4 spôsoby, ako sa stať inteligentnejším, ako ste teraz

Stať sa inteligentnejším si vyžaduje každodennú prácu, ale nemusí byť zdĺhavá ani nudná. Učenie sa nových vecí môže byť vzrušujúce a zábavné. Či už sa radi učíte online, čítate knihy, cvičíte, alebo skúšate svoju myseľ pomocou hádaniek a hier, existuje množstvo spôsobov, ako sa môžete stať inteligentnejšími – a nemusíte si vybrať len jeden!

Metóda 1 zo 4: Ako byť múdrejší online


Využite čas, ktorý strávite na internete, na učenie sa nových vecí. Internet je úžasný nástroj, ktorý sa dá využiť na viac než len na posielanie príspevkov na sociálne siete a sledovanie videí s mačkami. Vždy, keď si urobíte prestávku a pôjdete na internet, namiesto toho, aby ste si skontrolovali oznámenia, pozrite si článok o téme, o ktorej toho veľa neviete, alebo článok o téme, o ktorej ste predtým nepočuli.[1]

Tip: Ako sa správať k ľuďom, ktorí sú v kontakte s vami? Webové stránky, ako napríklad Wikipedia a Google, umožňujú náhodne vybrať webovú stránku alebo článok.


Absolvujte bezplatné online kurzy, aby ste získali viac vedomostí. Existuje množstvo bezplatných online kurzov, ktoré môžete absolvovať, aby ste sa dozvedeli o konkrétnej téme. Webové stránky ako HarvardX a Coursera ponúkajú množstvo bezplatných kurzov, ktoré môžete absolvovať online s učebnými osnovami, materiálmi, dokonca aj videami od skutočných profesorov v triede. Vyhľadajte si na internete bezplatné kurzy a nájdite si predmet, ktorý vás zaujíma, alebo preskúmajte úplne nový predmet.[2]

  • Niektoré online kurzy sa dokonca dajú započítať ako kredity na získanie titulu na akreditovanej univerzite.

Tip: Môžete získať certifikáty o absolvovaní a absolvovať testy, aby ste preukázali, že ste absolvovali kurzy a poznáte látku.


Pozrite si rozhovory TED online a dozviete sa o rôznych témach od odborníkov. TED (skratka pre technológiu, zábavu a dizajn) je nezisková organizácia zameraná na šírenie vedomostí a myšlienok. Organizujú konferencie, na ktorých odborníci na určitú tému prednášajú publiku, pričom tieto prednášky sú nahrávané a môžete si ich kedykoľvek pozrieť zadarmo. Prejsť na TED.com a pozrieť si prezentáciu na tému, ktorá vás zaujíma, alebo dokonca na tému, o ktorej nič neviete.[3]

  • Každá prednáška TED má približne 10 – 15 minút.
  • K dispozícii sú aj poézia, literatúra, historické a vedecké rozhovory TED, ktoré si môžete pozrieť.


Prihláste sa na odber denného e-mailového spravodajcu o slovnej zásobe. Merriam-Webster a slovník.com obaja majú informačné bulletiny, ktoré obsahujú „slovo dňa“, ktoré si môžete prihlásiť na odber každé ráno. Začnite deň tým, že sa naučíte nové slovo alebo sa dozviete viac o slove, ktoré už možno poznáte, vrátane jeho etymológie, synoným a ďalších zaujímavých faktov o ňom. Prejdite na ich webové stránky a prihláste sa na odber denného spravodajstva.[4]

  • Wordsmith, Vocab Vitamins a Vocabsushi sú ďalšie príklady denných spravodajcov o slovnej zásobe, ktoré si môžete prihlásiť.
  • Existujú aj aplikácie na dennú slovnú zásobu, ktoré si môžete stiahnuť do svojho smartfónu alebo tabletu.

Metóda 2 zo 4: Hranie hier a riešenie hádaniek


Lúštite krížovky, ktoré sú výzvou na zapamätanie a zlepšenie pamäti. Krížovky zlepšujú vaše verbálne schopnosti a zvyšujú pamäťovú úroveň slovnej zásoby. Navyše sú naozaj zábavné a ich dokončenie vám môže pomôcť znížiť stres a zlepšiť náladu. V dennej tlači nájdete krížovku, ktorú si môžete vylúštiť, a krížovky môžete nájsť aj na internete zadarmo.[5]

  • Stiahnite si do svojho smartfónu aplikáciu na riešenie krížoviek, aby ste si mohli zahrať jednu na cestách alebo kedykoľvek budete chcieť.
  • Scrabble je tiež skvelá hra, ktorú si môžete zahrať s inou osobou, aby ste spochybnili svoju slovnú zásobu a pridali trochu súťaživosti. Stiahnite si do smartfónu aplikáciu Words with Friends a hrajte kedykoľvek proti priateľom alebo neznámym ľuďom.


