4 spôsoby, ako prestať mrmlať a hovoriť zrozumiteľne

Keď vám niekto povie, že mumláte, môže to byť frustrujúce, najmä ak sa snažíte hovoriť čo najlepšie. Keďže mumlanie spôsobuje, že vás ľudia ťažko počujú, zlepšenie reči vám pomôže lepšie komunikovať a zdieľať svoje myšlienky. Hlasové cvičenia, zlepšovanie reči a zvládanie nervozity vám pomôžu prekonať mumlanie a hovoriť jasnejšie. Okrem toho môžete získať podporu, ktorá vám pomôže zlepšiť sa, ak to potrebujete.

Metóda 1 zo 4: Zlepšenie reči


Cvičte hlboké dýchanie, ktoré vám pomôže vytvoriť silný hlas. Dýchanie ovplyvňuje vašu reč, takže hlboké dýchanie vám pomôže prestať mrmlať a hovoriť jasne. Každý deň vykonávajte dychové cvičenia, ktoré vám pomôžu posilniť hlas. Tu je niekoľko cvičení na hlboké dýchanie, ktoré môžete vyskúšať: [1]

  • Vydýchnite všetok vzduch z pľúc a potom sa zhlboka nadýchnite, kým sa pľúca úplne nenaplnia. Toto robte 3 až 4 krát denne, aby ste lepšie dýchali.
  • Vydychujte, kým sa vaše pľúca nevyprázdnia, potom urobte 5 rýchlych nádychov, aby ste naplnili pľúca. Dýchanie zapája bránicu, takže vám pomôže naučiť sa dýchať hlbšie.
  • Urobte veľký „ha ha ha“ smiech, ktorý vám pomôže pri hlbokom nádychu a výdychu.
  • Stlačte pery k sebe a smejte sa nosom, čo vám pomôže kontrolovať dych.
  • Ľahnite si, položte si knihu na brucho a uvoľnite sa. Potom sa zhlboka nadýchnite, aby kniha stúpala. Pri výdychu by mala kniha klesnúť.


Hovorte pomalšie, aby ste mohli zlepšiť svoju zrozumiteľnosť. Príliš rýchle rozprávanie sťažuje ľuďom porozumenie a môže spôsobiť, že budete mumlať. Našťastie, spomalenie vám môže pomôcť tento problém odstrániť. Ak chcete spomaliť, počas reči sa viac nadychujte. Okrem toho sa uistite, že vyslovujete každú slabiku každého slova.[2]

  • Snažte sa netrápiť tým, že hovoríte príliš pomaly. Môže sa vám zdať, že hovoríte veľmi pomaly, ale pravdepodobne hovoríte normálnou rýchlosťou.

ODBORNÝ TIP

Patrick Muñoz

Hlas & Tréner reči Patrick je medzinárodne uznávaný hlasový & Rečový kouč, zameraný na verejné vystupovanie, silu hlasu, prízvuk a dialekty, redukciu prízvuku, hlasový prejav, herectvo a logopédiu. Pracoval s klientmi ako Penelope Cruz, Eva Longoria a Roselyn Sanchez. V ankete BACKSTAGE bol zvolený za obľúbeného hlasového a dialektového trénera v Los Angeles, je hlasovým a rečovým trénerom pre spoločnosti Disney a Turner Classic Movies a je členom Asociácie hlasových a rečových trénerov. Patrick Muñoz
Hlas & Tréner reči

Prehovorte a spomalte. Prečítajte si úryvok z básne alebo ťažký jazykolam a hovorte pomaly a zreteľne, pričom preháňajte svoju výslovnosť. Pri verejnom vystúpení vám bude lepšie rozumieť, keď pri nácviku prehnane vyslovujete.


Udržujte správne držanie tela počas reči. Okrem toho, že vám správne držanie tela pomôže cítiť sa sebavedomejšie, udrží vaše dýchacie cesty otvorené, takže môžete hovoriť zreteľnejšie. V stoji alebo v sede majte rovný chrbát a plecia vyhrnuté dozadu. Okrem toho si naklonite bradu tak, aby ste sa pozerali priamo dopredu.[3]

  • Snažte sa nehrbiť dopredu, ani keď sedíte. Je v poriadku, že sa nakláňate, ale chrbát majte rovný, aby ste mohli ľahko dýchať.

Metóda 2 zo 4:Robenie hlasových cvičení


Zívajte a bzučte, pričom otvárajte a zatvárajte ústa. Najprv si zívnite, aby ste uvoľnili čeľusť. Keď skončíte zívanie, povedzte „ho-hum“ a predĺžte „hukot“.“ Pokračujte vo vydávaní zvuku bzučania, keď otvárate a zatvárate ústa. Potom zatvorte ústa a posúvajte čeľusť zo strany na stranu.[4]

  • Toto cvičenie vykonávajte každý deň, keď pracujete na zlepšení svojho prejavu.
  • Týmto spôsobom môžete uvoľniť svaly okolo úst a čeľuste, aby ste mohli jasnejšie komunikovať.


