4 spôsoby, ako sa pripraviť na súťažné skúšky

Súťažné skúšky sa môžu zdať skľučujúce, ale ak použijete inteligentné stratégie prípravy na skúšku, môže byť tento proces oveľa ľahšie zvládnuteľný. Ak sa chcete pripraviť na súťažné skúšky, kúpte si alebo nájdite online materiály na prípravu na konkrétny test, ktorý absolvujete, urobte si diagnostický cvičný test, aby ste zistili, čo potrebujete precvičiť, a potom si urobte časový plán a osnovu svojho študijného plánu. Osvojenie si všeobecných tipov na štúdium, relaxáciu a udržiavanie zdravia vám tiež pomôže pripraviť sa na test komplexne.

Metóda 1 zo 4:Zvážte svoje možnosti


Zapíšte sa na osobný kurz. Existujú osobné kurzy, ktoré môžete absolvovať a ktoré poskytuje Princeton Review pre test ACT, napr.[1]
Tieto triedy sú skvelé, pretože niektorým študentom prospieva pocit zodpovednosti, ktorý získate v tradičnom prostredí triedy. Tieto kurzy môžu mať rôznu dĺžku, ale v prípade kurzu Princeton Review trvá 6 stretnutí. Ak sa chcete prihlásiť, prejdite na internet a vyhľadajte webovú stránku kurzu, ktorý chcete absolvovať, zadajte miesto svojho bydliska a dátumy, v ktorých máte záujem kurz absolvovať, aby ste našli kurz vo vašom okolí.

  • Kurz Princeton Review poskytuje 4 cvičné testy, aby ste si mohli zmerať svoj pokrok a zamerať sa na problémové oblasti. Väčšina ostatných prípravných kurzov na test ponúka niečo podobné, aby ste si mohli zmapovať svoj pokrok.
  • Tieto kurzy bývajú drahé, ale často zahŕňajú aj náklady na študijné materiály, ktoré budete potrebovať.
  • Urobte si domáce úlohy spojené s týmito kurzami, aby ste dosiahli čo najlepšie výsledky.
  • Ak žijete vo vidieckej oblasti, možno budete musieť dochádzať do mesta, aby ste mohli absolvovať testy.


Zapíšte sa do programu na prípravu na testovanie online. Existuje mnoho online webových stránok, niektoré z nich sú bezplatné a iné spoplatnené, na ktorých sa môžete zaregistrovať a ktoré vás pripravia na test, ktorý absolvujete. Napríklad pre test ACT existuje webová stránka, ktorá vás pripraví na test ACT prostredníctvom videí, textových lekcií, cvičných testov, ktoré simulujú skutočný test, a hier, ktoré vám pomôžu pri štúdiu a zaujmú vás.[2]


Kúpte si študijné materiály a študujte ich samostatne. Napríklad pre test ACT existujú rôzne druhy študijných príručiek, ktoré si môžete kúpiť v závislosti od vašich potrieb, a to isté platí aj pre mnohé iné testy. Nasledujú rôzne typy študijných materiálov pre test ACT: kritické knihy sú študijné príručky pre každého, kto sa snaží zlepšiť svoje skóre, bez ohľadu na úroveň zručností alebo oblasti, v ktorých je silný/slabý; predmetové tréningové knihy vám pomôžu zamerať sa na jednu konkrétnu oblasť testu, napríklad angličtinu, čítanie, matematiku alebo prírodné vedy; knihy pre tých, ktorí dosiahli najlepšie skóre, sú pre tých, ktorí chcú dodatočný impulz, aby sa ich skóre dostalo na vrchol; a nakoniec knihy pre ľudí, ktorí dosiahli nízke skóre a/alebo chcú pracovať len krátky čas. Vyhnite sa týmto krátkym študijným príručkám typu 5 hodín, pokiaľ si nepotrebujete zlepšiť skóre len v malom rozsahu.

  • Zakúpte si materiály v kníhkupectvách, na internete alebo si ich vypožičajte v knižnici.
  • Preskúmajte najlepšie študijné príručky pre konkrétny test, na ktorý sa pripravujete, a pre svoje potreby.

Metóda 2 zo 4: Byť zdravý a bojovať so stresom


Večer pred testom a v dňoch, keď sa učíte, si dobre oddýchnite. Uistite sa, že pred skúškou spíte celých 8 hodín. Zlý spánok môže mať výrazný negatívny vplyv na výsledok testu. Pravidelný nedostatok spánku môže spôsobiť stres a častejšie ochorenie.


