4 spôsoby, ako sa cítiť normálne, ak ste príslušníkom inej rasy

Rasizmus je v našom svete škaredou realitou, hoci jeho trvalé následky nie sú vždy viditeľné voľným okom. Vaše pochybnosti a neistota vám môžu pripadať ako ťarcha na pleciach, ale nemusíte sa cítiť sami, keď si razíte cestu svetom. K dispozícii je množstvo zdrojov a možností, ktoré vám pomôžu pripomenúť vašu hodnotu a pomôžu vám cítiť sa hrdo a sebavedome na to, kým ste!

Metóda 1 zo 4: Zmena myslenia


Premýšľajte o tom, čo máte spoločné s ostatnými. Vďaka svojej rase sa môžete cítiť odlišne od ostatných, ale existuje veľa vecí, ktoré máte s ľuďmi okolo seba spoločné. Majte na pamäti, že každý človek má svoje vlastné nádeje a sny, ktoré by chcel dosiahnuť, rovnako ako vy.

  • Podobné problémy môžete zažívať aj s ľuďmi vo svojom okolí, od riešenia rodinných problémov až po boj proti rozsiahlym problémom, ako je zmena klímy.


Zamerajte sa na svoje silné stránky a talenty. Aj keď to môže byť v odsudzujúcom svete ťažké, skúste sa zamerať na talenty a silné stránky, ktoré vás robia výnimočnými. Každý deň si nájdite čas na to, aby ste sa zamerali na tieto talenty a silné stránky, aby ste sa mohli ešte viac zlepšiť.[1]

  • Ak napríklad milujete umenie, venujte každý deň čas tomu, aby ste sa zamerali na skicovanie, maľovanie alebo na médium, ktoré ste si vybrali.
  • Ak máte radi šport, venujte čas zvyšovaniu svojej sily v posilňovni alebo cvičeniu vonku.


Obklopte sa milujúcimi a podporujúcimi ľuďmi. Naplňte svoj život priateľmi, rodinnými príslušníkmi a mentormi, ktorí vám môžu neustále pripomínať vašu hodnotu a zároveň vám pomôžu prekonať všetky prekážky, ktoré vám stoja v ceste. Poraďte sa s týmito osobami vždy, keď máte ťažký deň – môžu vám poskytnúť povzbudenie a potvrdenie, ktoré potrebujete, aby ste pokračovali.[2]

  • Podporný systém si môžete vytvoriť na mnohých rôznych miestach, či už je to študijná skupina, klub alebo niečo iné.


Transformujte svoje negatívne myšlienky na pozitívne alternatívy. Môže byť príliš ľahké cítiť sa zahltený negatívnymi pocitmi, ako napríklad, že akosi nie ste hodní svojich úspechov a dosiahnutých. Namiesto toho sa pokúste tieto myšlienky potlačiť už v zárodku tým, že identifikujete a oddelíte tieto falošné, negatívne myšlienky vo svojej mysli. Odložte svoje emócie bokom a snažte sa na veci pozerať z neutrálnej, realistickej perspektívy. Pokúste sa prestavať svoje pôvodné tvrdenie a postoj tak, aby pozitívnejšie a presnejšie odrážali skutočnosť.[3]

  • Negatívnou myšlienkou môže byť napríklad niečo také: „Nie som dosť dobrý pre prácu, ktorú mám, a neviem, prečo ma prijali.“ Túto myšlienku si môžete preformulovať tak, že si pripomeniete, že zamestnávatelia si pozreli vašu žiadosť a vybrali si ju konkrétne pred žiadosťami iných ľudí. Zmeňte svoje myšlienky na niečo podobné: „Zaslúžim si túto prácu, pretože mám na ňu dobré predpoklady.“


Buďte k sebe miernejší, keď ide o rasové postoje iných ľudí. Pripomeňte si, že nie je vašou povinnosťou ani úlohou napravovať rasistické myšlienky a postoje niekoho iného. Je na každom jednotlivcovi, aby si urobil vlastný prieskum a rozhodol sa, že sa stane láskavejším a informovanejším človekom. Nemôžete ovplyvniť, či ľudia túto iniciatívu prevezmú, preto sa pokúste odbremeniť od určitého tlaku na seba.[4]

  • Môžete sa cítiť lepšie, ak na seba nebudete vyvíjať tlak, aby ste „napravili“ akýkoľvek rasizmus, ktorý šíria vaši priatelia, rodina a/alebo známi.


