4 spôsoby, ako robiť triky BMX

Ak ste niekedy boli v skateparku alebo ste sledovali X-games, viete, aké zložité môžu byť triky na BMX. Predtým, ako začnete lietať z týchto rámp, sa však musíte naučiť niekoľko základných trikov, na ktorých je postavený takmer každý ďalší trik. Najlepšie je začať s bunny hopom, pri ktorom zdvihnete bicykel do vzduchu, aby ste preskočili prekážky a odlepili sa od zeme. Tento trik je potrebný v podstate pre všetky ploché triky, ktoré sa v budúcnosti naučíte. Potom sa môžete naučiť manuál, pri ktorom balansujete na jednom kolese, aby ste mohli dávať variácie na flat triky a štýly pristátia. Musíte tiež vedieť, ako fingovať, aby ste sa mohli bezpečne otočiť, keď idete z rampy. Keď zvládnete tieto základné triky, naučte sa zložitejší trik, napríklad barspin, aby ste začali ovládať zložitejšie manévre.

Metóda 1 zo 4:Zvládnutie králičieho hopu

Jazdite v stoji a trochu ohnite lakte. Ak máte zadok opretý o sedlo, nemôžete skákať ako zajačik, preto sa na bicykli postavte pomocou pedálov. Nemusíte však stáť rovno; pokiaľ je medzi sedlom a vašou zadnou časťou tela medzera 6 palcov (15 cm), je to v poriadku. Kolená majte mierne pokrčené a lakte mierne pokrčte.[1]

  • Na vašej rýchlosti tu nezáleží, ale ľahšie sa vám bude cvičiť, ak sa budete pohybovať pomaly, ale stabilne po rovnom povrchu.
  • Bunny hop je v podstate ollie v jazde na BMX. Pri nej zdvihnete bicykel do vzduchu tak, aby boli obe kolesá nad zemou. Nezabudnite, že ak sa z rampy dostanete do vzduchu, nejde o bunny hopping – to je flyout.
  • Bunny hop je základom mnohých trikov BMX. Ak dokážete efektívne skákať na bunny hop, budete v budúcnosti schopní predvádzať širokú škálu trikov.

Pevne pritlačte chodidlá o nohy kľuky na pedáloch. Ak sú vaše pedále rovnobežne vedľa seba, zastrčte boky topánok o ramená kľuky, ktoré držia pedále na mieste, a podoprite bicykel. Ak vaše pedále nie sú rovnobežné, zatlačte členkom rameno kľuky na najnižšom pedáli dovnútra, aby sa neotáčal.[2]

  • Cieľ je dvojaký. Najprv musíte mať nohy na pedáloch. Ak sa dostanete do vzduchu a nohy máte mimo pedálov, bude mimoriadne ťažké bezpečne pristáť. Po druhé, spodnú časť tela použijete na odtrhnutie zadného kolesa od zeme. Ak pedále nepodopriete nohami, budete sa pri dvíhaní zadného kolesa spoliehať výlučne na hornú časť tela, čo bude ťažké.
  • Existujú rôzne spôsoby, ako to urobiť. Niektorí jazdci si radi zastrčia predné časti topánok pod ramená kľuky a držia pedále na mieste. Ak nájdete iný spôsob, ako podoprieť pedále a mať zaistené nohy, malo by to byť v poriadku.

Pred zdvihnutím predného kolesa do vzduchu ho zatlačte nadol. Držte nohy zastrčené o nohy korbičky a zatlačte riadidlami do zeme, aby ste trochu stlačili predné koleso. Potom okamžite zdvihnite ruky a zároveň potiahnite riadidlá nahor, aby ste zdvihli predné koleso o 1-2 stopy (0.30-0.61 m) do vzduchu.[3]

  • Odolajte každému nutkaniu nakloniť sa pri tom dozadu. Pri zdvíhaní sa nechcete prepadnúť na chrbát!

