4 spôsoby, ako sa sústrediť na fakty namiesto pocitov

Emócie vás môžu viesť k rozhodnutiam, ktoré neskôr ľutujete, preto vám môže pomôcť naučiť sa sústrediť na fakty o situácii. Oddelenie pocitov a faktov navyše môže pomôcť zabrániť tomu, aby sa akákoľvek diskusia stala vyhrotenou a škaredou. Samozrejme, môžete kontrolovať len svoju stranu diskusie, ale zachovanie pokoja môže pomôcť druhej osobe pochopiť, že sa nechcete ponárať do pocitov. Či už diskutujete o politike, alebo ste sa zapojili do osobnej hádky s niekým blízkym, poznanie rozdielu medzi pocitmi a faktami vám pomôže udržať hádku rozumnejšiu.

Metóda 1 zo 4: Rozloženie situácie


Vyloženie problému. Keď sa rozhodujete alebo stojíte pred problémom, môžete sa utápať v emóciách, pretože ste presne nezistili, v čom je problém. Nájdite si chvíľu na jasné definovanie problému. Keď to urobíte, môžete zhromaždiť informácie, ktoré potrebujete na to, aby ste mohli pokračovať.[1]

  • Pomôcť by mohlo aj určenie konkrétnych emócií, ktoré sú v hre. Keď identifikujete emócie, budete ich môcť riešiť a pochopiť, odkiaľ pochádzajú.
  • Môžete sa napríklad spýtať sami seba: „Dobre, v čom je tu problém a prečo sa kvôli tomu stávam emocionálnym? Problémom je, že Jeff neuspel v teste z matematiky, a ja som nahnevaný, pretože mi povedal, že si robí domáce úlohy a nepotrebuje pomoc. Cítim sa nahnevaný, pretože mi klamal, a cítim sa znevážený. Obávam sa aj toho, ako to ovplyvní jeho známku, pretože chcem, aby uspel.“
  • Skúste si písať denník o tom, čo sa deje. Môže to byť účinný nástroj, ktorý vám pomôže ujasniť si, o čo v skutočnosti ide. Môže vám to tiež pomôcť oddeliť fakty od emócií.[2]
    Odborný zdroj
    Rachel Clissold
    Certifikovaný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 26 augusta 2020.


Získajte vedomosti o situácii. Často, aby ste zostali pokojní a sústredili sa na fakty, potrebujete viac informácií o situácii. Niekedy to znamená, že si urobíte vlastný prieskum, aby ste sa dozvedeli viac. Inokedy možno budete musieť požiadať o pomoc iných, kompetentnejších ľudí, aby ste sa od nich mohli učiť. V každom prípade sa snažte nepokračovať bez toho, aby ste mali čo najviac informácií.[3]

  • Nebojte sa požiadať o viac času na preskúmanie a naučenie sa o danej téme alebo priznať, že o nej veľa neviete. Môžete povedať: „Viete, o tejto téme toho veľa neviem. Rád by som sa na to pozrel trochu podrobnejšie, než si vytvorím svoj názor.“
  • Môžete si stanoviť termín, kedy sa k tejto téme s danou osobou vrátite. Mohli by ste povedať: „Môžeme sa o tom porozprávať v pondelok, keď budem mať čas urobiť viac prieskumu?“


Vytvorte si zoznam výhod a nevýhod. Jedným zo spôsobov, ako si vyčistiť hlavu v súvislosti s rozhodnutím alebo problémom, je vymenovať klady aj zápory situácie. Pravdepodobne zistíte, že keď sú pre vás uvedené fakty, cesta vpred je oveľa jasnejšia, pretože sa nemusíte spoliehať na emócie, ale len na to, čo máte pred sebou.[4]

  • Nepozerajte sa len na krátkodobé účinky. Premýšľajte o tom, ako rozhodnutie alebo situácia ovplyvní vás a ostatných z dlhodobého hľadiska.[5]


Nevyhýbajte sa rozhodovaniu. Keď stojíte pred rozhodnutím, možno zistíte, že máte problém sa rozhodnúť. Nerozhodnosť často pramení z toho, že si možno myslíte, že ak sa nerozhodnete, vyhnete sa chybe, čo je emocionálna reakcia. Pravdou však je, že neurobiť rozhodnutie je v skutočnosti rozhodnutie, ktoré vás však oberá o možnosť konať a riadiť svoj vlastný život. Majte na pamäti, že jedna správna odpoveď často neexistuje, takže si vyberte cestu na základe informácií, ktoré máte, a postupujte ďalej.[6]

