4 spôsoby, ako rozšíriť svoju myseľ

Naša myseľ má obrovský potenciál rozvíjať sa a rásť, ale niekedy je ľahké uviaznuť v určitom spôsobe myslenia, ak robíme stále to isté a nerobíme si výzvy. Dobrou správou je, že je úplne možné zatriasť vecami a začať rozširovať svoju myseľ, a je ľahké začať. Zostavili sme niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu zmeniť vaše myslenie, podnietiť vašu kreativitu, otvoriť myseľ novým myšlienkam a informáciám a začať zažívať nové veci. Pozrite si nasledujúce kroky, aby ste mohli začať!

Metóda 1 zo 4: Učenie sa a rast


Každý deň čítajte knihy, príbehy a správy. Čítanie je jedným z najlepších spôsobov, ako sa stať informovanejším, empatickejším a uvedomelým. Čítajte všetko, s čím sa stretnete. Zadovážte si knihu na čítanie pred spaním. Prelistujte si ráno správy. Ak nemáte veľa času, skúste napísať báseň alebo krátky príbeh.[1]

  • Prospešná je beletria aj literatúra faktu. Zatiaľ čo literatúra faktu vás môže naučiť informácie o svete, beletria môže zlepšiť vašu empatiu, predstavivosť a prepojenie mozgu.[2]


Písaním si posilníte pamäť a schopnosti riešiť problémy. Písanie je veľmi účinným nástrojom duševného rastu. Môže vám to pomôcť spracovať váš deň, analyzovať problémy a využiť vašu kreativitu. Veďte si denník, v ktorom budete sledovať svoj život, alebo sa pokúste písať beletriu. Ak stojíte pred problémom, napíšte si ho, aby ste zistili, či vám to pomôže prísť na riešenie.[3]

  • Denník vďačnosti je skvelý spôsob, ako si každý deň písať a podporiť rast svojej mysle. Každý deň si zapíšte 1 vec, za ktorú ste vďační. Vďaka tomu sa budete cítiť pozitívnejšie a sebavedomejšie.
  • Ak sa chcete podeliť o svoje myšlienky, založte si blog. Ostatní môžu reagovať na vaše príspevky a pomôcť vám premýšľať o problémoch novým spôsobom.


Pýtajte sa, keď sa stretnete s niečím novým. Kladenie otázok vám pomôže spochybniť svet okolo vás a zároveň vás naučí nové fakty a detaily. Keď sa stretnete s niečím novým, pýtajte sa na to otázky. Ak vám niekto v okolí nevie odpovedať, vyhľadajte si odpoveď sami.[4]

  • Pýtajte sa seba aj druhých. Čo robíte veci, ktoré robíte? Prečo veríte určitým veciam alebo prečo sa vám páčia iné?
  • Skúste si napísať zoznam 50 otázok. Možno existuje niečo, čo ste vždy chceli vedieť. Možno sa chcete pýtať sami seba. Rozhliadnite sa po miestnosti a spýtajte sa, ako fungujú niektoré predmety, alebo sa zamyslite nad tým, ako boli vyrobené. Potom skúste odpovedať na tieto otázky.


Riešte hádanky a hlavolamy, aby ste si precvičili myseľ. Mozog potrebuje cvičenie ako každá iná časť tela. Cvičenie mozgu môže zahŕňať hranie tetrisu, sudoku, krížoviek, matematických úloh alebo iných logických hier. Tie môžu otestovať vaše kritické myslenie, pamäť a schopnosť riešiť problémy.[5]

  • Stiahnite si do telefónu puzzle alebo aplikáciu na trénovanie mozgu. Túto aplikáciu môžete používať 15 minút denne, aby ste si vycibrili svoje rozumové schopnosti.
  • Zmiešajte hry a hlavolamy, ktoré hráte. Ak budete každý deň riešiť sudoku, možno sa v ňom stanete dobrým riešiteľom, ale možno sa nenaučíte riešiť iné typy hlavolamov alebo problémov.


Vykonávajte jednoduché vedecké experimenty vo svojom vlastnom dome. Ak chcete myslieť ako vedec, skúste si urobiť niekoľko jednoduchých domácich experimentov, aby ste otestovali svet okolo seba. Môže to pomôcť zvýšiť vašu zvedavosť, schopnosti uvažovania a vedecké znalosti.

  • Môžete si vyrobiť zemiakovú batériu, rozobrať fazuľu alebo vyrobiť plast z mlieka.
  • Držte sa experimentov, ktoré sa dajú robiť s predmetmi z domácnosti. Vyhýbajte sa činnostiam, ktoré zahŕňajú nebezpečné alebo horľavé chemikálie.