Spätne si naplánujte, kedy musíte ísť spať alebo kedy vstávať. Jednou z techník, ktorá vám môže pomôcť dostať sa do postele včas, je plánovanie dozadu. Začnite od času, kedy chcete byť na mieste testu alebo sa učiť nasledujúci deň, a v duchu si prejdite všetky veci, ktoré musíte urobiť do tohto času. Naplánujte si, kedy by ste mali byť reálne v posteli, aby ste sa dostatočne vyspali.

  • Zvážte, ako dlho zvyčajne trvá, kým zaspíte, a uistite sa, že s týmto časom počítate.
  • Pridajte si pri spätnom plánovaní na deň testu určitý časový vankúš pre prípad, že sa stane niečo neočakávané, napríklad sa stratíte pri snahe dostať sa na miesto testu.


Jedzte potraviny pre mozog a komplexné sacharidy. Jedzte komplexné sacharidy pre výkon mozgu. Ak vás bude počas testu alebo pri štúdiu rozptyľovať hlad, nebudete sa vedieť tak dobre sústrediť. Aby ste proti tomu bojovali, v deň testu a pred štúdiom zjedzte jedlo s vysokým obsahom bielkovín, napríklad vajcia, a/alebo celozrnné potraviny, ktoré vám vydržia niekoľko hodín, napríklad ovsené vločky. Ak máte počas testu prestávku, pribaľte si ľahké občerstvenie, napríklad jablko, ktoré vás udrží v strehu.

  • V deň testu jedzte radšej komplexné sacharidy, napríklad ovsené vločky, ako sladkosti zložené z jednoduchých sacharidov a cukru.
  • Trikrát týždenne zjedzte porciu omega 3. Aby ste sa lepšie učili a pripravili na skúšku, zvážte zaradenie omega 3 do svojho jedálnička. Zistilo sa, že tieto živiny zvyšujú vašu schopnosť sústrediť sa a zostať v strehu. Tieto živiny môžete získať z lososa, sleďa, makrely, pstruha a sardiniek. [3]
  • Jedzte tmavú zeleninu a ovocie pre antioxidanty, ktoré pomáhajú vašim kognitívnym schopnostiam. Oxidanty poškodzujú bunkové membrány a ovocie, ako sú čučoriedky, je skvelým príkladom ovocia s vysokým obsahom antioxidantov, ktoré chránia mozgové bunky.[4]

ODBORNÝ TIP

Ted Dorsey, MA

Magisterský titul, pedagogika, University of California Los Angeles Ted Dorsey je lektorom prípravy na testy, autorom a zakladateľom spoločnosti Tutor Ted, ktorá poskytuje doučovanie na skúšky SAT a ACT v južnej Kalifornii. Ted získal na strednej škole perfektný výsledok v testoch SAT (1600) a PSAT (240). Odvtedy získal perfektné výsledky v testoch ACT (36), SAT Subject Test in Literature (800) a SAT Subject Test in Math Level 2 (800). Získal titul AB z angličtiny na Princetonskej univerzite a magisterský titul z pedagogiky na Kalifornskej univerzite v Los Angeles. Ted Dorsey, MA
Magisterský titul, vzdelávanie, University of California Los Angeles

Pristupujte k skúške ako k športovému podujatiu pre váš mozog a primerane sa zásobujte palivom. V deň skúšky si dajte plnohodnotné raňajky so sacharidmi a bielkovinami. Sacharidy vám dodajú energiu, ale je to krátkodobé, preto je dôležité zaradiť do jedálnička aj bielkoviny pre dlhodobú energiu. Mali by ste si so sebou priniesť aj nejakú tyčinku na občerstvenie, ktorú môžete zjesť počas prestávky.


Začnite cvičiť. Aby ste pomohli svojej duševnej pohode, ako aj fyzickému zdraviu, snažte sa do svojho rozvrhu zaradiť približne 2 a pol hodiny stredne intenzívneho cvičenia (rýchla chôdza, bicyklovanie) týždenne. Pomôže vám to uvoľniť sa a sústrediť sa na test a štúdium. Ak máte záujem o šport, často sa v parkoch stretávajú intramurálne tímy, v ktorých môžete hrať zadarmo alebo za malé náklady. Informujte sa v škole alebo na miestnom oddelení parkov. Zvážte, či si každý deň alebo každý druhý deň nepožičiate cvičebné DVD z knižnice alebo či si s priateľmi alebo rodinou nezacvičíte na internete.

