4 spôsoby, ako sa posunúť ďalej

Po rozchode je normálne, že sa cítite dolapení minulosťou. Posunúť sa ďalej sa môže zdať ako ťažký výkon, preto sa sústreďte na malé kroky. Hneď po rozchode sa o seba postarajte, aby sa vaše zlomené srdce začalo uzdravovať. Potom sa môžete zamerať na prácu s emóciami a budovanie svojej nezávislosti. Keď budete pripravení, začnite opäť randiť s cieľom nadviazať vzťah.

Metóda 1 zo 4:Vyrovnávanie sa so zlomeným srdcom


Zamerajte sa na starostlivosť o seba v týždni po rozchode. Rozchody môžu byť hrozné, ale starostlivosť o seba vám môže pomôcť cítiť sa lepšie. Uistite sa, že uspokojujete svoje osobné potreby, a dajte si povolenie robiť zdravé aktivity, vďaka ktorým sa budete cítiť lepšie. Okrem toho sa snažte byť aktívni a spoločenskí, pretože to zlepší vašu náladu.[1]

  • Jedzte napríklad svoje obľúbené zdravé recepty, navštívte kurz tanca alebo absolvujte kúpeľnú liečbu. Podobne pozvite svojich priateľov, aby ste si spolu zahrali nejaký šport, napríklad basketbal alebo bowling.


Vytvorte si novú rutinu, ktorá vám pomôže prevziať kontrolu nad svojím životom. Teraz je čas vytvoriť si život, aký chcete, a nová rutina vám v tom môže pomôcť! Vytvorte si plán dňa, ktorý vám pomôže sledovať svoje povinnosti, pracovať na svojich cieľoch, tráviť čas s priateľmi a venovať sa svojim koníčkom. Potom si podľa potreby upravte rozvrh, aby ste sa udržali na správnej ceste.[2]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Zahrňte do svojho rozvrhu jedlo, sprchu a domáce práce, aby ste na ne nezabudli.
  • Robte každý deň niečo, čo vás baví. Zaslúžite si byť šťastní!
  • Napríklad osprchovať sa, zjesť zdravé raňajky, písať si denník, ísť do práce/školy, stretnúť sa s priateľmi na večeru, maľovať, absolvovať online kurz a začať sa naťahovať hodinu pred spaním.


Udržujte sa aktívni, aby ste nepremýšľali v myšlienkach. Aj keď máte možno chuť schúliť sa do klbka s litrom zmrzliny, pravdepodobne sa budete cítiť ešte horšie. Namiesto toho robte niečo, čo vás dostane z hlavy, napríklad cvičte, hrajte hru alebo sa stretnite s priateľom na káve. Pomôže vám to cítiť sa lepšie, keď budete pracovať s negatívnymi emóciami.[3]

  • Požiadajte priateľa alebo príbuzného, aby s vami niečo robil. Ak nie je nikto k dispozícii, choďte von a buďte medzi ľuďmi na verejnosti. Môžete ísť do parku, pracovať v kaviarni alebo sa zúčastniť na stretnutí.


Bavte sa s priateľmi a rodinou. Vytvorte si komunitu, aby ste mali prosperujúci systém podpory. Každý deň sa rozprávajte alebo píšte s ľuďmi, ktorých máte radi. Okrem toho ich pozvite, aby s vami trávili čas. Pomôže vám to uvedomiť si, že vo svojom živote máte veľa ľudí, ktorí vás majú radi.[4]

  • Snažte sa každý deň stráviť čas s priateľom alebo členom rodiny. Ako príklad môžete uviesť spoločnú večeru, pozvať ich na herný večer alebo sa k nim pridať na prechádzke.