Metóda 2 zo 4: Vytvorenie nového myslenia


Cvičte všímavosť uvedomiť si svet okolo seba.[6]
Odborný zdroj
Sandra Possing
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
Všímavosť je cvičenie, pri ktorom sa lepšie zladíte so svojím okolím. Zahŕňa zapojenie každého zmyslu, pocitu a vnemu okolo vás. Mindfulness môže zlepšiť vašu pamäť a posilniť výkon vášho mozgu.[7]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Vyskúšajte meditáciu všímavosti. Sadnite si na 5 minút na tiché miesto a zavrite oči. Zamerajte sa na každý pocit, ktorý pociťujete, napríklad na hluk klimatizácie alebo pocit sedadla pod vami. Zachytiť aj tie najmenšie detaily.[8]
    Odborný zdroj
    Sandra Possing
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
  • Pri jedle pomaly žujte. Vychutnajte si každú chuť, textúru a pocit z jedla, ktoré konzumujete.
  • Ak ste na verejnosti, venujte niekoľko minút tomu, aby ste si všimli každý detail. Pozrite sa na listy na zemi, ozdoby na budove alebo pohyb ľudí okolo vás.
  • V práci alebo v škole skúste vykonávať niektoré techniky uzemnenia. Chvíľu si všímajte všetko, čo cítite, napríklad stoličku pod vami alebo stôl pod vašimi rukami.


Pozitívne premýšľajte o svete. Keď čelíte problémom alebo prekážkam, zachovajte si optimistické myslenie. Pozitívne myšlienky, ako napríklad láska, tvorivosť a radosť, udržujú vašu myseľ v pokojnom stave. Negatívne myšlienky, ako je strach, žiarlivosť, nenávisť a hnev, môžu spôsobiť pocity smútku, trápenia alebo úzkosti.[9]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak zvyčajne o veciach premýšľate negatívne, možno nebudete chcieť prejsť hneď na pozitívne myslenie. Namiesto toho začnite s neutrálnymi myšlienkami a dopracujte sa k pozitívnym.
  • Každé ráno si v zrkadle povedzte pozitívne afirmácie, aby ste sa nabudili na celý deň.[10]
    Odborný zdroj
    Sandra Possingová
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
    Môžete si povedať niečo ako „Je to ďalší skvelý deň“ alebo „Dnes to roztočím“.“
  • Motivačné citáty, plagáty, hrnčeky alebo iné pripomenutia vám môžu pomôcť udržať si správnu náladu počas dňa. Nechajte si v peňaženke priateľský odkaz alebo si nad stôl vyveste pozitívny citát.
  • Medzi výhody pozitívneho myslenia patrí dlhší život, zníženie stresu, posilnenie psychického zdravia a zlepšenie schopností zvládania ťažkých situácií.


Identifikujte svoje predsudky. Predsudky môžu spôsobiť, že si budeme myslieť, že určité veci sú vždy pravdivé, aj keď nie sú. Ak poznáte svoje predsudky, môžete pracovať na ich prekonaní. Venujte pozornosť svojim myšlienkam, pocitom a činom. Spýtajte sa sami seba, prečo si to myslíte, a spochybnite svoje predpoklady.[11]

  • Napríklad naše predsudky môžu spôsobiť, že budeme brať väčšiu zodpovednosť za svoje úspechy ako za svoje neúspechy. Môžeme napríklad obviňovať učiteľa, keď nám nevyjde písomka, ale chváliť sa, keď dostaneme päťku.
  • Potvrdzujúca predpojatosť je taká, pri ktorej beriete do úvahy len informácie, ktoré podporujú vaše predsudky. Napríklad môžete ignorovať fakty, ktoré nepodporujú vašu politickú ideológiu.
  • Niekedy posudzujeme rozhodnutie skôr na základe jeho výsledku než na základe správnosti rozhodnutia. To, že ste vyhrali v lotérii, neznamená, že kúpa žrebu bola rozumným rozhodnutím.
  • Ľudia majú tendenciu považovať sa za menej zaujatých ako ostatní ľudia. Znamená to, že štandardne zostávame slepí voči vlastným kognitívnym predsudkom.


