4 spôsoby, ako prijať neúspech

Neúspech je nevyhnutnou súčasťou života. Niekedy sa učíme na vlastných chybách a niekedy jednoducho nevieme, čo sa pokazilo. Prijatím neúspechu akceptujete seba a svoju situáciu ako súčasť života. Je príležitosťou na rast, ale nie je meradlom vašej budúcnosti alebo vlastnej hodnoty. Hoci niektoré veci nemôžete ovplyvniť, neúspech a úspech idú často ruka v ruke – úspech zvyčajne prichádza ako výsledok minulých neúspechov. Prijatie neúspechu môže viesť k úspechu v budúcnosti.

Metóda 1 zo 4:Naučiť sa odpútať


Prestaňte vnímať neúspech ako meradlo svojej vlastnej hodnoty. Neúspech môže viesť k smútku a frustrácii. Možno ste očakávali úspech alebo sa cítite trápne, že situácia nevyšla; neúspech však nie je meradlom vašej hodnoty alebo hodnoty ako osoby. Nie ste hlúpi, pretože ste neuspeli pri jednej skúške. Nie ste slabí, pretože ste prehrali jeden zápas v karate. Využite túto chvíľu na to, aby ste sa posunuli vpred, namiesto toho, aby ste sa vzdali.

  • Verte, že ste odolní a dokážete sa odraziť od neúspechu. Vaším najtvrdším kritikom ste často vy sami.
  • Svoju sebahodnotu vnímajte skôr cez schopnosť ďalej sa snažiť, než sa vzdať.[1]
  • Aj keď nemusíte byť dobrý v jednej veci, neznamená to, že ste zlý vo všetkom.


Zamerajte sa na to, čo robíte dobre. Po neúspechu môžete mať pocit, že na vás nie je nič dobré. Ale v skutočnosti má každý niečo jedinečné, čo mu ide dobre. Niektorí ľudia sú dobrí poslucháči. Niektorí sú šikovní pri opravovaní vecí. Niektorí sú spoľahliví. Niektorí sú umeleckí.

  • Využite to, čo robíte dobre, vo svoj prospech v budúcnosti. Hoci je dôležité zlepšovať veci na sebe, je tiež dôležité udržať si tie dobré veci silné.
  • Vyhnite sa príliš negatívnemu mysleniu tým, že sa budete sústrediť na pozitívne stránky seba a svojho života. Zamyslite sa nad tromi vecami, ktoré sa vám v tejto chvíli daria.


Hľadajte vedenie u tých, ktorým dôverujete. Nedovoľte, aby iní určovali vašu hodnotu a hodnotu. Vyhnite sa počúvaniu negatívnych ľudí alebo tých, ktorí vás šikanujú, aby získali to, čo chcú. Pri hľadaní vedenia dôverujte tým, na ktorých vám záleží a ktorí sú spoľahlivou súčasťou vášho života.[2]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejsť na zdroj

  • Niektorí priatelia alebo rodina môžu ponúknuť zdravú kritiku. Vyhnite sa jej odmietaniu, ale zároveň ich požiadajte, aby sa rovnako zamerali na pozitíva aj negatíva. Zvážte možnosť povedať: „Veľmi vám ďakujem za radu. Vezmem si to k srdcu. Tiež by ma zaujímalo, aké veci som z vášho pohľadu robil dobre?“
  • Ak sa otvoríte o svojom zlyhaní ostatným, budete sa cítiť menej zaťažení alebo osamelí. Môže to byť veľmi dôležitý krok k tomu, aby ste sa zbavili svojich negatívnych pocitov. Je pravdepodobné, že aj títo ľudia budú mať veľa príbehov o svojich vlastných neúspechoch.