Zdvihnite zadnú pneumatiku nohami nahor, aby ste zachytili trochu vzduchu. Keď predná pneumatika dosiahne maximálnu výšku, tlačte prednú pneumatiku dopredu. Presne v tom istom čase použite spodnú časť tela, aby ste zadnú polovicu bicykla potiahli nahor. Keď sa dostanete na 2-3 stopy (0.61-0.91 m) od zeme, vyrovnajte prednú pneumatiku tak, aby ste pristáli s dokonale vyrovnanými kolesami.[4]

  • To si môže vyžadovať dostatok cviku. Snažte sa nebyť frustrovaní, ak sa vám zo začiatku podarí zdvihnúť koleso nad zem len o 6-12 palcov (15-30 cm). Je lepšie, ak najprv pracujete len na tom, aby ste dostali mechaniku dolu, než sa začnete snažiť o bláznivé nafukovanie.
  • Zadok pritom držte mimo sedadla.

Pristávajte najprv na prednom kolese a predné koleso nechajte smerovať dopredu. Ak dopadnete na obe kolesá súčasne, váš bicykel tvrdo dopadne na zem a bude ťažké udržať nad ním kontrolu. Snažte sa najprv zatlačiť predné koleso, aby ste pri pristávaní ľahšie stabilizovali bicykel. Pri pristávaní sa držte zadkom mimo sedla, aby ste sa vyhli nárazom zadnej kosti do sedla. Udržujte pneumatiky v jednej línii, aby ste nestratili kontrolu nad bicyklom a pokračujte v pedálovaní.[5]

  • Keď sa naučíte dobre skákať, pracujte na tom, aby ste z rovnej polohy dostávali stále viac vzduchu. Čím viac vzduchu dokážete získať z bunny hopu, tým viac času si dáte na parádne triky vo vzduchu, keď sa budete v jazde na BMX zlepšovať.

Metóda 2 zo 4:Vyťahovanie manuálu

Udržujte pedále v rovnakej výške a zdvihnite sa zo sedadla. 2 – 3-krát pomaly zošliapnite pedál, aby ste dosiahli nízku rýchlosť. Potom otočte pedále tak, aby boli rovnobežne vedľa seba v rovnakej výške nad zemou. Zadok zdvihnite približne o 3 až 6 palcov (7.6-15.2 cm) od sedadla.[6]

  • Manuálna jazda je v podstate pomalá jazda na kolieskach. Je to kľúčový manéver, ak sa učíte triky na BMX, pretože často pristávate na manuál z flyoutu alebo bunny hopu, aby ste mohli urobiť spin na ďalší trik.

Preneste váhu dozadu a zdvihnite predné koleso zo zeme. Trochu narovnajte ruky a vystrčte zadok dozadu. Pomaly sa nakláňajte dozadu, kým sa koleso jemne neodlepí od zeme.[7]

  • Nezabudnite sa pomaly vrátiť späť, aby ste hneď nevyskočili veľkou rýchlosťou. Ak to urobíte, môžete stratiť kontrolu nad bicyklom.

Prednú pneumatiku držte približne 1 stopu (0.30 m) od zeme. Keď sa nakloníte dozadu dostatočne ďaleko na to, aby ste zdvihli prednú pneumatiku nad zem, držte svoju pozíciu. Pomocou rúk vytiahnite riadidlá nahor tak, aby vaša pneumatika sedela 1-1.5 stôp (0.30-0.46 m) od zeme. Udržujte rovnováhu, aby ste udržali pneumatiku vo vzduchu.[8]

  • Manuálna jazda je v podstate pomalá verzia wheelie. Tento trik môžete zmeniť na wheelie len tak, že budete šliapať do pedálov, akonáhle sa vaše predné koleso odlepí od zeme. Manuály podľa definície nezahŕňajú pedálovanie.

