4 spôsoby, ako riešiť problémy v práci

Problémy v práci môžu vo vašom živote spôsobiť veľa stresu. Keďže veľa času trávite v práci, je dôležité ich vyriešiť, aby ste si zachovali duševné a emocionálne zdravie. Bez ohľadu na to, či svoju prácu vykonávate na diaľku, v kancelárii alebo kdekoľvek medzi tým, môžete k pracovným problémom pristupovať profesionálne a začať ich riešiť hneď.

Metóda 1 zo 4: Konflikty so spolupracovníkmi


Pri riešení problému buďte zdvorilí a priami. Nechoďte okolo horúcej kaše, keď máte problém so spolupracovníkom. Zvyčajne je jednoduchšie riešiť problém hneď, ako sa objaví, než sa nad ním dusiť alebo doňho zatiahnuť niekoho iného.[1]

  • Pri prvom oslovení sa k danej osobe správajte neformálne. Môžete povedať: „Hej, Jack, všimol som si, že v poslednom čase vraciaš nákladné auto takmer prázdne. Mohli by ste si nabudúce spomenúť, aby ste ho priviezli s plnou nádržou?“
  • Ak správanie pokračuje aj po tom, čo ste neformálne vyjadrili svoje obavy, možno budete musieť požiadať svojho nadriadeného, aby zasiahol. Dodržiavajte pravidlá vašej spoločnosti týkajúce sa riešenia konfliktov zamestnancov.


Používajte jazyk „ja“, aby ste sa vyhli obviňovaniu spolupracovníkov. Je dôležité vyjadrovať sa s rešpektom. Keď diskutujete o problémoch so spolupracovníkom, nedajte mu po rozhovore pocit obrany. Môžete to urobiť pomocou výrokov „ja“. Druhá osoba počuje vaše reakcie na situáciu, nie vaše obvinenia.[2]

  • Namiesto toho, aby ste povedali: „Stále čakáme na to, že svoju časť práce urobíte,“ mohli by ste povedať: „Keď práca nie je odovzdaná načas, mám obavy, že nestihneme termín. Bolo by užitočné, keby každý mohol dodržať svoje termíny v dohodnutý deň.“


Nájdite si v práci podpornú sieť. V práci trávite veľa času s rovnakou skupinou ľudí; prečo sa s niektorými z nich lepšie nespoznať? Pokúste sa nadviazať niekoľko dobrých kontaktov s ostatnými a vytvorte si sieť priateľov, ktorí vám môžu pomôcť prekonať vaše pracovné (a životné) frustrácie.[3]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejdite na zdroj

  • Strávte obedňajšiu prestávku so svojimi spolupracovníkmi a spoznajte ich lepšie mimo práce.
  • Každý deň strávte niekoľko minút rozhovorom so svojimi spolupracovníkmi.
  • Pozvite ich na spoločné stretnutie po práci na večeru alebo na drink.


Uchovávajte si záznamy o akýchkoľvek pretrvávajúcich problémoch, ktoré môžete mať so spolupracovníkom. Ak riešite problém so spolupracovníkom, ktorý vás šikanuje alebo obťažuje, uistite sa, že s touto osobou evidujete všetky incidenty. Zaznamenajte si dátum, čas, čo sa stalo a či boli nejakí svedkovia.[4]
Dôveryhodný zdroj
Ministerstvo práce USA
Federálne ministerstvo zodpovedné za podporu blahobytu pracovníkov
Prejsť na zdroj

  • Nezabudnite si zistiť, aký je protokol vášho zamestnávateľa pri riešení konfliktov medzi spolupracovníkmi, šikanovania a/alebo obťažovania. Dobrým zdrojom informácií bude vaša príručka pre zamestnancov alebo zástupca ľudských zdrojov.
  • Preskúmajte zákony na ochranu vašich práv v prípade, že vás šikanuje alebo obťažuje spolupracovník.