Prijmite svoje obmedzenia. Jediná osoba, ktorú môžete kontrolovať, ste vy sami. Možno ste museli vzdať zápas po tom, čo ste sa predtým náhodne zranili. Možno ste predložili tímový projekt, ktorý nesplnil očakávania, pretože jeden z členov vášho tímu nevykonal prácu. Vašej spoločnosti sa možno nepodarilo dosiahnuť cieľ obslúžiť viac ako 500 klientov z dôvodu nedostatku zdrojov. Keď sa naučíte rozlišovať, čo môžete zmeniť a čo nie, môžete lepšie pochopiť, ako môžu vonkajšie veci ovplyvniť váš život.[3]

  • Berte to ako príležitosť zamerať sa na to, čo môžete urobiť.
  • Napríklad sa vám nepodarilo prísť do práce načas v dôsledku extrémnych poveternostných okolností, ktoré ste nemohli ovplyvniť. Napriek tomu, že sa vám bežne nedarí prísť do práce načas z dôvodu nesprávneho riadenia času, mohlo to byť pod vašou kontrolou.
  • Keď sa pozeráte na nedávne zlyhanie, zvážte, či si nezapíšete dva zoznamy vedľa seba. Jedna strana zahŕňa veci, ktoré môžete zmeniť na sebe alebo na svojej situácii. Druhá strana zahŕňa vonkajšie sily, ktoré nemôžete ovplyvniť.


Definujte zlyhanie len ako dočasné. Neúspech je strata, ale vyhnite sa tomu, aby ste túto stratu vnímali ako trvalú. K zlyhaniu dochádza na rôznych miestach nášho života. Tieto body sú dočasné momenty alebo malé snímky v širšom rozsahu vášho mesiaca, roka alebo života.[4]

  • Tým, že neúspech budete vnímať ako dočasný, bude sa vám zdať menej zdrvujúci. Bude sa vám to zdať ako malý kopec, a nie ako obrovská hora.
  • Keď je niečo dočasné, znamená to, že je pravdepodobnejšie, že sa to prispôsobí alebo zmení. Neúspech sa tak môže stať pozitívom, keď sa časy zmenia.


Naučte sa predvídať zlyhanie. Prijmite, že sa to môže stať a že sa to niekedy stane. To neznamená, že keď existuje neúspech, tak najlepším spôsobom, ako sa mu vyhnúť, je nesnažiť sa zo všetkých síl. Predvídanie neúspechu znamená, že ste zvážili rôzne scenáre. Znamená to, že ste flexibilní voči tomu, čo sa stane – či uspejete alebo zlyháte.[5]

  • Myslite na možnosť zlyhania v každej situácii. Vnímajte to ako spôsob, ako sa motivovať k väčšej organizovanosti, dôkladnosti a angažovanosti.
  • Zvážte scenáre, v ktorých ste vyhrali aj zlyhali. Predstavte si, ako by ste mohli reagovať. Plánujte podľa toho. Zamerajte svoju energiu na to, ako byť pozitívny a zostať motivovaný bez ohľadu na výsledok.
  • Vypracovanie záložných plánov vám môže pomôcť vyhnúť sa strachu zo zlyhania. Ak dokážete predvídať neúspech a máte plán B a C, potom môžete úspešnejšie čeliť vyhliadke na neúspech s menším strachom.

Metóda 2 zo 4: Hľadanie inšpirácie


Využite neúspech ako inšpiráciu. Niekedy vás neúspech môže prinútiť pracovať ešte tvrdšie a dodať vám motiváciu posúvať sa ďalej. Využite každú chybu ako spôsob, ako získať silu a odvahu. Ak prijmete neúspech, budete sa s ním lepšie vyrovnávať ako so súčasťou svojho života a práce. [6]

  • Zamyslite sa nad najťažšou výzvou, ktorú ste prekonali. Využite to ako motiváciu, že môžete prekonať to, čo sa deje teraz.
  • Využite neúspech ako múdrosť do budúcnosti. Keď sa za týždeň, mesiac alebo rok obzriete späť, môžete sa cítiť silnejší, pretože ste čelili svojim neúspechom.
  • Zapamätajte si to ako spôsob, ako prijať neúspech: „Je lepšie milovať a prehrať, ako nikdy nemilovať.“[7]


