4 spôsoby, ako riadiť svoj čas

Riadenie času je dôležitá zručnosť, ktorú si treba vypestovať. Môže vám pomôcť vyťažiť z každého dňa čo najviac, čo vedie k úspechu v oblastiach, ako je práca a škola. Ak chcete riadiť svoj čas, využívajte ho produktívne tým, že budete pracovať v správnom prostredí a určíte si priority úloh. minimalizujte rozptyľovanie tým, že v prípade potreby vypnete telefón a sociálne médiá. Uistite sa, že dodržiavate denný rozvrh, ktorý vám umožní čo najlepšie využiť každý deň.

Metóda 1 z 3: Produktívne využívanie času


Vytvorte si vhodné prostredie na prácu. Prostredie, v ktorom pracujete, môže pomôcť vašej celkovej produktivite. Neexistujú žiadne prísne pravidlá týkajúce sa pracovného prostredia, takže si vyberte to, čo vám vyhovuje. Obklopte sa inšpiratívnymi dekoráciami, ktoré vám pomôžu cítiť sa nadšene a zanietene. Tieto pocity vám pomôžu udržať sa pri plnení úloh a byť produktívni.[1]

  • Možno vás napríklad inšpiruje nejaký konkrétny umelec. Investujte do niekoľkých výtlačkov ich obrazov a zaveste si ich na steny.
  • Ak si môžete vybrať konkrétne miesto na prácu, vyberte si priestor bez rušivých vplyvov. Práca pred televízorom je možno zlý nápad, ale možno si môžete do rohu spálne posunúť stôl a pracovať tam.


Úlohy si zapisujte podľa dôležitosti. Predtým, ako začnete s dennou prácou, určte si priority. Zoznamy úloh sú skvelým nástrojom, ale radšej si ich trochu usporiadajte, než aby ste si len písali všetko, čo treba urobiť. Zoskupujte úlohy podľa dôležitosti.[2]
Zdroj experta
Alyssa Chang
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. októbra 2019.

  • Pred vytvorením zoznamu si napíšte kategórie z hľadiska dôležitosti. Napríklad úlohy označené ako „naliehavé“ musia byť hotové dnes. Úlohy označené ako „dôležité, ale nie naliehavé“ je dôležité urobiť, ale môžu počkať. Úlohy s označením „nízka priorita“ môžete v prípade potreby odložiť.
  • Uveďte úlohy v jednotlivých kategóriách. Ak napríklad potrebujete dokončiť správu do práce, bola by to naliehavá úloha. Ak potrebujete začať ďalší pracovný projekt, ale termín je až o dva týždne, bola by to „dôležitá, ale nie naliehavá“ úloha. Ak by ste si chceli ísť po práci zabehať, ale nie je to životne dôležité, bola by to úloha s „nízkou prioritou“.


Najskôr vykonajte dôležité úlohy. Dokončenie kľúčových úloh hneď ráno vám dodá pocit naplnenia. Deň sa vám už bude zdať úspešný a veľká časť vášho stresu bude eliminovaná. Každý deň začnite tým, že splníte najdôležitejšie úlohy na svojom zozname.[3]

  • Ak máte napríklad päť e-mailov, na ktoré musíte odpovedať, a správu, ktorú treba skontrolovať, urobte to hneď, ako prídete do kancelárie.
  • Predtým, ako začnete plniť prioritné úlohy, prestaňte sa zbytočne stretávať s ľuďmi.


Majte vždy pri sebe nejakú prácu. Využívajte prestoje tak, že budete mať prácu stále pri sebe. Ak máte v autobuse niekoľko zatúlaných minút, využite ich na to, aby ste si prečítali niečo do školy alebo do práce. Ak čakáte v rade v obchode s potravinami, odpovedzte na niektoré pracovné e-maily na svojom telefóne. Ak máte prácu stále pri sebe, môžete svoj čas vždy využiť naplno.[4]

  • Ak ste študent, porozmýšľajte o investícii do audiokníh alebo nahrávania prednášok. Pri čakaní v rade alebo pri chôdzi na vyučovanie môžete počúvať materiály k svojim kurzom.