Zbavte sa fyzických a digitálnych pripomienok svojho bývalého. Vidieť predmety, ktoré vám pripomínajú vášho bývalého, vyvolá vaše negatívne pocity, pretože vám budú pripomínať šťastnejšie časy, ktoré sú stratené. Zozbierajte všetky fotografie, darčeky alebo spomienky na váš vzťah a vyhoďte ich alebo darujte. Potom vymažte svoje digitálne fotografie a všetky textové správy alebo správy, ktoré vám váš bývalý poslal. Nakoniec odfajknite ich stránky na sociálnych sieťach.[5]

  • Ak ich nechcete vyhodiť, zabalte ich do škatule a dajte ich do úschovy priateľovi. Keď budete pripravení, môžete škatuľku buď zahodiť, alebo si ju vziať späť.
  • Ak chcete, môžete si niekoľko digitálnych fotografií uložiť do špeciálneho súboru na neskôr. Možno nebudete chcieť napríklad vymazať fotografie z narodeninovej oslavy len preto, že je na nich váš bývalý, ale najlepšie bude, ak ich budete mať mimo dohľadu, kým sa s rozchodom nevyrovnáte.

Metóda 2 zo 4: Spracovanie emócií


Prevezmite zodpovednosť za svoju budúcnosť namiesto toho, aby ste sa považovali za obeť. Ak sa s vami váš bývalý partner rozišiel alebo urobil niečo zlé, môžete sa po rozchode cítiť zranení a bezmocní. Ak však budete o sebe premýšľať ako o obeti, vašu situáciu to len zhorší. Aby ste si pomohli pohnúť sa vpred, sústreďte sa na veci, ktoré máte pod kontrolou, a hľadajte spôsoby, ako si môžete vybudovať budúcnosť, ktorá vás nadchne. Tu je niekoľko spôsobov, ako to urobiť:

  • Pripomeňte si, že ľudí nemôžete zmeniť, ale môžete zmeniť to, ako na nich reagujete. Napríklad nemôžete zmeniť skutočnosť, že vás váš bývalý podviedol, ale môžete to brať ako hlúpu chybu namiesto zlomyseľného činu.
  • Keď sa pristihnete pri tom, že myslíte na minulosť, obráťte svoje myšlienky na to, ako ju využijete na lepšiu budúcnosť. Napríklad teraz viete, akí ste silní a čelili ste veľkému strachu!
  • Rozhodnite sa, čo chcete od svojho ďalšieho partnera, aby ste vedeli, čo máte hľadať, keď budete pokračovať.


Dovoľte si precítiť svoje emócie. Keď pociťujete veľa negatívnych emócií, je normálne, že chcete tieto pocity zatlačiť do úzadia. To však len predĺži vašu bolesť srdca. Ak sa chcete pohnúť ďalej, musíte si dať povolenie cítiť. Okrem toho si priznajte a pomenujte svoje emócie a to, ako vás ovplyvňujú, aby ste s nimi mohli pracovať.[6]

  • Nerozptyľujte sa, aby ste sa vyhli pocitu smútku, pretože vám to zabráni pohnúť sa ďalej.
  • Môžete si napríklad povedať: „Cítim sa teraz veľmi nahnevaný a bolí ma z toho žalúdok“ alebo „Cítim veľké zúfalstvo, ktoré mi zviera hruď“.“


Vyjadrite svoje emócie, aby ste ich mohli uvoľniť. Počúvajte, čo vaše telo potrebuje, aby ste mohli uvoľniť svoje emócie. Možno budete potrebovať plakať, kričať, triasť sa alebo cvičiť, aby ste to zo seba dostali. Okrem toho môžete svoje emócie ventilovať priateľovi alebo v liste, ktorý neskôr zničíte. Urobte, čo potrebujete, aby ste sa cítili lepšie.

  • Môžete si napríklad ísť zabehať dlhý beh alebo sa poriadne vyplakať.
  • Je v poriadku, ak potrebujete vyjadriť svoje emócie za viac ako jeden deň.