Utešujte sa tým, že nie ste sami. Môže byť veľmi ľahké cítiť sa izolovaný, najmä ak ste boli napadnutý alebo šikanovaný kvôli svojmu pôvodu. Akokoľvek kruté a skľučujúce to môže byť, existuje množstvo ďalších ľudí, ktorí veľmi dobre rozumejú vašim pocitom a skúsenostiam. Ak si to vezmete k srdcu, môžete sa cítiť o niečo normálnejšie a lepšie prispôsobení.[5]

Metóda 2 zo 4: Získanie podpory


Porozprávajte sa s dôveryhodnou osobou, ak rasizmus ovplyvňuje vaše duševné zdravie. Sadnite si s priateľom, členom rodiny alebo inou dôveryhodnou osobou a povedzte im, ako sa cítite. Opíšte akékoľvek obťažovanie alebo nenávisť, ktorej ste boli vystavení, a ako sa pri tom cítite. Milovaná osoba vám môže poskytnúť vypočutie a pripomenúť vám, že nie ste sami a že tieto skúsenosti neodrážajú to, kým ste ako osoba.[6]


Ak trpíte úzkosťou alebo depresiou, poraďte sa s odborníkom na zdravotnú starostlivosť. Naplánujte si stretnutie s poradcom, psychiatrom alebo iným odborníkom na duševné zdravie, ak naozaj bojujete so svojimi myšlienkami a zmýšľaním. Pamätajte – nie je absolútne nič zlé na tom, ak požiadate o pomoc, najmä ak sa už dlhší čas potýkate s negatívnymi, úzkostnými pocitmi. Zdravotnícki pracovníci vám môžu pomôcť poskytnúť potrebné zdroje a nasmerovať vás bezpečným, zdravým smerom.[7]

  • Rozhovor s odborníkom na duševné zdravie vám môže pomôcť preformulovať vaše myšlienky, čo vám môže pomôcť cítiť sa normálnejšie.


Pridajte sa k podpornej skupine alebo komunite pre pocit solidarity. Vyhľadajte si na internete podpornú skupinu, ktorá je prispôsobená vášmu pôvodu, či už sa stretáva osobne alebo online. Neváhajte a podeľte sa o svoje problémy s niektorými z ostatných členov. Možno budete prekvapení, keď zistíte, koľko toho máte s nimi spoločného![8]

  • Podporné skupiny sú skvelou pripomienkou toho, že všetky vaše starosti a skúsenosti sú normálne a platné.


Praktizujte spiritualitu alebo náboženstvo, aby ste si pomohli nájsť útechu. Navštívte miestny kostol, chrám alebo inú duchovnú organizáciu, aby ste našli spoločenstvo, v ktorom sa cítite vítaní. Modlitba alebo praktizovanie spirituality vám môže pomôcť nájsť útechu. Hoci náboženské aktivity určite nie sú pre každého, môžete sa cítiť posilnení, ak sa pridáte k duchovnej komunite.[9]

  • Ak sa vám nedarí, môžete sa o svoje myšlienky a pocity podeliť s duchovnými vodcami vašej komunity.

Metóda 3 zo 4: Vyrovnávanie sa s kultúrnymi rozdielmi


Prijmite svoje vlastné náboženské a kultúrne presvedčenie. Žiaľ, v súvislosti s náboženstvom sa vždy nájdu šikanujúci a neprajníci. Aj keď to môže byť ťažké, snažte sa, aby sa vám títo ľudia nedostali pod kožu. Namiesto toho buďte hrdí na svoju náboženskú identitu, či už ste židia, moslimovia, hinduisti, alebo praktizujete úplne iné náboženstvo.[10]

  • Môže pomôcť tráviť čas v spoločnosti iných ľudí, ktorí zdieľajú podobné náboženské zmýšľanie ako vy.
  • Môžete byť hrdí na svoje občianstvo aj na svoje náboženstvo! Napríklad 92 % amerických moslimov uviedlo, že sú hrdí na to, že sú Američania, zatiaľ čo 97 % je hrdých na to, že sú moslimovia. Z tejto skupiny sa 89 % cíti byť hrdých na to, že sú americkými občanmi a moslimami.[11]


Oslavujte svoju vlastnú kultúru a tradície. Nedovoľte, aby vás zaujatí jednotlivci dostali dole – vaša vlastná kultúra je nesmierne dôležitá a nikto vám ju nemôže vziať. Premýšľajte o všetkých aspektoch vašej kultúry, ktoré vás robia výnimočnými, či už ide o váš jazyk, oslavy alebo históriu. Buďte hrdí na to, kým ste, a vedzte, že vaša kultúrna identita nie je zlá vec.[12]

  • Každý má vo svojom pôvode niečo jedinečné alebo odlišné. Nemusíte sa hanbiť!