Nevykonávajte viacero úloh. Mnoho ľudí predpokladá, že multitasking je skvelý spôsob, ako každý deň urobiť viac práce a rozumne hospodáriť s časom. Sústredenie sa na viacero úloh naraz však v skutočnosti znižuje vašu produktivitu. Veci sa budú robiť dlhšie, pretože ničomu nevenujete plnú pozornosť. Namiesto toho sa úplne sústreďte na jednu úlohu naraz. Takto budete mať prácu rýchlejšie hotovú, čo vám umožní čo najlepšie využiť svoj čas.[5]

  • Vráťte napríklad všetky svoje e-maily. Potom sa odhláste z e-mailového konta a prejdite na inú úlohu. O svoju elektronickú poštu sa zatiaľ nestarajte. Ak potrebujete neskôr počas dňa vrátiť ďalšie e-maily, môžete to urobiť po dokončení danej úlohy.

Metóda 2 z 3: Minimalizácia rozptyľovania


Vypnite telefón. Ak je to možné, vypnite si telefón. Telefóny môžu počas dňa zabrať veľa času, ktorý by ste mohli využiť produktívnejšie. Ak je jednoduché prihlásiť sa na Facebook alebo nahliadnuť do e-mailu, je pravdepodobnejšie, že to urobíte. Urobte si láskavosť a vypnite telefón, keď sa snažíte robiť iné veci. Ak sa vám stane, že impulzívne siahnete po telefóne, aby ste prokrastinovali, namiesto toho vás čaká prázdna obrazovka.[6]

  • Ak je pre vás nevyhnutné mať telefón zapnutý kvôli práci, položte ho na druhú stranu miestnosti. Ak nebude prístup k telefónu taký jednoduchý, je menej pravdepodobné, že to urobíte. V telefóne môžete tiež vypnúť všetky oznámenia, ktoré nie sú potrebné na prácu.


Zatvorte nepotrebné prehliadače. V dnešnej dobe sa mnoho ľudí pri práci spolieha na svoj počítač alebo internet. Práca s Facebookom, Twitterom alebo inými rozptyľujúcimi stránkami na pozadí nepriaznivo ovplyvní vaše schopnosti riadiť čas. Rozptyľovať vás môže aj otváranie kariet zo starých projektov alebo nerelevantné vyhľadávanie na internete. Zvyknite si zatvárať karty hneď, ako skončíte na stránke. Sústreďte sa na všetky miesta, ktoré sú pre vašu prácu nevyhnutné.[7]

  • Vyzvite sa, aby ste mali otvorenú len jednu alebo dve karty naraz.


Blokovanie sociálnych médií. Niekedy je pokušenie prihlásiť sa na Facebook alebo Twitter príliš veľké na to, aby ste sa mu vyhli. Ak máte problém so sociálnymi médiami, existuje mnoho aplikácií a webových stránok, ktoré môžete použiť na dočasné zablokovanie rozptyľujúcich stránok.[8]

  • SelfControl je aplikácia pre používateľov počítačov Mac, ktorá blokuje prístup na ľubovoľné stránky, ktoré si vyberiete, na určitý čas. Je možné ho stiahnuť zadarmo.
  • Ak sa potrebujete úplne odpojiť, aplikácia Freedom vám umožní zablokovať prístup na internet až na osem hodín.
  • Doplnok pre Firefox Leechblock vám umožní obmedziť používanie určitých stránok na určitý časový úsek za deň.


Čo najviac sa vyhýbajte vyrušovaniu. Prerušenia narúšajú váš pracovný proces. Ak ste uprostred úlohy a prestanete robiť niečo iné, môže byť ťažké vrátiť sa do pracovného režimu. Keď pracujete na nejakej úlohe, snažte sa ju dokončiť skôr, ako vstanete, aby ste robili niečo iné. Iné veci môžu počkať, kým sa budete snažiť niečo dokončiť.[9]

  • Ak si napríklad uvedomíte, že musíte vrátiť e-mail, keď ste uprostred niečoho iného, nezastavujte sa, aby ste e-mail vrátili. Namiesto toho si niekde zapíšte, že potrebujete poslať e-mail a dostanete sa k nemu po dokončení danej úlohy.
  • Majte na pamäti, že niekedy sú prerušenia nevyhnutné. Ak vám napríklad počas plnenia úlohy niekto naliehavo zavolá, určite by ste ho mali prijať. Snažte sa vyhýbať vyrušovaniu, ale nebite sa za občasné vyrušenie počas práce.

Metóda 3 z 3:Dodržiavanie denného harmonogramu


Používajte digitálny kalendár. Technológie sú skvelým spôsobom, ako riadiť svoj čas a mať prehľad o termínoch, stretnutiach a ďalších veciach. Využívajte kalendáre v telefóne a počítači. Zapisujte si denné úlohy, ako sú stretnutia a váš pracovný alebo školský rozvrh. Nastavte si pripomenutia. Napríklad nech vám telefón pošle pripomienku týždeň pred termínom odovzdania práce. Naplánujte si čas na veci, ako je štúdium a práca na projektoch.[10]

  • Papierové kalendáre sú skvelou alternatívou, ak chcete mať radosť z odškrtávania vecí alebo radi spracovávate zoznam úloh vizuálne.[11]
    Zdroj experta
    Alyssa Chang
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 16. októbra 2019.