  • Toto je ďalšia situácia, v ktorej môže byť vhodné požiadať o viac času. Určite si termín, aby ste sa nedostali do pasce, že sa k téme jednoducho nikdy nevrátite a neurobíte rozhodnutie. Môžete povedať: „Môžem vám dať vedieť zajtra ráno?“ alebo: „Idem sa na to vyspať a zajtra vám dám vedieť.“

Metóda 2 zo 4: Poznanie faktov


Prečítajte si potrebný materiál. Nemôžete sa sústrediť na fakty, ak nepoznáte fakty. To znamená, že si musíte prečítať informácie o akejkoľvek téme, aby ste poznali fakty, napríklad o strane v diskusii alebo politickom probléme. Musíte byť odborník (alebo aspoň pomerne dobre informovaný), aby ste mohli predložiť vecný a logický argument.

  • Skúste si prečítať informácie o problematike na dôveryhodných webových stránkach. Vládne webové stránky (.gov) a vzdelávacích (.edu) sú zvyčajne dobré voľby.
  • Na iných stránkach skontrolujte, či stránka nevyzerá ako spam, napríklad či nemá príliš veľa reklám. Zvážte aj zdroj. Ak sú informácie zaplatené konkrétnou organizáciou, ktorá obhajuje jednu stranu problému, je pravdepodobnejšie, že budú neobjektívne.
  • Ďalším spôsobom, ako sa uistiť, že máte dobré informácie, je zistiť, či si ich môžete overiť v troch rôznych renomovaných zdrojoch.


Pozrite sa na obe strany problému. Aj keď si myslíte, že viete, na čom ste, v hádke môžu prevládnuť emócie, ak poznáte len jednu stranu problému. Uistite sa, že ste si preštudovali (faktické) názory oboch strán, aby ste vedeli, z čoho vychádza druhá strana.

  • Jedným z dôvodov, prečo je táto rada dôležitá, je to, že keď niečomu veríte, máte tendenciu pozerať sa len na zdroje, ktoré potvrdzujú to, čo viete (tzv. konfirmačné skreslenie). To vám v debate nepomôže, pretože vás druhá strana ľahko zrazí na kolená. A keď vaše fakty zlyhajú, je pravdepodobnejšie, že prejdete na emócie.
  • Skúste si vypísať všetky argumenty, ktoré by mohla predniesť druhá strana. Oboznámte sa s faktami, ktoré by mohla druhá strana predložiť. Identifikácia potenciálnych faktov alebo argumentov, ktoré by mohli uviesť, vám umožní pripraviť si odpoveď. Vďaka tomu nebudete zaskočení a zabezpečíte, že obom stranám budete prikladať rovnakú váhu.


Uveďte štatistické údaje. Jedným zo spôsobov, ako sa môžete držať faktov, keď o niečom hovoríte alebo premýšľate, je uviesť štatistické údaje.[7]
Štatistiky sú založené na výskume a môžu vám pomôcť podložiť to, čo hovoríte alebo si myslíte, overiteľnými faktami. Len sa uistite, že vaše štatistiky pochádzajú z legitímneho zdroja. V opačnom prípade sa na ne neoplatí pozerať.

Metóda 3 zo 4: Zachovanie pokoja


Uvedomte si, že emócie pramenia vo vnútri. Hoci vonkajšie sily často vyvolávajú emócie, samotné emócie pochádzajú z vášho vnútra. To znamená, že nad nimi máte kontrolu. Keď vás teda začnú ovládať emócie, nechajte sa na minútu precítiť a prijmite zodpovednosť. Potom sa pokúste pozrieť na situáciu s čistou hlavou.[8]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis, ktorý sa zaoberá témami súvisiacimi s postupmi riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Napríklad, možno niekto povie niečo, čo sa vám zdá zlé, a vy sa začnete hnevať. Nájdite si chvíľu na to, aby ste to precítili. Je to vaša reakcia, ale nemusí to tak byť. Teraz sa zamyslite nad situáciou. Bola poznámka oprávnená? Môžete sa z toho poučiť? Keď sa sústredíte na to, čo bolo skutočne povedané, môžete zistiť, že vaša emocionálna reakcia nie je primeraná situácii.
  • Snaha identifikovať, odkiaľ emócie pochádzajú, vám tiež môže pomôcť zachovať pokoj. Možno vás napríklad nejaká poznámka neprimerane rozčúli. Predtým, ako začnete reagovať, sa môžete spýtať sami seba: „Prečo ma to tak rozčuľuje??“ Možno si uvedomíte, že komentár vo vás vyvoláva pocit, že vás niekto ignoruje alebo odmieta. Zamyslite sa nad tým, či vo vašom živote existujú aj iné situácie, v ktorých sa cítite ignorovaní alebo odmietnutí, a či váš hnev naozaj nemá veľa spoločného s tým, čo daná osoba skutočne povedala. Možno vás neignorujú, ale len zle pochopili, čo ste povedali.


