčí vám to sústrediť sa a vyhnúť sa zahlteniu inými informáciami.[2]


Vizualizujte si, čo čítate. Používanie vizualizácie môže tiež urobiť čítanie zábavnejším a pomôcť vám zapamätať si dôležité informácie. Počas čítania sa občas zastavte a predstavte si, ako vyzerajú postavy v knihe, ako vyzerá prostredie alebo ako mohla vyzerať dôležitá scéna.

  • Túto stratégiu môžete použiť aj na to, aby ste si pri čítaní zapamätali dôležité dátumy, mená a iné fakty. Ak napríklad kniha, ktorú čítate, opisuje dôležitú bitku, na chvíľu si túto scénu predstavte. Predstavte si, že dátum bitky a ďalšie dôležité informácie o nej sú vyrazené na obrázku.

Metóda 2 zo 4:Dokončenie knihy načas


Určite si časový rámec. Zvážte, koľko hodín denne môžete venovať čítaniu. Zohľadnite všetky svoje povinnosti. Napíšte si svoj režim, aby ste určili, koľko času si môžete reálne vyhradiť na čítanie. Vypočítajte si čas, ktorý strávite:

  • Spánok
  • Práca na
  • Navštevovanie školy
  • Robiť misc. aktivity (šport, mimoškolské aktivity, štúdium, domáce úlohy atď.)
  • Mať voľný čas, v ktorom nebudete čítať


Vypočítajte si, koľko strán musíte prečítať. Keď už máte vyhradený čas, ktorý ste si vyhradili na čítanie, zvážte, koľko strán musíte každý deň prečítať, aby ste knihu do konca týždňa dokončili. Ak máte napríklad prečítať 300-stranovú knihu za 7 dní, môžete reálne očakávať, že budete musieť prečítať približne 43 strán denne. To je 300 strán vydelených 7 dňami.

  • Ak chcete pomocou tohto výpočtu určiť, koľko strán musíte prečítať za hodinu, vydeľte počet strán za deň hodinami, ktoré predpokladáte, že prečítate za deň. Ak napríklad plánujete čítať dve hodiny denne, bude to 21.5 strán za hodinu. V závislosti od dĺžky knihy a od toho, ako rýchlo dokážete čítať, možno budete musieť každý deň venovať čítaniu viac alebo menej času.
  • Zvážte, či v prvý deň alebo dva dni v týždni prečítate čo najviac. Namiesto rovnomerného rozloženia čítania sa môžete pokúsiť prečítať väčšinu knihy počas prvých dvoch dní v týždni. Poskytne vám to náskok a vankúš v prípade, že budete musieť niektorý deň vynechať. Napríklad, ak máte prečítať 300-stranovú knihu, skúste prečítať 100 strán v prvý deň týždňa a 75 strán v druhý deň. Potom budete musieť prečítať len 125 strán počas nasledujúcich piatich dní.


Odstráňte rozptýlenie. Viac si z prečítaného zapamätáte a ľahšie sa vám bude čítať, ak budete v pokojnom prostredí bez rušivých vplyvov. Medzi dobré spôsoby, ako minimalizovať rozptýlenie, patrí napr:

  • Čítanie v prázdnej, tichej miestnosti.
  • Čítanie v knižnici.
  • Používanie slúchadiel s potlačením hluku na vytvorenie tichého prostredia.
  • Pustenie bieleho šumu alebo tichej, nerozptyľujúcej hudby, ktorá vám pomôže sústrediť sa.


Nastavte si časovač. Je ľahké zlenivieť a prestať čítať skôr, ako by ste mali. Ak máte stanovený počet strán, ktoré musíte prečítať za určitý čas, nastavte si časovač. Prinúťte sa čítať, kým sa nevypne časovač.

  • Ak chcete zastaviť vyhorenie, zvážte metódu „20 minút zapnuté, 5 minút vypnuté“. V tomto prípade si nastavte časovač na dvadsať minút a prinúťte sa sústrediť bez prestávok. Keď sa spustí časovač, nechajte sa päť minút venovať niečomu, čo vás baví (alebo vôbec ničomu)!)


Použite ukazovateľ. Štúdie ukázali, že čitatelia si viac zapamätajú a rýchlejšie čítajú, ak používajú niečo, čo poukazuje na text.[3]
To umožňuje vašim očiam sledovať text. Najjednoduchší ukazovateľ, ktorý môžete použiť, je špička prsta. Môžete tiež vyskúšať:

  • Používanie pravítka a jeho umiestnenie pod riadok čítaného textu.
  • Sledovanie textu pomocou hrotu ceruzky.
  • Ak čítate elektronickú knihu, nastavte si písmo tak, aby bol pri čítaní viditeľný jeden riadok textu, kým nebudete vyzvaní na novú stránku.