Vyvážte svoju váhu tak, aby ste sa pohybovali na zadnom kolese. So zdvihnutým predným kolesom sa nakláňajte dopredu alebo dozadu a pokračujte v prenášaní váhy tak, aby ste mali rovnováhu na zadnom kolese. Ak začnete padať dopredu, preneste váhu trochu dozadu. Ak začnete padať dozadu, posuňte sa trochu dopredu. Držte ho tak dlho, ako môžete, alebo kým nie ste pripravení pokračovať v jazde.[9]

  • Keď sa vám to podarí, trénujte otáčanie, keď ste na zadnom kolese, a držte manuál čo najdlhšie. Môžete dokonca skúsiť držať manuál, keď sa nehýbete!

Metóda 3 zo 4: Zatáčanie s fakie

Precvičujte fakie pri nízkej rýchlosti na šikmom povrchu alebo rampe. Fakie je základný manéver v BMX; keďže z rampy nemôžete vyjsť správnym smerom, ak na rampe nevykonáte obrat o 180, fakie je najlepší spôsob, ako sa otočiť. Tento trik môže byť nebezpečný, ak idete príliš rýchlo, preto trénujte pomaly na malej rampe alebo svahu v skateparku.[10]

  • Fakie na rovnom povrchu nemôžete predviesť, pokiaľ nenarazíte predným kolesom do nejakého objektu, nevyskočíte a nenecháte sa unášať hybnosťou dozadu. Tento trik je známy ako endo, ale je to pokročilejší manéver.
  • Ak nejazdíte na bicykli BMX už roky, nie je bezpečné vyletieť z akejkoľvek rampy. Ak sa však naučíte fakie, môžete zapracovať rampy do svojej jazdy bez toho, aby ste sa museli obávať, že sa dostanete do vzduchu.

Jazdite do polovice rampy a keď prestanete stúpať, pedálujte dozadu. Pomaly šliapte do pedálov smerom k rampe alebo svahu. Nechajte bicykel pomaly stúpať do svahu. Keď sa bicykel začne kĺzať späť, 1-2 krát zošliapnite pedál smerom dozadu. Vďaka tomu získate dostatočnú hybnosť smerom dozadu, aby ste nespadli. Taktiež zabráni tomu, aby vaše nohy bojovali s pedálmi, keď sa pohybujú v opačnom smere.[11]

  • Keď sa bicykel BMX pohybuje dozadu, pedále sa pohybujú dozadu. Ak po dosiahnutí najvyššieho bodu na rampe nebudete šliapať do pedálov smerom dozadu, spadnete.

Otočte riadidlá smerom od smeru, ktorým chcete otáčať. Smer, ktorým pohybujete riadidlami, je opačný ako smer, ktorým sa bude váš bicykel otáčať pri pohybe dozadu. Inými slovami, ak sa chcete otočiť doľava, posuňte riadidlá doprava. Ak chcete zatočiť doprava, posuňte riadidlá doľava.[12]

  • Robte to veľmi pomaly. Ak otočíte riadidlá príliš prudko alebo príliš ďaleko, skončíte tvrdým pádom.

Pri otáčaní udržujte pneumatiku nasmerovanú pod uhlom 10 až 20 stupňov. Pokračujte v pomalom otáčaní riadidiel, kým sa predná pneumatika nenakloní pod uhlom 10 až 20 stupňov k rámu bicykla. Potom držte riadidlá v tejto polohe a nechajte bicykel pokračovať v otáčaní.[13]

  • Tu musíte trochu dôverovať svojim jazdeckým schopnostiam. Môže byť ťažké nechať sa unášať dozadu bez toho, aby ste sa pozerali.

Vyrovnajte sa, keď dokončíte otáčanie a začnete pedálovať dopredu. Počkajte, kým sa neotočíte o 180 stupňov smerom dozadu. Potom, keď ste otočení smerom, ktorým chcete ísť, narovnajte riadidlá a začnite šliapať dopredu. Úspešne ste vykonali fakie![14]

  • Ak sa bicykel na konci 180-stupňového otočenia príliš spomalil, možno budete musieť pred pedálovaním dopredu urobiť rýchly malý zajačí skok, aby ste preorientovali prednú pneumatiku.