Počúvajte svoju intuíciu. Intuícia je ten malý vnútorný hlas, ktorý vám pomáha identifikovať dobré a zlé rozhodnutia. Neignorujte svoj vnútorný hlas. Počúvajte a pokúste sa analyzovať, čo by to mohlo znamenať. Pri rozhodovaní zvážte svoju intuíciu aj rozumové uvažovanie.[12]

  • Nemusíte slepo nasledovať svoju intuíciu, ale mali by ste ju využívať pri zvažovaní určitých rozhodnutí. Napríklad, ak kupujete nový dom, môžete mať lepšiu „atmosféru“ alebo „pocit“ z 1 miesta. Spýtajte sa sami seba, čo vo vás vyvoláva tento pocit. Možno si uvedomíte, že existuje dôvod, prečo sa tak cítite.


Nezabudnite, že sa môžete zmeniť. Vaša myseľ je flexibilný nástroj. Aj keď sa môže zdať, že je strnulý alebo ustálený, so správnou motiváciou sa môže rozširovať a rásť. Skúste si pripomenúť, že si môžete vytvoriť nové postupy, prelomiť staré zvyky a urobiť zmenu k lepšiemu.[13]

  • Vytvorenie nového návyku alebo prelomenie starého môže trvať približne 66 dní. Pokračujte v práci na svojom novom myslení. Po chvíli sa to stane druhou prirodzenosťou.

Pochopte svoju pracovnú pamäť. Pracovná pamäť je tá časť pamäte vášho mozgu, ktorá v danom okamihu uchováva a spracováva malé časti informácií. Napríklad pri čítaní tohto riadku používate pracovnú pamäť, aby ste pochopili a pochopili zmysel tejto vety. Tu si môžete všimnúť, že čítate vety jednu po druhej a niekedy sa zastavíte, aby ste si pasáž prečítali znova, keď vám niečo nie je jasné. Odtiaľto môžeme usúdiť, že naša pracovná pamäť spracováva informácie po malých kúskoch. Ak sa pokúšate čítať rýchlejšie, ako ste schopní, preťažujete svoju pracovnú pamäť a môžete vyžadovať väčšie sústredenie.

  • Väčšina z vás si všimla, že keď vám učitelia alebo rodičia dajú niekoľko pokynov, nemusíte ich pochopiť všetky naraz, čo spôsobuje, že požiadate o zopakovanie pokynov. V danom okamihu alebo čase dokážete spracovať len obmedzené množstvo informácií. Množstvo týchto obmedzených informácií sa môže u jednotlivých ľudí líšiť, avšak pochopenie obmedzenia vašej pracovnej pamäte môže zabrániť tomu, aby ste sa zahltili.
    • Ak začínate vykonávať nejakú dôležitú úlohu, začnite najprv s niektorými technikami sústredenia. Začnite malými krokmi, pričom si postupne pripomínajte, akú úlohu musíte urobiť, a venujte nejaký čas tomu, aby ste si spomenuli. V tomto čase začnite pokojne a neponáhľajte sa. Keď je vaša pracovná pamäť dostatočne nabitá na získavanie informácií alebo na prepojenie s inými časťami mozgu, potom môžete zaznamenať zrýchlenie vašej práce a myslenia, ale na začiatku sa musíte snažiť sústrediť.
    • Roztrieďte si predmety na stole alebo v izbe, zabráni to tomu, aby ste sa rozptyľovali.
    • Dajte si dostatok času pri prijímaní dôležitých životných rozhodnutí.

Metóda 3 zo 4: Vyskúšanie nových skúseností


Vystúpte zo svojej komfortnej zóny.[14]
Zdroj experta
Sandra Possingová
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
Ak budete skúšať len veci, ktoré sú vám známe a pohodlné, bude pre vás ťažké rozšíriť svoje myslenie. Aj keď skúšanie nových vecí môže byť niekedy nepríjemné, nakoniec z toho zvyčajne budete mať úžitok.[15]

  • Premýšľajte o niečom, čo ste ešte nikdy nevyskúšali, ale mali by ste záujem naučiť sa to. Možno ste sa vždy chceli napríklad potápať pod vodou alebo sa chcete preletieť vrtuľníkom.
  • Každý má nejaký strach. Možno neznášate rozprávanie na verejnosti alebo sa bojíte výšok. Ak nemáte vážnu fóbiu, pokúste sa identifikovať svoje obavy a postaviť sa im. Napríklad prehovoriť na mestskom zastupiteľstve alebo ísť do horolezeckej telocvične. Ak sú vaše obavy také silné, že zasahujú do každodenného života, poraďte sa o pomoci s odborníkom na duševné zdravie.