Urobte si prestávku. Niekedy je najlepším spôsobom, ako presunúť pozornosť z pocitov na fakty, urobiť si prestávku. Možno budete potrebovať niekoľko minút – alebo dokonca deň či viac – na spracovanie toho, čo sa deje, a to je v poriadku. Prejdite sa a skúste sa na situáciu pozrieť s otvorenou mysľou. Prípadne skúste niekoľko minút zhlboka dýchať, aby ste si vyčistili hlavu. Obe metódy môžu pomôcť vyčistiť emócie, čím vám uvoľnia cestu k videniu faktov.[9]

  • Ak chcete zhlboka dýchať, skúste zavrieť oči. Nadýchnite sa a v duchu počítajte do štyroch. Podržte ju štyrikrát a potom štyrikrát vydýchnite. Snažte sa dýchať zhlboka, z bránice. Ak vám to pomôže, môžete sa aj dlhšie nadýchnuť. Túto techniku používajte dovtedy, kým nepocítite, že sa upokojujete.
  • Dĺžka prestávky môže byť daná závažnosťou vašej emocionálnej reakcie. Ak máte obzvlášť silnú reakciu, možno sa budete musieť na ňu vyspať, než budete môcť k danej osobe pristúpiť z pokojného miesta bez emócií.


Pred reakciou zostaňte pokojní. Ak cítite, že sa v hádke rozohňujete, pravdepodobne sa namiesto faktov obrátite k pocitom. Keď vám začne byť horúco pod golierom, skúste sa pred odpoveďou zhlboka nadýchnuť, aby ste sa upokojili. Počítanie do desať v hlave vám môže poskytnúť potrebnú chvíľu.[10]

  • Ak cítite, že sa naozaj rozohňujete, požiadajte o prestávku, ak je to možné.


Nedovoľte, aby vás ovládla defenzíva. Obranyschopnosť je prirodzená emócia, keď ste v emocionálnej diskusii s niekým, na kom vám záleží. Podľahnutie defenzíve však neznamená držanie sa faktov a nie je produktívne. Keď sa dostanete do defenzívy, nie ste schopní vidieť stranu druhej osoby a často začnete do argumentu hádzať emocionálne útoky.[11]

  • Vezmite si k srdcu, čo druhá osoba hovorí. Ak druhá strana povie, že niečo je problém, chvíľu zvážte, či má pravdu, namiesto toho, aby ste sa okamžite začali brániť.
  • Premýšľajte o účele diskusie. Snažíte sa nájsť kompromis s druhou osobou alebo nájsť riešenie problému? Sústreďte sa na to namiesto toho, aby ste sa bránili.

Metóda 4 zo 4:Práca s inými ľuďmi


Dohodnite sa na niekoľkých spoločných cieľoch. Jedným zo spôsobov, ako sa vyhnúť prílišným emóciám v situačnej hádke, je pokúsiť sa nájsť spoločné ciele. Spoločné stanovenie cieľov s druhou osobou vám pomôže sústrediť sa na to, čo obaja chcete, čo zase môže pomôcť, aby sa rozhovor viac zameral na hľadanie riešenia, a nie na vášnivú emocionálnu hádku.[12]

  • Cieľom môže byť niečo ako „nájsť riešenie nášho problému“ alebo „zabezpečiť, aby diskusia zostala úctivá“.“