Spievajte, aby ste si precvičili hlasové svaly. Spev rozvíja vaše hlasové svaly a zlepšuje hlasitosť, čo vám môže pomôcť prestať mumlať. Spievajte si svoje obľúbené piesne alebo ich spievajte a capella. Ak nechcete spievať pred ľuďmi, robte to v sprche, v aute alebo vo svojej izbe.[5]

  • Každý deň si spievajte, aby ste sa zlepšili.
  • Ak si pustíte hudbu nahlas, ľudia vás nebudú počuť spievať.
  • Zapojenie sa do speváckeho zboru môže byť veľkou pomocou, pretože vás dostane do praxe spevu.

Tip: Skúste spievať slovo „ah“ pri rôznych hlasitostiach a výškach tónu. Pomôže vám to rozvinúť rozsah, aby vám ľudia ľahšie rozumeli.


Čítajte si nahlas, aby ste si precvičili hovorenie. Vyberte si knihu, časopis alebo článok, ktorý chcete prečítať. Potom čítajte nahlas aspoň 10 minút. Pri čítaní sa neponáhľajte a každé slovo vyslovujte nahlas a zreteľne. Opakujte cvičenia každý deň, aby ste sa zlepšili v rečnení.[6]

  • Skúste sa pri čítaní nahrať, aby ste si mohli vypočuť, ako zniete. Okrem toho vám to pomôže vidieť váš pokrok pri pokračovaní cvičenia.

ODBORNÝ TIP

Patrick Muñoz

Hlas & Rečový kouč Patrick je medzinárodne uznávaný hlasový & Tréner reči, ktorý sa zameriava na verejné vystupovanie, silu hlasu, prízvuk a dialekty, redukciu prízvuku, hlasový prejav, herectvo a logopédiu. Pracoval s klientmi, ako sú Penelope Cruz, Eva Longoria a Roselyn Sanchez. V ankete BACKSTAGE bol zvolený za obľúbeného hlasového a dialektového trénera v Los Angeles, je hlasovým a rečovým trénerom pre spoločnosti Disney a Turner Classic Movies a členom Asociácie hlasových a rečových trénerov. Patrick Muñoz
Hlas & Tréner reči

Náš odborník súhlasí: Pomocou telefónu alebo diktafónu sa nahrajte a potom sa počúvajte. Počúvanie seba samého vám umožní počuť, ako sa prejavujete. Potom si môžete precvičiť zvuk, tón a výšku hlasu.


Precvičte si výslovnosť každej slabiky slova. Slabiky sú zvuky v slove a je dôležité, aby ste ich všetky vyslovili, aby vám ľudia rozumeli. Ak je to pre vás ťažké, môže vám pomôcť samostatné precvičovanie. Pozorujte sa v zrkadle, ako hovoríte. Uistite sa, že sa vaše ústa pohybujú s každou slabikou. Ak to nie je ono, začnite slovo odznova a skúste to znova.[7]

  • Napríklad slovo „done“ má 1 slabiku, zatiaľ čo slovo „aha“ má dve slabiky (ah-ha).
  • Ak si nie ste istí slabikami slova, vyhľadajte si slovo na internete alebo v slovníku. To vám ukáže rozdelenie slabík.


Recitujte jazykolamy, ktoré vám pomôžu lepšie artikulovať. Svoje jazykolamy môžete povedať kdekoľvek, ale najlepšie je sledovať sa v zrkadle. Povedzte jazykový twister od začiatku do konca a uistite sa, že hovoríte každú slabiku. Začnite pomaly a pri opakovaní jazykolamov zvyšujte rýchlosť ich vyslovovania.[8]

  • Ak zakopnete o slovo, netrápte sa tým. Jednoducho začnite vetu odznova a skúste to znova.

Tu je niekoľko príkladov jazykových hádaniek:

Betty si kúpila kúsok masla, ale zdalo sa jej horké. Takže Betty kúpila trochu lepšieho masla, aby bolo horké maslo lepšie.

Peter Piper nazbieral kôpku nakladaných paprík. Ak Peter Piper nazbieral kôpku nakladaných paprík, kde je kôpka nakladaných paprík, ktorú Peter Piper nazbieral?

Sallie predáva mušle na morskom pobreží.

Červená koža, žltá koža.

Metóda 3 zo 4: Zbavenie sa nervozity


Cvičte pred prejavom, aby ste boli menej nervózni. Je úplne normálne, že ste z verejného vystupovania nervózni, ale nácvik vám pomôže cítiť sa istejšie. Naplánujte si vopred, čo chcete povedať, a potom predveďte svoj prejav pred zrkadlom. Zopakujte si svoj prejav niekoľkokrát, aby ste sa cítili istejšie.[9]

  • Ak môžete, natočte si svoj prejav, aby ste sa mohli zhodnotiť a zlepšiť.
  • Požiadajte niekoho, kto je úprimný, ale láskavý, aby si vypočul váš prejav a povedal vám, ako sa môžete zlepšiť.