Stiahnite si aplikáciu na trénovanie mozgu, aby ste si precvičili myseľ. Existuje niekoľko populárnych aplikácií na trénovanie mozgu, ako napríklad Lumosity, CogniFit Brain Fitness a Brain Fitness Pro, ktoré sú plné hier a výziev určených na zlepšenie pamäte, schopnosti riešiť problémy a kognitívnych funkcií. Vašu myseľ treba trénovať a udržiavať aktívnu, aby ste zostali fit, rovnako ako vaše telo.[6]

  • Aplikácie na trénovanie mozgu môžu tiež pomôcť zvýšiť rýchlosť spracovania údajov v mozgu a pomôcť predchádzať hromadeniu mozgových plakov, ktoré sa spájajú s demenciou a Alzheimerovou chorobou.
  • Niektoré aplikácie na trénovanie mozgu sú bezplatné, ale iné si za ich stiahnutie účtujú poplatok alebo vyžadujú mesačné predplatné.


Hrajte sa s Rubikovou kockou, aby ste zlepšili svoju koncentráciu a poznávanie. Rubikova kocka je klasický hlavolam, ktorého riešenie si vyžaduje intenzívnu koncentráciu. Medzi výhody riešenia Rubikovej kocky patrí zlepšenie koordinácie ruka-oko, zlepšenie krátkodobej pamäte, a ak sa vám ju podarí vyriešiť, povznesenie. Rubikove kocky si môžete kúpiť vo veľkých maloobchodných predajniach, ako sú Target a Walmart, za približne 10 dolárov.[7]

  • Rubikovu kocku si môžete objednať aj online v maloobchodných predajniach alebo na Amazone.

Tip: Pre väčšiu výzvu vyskúšajte rôzne verzie Rubikovej kocky, napríklad tie s väčším počtom štvorcov alebo s rôznymi tvarmi, ako sú trojuholníky a šesťuholníky.


Vyzvite svoje strategické a kritické myslenie tým, že hranie šachu. Šach bol vynájdený v 6. storočí a dodnes je obľúbenou hrou, ktorá zahŕňa stratégiu, pamäť a priestorové zručnosti. Hranie šachu stimuluje rast dendritov, rozvetvených predĺžení nervových buniek v mozgu, ktoré prenášajú informácie medzi bunkami, čo zvyšuje rýchlosť komunikácie medzi mozgovými bunkami, čo vám umožňuje rýchlejšie a jasnejšie myslieť.[8]

  • Základnú šachovú súpravu si môžete kúpiť vo veľkých obchodných reťazcoch, ako sú Target, Walmart a Costco, za približne 15 dolárov.
  • Šach môžete hrať aj online alebo v aplikácii na smartfóne.

Metóda 3 zo 4: Cvičenie na zlepšenie funkcie mozgu


Založte si cvičenie rutiny na rast a tvorbu nových neurónov. Keď cvičíte, vaše telo zvyšuje hladinu neurotrofického faktora odvodeného od mozgu (BDNF), čo je proteín, ktorý podporuje rast nových neurónov, špecializovaných buniek v mozgu, ktoré prenášajú nervové impulzy. Pravidelné cvičenie zvyšuje prietok krvi a hladinu kyslíka a zlepšuje funkciu mozgu.[9]

  • Čím viac neurónov máte a čím sú zdravšie, tým rýchlejšie dokážete myslieť a tým lepšia bude vaša pamäť,
  • Vypracujte si pravidelný cvičebný režim, aby ste si vytvorili návyk. Môžete si napríklad stanoviť cieľ cvičiť v určité dni v týždni alebo stráviť určitý čas cvičením po práci alebo škole.


Urobte si aeróbne cvičenie produkovať viac proteínu nazývaného irisín. Predpokladá sa, že irisín aktivuje gény, ktoré sa v mozgu podieľajú na učení v pamäti. Pri aeróbnych cvičeniach sa používajú veľké svalové skupiny, ako sú chrbát, nohy a ruky, čím sa zvyšuje tepová frekvencia a dýchanie a produkuje sa viac bielkoviny irisínu, ktorá súvisí s rastom nových neurónov.[10]

  • Zvážte možnosť prihlásiť sa do posilňovne, ktorá ponúka hodiny aerobiku.
  • Môžete si tiež zakúpiť DVD alebo využiť online kurzy na cvičenie aerobiku doma.

