4 spôsoby, ako prekonať strach z čítania

Čítanie dobrej knihy alebo zábavného článku je pre mnohých ľudí príjemnou, relaxačnou činnosťou. U iných však už len myšlienka na čítanie môže vzbudzovať úzkosť a zúfalstvo. Strach z čítania sa môže prejaviť okrem iných možností aj úzkosťou z hlasného čítania v triede alebo v práci; neschopnosťou užívať si akt čítania; alebo nedostatočnými čitateľskými zručnosťami. Bez ohľadu na to, ako sa váš strach z čítania prejavuje, vám jeho rozpoznanie, nácvik a pomoc v prípade potreby umožnia ho prekonať.

Metóda 1 zo 4: Hlasné čítanie pred ostatnými


Precvičujte si čítanie úryvku čo najviac, kedykoľvek je to možné. Cvičenie nemôže zaručiť dokonalosť, ale vzbudí väčšiu sebadôveru pri čítaní pred ostatnými. Ak viete, čo budete čítať vopred, precvičujte si to pred zrkadlom, pred priateľmi alebo pred videokamerou. Precvičujte si pomalé a jasné čítanie, pretože väčšina ľudí číta nahlas rýchlejšie, ako si uvedomuje.[1]

  • Ak neviete, čo sa od vás bude žiadať, aby ste čítali nahlas, pracujte na budovaní svojich celkových zručností v oblasti verejného čítania a hovorenia. Zdôrazňujte rozvážny prejav a pozitívnu reč tela.
  • Skúste sa pridať k organizácii, ktorá sa zameriava na verejné vystupovanie, ako napríklad Toastmasters.


Pracujte na tom, aby ste sa cítili a vyzerali pokojnejšie. Mnohým ľuďom sa trasú kolená, chvejú ruky a potia sa studeným potením, keď sa majú postaviť a čítať pred ostatnými. Tieto prirodzené prejavy úzkosti nemôžete poprieť, ale môžete pracovať na ich rozpoznávaní a zvládaní.[2]

  • Pred vstupom do triedy alebo rokovacej miestnosti si urobte upokojujúce cvičenia, ako je hlboké dýchanie alebo postupné uvoľňovanie svalov.
  • Skúste pri čítaní gestikulovať rukami alebo držať ťažšiu knihu či hromadu papierov, aby ste znížili náznaky chvenia.
  • Precvičujte si jemné zmeny polohy tela a prenášanie váhy, aby ste obmedzili príznaky slabých kolien.
  • Ak máte tendenciu sa veľa potiť, noste ľahké vrstvy tmavšieho oblečenia, aby ste to zamaskovali.


Prekonajte chyby. Bez ohľadu na to, ako veľmi si úryvok nacvičíte a ako veľmi sa pred ním upokojíte, pravdepodobne sem-tam nejaký riadok alebo frázu pokazíte. Ak ide o drobnú chybu, pokračujte v čítaní alebo sa vráťte a v prípade potreby preformulujte slová jasnejšie. Prijmite, že všetci robíme chyby, a zachovajte rozvahu. Prehnané reagovanie na jednu chybu pravdepodobne povedie len k ďalším chybám.

  • Ak máte ochromujúci strach z toho, že pri čítaní urobíte chybu, alebo jednoducho z čítania nahlas vo všeobecnosti, možno máte liečiteľné ochorenie, ako je dyslexia. Neváhajte sa poradiť s terapeutom a/alebo odborníkom na čítanie.[3]
    Dôveryhodný zdroj
    Čítacie rakety
    Online zdroj podporovaný PBS poskytujúci výskumom podložené stratégie na pomoc deťom, aby sa stali sebavedomými čitateľmi
    Prejsť na zdroj

Metóda 2 zo 4:Riešenie čitateľského bloku


Zvážte, čo vás brzdí v čítaní.[4]
Odborný zdroj
Alexander Ruiz, M.Ed.
Vzdelávací poradca
Rozhovor s odborníkom. 18. júna 2020.
Aj keď ste kedysi boli vášnivým čitateľom, v určitom momente sa vám možno nebude chcieť alebo nebudete môcť vziať do ruky knihu alebo iný materiál na čítanie. Možno zistíte, že ste posadnutí malými pasážami; nedokážete sa sústrediť alebo si zapamätať, čo ste práve prečítali; cítite sa neprimeraní k úlohe čítať náročný materiál; alebo sa dokonca cítite bezvýznamní v porovnaní so širším svetom a hlbšími pravdami, ktoré sa vám prostredníctvom čítania odhaľujú. Venujte trochu času premýšľaniu o zdrojoch a príznakoch vášho vyhýbania sa čítaniu.[5]

  • Strach z čítania – alebo presnejšie, neschopnosť čerpať potešenie z čítania – môže byť známy ako „čitateľský blok“, ale má aj odbornejšie označenie – lexikálna anhedónia.