Ak potrebujete, vystupňujte situáciu tým, že pôjdete za svojím šéfom. So svojím nadriadeným môžete, ale nemusíte dobre vychádzať, ale udržiavajte komunikačné linky medzi vami dvoma čo najlepšie otvorené. Nezabudnite, že súčasťou zodpovednosti vášho šéfa je zabezpečiť vám prostredie, ktoré vám umožní vykonávať prácu, takže nemajte pocit, že pred ním musíte skrývať obavy.[5]

  • Ak máte problémy s komunikáciou a vychádzaním so svojím šéfom, môžete sa so svojimi problémami obrátiť na oddelenie ľudských zdrojov. Mohli by ste povedať: „Pani. Jones, prichádzam za vami, pretože mám určité problémy pri práci s pánom. Roberts v poslednom čase. Dúfam, že mi pomôžete zistiť, čo mám robiť.“

Metóda 2 zo 4:Pracovné povinnosti a postup


Porozprávajte sa so svojím šéfom, ak robíte prácu navyše, ktorú ste nepodpísali. Niekedy sa práca, ktorú máte, líši od práce, o ktorú ste sa uchádzali. Ak zisťujete, že na seba preberáte ďalšiu zodpovednosť alebo vykonávate úlohy, na ktoré sa necítite byť kvalifikovaní, predložte svoje obavy svojmu nadriadenému. Nájdite kópiu opisu pracovnej pozície, na ktorú ste boli prijatí, a prineste ju svojmu nadriadenému, aby ste sa o nej porozprávali.[6]

  • Mohli by ste povedať: „Tu je kópia mojej pracovnej náplne a tu sú všetky práce, ktoré v súčasnosti vykonávam. Myslím, že si musíme pohovoriť o očakávaniach týkajúcich sa mojej pozície.“
  • Svoje dodatočné povinnosti môžete využiť ako páku na zvýšenie platu. Mohli by ste povedať: „Myslím si, že ak odo mňa očakávate, že budem naďalej vykonávať tieto dodatočné povinnosti, možno by bolo rozumné hovoriť o zvýšení platu.“[7]


Vyhľadajte ďalšie možnosti školenia, aby ste sa posunuli vo svojej pozícii. Ak máte pocit, že váš pracovný výkon by sa zlepšil vďaka ďalším školeniam alebo kurzom, aktívne vyhľadajte školenia, ktoré považujete za prospešné. Vyhľadajte školenie v rámci vašej spoločnosti alebo vo vašej komunite (možno na komunitnej vysokej škole alebo v nadstavbovom kurze univerzity) a upozornite na túto možnosť svojho nadriadeného.[8]

  • Mohli by ste povedať: „Našiel som tento workshop o kódovaní, ktorý sa koná na miestnej vysokej škole budúci mesiac. Myslím, že toto je presne ten druh kurzu, ktorý potrebujem, aby mi pomohol posunúť môj výkon na vyššiu úroveň a pomohol mi lepšie pochopiť moju pozíciu. Mohla by mi spoločnosť sponzorovať účasť na tomto seminári? Tu sú informácie o ňom.“
  • Mohli by ste zvážiť vyhľadanie mentora vo vašej spoločnosti, ktorý by vám pomohol lepšie pochopiť vašu úlohu.


Buďte otvorení spätnej väzbe od svojho šéfa. Niekedy môžu vzniknúť pracovné problémy, keď dostávate málo alebo žiadnu spätnú väzbu na svoj výkon. Prevezmite iniciatívu a opýtajte sa svojho šéfa, či by bol ochotný sa s vami porozprávať o tom, ako sa vám darí na vašej pozícii. Dohodnite si stretnutie, na ktorom sa porozprávate so svojím nadriadeným, a dajte mu najavo, o čom by ste chceli hovoriť.[9]

  • Môžete napríklad povedať: „Zaujímalo by ma, aký máte pocit z môjho výkonu za posledných niekoľko mesiacov. Myslím, že som prevzal viac zodpovednosti, a chcel som získať spätnú väzbu o tom, čo som urobil dobre a čo je potrebné zlepšiť.“
  • Neobviňujte sa zo zlého hodnotenia výkonnosti. Pozerajte sa na to ako na príležitosť učiť sa, klásť veľa otázok, aby ste čo najlepšie pochopili, ako môžete urobiť zmeny. Mohli by ste povedať: „Oceňujem, že ste ma upozornili na tieto problémy. Máte nejaké návrhy, čo môžem urobiť, aby som zlepšil/a svoje ďalšie hodnotenie?“


Skúste podať sťažnosť, ak vás niekto využíva. Ak máte pocit, že sa s vami zaobchádza nespravodlivo, a váš problém nebol vyriešený alebo vyriešený, môžete podniknúť kroky na to, aby bol problém identifikovaný prostredníctvom formálnejšieho postupu. Ak postupy podávania sťažností nie sú uvedené v príručke pre zamestnancov, zistite prostredníctvom vedenia alebo personálneho oddelenia, aké kroky musíte podniknúť.[10]

  • Mohli by ste povedať: „John, podnikol som všetky kroky uvedené v príručke pre zamestnancov, aby som dodržiaval reťaz príkazov v práci, ale moje obavy sa stále neriešia. Chcem zistiť, ako podať formálnu sťažnosť v rámci spoločnosti.“
  • Ak máte pocit, že ste napríklad obťažovaní alebo diskriminovaní, môže byť pre vás prospešné podať sťažnosť Komisii pre rovnosť príležitostí v zamestnaní (ak žijete v Spojených štátoch). Viac informácií nájdete na stránke https://www.eeoc.gov/index.cfm.