Učte sa z chýb. Kto niekedy v živote neurobí chybu? Hoci chyby sú veci, ktoré sa stávajú, dôležité je to, čo sa z nich naučíme. Minulosť nemôžeme vrátiť späť, ale to neznamená, že sa história bude opakovať.[8]

  • Skúste o chybách premýšľať ako o experimentoch. Nebudete vedieť, či niečo funguje, kým to nevyskúšate. A ak sa o to pokúsite a bude to neúspech, potom teraz máte viac informácií, ktoré vás posunú vpred. Prikladajte dôležitosť skôr tomu, čo ste sa naučili, než tomu, čo bolo. Keď niečo nefunguje, získate viac informácií o tom, čo by mohlo fungovať v budúcnosti.
  • Nájdite ľudí, ktorí vás podporujú. Vypočujte si ich rady o tom, čo sa z tejto skúsenosti naučiť. Ak ste v športovom tíme, váš tréner a spoluhráči môžu mať užitočné rady, čo robiť.
  • Premýšľajte o tom, koľko slávnych podnikateľov, vynálezcov, umelcov a vedcov zlyhalo predtým, ako dosiahli úspech. Poučili sa zo svojich chýb a pokračovali ďalej.[9]


Zamerajte sa na to, že neúspech a úspech idú ruka v ruke. Ak sa nikdy nesnažíte, nikdy neuspejete. Vytrvalosť je kľúčom k mnohým úspechom. Len málo ľudí uspeje len vďaka šťastiu. Často musíte tvrdo pracovať a nedovoliť, aby o vašom osude rozhodovali iní. Aj keď vaše meradlá „úspechu“ nemusia byť vždy dosiahnuteľné, neznamená to automaticky, že ste zlyhali.

  • Mnohí športovci, vedci a obchodní magnáti vám povedia to isté: neúspech je súčasťou toho, čo vás robí úspešnými.[10]
  • Z ťažkých neúspechov sa naučíte viac ako z ľahkých úspechov. V skutočnosti budete vďaka týmto neúspechom silnejší a odolnejší.

Metóda 3 zo 4:Príprava na ďalšie obdobie


Zamerajte sa skôr na budúcnosť ako na minulosť. Ak zlyhanie vnímate ako príležitosť priblížiť sa k svojmu cieľu, potom sa stane niečím, čo sa dá očakávať a dokonca predvídať. S najväčšou pravdepodobnosťou, ak neuspejete, potom pravdepodobne na seba dostatočne netlačíte.

  • Orientujte sa skôr na budúcnosť, než aby ste sa zaoberali minulosťou. Hoci vám minulosť môže pomôcť pochopiť, čo robiť lepšie, fixovanie sa na minulé chyby vás odradí od videnia možností do budúcnosti.
  • Nedovoľte, aby strach z neúspechu určoval váš budúci osud. Verte, že ochota skúšať nové veci a učiť sa z nich vám v budúcnosti pomôže rásť.[11]
  • Vnímajte svoje budúce ciele ako výzvy. Pravdepodobne nájdete väčšiu odmenu, keď budete robiť niečo ťažké než niečo ľahké.


Zhodnoťte, čo sa podarilo a čo nie. Hodnotenie toho, čo sa stalo, by nemalo byť o vašich charakterových chybách. Objektívne sa pozrite na to, čo sa stalo, a zamerajte sa na to, čo môžete nabudúce urobiť lepšie. V závislosti od situácie využite svojich spolupracovníkov, kolegov z tímu, priateľov a rodinu, aby vám pomohli získať iný pohľad.[12]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
Prejdite na zdroj