Najskôr si prečítajte úvod a závery. Skimmingom textu môžete prečítať viac za krátky čas. Môže sa však stať, že si prečítané informácie neudržíte. Jedným zo spôsobov, ako si môžete zapamätať viac a pritom čítať rýchlo, je prečítať si úvodný(é) odsek(y) a záverečný(é) odsek(y) každej kapitoly. Mali by zvýrazňovať hlavné argumenty a zistenia kapitoly.

  • Týmto spôsobom tiež s väčšou pravdepodobnosťou pochopíte celú kapitolu, ak budete mať počas čítania na pamäti kľúčový argument/myšlienku.
  • V úvode vyhľadajte argumentáciu autora. Všeobecne platí, že úvod sa skladá z bodu, ktorý upúta pozornosť (zvyčajne prvá časť úvodu), a potom z kľúčového argumentu/výroku/výskumnej otázky. Toto je veta (vety), ktorú (ktoré) chcete hľadať; poskytne vám presne to, o čom autor zamýšľa vo svojom texte diskutovať.[4]
  • Podobne ako v úvode, aj záver by mal obsahovať autorov pôvodný argument. Malo by obsahovať aj nejaké zistenia alebo záver kľúčových bodov. Pomôže vám to vytvoriť si všeobecnú predstavu o tom, o čom sa píše.
  • Táto technika sa väčšinou používa pri literatúre faktu, v ktorej sa snažíte spracovať informácie. Môžete to robiť aj pri čítaní beletrie, ale môže vám uniknúť vývoj postáv alebo deju.


Rýchle čítanie. Táto technika si vyžaduje, aby ste pri čítaní stránky trénovali oči na menej pohybov.[5]
[6]
Ak sa chcete naučiť rýchlo čítať, skúste:

  • Zakryte si text, ktorý ste už prečítali, pomocou kartičky.
  • Trénujte svoje oči, aby sa zastavili na menšom počte slov tým, že sa nebudete sústrediť na každé jednotlivé slovo.
  • Vyskúšajte softvér RSVP (rýchla sériová vizuálna prezentácia čítania). Tento softvér bude na obrazovke blikať po jednom slove, čím trénuje váš mozog na rýchlejšie rozpoznávanie slov.

Metóda 3 zo 4: Vstrebávanie prečítaného


Používajte samolepiace bločky. Používanie vizuálnych značiek, ako sú lepiace papieriky, vám pomôže čítať rýchlejšie, pretože si budete vizuálne pripomínať, čo ste čítali.

  • Tieto vizuálne podnety môžete použiť na označenie už prečítaných kapitol, pasáží, s ktorými ste mali problémy, alebo inšpiratívnych citátov.


Anotujte si knihu. Robenie si poznámok o tom, čo ste čítali a ako ste sa pri tom cítili, je vynikajúci spôsob, ako sa stať rýchlejším čitateľom.[7]
Dôveryhodný zdroj
Čítanie Písanie Myslenie
Online zbierka zdrojov na čítanie a písanie pre učiteľov a žiakov.
Prejsť na zdroj
Núti vás to zapisovať si svoje reakcie a emócie počas čítania. Je pravdepodobnejšie, že si budete pamätať, čo ste čítali, a tiež si vytvoríte súvislosti s ďalším čítaním. Medzi niektoré spôsoby, ako anotovať, patria:

  • zvýrazňovanie pasáží, ktoré považujete za zaujímavé, pútavé alebo dôležité.
  • Zhrnutie kapitol/odsekov s cieľom zachytiť hlavné myšlienky, zistenia alebo argumenty.
  • Zaznamenávaním reakcií/emócií/otázok, ktoré máte na okraji knihy.
  • Podčiarkovanie dôležitých slov alebo fráz.
  • Písanie definície neznámych alebo mätúcich slov/pojmov.


Subvokalizujte. Subvokalizácia je používanie tichej reči pri čítaní. Môže vám to pomôcť čítať rýchlejšie, pretože slová nielen čítate mysľou, ale aj tvoríte ústami. Ak si chcete precvičiť subvokalizáciu, tvorte každé slovo potichu počas čítania.[8]

  • Môžete to robiť bez toho, aby ste hýbali perami, a to tak, že budete predstierať, že text čítate nahlas vo svojej mysli konverzačným tónom, akoby ste sa s niekým rozprávali.
  • Vedci túto činnosť spochybňujú. Niektorí tvrdia, že je to skvelý spôsob, ako sa naučiť zrýchliť čítanie, zatiaľ čo iní tvrdia, že to v skutočnosti spomaľuje proces čítania. Vyskúšajte túto techniku a zistite, či vám vyhovuje.[9]


Spomaľte v určitých častiach. Hoci váš prvý inštinkt môže byť čítať čo najrýchlejšie, aby ste knihu dočítali, pravdepodobne si takto veľa z prečítaného nezapamätáte. Namiesto toho, keď prídete k zaujímavej alebo dôležitej časti textu, spomalte čítanie. Pokúste sa internalizovať to, čo sa učíte. Z dlhodobého hľadiska to pomôže vašej rýchlosti čítania, pretože to pomáha porozumeniu.