Metóda 3 zo 4: Zvládanie stresu


Ak sa cítite preťažení, obráťte sa na svojho nadriadeného. Povedzte svojmu nadriadenému, ak si myslíte, že ste dostali príliš veľa práce. Dajte vedieť, že sa cítite preťažení, a opýtajte sa, ako si môžete lepšie určiť priority.[11]

  • Mohli by ste povedať: „Mike, vážim si, že som cenným členom tímu, ale práve teraz sa topím vo všetkej tej práci. Pracujem dlho do noci a nestretávam sa so svojimi deťmi. Čo môžeme urobiť, aby sa táto pracovná záťaž ľahšie zvládala?“


Ak riešite osobný problém, porozprávajte sa s nadriadeným v súkromí. Ak zistíte, že stres z vášho osobného života sa vkráda do vášho pracovného života, povedzte to otvorene svojmu nadriadenému bez toho, aby ste zachádzali do prílišných podrobností. Dobrý nadriadený pravdepodobne ocení, keď bude vedieť, čo sa deje.[12]

  • Počkajte si na príležitosť porozprávať sa s nadriadeným osamote a povedzte mu, čo sa deje. Mohli by ste povedať: “ Chcel som vám len oznámiť, že mám doma nejaké problémy, ktoré riešim. Zvládam to, ale možno bude pár dní, keď budem musieť prísť na konci budúceho týždňa.“
  • Majte na pamäti, že nie ste povinní zverejňovať informácie o zdravotnom stave, ale možno budete musieť byť o niečo otvorenejší, ak riešite pretrvávajúci zdravotný problém. Môžete napríklad povedať: „Môj lekár mi povedal, že budem potrebovať operáciu. Budem si musieť vziať niekoľko dní voľna na budúci mesiac, aby som sa zotavil. Dám vám vedieť presné dni, hneď ako bude všetko naplánované.“


Dobre sa stravujte doma aj v práci, aby ste mali dostatok energie. Vyhýbajte sa návštevám rýchleho občerstvenia počas obeda a namiesto toho si zabaľte zdravý obed. Ušetríte peniaze aj zlepšíte svoje zdravie. Vkladanie zdravých potravín do tela vám pomôže lepšie regulovať nálady a zvládať stres.[13]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Pribaľte si šalát v pohári plnom zeleniny a bielkovín, aby ste dostali veľkú porciu zeleniny a vyhli sa neskorým popoludňajším chutiam na cukor.
  • Vyberte si zdravé občerstvenie, ak sa potrebujete najesť. Zvážte mandle, syrové tyčinky alebo zeleninu s humusom.
  • Vyhýbajte sa potravinám, ktoré spôsobujú prudký nárast hladiny cukru v krvi a jej následný pád, ako sú sladké pochúťky a rafinované sacharidy. Budete sa cítiť ešte horšie.
  • Káva a nápoje s obsahom kofeínu sú základom kancelárie, ale ich nadmerné množstvo vo vás môže zanechať pocit úzkosti a stresu. Obmedzte príjem vody.
  • Počas pracovného dňa pite veľa vody, aby ste neboli dehydrovaní.


Cvičte, pretiahnite sa alebo vstaňte a pohybujte sa počas prestávok. Je to dobré nielen pre vaše fyzické zdravie, ale aj pre vaše duševné zdravie. Počas obedňajšej prestávky sa môžete pokúsiť o strečing, rýchlu prechádzku alebo rýchle cvičenie.[14]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Ak máte sedavé zamestnanie alebo prácu za stolom, pravidelne vstávajte od stola a niekoľko minút sa prechádzajte. Pomôže vám to znovu sa sústrediť a budete sa cítiť energickejší a produktívnejší.


Spite približne 8 hodín denne, aby ste boli pripravení čeliť každému dňu. Uistite sa, že chodíte spať v primeranú hodinu. Nedostatok spánku sťažuje reguláciu emócií, čo spôsobuje zvýšenú podráždenosť a stres.[15]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejdite na zdroj

  • Pred spaním urobte niečo relaxačné. Vyhnite sa dobiehaniu pracovných e-mailov alebo čomukoľvek stresujúcemu. Skúste si pre potešenie čítať, kúpať sa alebo piť harmančekový čaj.
  • Vyhnite sa obrazovkám hodinu pred spaním. Žiara z obrazovky môže stimulovať bdelosť, čo sťažuje zaspávanie.