Varovanie: Vyhnite sa pretrénovaniu, ktoré je spojené so stratou kognitívnych funkcií, neschopnosťou sústrediť sa a stratou pamäti. Ak s cvičením začínate, začnite pomaly a postupne sa dopracujte k náročnejším tréningom.


Vyzvite svoj mozog tým, že budete meniť tréningy. Pri cvičení sa môže ľahko stať, že upadnete do rutiny, ktorá vás môže nudiť alebo odradiť, keď máte pocit, že nerobíte žiadne pokroky alebo sa nezlepšujete. Keď vyskúšate nové druhy cvičenia, zbystríte pozornosť a zlepšíte svoje poznanie, pretože pri zdolávaní novej fyzickej výzvy alebo zručnosti používate rôzne časti mozgu.[11]

  • Ak chodíte pravidelne na hodiny do posilňovne, skúste navštevovať inú hodinu.
  • Ak často dvíhate činky, vymeňte ich za šprinty.


Vyskúšajte joga zlepšuje vaše schopnosti riešiť problémy. Pravidelné cvičenie jogy môže zvýšiť vašu schopnosť používať logiku, identifikovať vzory a riešiť nové problémy. Meditácia, ktorá je súčasťou jogy, spomaľuje mozgovú aktivitu, čo umožňuje vášmu mozgu reorganizovať sa a odpočívať. Ak dáte svojmu mozgu šancu oddýchnuť si pri aktívnej činnosti, znamená to, že je pripravený absorbovať nové informácie a pristupovať k problémom z inej perspektívy.[12]

  • Prihláste sa do štúdia jogy na riadené cvičenie.
  • Joga stále využíva aj vaše svaly, čo zvyšuje prietok krvi a kognitívne funkcie.
  • Headspace je populárna aplikácia, ktorú si môžete stiahnuť na vedené meditácie.

Tip: Nemusíte meditovať celé hodiny, štúdie ukazujú, že na získanie výhod meditácie stačí 20 minút denne.

Metóda 4 zo 4:Čítaním sa stanete múdrejšími


Každý deň si trochu čítajte, aby ste zlepšili kognitívne funkcie. Mentálna stimulácia pri čítaní môže pomôcť zlepšiť myslenie a pamäť. Čítanie zlepšuje mentálnu flexibilitu vášho mozgu, ktorá je dôležitou súčasťou uchovávania pamäte, pretože stimuluje celú vašu myseľ a udržiava v činnosti každú časť mozgu.[13]

  • Nemusíte denne prečítať celú knihu. Aspoň 15 – 20 minút nepretržitého čítania vám môže priniesť duševné výhody, ktoré potrebujete na to, aby ste boli inteligentnejší.
  • Počúvanie audiokníh je pohodlný spôsob každodenného čítania.


Prečítajte si viac beletrie, aby ste sa stali emocionálne inteligentnejšími. Čítanie väčšieho množstva beletrie vám pomôže lepšie sa vcítiť do iných ľudí a pozerať sa na svet z ich perspektívy, pretože romány a poviedky vás nabádajú k pochopeniu motivácií a uhlov pohľadu viacerých postáv. Schopnosť porozumieť iným ľuďom si vyžaduje vysoký stupeň emocionálnej inteligencie a beletria je jednoduchý spôsob, ako si ju zlepšiť.[14]

  • Fikcia tiež zlepšuje vašu kognitívnu flexibilitu tým, že vás mentálne vkladá do rôznych situácií a prostredí, čo vám umožňuje predstaviť si, ako by ste reagovali.

  • Čítajte správy každý deň, aby ste mali aktuálny prehľad o dianí vo svete. Čítanie správ vás udrží v obraze a stála strava národných, miestnych a medzinárodných správ vás urobí bystrejšími, bystrejšími a inteligentnejšími. Bez ohľadu na to, či ide o tradičné noviny alebo spravodajskú aplikáciu v smartfóne alebo tablete, snažte sa prečítať aspoň najnovšie titulky za daný deň.[15]

    • Nezanedbávajte miestne správy – je rovnako dôležité byť informovaný o dianí vo vašej komunite ako o dianí v širšom svete.
    • Rozhlasové rozhovory sú vhodným spôsobom, ako absorbovať denné správy.

    Tip: Prihláste sa na odber denných spravodajských bulletinov, ako je napríklad The New York TImes Morning Briefing, aby ste získali rýchly prehľad dôležitých správ.

  • Odkazy