  • Čím viac budete čítať, tým viac sa naučíte rozpoznávať „dôležité“ časti textu. Napríklad pri čítaní úvodu možno budete chcieť spomaliť, aby ste materiál naozaj pochopili.


Cvičenie! Tak ako všetko v živote, aj rýchle čítanie si vyžaduje prax! Ak sa chcete pokúsiť zvýšiť rýchlosť čítania, skúste si vypočítať, koľko strán prečítate za minútu. Potom sa pokúste prekonať svoj osobný rekord. Uistite sa, že rozumiete tomu, čo čítate!

  • Skúste čítať viac pre potešenie, aby ste prirodzene zvýšili rýchlosť čítania.
  • Pri čítaní si načasujte čas, keď nie ste v časovej tiesni. Tlačiť na seba, aby ste prečítali stanovený počet strán rýchlejšie. Stanovte si ciele.
  • Vyhnite sa frustrácii pri čítaní. Ak si myslíte, že čítate príliš pomaly, najhoršie, čo môžete urobiť, je byť frustrovaný a skončiť. Namiesto toho sa do toho nepúšťajte! Časom sa zlepšíte.

Metóda 4 zo 4:Čítanie pre potešenie


Nájdite si pokojné miesto. Ak sa chcete skutočne „ponoriť“ do dobrej knihy, musíte si najprv nájsť pohodlné miesto. Vyskúšajte rôzne miesta v okolí svojho domova, aby ste zistili, čo vás najviac uvoľňuje. Vyskúšajte niektoré z týchto miest:

  • Tichá, zriedkavo používaná miestnosť.
  • Slnečné miesto vonku.
  • Vo vani.
  • Obývačka na vašom obľúbenom gauči.


Vyhnite sa čítaniu v posteli. Ak si sadnete do postele a budete sa snažiť čítať pre potešenie, môžete sa tak uvoľniť, že zaspíte. Vyhnite sa čítaniu tesne pred spaním, pretože naučíte svoje telo, že čítanie znamená, že je čas spať.[10]

  • Okrem toho, čítanie na podsvietenej obrazovke (ako je napríklad čítačka, telefón alebo tablet) môže sťažovať zaspávanie![11]


Naplánujte si čas na čítanie. Tak ako si musíte čítať na úlohu, mali by ste si naplánovať aj čítanie pre potešenie. Niekedy je ľahké zamestnať sa prácou a inými činnosťami.[12]
Pozrite sa na svoj denný alebo týždenný rozvrh a vyčleňte si priestor, ktorý bude venovaný len čítaniu. Tým sa tiež zmierni prípadný pocit viny, ktorý by ste mohli pociťovať, keď čítate pre zábavu namiesto toho, aby ste dosiahli niečo iné!

  • Skúste si začierniť alebo napísať do kalendára, že máte v úmysle čítať. To vám a každému, kto sa s vami pokúša naplánovať stretnutie, vizuálne pripomenie, že ste sa. [13]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
    Prejdite na zdroj
  • V kalendári si napríklad vyznačte deň a čas, ktorý chcete stráviť čítaním. Vyberte si deň v týždni, napríklad utorok, a hodinu, ktorú máte voľnú, napríklad 12 – 13 h, a zaviažte sa, že budete čítať každý týždeň v túto hodinu.

  • Zapojte sa. Ak vás čítanie baví, nedovoľte, aby sa stalo niečím, čoho sa vzdáte, pretože vám napadne niečo iné. Ak máte naplánovaný čas na čítanie, tak čítajte. Ak máte stresujúci deň a radšej by ste robili niečo iné, prinúťte sa ku krátkemu čítaniu. Je pravdepodobné, že vám pomôže odbúrať stres a pomôže vás upokojiť.

    • Tým, že sa zaviažete k čítaniu, budete s väčšou pravdepodobnosťou čítať viac a rýchlejšie.
    • Vedci naznačujú, že na prelomenie alebo vybudovanie návyku je potrebných 21 dní. Pokúste sa udržať si konzistentný návyk čítania počas 21 dní, aby sa čítanie stalo každodenným zvykom.[14]
  • Odkazy