4 spôsoby, ako sa motivovať

Motivácia vám môže dať dodatočný impulz, aby ste niečo urobili, ale nie vždy príde, keď ju potrebujete. Ak sa vám nedarí začať alebo dokončiť nejakú úlohu, povzbuďte sa, aby ste pokračovali. Trochu nátlaku môže pomôcť, preto požiadajte priateľa, člena rodiny alebo skupinu, aby vás držal v zodpovednosti. Ak sa snažíte dosiahnuť dlhodobé plány, uistite sa, že máte jasné a zvládnuteľné ciele, aby ste si udržali motiváciu počas celého procesu.[1]
Zdroj experta
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s expertom. 30. júna 2020.

Metóda 1 z 3:Budovanie nadšenia


Pripomeňte si, prečo chcete niečo robiť.[2]
Zdroj experta
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Odborný rozhovor. 30. júna 2020.
Niekedy potrebujeme malé povzbudenie, ktoré nám pomôže začať plniť úlohu alebo projekt. Povedzte nahlas alebo si napíšte dôvod, prečo musíte niečo urobiť. Povedzte si o výhodách toho, že to urobíte.[3]

  • Môžete si napríklad povedať: „Práve teraz si idem zabehať, pretože sa chcem stať lepším.“ Alebo: „Musím urobiť túto domácu úlohu, aby som dostal päťku.“
  • Pripomeňte si nebezpečenstvo prokrastinácie. Sľúbte si niečo ako „Ak to urobím teraz, môžem dnes odísť z práce skôr“ alebo „Ak sa mi to podarí odstrániť, môžem pracovať na niečom zábavnejšom“.“
  • Vytvorte si tabuľu vízií s obrázkami, ktoré predstavujú to, čo chcete vo svojom živote dosiahnuť. Pomôže vám to slúžiť ako pripomienka toho, na čom vám naozaj záleží.


Rozdeľte si prácu na menšie časti. Možno sa desíte hodín práce, ale ak si rozdelíte deň na menšie úseky, práca sa vám môže ľahšie zvládnuť.[4]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.
Začnite s jednoduchšími úlohami, ktoré môžete rýchlo dokončiť, aby ste získali dynamiku. Namiesto toho, aby ste napríklad povedali: „Musím pracovať celé dopoludnie,“ povedzte: „Za 1 hodinu napíšem túto správu, potom pôjdem na stretnutie o 11. hodine a potom bude čas na obed.“[5]

  • Zablokujte si úseky a úlohy v plánovači alebo v aplikácii kalendára. Používajte rôzne farby na označenie rôznych úloh a časových blokov. Toto môže rozdeliť váš deň a uľahčiť vám čeliť.


Urobte si svoje aktivity zábavnými. Ak máte z úlohy alebo činnosti strach, môže byť ťažké začať. V tomto prípade nájdite spôsob, ako urobiť úlohu vzrušujúcejšou. Môžete zapojiť ďalších ľudí alebo si dať novú výzvu. Aj miešanie vecí vám môže pomôcť, aby ste ich stihli.[6]

  • Ak sa napríklad chcete stať zdatnejšími, ale neznášate chodiť do posilňovne, navštevujte hodiny cvičenia, napríklad kickbox, zumbu alebo barre.
  • Ak sa učíte na skúšku, súťažte s priateľom. Zistite, kto dokáže správne odpovedať na najviac otázok alebo najrýchlejšie vyriešiť problém.