Identifikujte časy, kedy ste najproduktívnejší. Rôzni ľudia sú produktívni na rôznych miestach počas dňa. Môže vám to pomôcť zistiť, kedy ste schopní rozumne využívať svoj čas, a naplánovať si prácu v tomto čase. Ak sa vám napríklad zdá, že ste energickí v dopoludňajších hodinách, snažte sa vtedy urobiť väčšinu svojej práce. Počas noci sa môžete vyvetrať a robiť relaxačné veci, ktoré máte radi.[12]

  • Môže chvíľu trvať, kým zistíte svoje energetické vrcholy. Skúste približne týždeň sledovať svoju úroveň energie a celkové sústredenie počas dňa. To by vám malo pomôcť zistiť, kedy by ste boli najproduktívnejší.


Prvých 30 minút ráno venujte plánovaniu svojho dňa. Môže vám pomôcť, ak si ráno pripravíte herný plán na celý deň. Hneď ako vstanete, premyslite si, čo musíte urobiť, a načrtnite si hrubý plán, kedy to urobíte. Majte na pamäti pracovné povinnosti, ako aj spoločenské povinnosti a pochôdzky.[13]

  • Napríklad povedzme, že pracujete od ôsmej do štvrtej a potrebujete zavolať babičke na narodeniny a po práci vyzdvihnúť čistiareň. Ráno zistite, v akom poradí by ste mali tieto činnosti vykonávať.
  • Ak je vaša babička v neskoršom časovom pásme, naplánujte si, že jej zavoláte po práci, aby tam, kde je, nebolo príliš neskoro. Potom si naplánujte, že si vyzdvihnete čistiareň.


Plánujte prestávky a prerušenia. Nikto nemôže pracovať nepretržite bez prestávky alebo prerušenia. Je v poriadku, ak do svojho dňa občas prizvete vyrušenia a rušivé vplyvy. Môže pomôcť naplánovať si tieto druhy odklonov od nevyhnutných úloh.[14]
Odborný zdroj
Alyssa Chang
Životný kouč
Odborný rozhovor. 16. októbra 2019.
Takto je menej pravdepodobné, že vás vyrušenia ovládnu a zničia váš deň.[15]

  • Naplánujte si okrem drobných odklonov od práce počas dňa aj veľké prestávky alebo prerušenia.
  • Napríklad si naplánujte, že každý deň o jednej popoludní si dáte hodinový obed a po návrate z práce si na odreagovanie pozriete polhodinu televíziu.
  • Môžete si naplánovať aj drobné prestávky počas každodenných úloh. Napríklad povedzme, že píšete článok. Na každých 500 napísaných slov si vyhraďte päť minút na kontrolu Facebooku.


Urobte si cez víkend nejakú prácu. Víkendy sú dôležité na oddych, relaxáciu a zábavu, takže to nepreháňajte. Môže však pomôcť, ak si cez víkend urobíte malú prácu. Zamyslite sa nad tým, aké drobné úlohy sa nahromadia cez víkend a sťažujú pondelok.[16]

  • Počas víkendu si napríklad môžete krátko skontrolovať a prezrieť e-maily a potom ich niekoľko odoslať, aby sa vám v pondelok nahromadilo menej e-mailov. Prípadne si môžete označiť len tie, ktoré si budú vyžadovať okamžitú pozornosť v pondelok ráno.


Dodržiavajte spánkový režim. Ak chcete riadiť svoj čas, pevný plán spánku je nevyhnutný. Dobrý spánkový režim vám zaručí, že sa ráno zobudíte skoro a budete pripravení na celý deň. Ak chcete dodržiavať spánkový režim, choďte spať a vstávajte každý deň približne v rovnakom čase, a to aj počas víkendov. Vaše telo sa prispôsobí vášmu cyklu spánku a bdenia a vy sa začnete cítiť unavení pred spaním a energickí ráno.[17]

Nástroje na riadenie času a šablóna zoznamu úloh


Užitočné nástroje na riadenie času

Podpora wikiHow a odomknite všetky vzorky.


Šablóna zoznamu úloh

Podpora wikiHow a Odomknite všetky ukážky.

Odkazy