Naučte sa novú zručnosť.[16]
Odborný zdroj
Sandra Possingová
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
Učenie sa novým zručnostiam udržiava váš mozog bystrý aj s pribúdajúcim vekom. Môže tiež rozšíriť vaše skúsenosti o nové veci. Zvážte niečo, čo ste sa vždy chceli naučiť. Pozrite sa, či existuje miestny kurz, alebo si vyhľadajte videá na internete, ktoré vás naučia, ako to urobiť.[17]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Medzi skvelé tvorivé hodiny patrí naučiť sa maľovať, robiť keramiku, vyrábať šperky alebo šiť.
  • Medzi ďalšie fyzické aktivity, ktoré môžete vyskúšať, patrí swingový tanec, hranie v športovom tíme alebo cvičenie jogy.
  • Premýšľajte o všetkých zručnostiach, ktoré by vám mohli pomôcť v každodennom živote. Absolvujte kurz varenia, naučte sa byť šikovní v domácnosti alebo si prečítajte, ako vykonávať vlastnú údržbu auta.


Spoznáte nových ľudí a skupiny. Sociálne siete sú mimoriadne dôležité, pretože nám pomáhajú rásť ako ľudia. Noví ľudia prinášajú nové skúsenosti, myšlienky a presvedčenia, ktoré môžu spochybniť a rozšíriť náš vlastný spôsob myslenia.[18]
Odborný zdroj
Sandra Possingová
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.

  • Pridajte sa do klubu alebo spoločnosti, ktorá sa zameriava na vaše záujmy. Pridajte sa napríklad do klubu stolových hier, environmentálneho spolku alebo skupiny pletenia.
  • Snažte sa stretávať s ľuďmi s odlišným presvedčením, kultúrnymi zvyklosťami a životným štýlom. Môžete ísť na kultúrny festival, náboženskú slávnosť alebo prehliadku.
  • Zvážte možnosť pripojiť sa k športovému tímu. To si bude vyžadovať, aby ste pracovali v tíme s inými ľuďmi.


Cestujte na nové miesta. Cestovanie vám môže ukázať nových ľudí, kultúry, miesta a spôsoby myslenia. Naplánujte si výlety, ktoré vás zavedú na zaujímavé a nové miesto. Môžete vycestovať do iného mesta, štátu alebo krajiny.[19]

  • Pri spoznávaní rôznych kultúr si zachovajte zvedavé myslenie. Namiesto posudzovania alebo vytvárania domnienok sa zamerajte na to, aby ste sa dozvedeli čo najviac o spôsobe života iných ľudí.[20]
    Odborný zdroj
    Sandra Possing
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 13. augusta 2020.
  • Skúste si určiť, aké typy vecí by vás mohli zaujímať. To vám môže pomôcť nájsť správny výlet. Ak chcete napríklad vidieť zvieratá a prírodu, navštívte národný park. Ak vás zaujíma história, nájdite si mesto s múzeami, historickými budovami alebo pamiatkami.
  • Na veľký výlet skúste navštíviť veľké mesto, napríklad New York, Londýn alebo Tokio. Možno si budete musieť našetriť peniaze na výlet, ale môže to byť skúsenosť, ktorá rozšíri vaše obzory.


Dobrovoľníctvo pomáhať iným v núdzi. Pomoc druhým prináša výhody pre vašu komunitu a váš osobný rast. Môžete stretnúť nových ľudí s iným pohľadom na život a naučíte sa spôsoby riešenia problémov v prospech spoločnosti. Dobrovoľníctvo môže zlepšiť empatiu, sociálne zručnosti a myslenie.[21]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Vyhľadajte vo svojom okolí charitatívnu organizáciu alebo organizáciu, ktorá by potrebovala dobrovoľníkov. Vyberte si problém, ktorý je pre vás dôležitý.
  • Môžete tiež pracovať ako dobrovoľník v školách, na mestských podujatiach, v útulkoch pre zvieratá alebo v komunitných centrách.

Metóda 4 zo 4:Podpora zdravej mysle


Počas dňa sa zamestnajte a buďte produktívni. Nuda spôsobuje viac než len odčerpávanie energie. Môže to tiež otupiť vašu myseľ. Snažte sa počas dňa venovať rôznym činnostiam. Keď máte čas pre seba, vyberte si činnosť, ktorá využíva váš mozog, napríklad čítanie, skladanie puzzle, spoločenské aktivity alebo tvorbu.[22]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Ísť k zdroju

  • Samozrejme, môžete si robiť prestávky na oddych. Nie je napríklad nič zlé na tom, ak si večer na hodinu pozriete televíziu. Len sa vyhýbajte prejedaniu sa niekoľko hodín po sebe.
  • Snažte sa kombinovať svoje aktivity, aby ste sa nenudili. Dajte si napríklad hodinu na hranie hry a potom sa choďte prejsť. Potom si uvarte večeru od základu a po jedle si prečítajte knihu.