Sľúbte si odmenu, keď niečo urobíte. Aj keď ide len o malý úspech, potľapkajte sa po pleci. Môžete si dať krátku prestávku od práce, dopriať si občerstvenie alebo latte, ísť na masáž alebo oslavovať s priateľmi. To vás môže udržať v nadšení a motivácii pre ďalší krok.[7]


Dajte si občasné prestávky, aby ste sa vyhli vyhoreniu. Hoci je dôležité vyhýbať sa rozptyľovaniu, príliš veľa práce môže znížiť vašu produktivitu. Naplánujte si občasné prestávky počas dňa. Uistite sa, že si cez víkend robíte aj dlhšie prestávky, aby ste si oddýchli a osviežili sa.[8]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Napríklad si môžete každú hodinu vyhradiť 5 minút na to, aby ste si odskočili na toaletu alebo sa pretiahli.
  • Naplánujte si tieto prestávky tak, aby ste sa mali na čo tešiť. Môžete si napríklad povedať: „Ak sa mi podarí urobiť tieto správy do 14.00 h, môžem si ísť dať krátku prestávku.“
  • Vyhnite sa multitaskingu a rozptyľovaniu sa kontrolou e-mailov a telefónu. Vaša produktivita tým len utrpí.


Povedzte si, že môžete dosiahnuť čokoľvek. Pokiaľ ide o motiváciu, môžete byť sami sebe najhorším kritikom. Aby ste sa prinútili urobiť to, čo potrebujete, dávajte si pozitívne afirmácie. Nezabudnite, že túto úlohu môžete zvládnuť, ak sa do nej pustíte.[9]

  • Ak zistíte, že o úlohe premýšľate negatívne, prinúťte sa ju preformulovať ako pozitívnu poznámku. Ak sa napríklad pristihnete pri tom, že si myslíte: „Dnes mám príliš veľa práce. Nikdy to nestihnem,“ namiesto toho si povedzte: „Ak začnem hneď teraz, všetko stihnem do termínu.“

Metóda 2 z 3: Zostať zodpovedný


Nájdite si zodpovedného partnera. Partner na zodpovednosť je niekto, kto vás z času na čas skontroluje, ako sa vám darí plniť vaše ciele. Požiadajte priateľa, mentora alebo kolegu, či by bol ochotný byť vaším zodpovedným partnerom.

  • Vopred si naplánujte stretnutia alebo telefonáty, aby ste mali konkrétny dátum, do ktorého máte cieľ dokončiť. Môže vás to motivovať k tomu, aby ste do daného termínu niečo dokončili.
  • Pošlite prácu svojmu zodpovednému partnerovi, aby vám poskytol spätnú väzbu. Dajte im povolenie, aby boli pri tejto spätnej väzbe úprimní a dôkladní.
  • Váš partner pre zodpovednosť vám môže tiež občas posielať pripomienky, napríklad: „Nezabudnite, že ste mali do konca týždňa predložiť návrh“ alebo „Už ste podali žiadosť o financovanie?“


Vytvorte si zoznam úloh. Majte zoznam na viditeľnom mieste, napríklad na stole alebo na monitore počítača. Keď dokončíte každú úlohu, odškrtnite ju zo zoznamu. Môže vám to poskytnúť malú dávku motivácie. Keď všetko dokončíte, budete cítiť veľké uspokojenie, ktoré vás bude hnať k ďalšiemu projektu.[10]

  • Existuje niekoľko aplikácií na vytváranie zoznamov úloh pre váš telefón, napríklad Apple Reminders, Microsoft To-Do a Google Tasks. Môžete si dokonca nastaviť pripomenutia, ktoré vás udržia na správnej ceste.
  • Používajte denný zoznam úloh, aby ste stihli všetko na daný deň. Pri väčších projektoch používajte samostatný zoznam, na ktorom si odškrtnete krátkodobé a dlhodobé ciele.