Buďte na seba hrdí, že ovládate iný jazyk, ak ho ovládate. Môže byť naozaj ťažké vyrovnať sa s nepríjemnými komentármi alebo vtipmi o vašom prízvuku. Namiesto toho, aby ste sa sústredili na negatíva, pripomeňte si, že znalosť ďalšieho jazyka má mnoho výhod a úžasných aspektov. Nakoniec, ľudia, ktorí strácajú čas posmechom a posmeškami, vám tieto výhody nikdy nemôžu vziať.[13]

  • Je napríklad dokázané, že ovládanie viacerých jazykov zvyšuje váš intelekt, robí vás odolnejšími voči duševným chorobám a pre zamestnávateľov je cennejším prínosom.

Metóda 4 zo 4:Priame kroky proti rasizmu


Nahlásiť rasové obťažovanie a zneužívanie na polícii. Zločiny z nenávisti a obťažovanie sú hrozné a možno budete chcieť zabudnúť, že sa vôbec stali. Je však dôležité si uvedomiť, že takéto správanie nie je normálne a odráža len krutosť a nenávisť osoby, ktorá ho udržiava. Ak ste sa stali obeťou tohto druhu trestného činu, čo najskôr to nahláste miestnej polícii.[14]


Očistite svoje sociálne médiá od toxických slov a ľudí. Prejdite si svoje sociálne médiá a vyhľadajte ľudí alebo kľúčové slová, ktoré majú tendenciu zvyšovať vašu úzkosť a vnútorné istoty. Zrušte priateľstvo, odfajknite alebo zablokujte všetkých toxických jedincov, aby ste ich nemuseli vidieť na svojom kanáli. Okrem toho niektoré platformy sociálnych sietí umožňujú „stlmiť“ alebo „zaradiť na čiernu listinu“ určité slová alebo frázy, čím ich úplne vymažete zo svojej časovej osi.[15]

  • Môžete napríklad stlmiť frázu „na všetkých životoch záleží“ alebo „čínsky vírus“, aby sa nezobrazovala na vašom kanáli Twitteru.


Ozvite sa, keď si všimnete náhodný rasizmus vo svojom okolí. Rozhodne nie je vašou povinnosťou vzdelávať ľudí okolo vás, ale to neznamená, že sa musíte usmievať a znášať akýkoľvek náhodný rasizmus alebo rasistické vtipy v rozhovore. Nebojte sa prehovoriť a vyjadriť svoj názor, aby daná osoba vedela, že jej slová škodia.[16]

  • Vyjadrenie pomáha zdôrazniť, že rasové vtipy a komentáre nie sú normálne a nemali by byť súčasťou žiadneho dialógu.


Staňte sa dobrovoľníkom v hnutí za sociálnu spravodlivosť alebo v organizácii. Vyhľadajte organizácie sociálnej spravodlivosti vo svojom okolí, či už sú miestne alebo celoštátne. Ponúknite svoj čas a služby týmto skupinám, ktoré pomáhajú presadzovať skutočnosť, že rasizmus a sociálna nespravodlivosť nie sú normálne.[17]

  • Môžete napríklad podporiť skupiny ako Initiatives of Change, Asian & Zdravotnícke fórum Američanov z tichomorských ostrovov, Inštitút Race Matters, Inštitút prvých Aljašanov, NAACP, Národná rada La Raza a ďalšie.[18]

  • Zasadzujte sa za spravodlivé zastúpenie v médiách. Kontaktujte miestnu spravodajskú stanicu a požiadajte ju, aby pripravila reportáž o zločinoch z nenávisti a o tom, ako obťažovanie a nenávisť skutočne ovplyvňujú menšinové skupiny. Vysielanie týchto skúseností do éteru slúži ako pripomienka, že rasizmus nie je normálny a že tieto skúsenosti by sa nemali normalizovať.[19]
  • Odkazy