Zamyslite sa nad tým, čo ste sa z tohto vzťahu naučili. Rozchody sú síce bolestivé, ale sú aj skvelými učiteľmi. Premýšľajte o tom, čím ste si prešli a ako môžete tento vzťah využiť na zlepšenie svojej budúcnosti. Berte to skôr ako príležitosť na učenie než ako zlyhanie alebo stratu času.[7]

  • Väčšina vzťahov nefunguje a musíte si nimi prejsť, aby ste sa naučili, čo od partnera skutočne chcete a potrebujete. Bolí to, ale pomôže vám to mať lepšiu budúcnosť.


Preskúmajte svoje minulé vzťahy a hľadajte opakujúce sa vzory. Je pravdepodobné, že táto bolesť srdca má korene vo vašej minulosti. Možno opakujete vzorce, ktoré ste sa naučili v detstve. Premýšľanie o svojich vzťahoch z detstva a minulých rozchodoch vám môže pomôcť identifikovať vzorce, ktoré opakujete, aby ste mohli prestať. Pomôže vám to mať v budúcnosti lepšie vzťahy.

  • Môžete mať napríklad problémy s komunikáciou, pretože vaši rodičia neradi hovorili o svojich pocitoch. Môže to škodiť vašim romantickým vzťahom, ale aj to môžete napraviť.
  • Podobne si môžete uvedomiť, že vždy prenasledujete ľudí, ktorí sú pre vás citovo nedostupní. V budúcnosti by ste mohli pracovať na včasnom identifikovaní týchto návykov, aby ste sa mohli vyhnúť vytváraniu vzťahov s ľuďmi, ktorí sa k vám budú takto správať.


Odpusťte seba a svojho bývalého. Každý robí chyby, ale zadržiavanie bolestivých emócií všetko len zhorší. Ak vám váš bývalý ublížil, odpustite mu chybu a sústreďte sa na svoju budúcnosť. Podobne si odpusťte, že ste sa podieľali na rozchode a že ste si vybrali nesprávnu osobu.[8]

  • Odpustenie niekomu je o vás, nie o ňom. To neznamená, že neurobili nič zlé. Namiesto toho vám to pomôže posunúť sa ďalej a nechať to tak.

Metóda 3 zo 4: Budovanie nezávislosti


Uspokojte svoje vlastné potreby lásky a potvrdenia. Neočakávajte, že váš partner splní vaše potreby alebo priania. Namiesto toho buďte takou osobou pre seba. Pomôže vám to byť nezávislejší a silnejší v budúcnosti. Zistite, čo potrebujete, a potom pracujte na tom, aby ste si to dali.[9]

  • Napríklad, možno máte potrebu, aby vám každý deň niekto hovoril, že ste krásna. Aby ste uspokojili túto potrebu, pozrite sa každé ráno do zrkadla a povedzte si: „Dobré ráno, kráska.“
  • Podobne môžete chcieť, aby vám niekto povedal, že všetko bude v poriadku. Urobte to pre seba tak, že si doma a na pracovisku vyvesíte pozitívne afirmácie.


Užívajte si to, čo chcete robiť podľa vlastných podmienok. Osvojenie si slobody rozhodovania za seba vám môže pomôcť presadiť svoju nezávislosť. Začnite sa rozhodovať na základe toho, čo vás robí šťastnými, a nie na základe toho, čo ste robili, keď ste boli s bývalým. Ostrihajte si vlasy tak, ako sa vám to páči, vyberte si oblečenie, v ktorom sa cítite najlepšie, a osvojte si zvyky, ktoré vám vyhovujú.

  • Ak ste žili so svojím bývalým partnerom, mohlo by to znamenať zmenu spôsobu upratovania domácnosti, umývanie riadu po svojom alebo ukladanie predmetov tak, ako ich máte radi.
  • Ak by ste nežili so svojím partnerom, mohlo by to znamenať, že budete tráviť čas na svojich obľúbených miestach, chodiť po trase, ktorú preferujete, alebo sledovať programy, ktoré máte radi.