Cvičenie. Cvičenie vám môže zlepšiť náladu, zdokonaliť vaše vedomie a pomôcť vám premýšľať o problémoch. Usilujte sa o intenzívne cvičenie, napríklad beh alebo posilňovanie, aspoň 2 – 3-krát týždenne. V ostatné dni sa aspoň 30 minút venujte menej intenzívnym činnostiam, ako je chôdza, plávanie alebo jazda na bicykli.[23]

  • Zvážte možnosť zaobstarať si krokomer a snažte sa urobiť 10 000 krokov denne. To vám môže pomôcť sledovať, ako veľmi sa hýbete.
  • Vyhnite sa celodennému sedeniu. Každú hodinu vstaňte na 5 minút a urobte si krátku prechádzku, pretiahnite sa alebo rýchlo urobte poskoky. Prebudí to vašu myseľ a rýchlo vám to dodá energiu.
  • Ak bojujete s problémom alebo prekážkou, pohyb vám môže pomôcť premýšľať o nich. Choďte si zabehať, zajazdiť na bicykli alebo zabehať.


Stravujte sa zdravo s potravinami, ktoré posilňujú mozog. Niektoré potraviny môžu zvýšiť výkon vášho mozgu a posilniť vašu pamäť. Stravujte sa s nízkym obsahom kalórií a nasýtených tukov. Vyberajte si čerstvé, doma pripravené potraviny namiesto spracovaných alebo hotových jedál.[24]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Vyhľadávajte potraviny s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín, ako sú ryby, vlašské orechy, morské riasy, zimná tekvica a brokolica. Tieto látky sú dôležité pre podporu kognitívneho zdravia.
  • Medzi ďalšie potraviny, ktoré môžu pomôcť vašej mozgovej sile, patria čučoriedky, avokádo, orechy a kapusta. Nápoje, ako je káva a čaj, môžu tiež priniesť kognitívne výhody.[25]


Každú noc spi 7-9 hodín. Spánok je absolútne nevyhnutný, ak chcete, aby vaša myseľ fungovala a rozvíjala sa čo najlepšie. Ak nemáte dostatok spánku, trpí vaša pamäť, nálada, kognitívne myslenie a rozumové schopnosti.[26]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Snažte sa chodiť spať a vstávať každý deň v rovnakom čase. To dá vášmu mozgu časový plán a uľahčí vám to zaspávanie v noci.
  • hodinu pred spaním nepoužívajte jasné obrazovky, ako sú telefóny a počítače. Môže vám to pomôcť rýchlejšie zaspať a zlepšiť kvalitu spánku.


Meditujte aby ste zvýšili svoju pozornosť. Nájdite si tiché a pohodlné miesto, kde si môžete sadnúť na 5 minút. Sústreďte sa na pomalé a hlboké dýchanie. Nemyslite na nič iné. Ak sa vaša myseľ začne túlať, presmerujte ju späť na svoj dych.[27]

  • Meditácia vám môže pomôcť uvoľniť sa, vyrovnať sa so stresom, nájsť novú perspektívu a posilniť sebavedomie.[28]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť k zdroju
  • Skúste si stiahnuť aplikáciu, ktorá ponúka meditáciu pod vedením, napríklad Headspace, Insight Timer alebo Calm.

  • Zapojte sa do zdravých sociálnych vzťahov. Vzťahy nám môžu pomôcť konfrontovať sa s novými myšlienkami, naučiť sa nové témy a prijať rôzne spôsoby života. Podporujte svoje vzťahy s blízkymi a priateľmi. Usporiadajte večierky, aktivity alebo stretnutia, aby ste stretli nových ľudí.[29]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj

    • Začnite diskusiu s ostatnými o svojich presvedčeniach, nápadoch, myšlienkach a postupoch. Možno budete prekvapení tým, čo vám môže ponúknuť druhá osoba. Možno vám pomôžu zvážiť veci v novom svetle.
    • Pri rozhovoroch s inými ľuďmi si zachovajte otvorenú myseľ. Nemusíte súhlasiť s ich názormi alebo presvedčením, ale môžete sa veľa naučiť už len tým, že ich budete počúvať.
  • Odkazy