  • Ak máte pocit, že nemáte čas, keď si potrebujete oddýchnuť, urobte si 15-minútovú prechádzku po areáli školy. Pomôže vám to lepšie sa sústrediť, keď sa k štúdiu vrátite.
  • Hneď ráno si choďte zabehať, aby ste získali energiu.
  • Hľadajte spôsoby, ako si dopriať pohyb bez toho, aby ste sa museli odchyľovať. Napríklad, ak ste v škole, choďte na hodinu radšej pešo, než autobusom, alebo choďte po schodoch namiesto výťahu.[5]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
    Systém verejného zdravotníctva vo Veľkej Británii
    Prejsť na zdroj

Metóda 3 zo 4: Štúdium na test


Vykonajte diagnostický cvičný test. Väčšina súťažných skúšok sa skladá z rôznych častí. Napríklad test GRE pozostáva z matematickej, verbálnej a esejistickej zložky. Aby ste mohli cielene študovať a precvičovať, čo najlepšie sa pripraviť na test, budete musieť absolvovať cvičný test, aby ste zistili, na ktoré oblasti testu sa musíte najviac zamerať. V knihách na prípravu na testy zvyčajne nájdete diagnostické cvičné testy.

  • Existuje aj mnoho webových stránok, napríklad collegeboard.org pre SAT, ktoré poskytujú cvičné testy pre súťažné skúšky. Tieto online testy za vás vyhodnotia vaše testy.[6]
  • Vykonajte cvičný test v podmienkach podobných testu. To znamená, že si načasujte test, odložte elektroniku, zdržte sa počúvania hudby a sadnite si za stôl/priestor, ktorý bude podobný prostrediu testu.


Precvičte si esejistickú časť testu. Ak váš test obsahuje písomnú časť, nezabudnite si v čase, ktorý vám bude vyhradený, precvičiť písanie eseje. Uistite sa, že ste si nacvičili písanie osnovy a plánovanie toho, o čom budete písať aj počas cvičenia.


Vytvorte si osnovu, ktorá vám pomôže štruktúrovať študijný plán. Budete si musieť vytvoriť realistický študijný plán na základe toho, aký test budete robiť a koľko času budete podľa odborníkov potrebovať na prípravu. Príprava na niektoré súťažné testy, ako je napríklad GRE, trvá niekoľko mesiacov.

  • Sadnite si so študijnými materiálmi a urobte si prehľad veľkých tém/oblastí, ktoré potrebujete naštudovať na test.


Spätne si naplánujte, ktoré oblasti testu budete študovať a ako dlho. Kľúčom k úspechu na súťažných skúškach bude mať plán a dôslednosť pri štúdiu a cielenom precvičovaní. Zvyčajne si budete musieť vo svojom rozvrhu zablokovať veľké, pravidelné časové úseky na štúdium. Podľa osnovy si rozdeľte, koľko materiálu budete musieť naštudovať na jedno sedenie, približne.

  • Začnite s najdôležitejším materiálom a postupujte k menej dôležitému materiálu, aby ste sa uistili, že dôležitý obsah bude pred testom prebraný.


Použite aplikáciu kalendára, napríklad Kalendár Google, a vytvorte si plán. Ak nemáte konto Gmail a chcete si ho založiť, môžete si ho zaregistrovať v aplikácii. Prejdite do aplikácie Kalendár, ktorá sa nachádza v adresári aplikácií v pravom hornom rohu vášho konta Gmail. Prejdite na „Vytvoriť“ a naplánujte si „Udalosť“, aby ste si do aplikácie Kalendár vložili študijný plán. Pravidelne kontrolujte a aktualizujte svoj kalendár, aby ste si pripomenuli svoj študijný plán.[7]

  • Kalendár Google má možnosť e-mailových pripomienok, ktoré môžete použiť na pripomenutie svojho plánu.
  • Podľa potreby upravte svoj plán. Ak vám do toho niečo príde a nemôžete sa učiť, pozrite sa do kalendára a prehodnoťte študijný plán. Urobte si v rozvrhu miesto na štúdium v inom čase, aby ste mohli prebrať látku a udržať si tempo štúdia.


Vyčistite si tanier od povinností. Aby ste sa pripravili na absolvovanie súťažnej skúšky, mali by ste si vo svojom rozvrhu vyhradiť priestor na pravidelné štúdium. Vysvetlite svojim priateľom a rodine, že sa budete sústrediť na prípravu na test. Urobte všetky potrebné kroky, aby ste si zabezpečili čas a priestor, ktorý potrebujete na pravidelné sústredenie sa na štúdium.