Uľahčite si návrat k čítaniu. Ak ste zistili, že sa vyhýbate čítaniu, nesnažte sa prinútiť k návyku tým, že si vezmete do ruky Vojnu a mier alebo Odysea. Začnite s kratšími, ľahko stráviteľnými kúskami čítaného materiálu, ako sú články z časopisov alebo zbierky poviedok.[6]
Odborný zdroj
Alexander Ruiz, M.Ed.
Vzdelávací konzultant
Rozhovor s odborníkom. 18 jún 2020.
Majte k dispozícii široký výber materiálov na čítanie, aby ste mohli čítať, čo chcete a kedy chcete.[7]

  • Ak si chcete niečo prečítať po ôsmykrát, urobte to. Ak chcete čítať detské knihy, choďte do toho. Ak chcete, aby sa pre vás čítanie stalo opäť príjemným (alebo dokonca prvýkrát), musíte začať výberom materiálov na čítanie, ktoré vás potešia.


Čítajte s inými ľuďmi. Nájdenie kamaráta na čítanie alebo vstup do knižného klubu vám môže poskytnúť správnu kombináciu motivácie a sociálnej interakcie, ktorá vás naštartuje. Byť súčasťou skupiny vám dáva dôvod vziať do ruky knihu; mať ostatných, s ktorými sa môžete o knihe porozprávať, vám pomôže vidieť, že každý má problémy, otázky, obavy, názory, a dokonca aj strach z toho, čo číta.[8]

  • Čítanie sa môže stať vašou vstupnou bránou k nadviazaniu nových priateľstiev alebo prehĺbeniu existujúcich vzťahov.
  • Zapojenie sa do skupiny môže byť tiež dobrou motiváciou a pomôcť vám udržať si zodpovednosť.


Upravte svoje návyky pri konzumácii médií. Ak sa vám zdá, že pri čítaní čohokoľvek dlhšieho, ako je spravodajský článok, máte problém udržať sa v bdelom stave, možno ste si príliš zvykli na konzumáciu „bohatých médií“, teda interaktívnych, krátkych útržkov informácií, ku ktorým máte prístup digitálne. Ak chcete obnoviť svoju pozornosť a znovu získať potešenie z posedenia pri dobrej knihe, možno budete chcieť obmedziť konzumáciu „bohatých médií“ na čítanie.[9]

  • Napríklad pred spaním si dajte smartfón mimo dosahu a na nočný stolík si položte niekoľko kníh. Obmedzenie vystavenia žiariacej obrazovke pred spaním vám pravdepodobne tiež pomôže lepšie spať.
  • Mnoho ľudí v západnom svete pravidelne rozdeľuje svoju pozornosť medzi viacero úloh, takže čítanie niečoho podstatného alebo dlhého sa možno bude musieť znovu naučiť ako zručnosť.[10]

Metóda 3 zo 4:Budovanie čitateľských zručností


Poskytnite si dostatok času a vhodné prostredie. Pocit náhlenia alebo nepohodlia pri čítaní pravdepodobne zvyšuje úzkosť a znižuje porozumenie. Nenechávajte čítanie kapitoly z učebnice na poslednú chvíľu ani neočakávajte, že večer pred čítaním budete mať silu prečítať si vybranú knihu v knižnom klube.[11]

  • Ak pracujete na rozvíjaní svojich čitateľských zručností a/alebo čitateľského návyku, noste so sebou niekoľko možností čítania, ktoré vyhovujú vášmu momentálnemu záujmu a času, ktorý máte k dispozícii (napríklad cesta autobusom alebo sedenie v čakárni u zubára).
  • Ak je to možné, vytvorte si pohodlné (ale nie spánkové) miesto s dostatkom svetla.