Variácia: Vymenujte hlasy, ktoré chcete počúvať, aby ste ich počúvali: Cvičenie vám môže pomôcť vyrovnať sa aj s mumlaním v každodennom styku. Na prednášky v triede sa pripravujte napríklad tak, že budete nahlas odpovedať na otázky z domácich úloh. Podobne sa pripravte na rozprávanie na pracovných stretnutiach tak, že si nahlas poviete svoje myšlienky o nedávnych pracovných projektoch alebo si urobíte poznámky o tom, čo chcete povedať.


Buďte sebavedomí, keď hovoríte, namiesto toho, aby ste sa obávali chýb. Hoci sa chyby môžu zdať naozaj trápne, každý z času na čas urobí chybu. Pokiaľ ide o hovorenie, väčšina ľudí robí nejakú chybu denne. Zvyčajne si tieto chyby nikto nevšimne, takže sa tým netrápte. Namiesto toho majte hlavu vztýčenú, |vytvárajte očný kontakt s publikom a zdieľajte svoje myšlienky.[10]

  • Ak si ľudia všimnú, keď urobíte chybu, zvyčajne vás veľmi podporia. Skúste si uvedomiť, že väčšina ľudí vám fandí, takže sa nemusíte obávať.


Urobte si relaxačné cvičenia, aby ste sa pred prejavom upokojili. Keď začnete pociťovať nervozitu, upokojte sa, aby ste mohli myslieť a hovoriť jasne. Vyberte si 1 alebo 2 relaxačné techniky, ktoré vám pomáhajú cítiť sa pokojne, a potom ich vykonávajte vždy, keď začnete byť preťažení. Tu je niekoľko cvičení, ktoré môžete vyskúšať: [11]

  • Vizualizujte si, že ste úspešní.
  • Počítajte si nádychy.
  • Predstavte si svoje šťastné miesto.
  • Čuchajte vôňu, ktorá vás uvoľní.
  • Potrieť vás mäkkou textúrou, aby ste sa cítili upokojení.
  • Predtým, ako začnete hovoriť, si urobte ľahký strečing.

Metóda 4 zo 4:Získanie podpory


Povedzte ľuďom, čo chcete, aby urobili, keď nehovoríte jasne. Obavy z toho, čo si myslia ostatní, vám môžu sťažiť zlepšenie reči. V skutočnosti môže dokonca vyvolať vaše mumlanie alebo iné problémy s rečou, ktoré máte. Aby ste tomu predišli, povedzte členom svojej rodiny, priateľom, učiteľom alebo spolupracovníkom, čo potrebujete, aby vám pomohli zlepšiť sa.[12]

  • V niektorých prípadoch môžete chcieť, aby vám povedali, keď majú problémy s pochopením. Môžete ich dokonca požiadať, aby vám dali neverbálny signál, napríklad sa dotkli ucha alebo pier.
  • Niekedy však možno budete chcieť, aby vás len nechali dokončiť myšlienku alebo zopakovať slovo, ktoré vás potrápilo. Povedzte im: „Nevyslovujte za mňa slová“ alebo „Nesnažte sa uhádnuť, čo sa snažím povedať“. Ak je to potrebné, zopakujem sa.“


Spolupracujte s trénerom reči, ak sami nerobíte pokroky. Pravdepodobne sa vám podarí zastaviť mumlanie a zlepšiť svoju zrozumiteľnosť tým, že budete robiť hlasové cvičenia, zlepšovať svoj prejav a upokojovať nervy. Nemusí to však fungovať pre každého. Ak máte stále problémy, môže vám pomôcť logopéd. Pomôžu vám identifikovať, čo spôsobuje vaše mumlanie a iné problémy s rečou, aby ste mohli robiť cielené cvičenia na zlepšenie reči.[13]

  • Váš lekár vás môže odporučiť k logopédovi alebo si ho môžete vyhľadať na internete.
  • Ak ešte chodíte do školy, môžete tam navštevovať logopédiu. V niektorých prípadoch to bude dokonca zadarmo.

  • Navštevujte podpornú skupinu pre ďalšiu pomoc pri poruche reči. Ak sa cítite frustrovaní alebo rozrušení z problémov s rečou, môže vám pomôcť návšteva podpornej skupiny. Umožní vám to hovoriť o svojich problémoch s ľuďmi, ktorí vám rozumejú, a môžete získať rady od ľudí, ktorí riešili podobné problémy. Vyhľadajte si podpornú skupinu na internete alebo požiadajte svojho lekára, aby vám pomohol nejakú nájsť.[14]

    • Ak nemôžete nájsť podpornú skupinu, môžete sa skúsiť porozprávať s ľuďmi na online fórach.
  • Odkazy