Stanovte si a pracujte na tom, aby ste osobné ciele. Teraz je čas ísť za vecami, ktoré chcete. Predstavte si, ako chcete, aby váš život vyzeral o niekoľko rokov, a potom si napíšte 1 – 3 ciele, ktoré vám pomôžu dosiahnuť tento cieľ. Potom si tieto ciele rozdeľte na uskutočniteľné kroky, ktoré môžete podniknúť. Nakoniec si stanovte časový plán na dosiahnutie každého realizovateľného kroku smerom k svojim cieľom.[10]

  • Vaše 3 ciele môžu byť napríklad: „Uskutočňovať svoju vášeň v kariére“, „Žiť zdravšie“ a „Venovať sa kreatívnemu koníčku“.“
  • Pre dosiahnutie vášho kariérneho cieľa môžu byť vaše prvé 3 realizovateľné kroky tieto: požiadať šéfa o prácu na projektoch, ktoré využívajú váš talent, otvoriť si účet na voľnej nohe a objednať si vizitky.
  • Pokiaľ ide o váš cieľ v oblasti zdravého životného štýlu, vaše prvé 3 realizovateľné kroky môžu byť zapísať sa na kurz tanca, pripraviť si jedlo na celý týždeň a začať každý deň meditovať.
  • Vaše prvé 3 realizovateľné kroky pre váš cieľ v oblasti koníčkov môžu byť: pridať sa k miestnej skupine umelcov, prihlásiť sa na víkendový workshop o tvorbe a kresliť počas obedňajšej prestávky.

Tip: Pozitívne formulujte svoje ciele. Napríklad namiesto toho, aby ste napísali „Utečte z mojej bezvýchodiskovej práce“, napíšte „Nájdite si prácu, ktorá ma napĺňa“.“


Venujte sa koníčkom a záujmom, ktoré vás robia šťastnými. Keď ste vo vzťahu, často sa musíte vzdať časti seba. Teraz je čas na to, aby ste si obnovili činnosti a záujmy, ktoré vás robia šťastnými! Urobte si zoznam vecí, ktoré vás bavili predtým, ako ste sa dali dokopy s bývalým partnerom, ako aj koníčkov, ktoré ste vždy chceli vyskúšať. Potom začleňte tieto veci do svojho každodenného života.[11]

  • Napríklad navštevovať hodiny umenia, zapojiť sa do komunitného divadelného predstavenia, pridať sa k hernej komunite, navštíviť priestor pre tvorcov alebo sa naučiť variť vlastné pivo.


Naučíte sa nové zručnosti, ktoré vám pomôžu osobnostne rásť. Budovanie vašich zručností vám pomôže cítiť sa nezávislejšie a môže zvýšiť vaše sebavedomie. Určite si zručnosť, ktorú ste sa vždy chceli naučiť, alebo zručnosť, o ktorej si myslíte, že vám pomôže vybudovať si lepšiu budúcnosť. Potom absolvujte bezplatný online kurz, navštívte workshopy, zúčastnite sa vzdelávacích stretnutí Meetup alebo sa zapíšte do kurzu na miestnej komunitnej vysokej škole.

  • Môžete sa napríklad naučiť programovať, aby ste sa mohli uchádzať o prácu, ktorú chcete.
  • Ak chcete byť kreatívnejší, môžete navštevovať kurzy písania alebo maľovania.
  • Ak sa chceš zlepšiť vo vzťahoch s ostatnými, môžeš navštevovať kurzy psychológie alebo komunikácie.
  • Ak chcete pracovať na svojej kondícii, zapíšte sa do fitnes programu.