Metóda 4 zo 4: Práca na diaľku


Nastavte si počítač a Wi-Fi tak, aby vyhovovali vašim potrebám. Ak musíte často komunikovať prostredníctvom videochatu, uistite sa, že máte kvalitnú webovú kameru a dobré osvetlenie. Dvakrát skontrolujte rýchlosť pripojenia Wi-Fi, aby ste sa uistili, že funguje dobre, a monitor počítača si nastavte do výšky očí, aby ste sa nemuseli hrbiť alebo napínať, aby ste videli na obrazovku.[16]

  • Skúste umiestniť router a modem čo najbližšie k počítaču, aby ste dosiahli čo najvyššie rýchlosti Wi-Fi.
  • Ak si myslíte, že váš internet je pomalý, skúste si na webovej stránke, ako je M-Lab alebo Ookla, spustiť test rýchlosti. Budú vám vedieť povedať, ako rýchlo funguje váš internet a čo by ste mohli potrebovať opraviť, ak je pomalý.


Vytvorte si vyhradený pracovný priestor na tichom mieste, aby ste sa mohli sústrediť. Vytvorte si doma priestor s počítačom a všetkým, čo potrebujete na vykonávanie svojej práce. Uistite sa, že je to miesto mimo dosahu bez množstva rušivých vplyvov, aby ste mohli efektívne pracovať počas celého dňa.[17]

  • Udržujte pracovný priestor mimo televízora, aby vás nelákalo počas práce niečo sledovať.
  • Ideálne by bolo zriadiť si pracovný priestor v domácej kancelárii alebo vo voľnej spálni, aby ste mohli počas práce zavrieť dvere.


Rozprávajte sa so svojimi spolupracovníkmi cez videochat, aby ste zostali v kontakte. Posielanie okamžitých správ a e-mailov je v poriadku, ale môže to pôsobiť trochu osamelo. Skôr ako prejdete k pracovným záležitostiam, skúste sa poradiť so spolupracovníkmi a porozprávať sa o iných veciach, napríklad o tom, čo ste robili cez víkend alebo čo budete robiť neskôr.[18]

  • Mohli by ste sa všetci stretnúť 10 minút pred plánovanou schôdzkou a porozprávať sa o náhodných veciach, ktoré nesúvisia s prácou.
  • Pýtajte sa otázky typu: „Tak čo ste všetci robili tento víkend??“ alebo „Ako sa darí vašim deťom?“


Požiadajte o pomoc, ak sa zaseknete alebo máte problémy s dokončením úloh. Keď pracujete z domu, niekedy môžete mať pocit, že svoju prácu vykonávate úplne sami. Nebojte sa posielať správy alebo e-maily svojim spolupracovníkom alebo šéfovi, aby vám v prípade potreby niečo vysvetlili.[19]

  • Možno bude užitočné, ak sa raz týždenne alebo raz mesačne poradíte so svojím tímom alebo šéfom, aby ste sa uistili, že ste na správnej ceste.
  • Otázky môžete klásť aj počas tímových stretnutí cez videochat.


Stanovte si hranice s ľuďmi, s ktorými žijete. Práca na diaľku je stále prácou, aj keď ste celý deň doma. Nezabudnite informovať členov svojej rodiny alebo spolubývajúcich, že počas práce budete potrebovať mierny pokoj a ticho počas celého dňa.[20]

  • Mohli by ste povedať niečo ako: „Viem, že som doma, ale každý deň od 8 do 16 hodín v skutočnosti pracujem. Ak niečo potrebujete, najskôr zaklopte, v prípade, že mám stretnutie.“
  • Ak je práca z domu príliš náročná alebo rozptyľujúca, skúste ísť do kaviarne alebo knižnice, kde je bezplatné Wi-Fi pripojenie.

  • Vyhnite sa práci po pracovnej dobe, aby ste predišli vyhoreniu. Ak máte stanovený pracovný čas, uistite sa, že po skončení práce vypnete počítač a odídete od stola. Dlhý a nepravidelný pracovný čas môže viesť k vyhoreniu a môže vo vás vyvolať odpor k práci.[21]

    • Je oveľa jednoduchšie predĺžiť si pracovný deň, keď práve sedíte doma. Ak máte problém s vypnutím na celý deň, skúste si na telefóne nastaviť budík.
  • Odkazy