Uprednostnite čítanie s porozumením pred rýchlosťou. Mnoho ľudí si zamieňa rýchlosť čítania s čitateľskými zručnosťami; avšak neschopnosť zapamätať si alebo pochopiť zmysel toho, čo ste práve prečítali (pretože ste postupovali príliš rýchlo), môže prispieť k strachu z čítania. Nechajte svoju rýchlosť čítania zvyšovať prirodzene – alebo, ak chcete, pomocou cielených inštrukcií – po tom, ako si vybudujete zručnosti čítania s porozumením.[12]

  • Držanie poznámkového lístka alebo prechádzanie prstom pod čítaným riadkom vás môže trochu spomaliť, ale ak vám to pomôže pochopiť, čo čítate, stojí to za ten čas navyše.
  • Snažte sa sústrediť vždy len na jednu časť stránky. Môžete si to uľahčiť zakrytím časti stránky rukou alebo kúskom papiera.


V prípade potreby vyhľadajte inštruktáž o čítaní. Nikdy nie ste príliš starí na to, aby ste sa naučili čítať alebo zlepšili svoje čitateľské zručnosti. Ak pre vás čítanie predstavuje osobitnú výzvu, vyhľadajte zdroje na výučbu čítania, ktoré sú k dispozícii v škole, vo vašej komunite alebo online. Ak máte diagnostikovanú poruchu, napríklad dyslexiu, vyhľadajte špecializovanú výučbu.[13]

  • Nedovoľte, aby vás diagnóza dyslexie alebo iného ochorenia odradila od čítania alebo aby ste mali pocit, že nie ste dostatočne inteligentní na to, aby ste uspeli. Mnohí ľudia s problémami s čítaním dosiahli veľké úspechy.

Metóda 4 zo 4:Prekonávanie strachu


Priznajte si, čoho sa bojíte. Prvým krokom k prekonaniu strachu z čítania (alebo čohokoľvek iného) je priznať si, že tento strach existuje. Odmietanie nie je liek a strach nemôžete vykoreniť.

  • Verbalizujte svoj konkrétny strach tak, že ho vyslovíte nahlas a zapíšete si ho: „Bojím sa, že sa mi spolužiaci budú smiať, ak pri čítaní urobím chybu.“ alebo „Myslím si, že pokus o prečítanie tejto ťažkej knihy dokáže, aký som hlúpy.“


Prekonajte svoje obavy. Obavy nemusia byť racionálne, aby boli skutočné, ale ich racionálne preskúmanie vám môže pomôcť nájsť slabé miesta, ktoré môžete využiť. Môžete napríklad pozorovať svojich spolužiakov, keď niekto iný číta nahlas, a všimnúť si, že väčšina z nich vôbec nedáva pozor a ostatní si nevšímajú drobné chyby v čítaní.[14]

  • Spýtajte sa na svoje obavy priamo: „Naozaj by som nedostal povýšenie, ak by sa mi pri čítaní tejto správy raz alebo dvakrát zamotal jazyk??“ Môžete tiež použiť „Takže čo?“ Technika na vysledovanie potenciálne najhoršieho možného scenára situácie. Ak si napríklad myslíte: „Zlyhám na kurze čítania,“ potom sa spýtajte: „A čo z toho??“ „Tak potom neprejdem triedou,“ a znova sa spýtať: „Tak čo??“ „Potom ten titul nezískam,“ a opäť „Tak čo?“ Pokračujte, kým nedospejete k logickému záveru, že váš strach vás nezabije a že nie je taký dôležitý, ako sa zdá.
  • Skúste postupné vystavovanie. Ak sa obávate čítania, pretože máte problém udržať pozornosť, začnite s krátkymi úryvkami a potom si urobte test. Pomaly sa dopracujte k dlhším čítaniam.


Využívajte relaxačné techniky. Ak nemôžete strach odstrániť, znížte jeho vplyv tým, že si zachováte pokoj a rozvahu. Používajte hlboké dýchanie, progresívnu svalovú relaxáciu, meditáciu, modlitbu, jogu, ľahké cvičenie alebo iné aktivity, ktoré znižujú stres. Niekedy stačí na upokojenie jednoducho sa porozprávať s dôveryhodným priateľom.[15]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj


  • Získajte pomoc pri zvládaní svojho strachu. Za prekonanie strachu osamote sa neudeľujú žiadne „bonusové body“; ak by vám pomohla pomoc, vyhľadajte ju. Hľadajte útechu a pochopenie u priateľov a blízkych, vyhľadajte podporné skupiny alebo využite služby terapeuta či poradcu.

    • Možno sa hanbíte priznať sa k strachu z čítania, ale jediná hanba by bola nechať zvládnuteľný strach, aby vám zabránil zažiť radosť a výhody čítania.
  • Odkazy