Sledujte svoj pokrok pomocou cvičných testov. Každých pár týždňov alebo tak často, ako sa odporúča, si urobte cvičný test a potom sa k nemu vráťte a pozrite si otázky, ktoré ste vynechali. Ak sa na hárku s odpoveďami dozviete, o akú otázku išlo, zapíšte si ju. Ak nie, snažte sa zistiť, aký druh problémov vám chýba, a hľadajte vzory v chybách, ktoré robíte, aby ste vedeli, na čo sa pri štúdiu zamerať.[8]

  • Pri testovaní nepovažujte každú otázku za jedinečnú. [9]
    V testoch sa opakujú rôzne typy otázok. Napríklad v anglickej časti testu ACT sú testové otázky z týchto kategórií: gramatika & používanie, interpunkcia, štruktúra viet, stratégia, organizácia a štýl.[10]


Skúmajte oblasti, v ktorých ste slabí. Venujte viac času štúdiu pojmov, s ktorými máte problémy. Ak máte napríklad problémy správne odpovedať na otázky o stavbe vety v teste ACT, použite cvičebnicu na štúdium lekcií o stavbe vety. Zvážte pomoc niekoho, kto je silný v oblasti, v ktorej máte problémy, napríklad učiteľa alebo priateľa.


Sústreďte sa na svoju osnovu. Stres, ktorý prichádza pri štúdiu na súťažné testy, môže byť niekedy ohromujúci, pretože množstvo, ktoré musíte študovať. Uistite sa, že bojujete proti stresu tým, že sa sústredíte na štúdium jednej lekcie po druhej. Pripomeňte si, že túto prípravu na test musíte absolvovať postupne, a nedovoľte si robiť si starosti o zvládnutie celého testu v krátkom čase.

  • Nesnažte sa naučiť všetko naraz, šprtanie vám nepomôže hlbšie pochopiť obsah, ktorý sa učíte.

Metóda 4 zo 4: Práca na sústredení


Odstráňte rušivé vplyvy počas štúdia. Jedným zo spôsobov, ako si uľahčiť štúdium, je, ak si stanovíte rutinu odstraňovania všetkých rušivých vplyvov z vášho študijného priestoru. Pozeranie do telefónu alebo počítača naruší vaše sústredenie a schopnosť dobre sa učiť. Uistite sa, že ste odložili všetku elektroniku a že pracujete v priestore, ktorý vám pomôže sústrediť sa. V pozadí by napríklad nemali byť žiadne televízory ani rušivé prvky.


Učte sa v rôznych priestoroch. Nový výskum ukazuje, že ľudia si uchovávajú viac informácií, ak študujú na rôznych miestach.[11]
Budete sa môcť lepšie sústrediť, keď zmeníte prostredie, pretože vás to udrží v strehu. Napríklad sa môžete presunúť z jednej miestnosti v dome do druhej, keď zistíte, že strácate dynamiku.

  • Snažte sa chodiť do priestorov, ktoré majú iný charakter. Môžete napríklad striedať miestnosti vymaľované rôznymi farbami a/alebo s rôznym osvetlením.


Preformulujte svoje myslenie, keď sa cítite znudení. Uvažujte o veciach, ktoré by ste sa mohli pri štúdiu tohto materiálu naučiť, a sústreďte sa skôr na pozitíva, než aby ste sa zaoberali pocitmi nudy. Premýšľajte o možných spôsoboch, ako by ste mohli tieto informácie uplatniť vo svojom živote alebo ako by vám mohli byť užitočné. [12]


  • Psychicky sa utíš. Keď sa pripravujeme na skúšku, či už štúdiom, alebo písaním testu, často sa napíname inštinktom. Napínanie sa je často zvyk, ktorý máme už roky, a kvôli ktorému je štúdium alebo písanie testu ťažšie, ako by malo byť. Nervozita nás totiž príliš rozrušuje a sťažuje nám sústredenie sa na to, čo musíme urobiť. Ak chcete bojovať proti tomuto negatívnemu inštinktu, vyskúšajte tieto jednoduché techniky, ktoré vám pomôžu uvoľniť sa: [13]

    • Krátko napnite svaly a potom ich uvoľnite. Napnite všetky svoje svaly, napríklad pevne zatvorte oči, zdvihnite prsty na nohách, zaťnite päste, napnite nohy, zovrite zadok atď. Zhlboka sa nadýchnite a zadržte dych na niekoľko sekúnd, pričom vaše telo zostane napäté. Asi po piatich sekundách sa naraz uvoľnite a vychutnajte si pocit uvoľnenia nahromadeného napätia.
    • Zavrite oči a očami sa sústreďte na špičku nosa. Venujte pozornosť svojmu dýchaniu. Všimnite si, že nádych, ktorý vdychujete, je chladnejší a výdych, ktorý vydychujete, je teplejší. Pokračujte v nádychu a výdychu a sústreďte sa na svoj nos, kým sa neuklidníte.
  • Odkazy