Pridajte sa k pracovnej skupine, ktorá sa zameriava na rovnakú činnosť. Skupina vám môže pomôcť udržať sa na ceste a zároveň vám poskytne podporu, spätnú väzbu a pochvalu, aby ste sa posúvali vpred. Vyhľadajte skupiny online prostredníctvom sociálnych médií alebo sa informujte v miestnom komunitnom centre, knižnici alebo na mestskom úrade.[11]

  • Či už píšete román alebo diplomovú prácu, vyhľadajte miestne skupiny spisovateľov vo svojom okolí. Vyhľadajte ich na univerzitách, v knižniciach, kaviarňach alebo kníhkupectvách.
  • Bežecké, turistické alebo iné cvičebné skupiny sú skvelým spôsobom, ako sa stretávať s ľuďmi a zároveň si udržať svoje kondičné ciele.
  • Študijné skupiny vám pomôžu naučiť sa učebné materiály. Spolužiaci vám môžu pomôcť pochopiť náročné témy a vďaka spoločnej práci môže byť štúdium zábavnejšie.
  • Ak sa chcete naučiť novú zručnosť, prihláste sa na kurz. Ostatní v triede vám môžu pomôcť udržať si motiváciu, zatiaľ čo sa budete učiť všetci spoločne.


Vytvorte si rutinu. Vytvorte si časový plán, ktorý vám bude vyhovovať, ale udržujte ho konzistentný zo dňa na deň. Snažte sa každý deň vykonávať rovnaké činnosti alebo úlohy v rovnakom čase. Aj keď sa na úlohu necítite, rutina vám môže pomôcť dostať sa do správneho rozpoloženia, aby ste ju mohli splniť.[12]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis, ktorý sa zaoberá témami súvisiacimi s postupmi riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Ak si napríklad chcete vytvoriť vlastnú webovú stránku, môžete každé popoludnie stráviť hodinu prácou na kóde.
  • Zistite, v akom dennom čase sa vám najlepšie pracuje. Ak sa vám napríklad najviac darí ráno, naplánujte si náročnejšie úlohy na ráno.
  • Čokoľvek, čo máte vo svojej rutine, by ste mali urobiť bez ohľadu na to, ako sa cítite. Aj keď máte zlú náladu, mali by ste sa snažiť dodržiavať svoj plán.


Vopred sa rozhodnite, ako budete riešiť neúspechy.[13]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30 jún 2020.
Naplánujte si problémy a prekážky skôr, ako nastanú. Vďaka tomu budete lepšie pripravení na to, aby ste sa s nimi vyrovnali, namiesto toho, aby vám prekážali v práci.[14]

  • Ak dostanete negatívnu spätnú väzbu na projekt, môžete sa cítiť znechutení. Nájdite si činnosť, ktorá vás upokojuje. Môžete sa napríklad prejsť, čmárať si na papier alebo zavolať blízkej osobe.
  • Ak sa vám často kazí počítač a potrebujete napísať správu, majte po ruke telefónne číslo na IT oddelenie alebo predajňu počítačov. Zistite, kde si môžete požičať notebook alebo použiť verejný počítač v knižnici. Ak sa počítač pokazí, budete pripravení.

Metóda 3 z 3:Dosahovanie dlhodobých cieľov


Definujte si konkrétny, jasný konečný cieľ. Niekedy je ťažké motivovať sa, keď nemáme jasno v tom, kam sa chceme dostať. Stanovte si jasný, realizovateľný konečný cieľ, ktorý môžete dosiahnuť.[15]

  • Ak napríklad študujete, vaším konečným cieľom môže byť dostať sa na určitú vysokú školu alebo získať konkrétnu stáž.
  • Ak chcete mať vlastnú spoločnosť, rozhodnite sa, aký typ spoločnosti to bude. Chcete predávať výrobok, poskytovať konzultácie iným firmám alebo poskytovať služby spoločnosti?
  • Buďte konkrétni, pokiaľ ide o váš cieľ. Napríklad, ak chcete precestovať svet, kam sa chcete dostať ako prvé? Dávate prednosť cestovaniu s batohom alebo by ste chceli absolvovať plavbu loďou? Chcete vidieť svet naraz, alebo si ho chcete rozdeliť na niekoľko menších výletov?
  • Nedovoľte, aby vás ciele odvádzali od iných dôležitých aspektov vášho života. Uistite sa, že ste si ujasnili, koľko úsilia by malo smerovať k dosiahnutiu každého cieľa, ktorý ste si vytvorili.