Zreorganizujte si svoj životný priestor, aby ste mohli začať odznova. Vytvorte si životný priestor, ktorý bude vyhovovať životu, ktorý chcete viesť. Najprv vyčistite neporiadok, najmä predmety, ktoré vám pripomínajú život s bývalým partnerom. Potom premiestnite nábytok, vymeňte posteľnú bielizeň a vystavte si predmety, ktoré vás povzbudia k realizácii vašich záujmov. Pomôže vám to zamerať sa na budúcnosť namiesto minulosti.[12]

  • Nemusíte vymeniť všetko, čo máte! Premiestňovanie vecí môže dať vašim veciam nový vzhľad.
  • Ak ste žili s bývalým partnerom, je dôležité, aby ste zmenili celý svoj životný priestor tak, aby ste sa cítili ako doma, nie ako v dome, ktorý ste zdieľali s bývalým partnerom.

Metóda 4 zo 4:Návrat na zoznamovaciu scénu


Vyhnite sa využívaniu nového vzťahu ako rozptýlenia. Keď sa vyrovnávate so zlomeným srdcom, hľadanie niekoho nového sa môže zdať ako dokonalá náplasť. To však nemôže byť ďalej od pravdy! Potrebujete čas na uzdravenie a nájdenie seba samého, kým budete pripravení na randenie, a odrazu s niekým novým ublížite sebe aj jemu. Dajte si povolenie dať si od randenia pauzu, kým sa sústredíte na seba.

  • Nemusíte prestať chodiť von. Choďte von s priateľmi, pridajte sa ku klubu alebo skupine, ktorá súvisí s vašimi záujmami, alebo trávte čas s rodinou.
  • Môže trvať 6 mesiacov alebo dlhšie, kým prestanete milovať svojho bývalého, v závislosti od toho, ako dlho ste spolu chodili.


Začnite chodiť na rande, keď ste pripravení na vzťah, ale nie ste odrazu. Budete vedieť, že ste pripravení začať randiť, keď sa budete cítiť nadšení myšlienkou skutočného vzťahu. Uistite sa, že sa sústredíte na stretávanie ľudí a nadväzovanie vzťahov s nimi, nie na to, aby ste sa cítili lepšie. Ak ste si istí, že už nie ste na opätovnom zoznámení, dajte sa do toho a začnite znovu randiť.[13]

  • Nevyužívajte randenie na to, aby ste sa cítili lepšie. Toto je znamenie, že ste na odskočení.

Tip: Na opätovné randenie budete pripravení vtedy, keď sa budete tešiť z potenciálneho partnera, ale nebudete zúfalí, aby sa to stalo. Mali by ste mať zdravý vzťah k sebe samým, vďaka ktorému vám nebude vadiť byť single a zároveň budete otvorení zamilovať sa do tej správnej osoby.


Zamerajte sa na nadviazanie vzťahu, nie na hľadanie lásky. Hoci cieľom randenia môže byť nájsť si partnera, nemusíte si ho nájsť hneď. Zamilovať sa si vyžaduje čas! Pristupujte k rande ako k príležitosti nadviazať vzťah s niekým iným a hľadajte vlastnosti, vďaka ktorým sa k vám daná osoba hodí. Keď si nájdete niekoho, kto sa vám páči, venujte mu čas na spoznanie skôr, ako sa mu úplne otvoríte.

  • Nezamerajte sa hneď na jednu osobu. Venujte čas nadväzovaniu kontaktov s rôznymi ľuďmi, ktoré vám pomôžu pochopiť, čo od partnera skutočne chcete.

  • Robte veci pomaly namiesto toho, aby ste sa ponáhľali do vzťahu. Keď s niekým nadviažete kontakt, venujte mu čas, aby ste ho spoznali. Choďte na rande, dlho sa rozprávajte a spoznávajte ich priateľov. Hoci je v poriadku viesť rozhovory o tom, čo obaja chcete v budúcnosti, nesnažte sa na tieto ciele ponáhľať. Dajte si čas na skutočné spoznanie, aby váš vzťah mohol prerásť do niečoho silného.

    • Keď s niekým začnete prvýkrát chodiť, otvárajte sa mu pomaly a postupne odhaľujte kúsok seba. Pomôže vám to vybudovať si k nemu dôveru.
  • Odkazy