Metóda 4 zo 4:Vykonanie barspinu

Cvičte barspin so zadným kolesom opretým o stenu. Barspin je náročný manéver, ktorý závisí od jemnej koordinácie rúk a očí. Je tiež dosť nebezpečné pokúšať sa o to bez toho, aby ste si najprv osvojili pohyby rúk. Na nácvik si sadnite na bicykel so zadnou pneumatikou opretou o stenu. Postavte sa na zem vedľa každého pedálu a zdvihnite predné koleso o 1 stopu (0.30 m) od zeme, aby sa mohlo voľne otáčať vo vzduchu.[15]

  • Keď si osvojíte pohyby rúk, môžete to robiť aj počas jazdy, ale tento trik zahŕňa otáčanie predného kolesa o 360 stupňov, keď ste vo vzduchu. Ak si najskôr nenacvičíte otáčanie riadidla, môžete sa pekne nepríjemne zrútiť.

Prehoďte riadidlá nedominantnou rukou smerom k telu. Držte riadidlá voľne na každej strane. Ak chcete iniciovať barspin, použite nedominantnú ruku, aby ste túto stranu riadidiel hodili k telu. Použite pevný tlak a nedovoľte, aby sa vaša dominantná ruka zachytila na druhej strane, aby sa riadidlá mohli voľne otáčať.[16]

Počas otáčania riadidiel držte dominantnú ruku mimo cesty. Nechajte riadidlá, ktoré ste hodili nedominantnou rukou, aby sa točili pred vaším bruchom. Keď prechádza okolo vášho pupka, držte dominantnú ruku mimo cesty a nechajte riadidlá otáčať. Keď odhodené riadidlá prejdú okolo vašej dominantnej ruky, posuňte dominantnú ruku smerom nadol k bruchu, aby ste sa pripravili na zachytenie riadidiel.[17]

  • Keď sa pozeráte na profesionálneho jazdca, ako sa mu podarí vytočiť barspin, vyzerá to tak, že točí riadidlami a chytá obe rukoväte naraz. V skutočnosti to tak nie je; dobrí jazdci v skutočnosti chytia riadidlá dominantnou rukou po tom, čo sa otočia približne o 135 stupňov.

Chyťte riadidlá dominantnou rukou práve vo chvíli, keď prechádzajú okolo vášho brucha. Keď úchop riadidiel vašej dominantnej ruky prechádza miestom, na ktorom zvyčajne spočíva vaša nedominantná ruka, otvorte dominantnú dlaň pred sebou. Keď dopadne na vašu ruku, pomaly veďte riadidlá do pôvodnej polohy. Keď pneumatika smeruje dopredu, pevne ju uchopte a položte nedominantnú ruku na opačnú stranu riadidiel.[18]

  • Chytanie riadidiel je niečo podobné, ako keby ste sa snažili chytiť vajce, ak by ho niekto hodil na vás. Pri zachytávaní akoby ste sledovali trajektóriu, aby ste ju trochu spomalili a získali kontrolu.
  • Precvičte si to 20 až 30-krát, aby ste si na tento pohyb naozaj zvykli. Celý tento pohyb musíte počas jazdy zvládnuť za menej ako 1 – 2 sekundy, takže ho naozaj musíte previesť do svalovej pamäte.
  • Spojte to všetko dokopy počas králičieho hopu alebo výletu. Keď si osvojíte pohyb s riadidlami, skúste počas jazdy pridať barspin do bunny hopu alebo flyoutu. Barspin začnite vždy hneď, ako sa dostanete do vzduchu, aby ste mali dostatok času na jeho vykonanie. Barspin je pre väčšinu jazdcov BMX naozaj základom, pretože je to jedna z mála vecí, ktoré môžete na bicykli robiť, keď ste vo vzduchu.[19]

    • Výlet je, keď sa dostanete do vzduchu z malej rampy alebo plošiny. K akémukoľvek pohybu, ktorý zahŕňa získanie vzduchu, môžete pridať barspin.
  • Odkazy