Rozdeľte svoj cieľ na menšie ciele. Keď už budete konkrétne vedieť, kde chcete skončiť, dajte si menšie kritériá, ktoré chcete na tejto ceste dosiahnuť.[16]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30 jún 2020.
Napíšte si sériu krokov, ktoré vám pomôžu dosiahnuť váš cieľ. Vďaka tomu je cieľ oveľa ľahšie zvládnuteľný, čo vám pomôže splniť každú úlohu.[17]

  • Ak je napríklad vaším snom vlastniť dom, môžete si stanoviť menšie ciele, ktorými sú ušetriť peniaze, vybudovať si dobrý úver, požiadať o hypotéku a nájsť dom v určitej štvrti.
  • Ak chcete dať výpoveď v práci a predávať ručne vyrobený tovar online, možno budete musieť založiť internetový obchod, vytvoriť dostatočné zásoby na predaj a propagovať svoj tovar.


Nájdite si vzor, ktorý už cieľ dosiahol. Ak poznáte niekoho, kto už dosiahol rovnaký cieľ, pokúste sa nasledovať jeho príklad. Využite svoj príbeh, aby ste získali dodatočnú motiváciu pokračovať.[18]

  • Vzor môže byť niekto, koho poznáte v reálnom živote, napríklad člen rodiny, šéf, profesor alebo mentor. Môže to byť aj známa osoba, napríklad podnikateľský líder alebo vedec.
  • Ak ich poznáte osobne, opýtajte sa ich, čo urobili, aby sa dostali k cieľu. Ak ide o známu osobnosť, skúste nájsť rozhovory alebo životopisy, ktoré vám môžu ukázať cestu.


Na viditeľných miestach zverejnite motivačné citáty. Na stene v kancelárii môžete mať vyvesený plagát, na zrkadle v kúpeľni nalepený lístok alebo na chladničke umiestnený odkaz. Všade, kde potrebujete dodatočnú motiváciu, aby ste pokračovali, umiestnite si tam ambiciózny alebo pozitívny citát, ktorý vás bude držať pri živote.[19]

  • Citát nechajte niekde, kde sa vzťahuje na vaše ciele. Ak chcete napríklad schudnúť, umiestnite si ho v blízkosti váhy alebo zrkadla v kúpeľni. Ak dokončujete veľký projekt v práci, nalepte si ho do zásuvky alebo do počítača.
  • Hľadajte citáty v knihách, na webových stránkach a v motivačných videách. Plagáty si môžete kúpiť online alebo si vytvoriť vlastné pomocou papiera a pera.


Vizualizujte si svoje ciele alebo sny. Každý deň si na niekoľko minút sadnite a vizualizujte si dosiahnutie svojho cieľa. Vizualizujte si, že to máte, robíte, dosahujete alebo ste. Aký je to pocit? Ako sa cítite po uplynutí niekoľkých minút? Využite túto energiu na to, aby ste sa pustili do ďalšieho kroku.[20]

  • Zapracujte detaily, aby bol čo najjasnejší. Kde ste? Čo robíte? Čo máte na sebe? Ako vyzeráte? Kto je s vami?
  • Tabuľa vízií vám môže pomôcť pri dosahovaní vašich cieľov. Vytvorte si koláž alebo obrázok svojich cieľov alebo snov. Umiestnite ho na miesto, ktoré budete mať na očiach každý deň, napríklad do kancelárie alebo na chladničku. Toto vás môže každý deň trochu motivovať.

Motivačné mantry, šablóna zoznamu úloh a spôsoby, ako požiadať o pomoc s motiváciou


Motivačné mantry

Podporte wikiHow a odomknite všetky vzorky.


Šablóna zoznamu úloh

Podpora wikiHow a odomknúť všetky ukážky.


Požiadanie druhých o pomoc s motiváciou

Podporte wikiHow a odomknite všetky ukážky.

Odkazy