  • Preskúmajte problémy, ktoré sa vyskytli ešte pred zlyhaním. Povedzme napríklad, že ste mali tímový projekt s ďalšími tromi ľuďmi a tento projekt skončil tak, že nesplnil očakávania vášho učiteľa alebo spoločnosti. Zhodnoťte, ako mohol tím komunikovať efektívnejšie. Určite, ktoré aspekty projektu boli nedostatočné a ako by sa dali zlepšiť. Zhodnoťte vonkajšie sily, ktoré váš tím nemohol ovplyvniť.
  • Vyhnite sa obviňovaniu seba samého zo všetkých problémov alebo obviňovaniu iných z chyby, na ktorej ste sa podieľali. Buďte úctiví k sebe aj k ostatným bez ohľadu na úspech alebo neúspech.
  • Tento proces preskúmania by vám mal pomôcť predísť chybám alebo ich počet v budúcnosti znížiť. Aj keď hľadanie riešení vašich chýb nemusí byť ľahké ani zábavné, pomôže vám pripraviť sa na ďalšie.


Priznajte si vlastné chyby. Byť zodpovedný za svoje činy je obdivuhodná vlastnosť v živote aj v práci. Znamená to, že prijmete svoju vlastnú úlohu v ťažkej situácii. Prevzatie zodpovednosti za to, čo môžete urobiť, aby ste sa zlepšili alebo zmenili, pomôže ostatným vnímať vás ako flexibilného a odolného človeka. [13]

  • Tým, že si uvedomíte svoje vlastné chyby, ukážete, že ste zrelí.
  • Ak sa vyhýbate priznaniu pochybenia, môžete prísť o príležitosť posunúť sa v práci, tíme alebo situácii dopredu. Hoci môže byť nepríjemné priznať si chybu, horšie môže byť, keď sa tomu vyhýbate.

Metóda 4 zo 4:Používanie stratégie GRIT


Majte odvahu. Buďte odvážni. Riskujte. Riziko znamená možnosť zlyhania. Musíte mať odvahu, aby ste robili veci mimo toho, čo je ľahké alebo mimo vašej komfortnej zóny.[14]

  • Pozvať niekoho na rande si vyžaduje odvahu. Nevzdávajte sa preto, že jeden človek povie nie – požiadajte niekoho iného, kto sa vám páči!
  • Na založenie vlastného podniku je potrebná odvaha. Malé podniky a začínajúce firmy majú vysoké riziko neúspechu. Ale aj váš produkt môže viesť k ďalšej najlepšej veci.[15]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
    Prejsť na zdroj


Buďte odolní. Byť odolný znamená schopnosť odraziť sa od neúspechu. Môžete sa cítiť deprimovaní alebo naštvaní sami na seba. Môžete mať pocit, že sa vzdávate. Vďaka odolnosti sa však na vec pozeráte z tej lepšej stránky, pretože máte tieto tri vlastnosti: [16]

  • Optimizmus. Usilujete sa o to, aby ste sa mali lepšie.
  • Dôvera. Veríte v seba.
  • Kreativita. Máte plán, ako sa zlepšiť.


Prevezmite iniciatívu. Keď preberáte iniciatívu, nútite sa robiť niečo, čo je ťažké. Ak pracujete na tímovom projekte a už raz ste zlyhali, môžete prevziať iniciatívu na zlepšenie a priznať chyby. Takto sa namiesto toho, aby ste sa bili za situáciu, stanete lídrom pre seba aj pre ostatných.

  • Zistite, čo môžete robiť lepšie, tak, že sa opýtate ostatných na svoje silné stránky a na to, kde je priestor na zlepšenie.
  • Buďte oporou pre svoje okolie. Keď pomáhate ostatným, budete sa cítiť menej ako zlyhávajúci.

  • Buďte vytrvalí. Kľúčom k úspechu je vytrvalosť. Život je o pokusoch a omyloch. Či už ide o štúdium, kariéru alebo osobný život, vytrvalosť vás urobí silnejšími a múdrejšími pre prípadné neúspechy. Znamená to, že sa nevzdávate.
  • Odkazy