Buďte empatickí. Empatia síce pramení z emócií, ale vychádza zo schopnosti vidieť veci z pohľadu druhého človeka, čo vám môže pomôcť odpútať sa od vlastných silných pocitov a rozhodnúť sa na základe faktov. Inými slovami, väčšina rozhodnutí nejakým spôsobom ovplyvňuje iných ľudí. Keď sa tak stane, je dôležité zvážiť, aký vplyv bude mať toto rozhodnutie na nich. Zlepší alebo zhorší to ich život? Ak chcete urobiť dobré rozhodnutie, pozrite sa na fakty, ako ovplyvní ľudí, a snažte sa prikloniť k tomu dobrému.[13]

  • Jedným zo spôsobov, ako odstrániť emócie z rovnice, je postaviť sa na posledné miesto. Keď nie ste v rovnici, je menej pravdepodobné, že vaše emócie ovplyvnia vaše rozhodnutie.
  • Alebo skúste zavrieť oči a spomenúť si na chvíľu, keď sa k vám niekto správal láskavo a empaticky, hoci nemusel, a premýšľajte o tom, aký to bol pocit.


Vynechajte osobné útoky. Ak sa držíte len faktov, používanie útokov na druhú osobu nie je užitočné. Osobný útok nie je o faktoch. Je to uchýlenie sa k emocionálnej reakcii založenej na tom, čo si myslíte o presvedčení a charaktere druhej osoby. Toto sa nazýva ad hominem argument. Ak zistíte, že chcete zaútočiť na charakter danej osoby, zahryznite sa do jazyka a vráťte sa k svojim štatistikám.[14]

  • Vyhnite sa vyťahovaniu vecí z minulosti alebo iných nepodstatných bodov, ktoré slúžia len na to, aby druhú osobu zranili a neposunuli rozhovor dopredu.
  • Zamerajte sa na správanie alebo konkrétny problém, nie na osobu. Áno, niekedy musíte v rozhovore hovoriť o správaní, ktoré robí druhá osoba a ktoré vás zraňuje. Nemali by ste sa však v tejto diskusii zameriavať na osobnosť danej osoby. Skôr by ste sa mali zamerať na samotné správanie. Útočenie na osobnosť človeka sa bude javiť ako osobný útok.[15]
  • Namiesto toho, aby ste napríklad povedali: „Nikdy nepomáhaš v domácnosti,“ môžete povedať: „Ocenil by som, keby si viac pomáhal v domácnosti.“ Ak by ste sa snažili, aby ste sa.“


Nepreháňajte. Možno nevidíte, ako táto rada súvisí s pocitmi, ale preháňanie býva emocionálnou reakciou. Prekrúcate fakty tak, aby vyhovovali vašej argumentácii, ktorá je založená na emóciách. Ak príliš naťahujete fakty, môžete byť na to upozornení.[16]


Uznajte svoje chyby. V diskusii založenej na faktoch musíte byť ochotní priznať si, keď urobíte chybu. Ak to nie ste ochotní urobiť, nezapájate sa do diskusie založenej na faktoch. Vediete monológ založený na pocitoch. Preto ak vám niekto dokáže, že nemáte pravdu, uznajte tento bod. To neznamená, že všetko, čo ste povedali, je zlé, len tento konkrétny bod.

  • Priznanie, že ste urobili chybu alebo že nie ste dokonalý človek, automaticky neznamená, že sa mýlite, alebo zneplatňuje váš názor.
  • Prevezmite zodpovednosť za svoje chyby bez obviňovania druhých. Namiesto toho sa porozprávajte s každým, koho sa problém dotkol, a úprimne sa porozprávajte o tom, čo sa stalo a ako sa pri tom cítite. Keď sa vám podarí nadviazať kontakt s ľuďmi na tejto úrovni, bude pravdepodobnejšie, že budete môcť spolupracovať.[17]
    Zdroj experta
    Rachel Clissold
    Certifikovaný životný kouč
    Rozhovor s expertom. 26 augusta 2020.


Verte, že hádka sa vyrieši v osobnej diskusii. Táto rada si vyžaduje trochu pevnej vôle z vašej strany. Ak máte nádej, že sa hádka dá vyriešiť, trochu to uvoľní vaše myslenie a sústredíte sa skôr na fakty a riešenia než na svoju emocionálnu angažovanosť. Tento typ myslenia je obzvlášť dôležitý, keď ste v hádke s niekým, s kým máte blízky vzťah; vyriešenie hádky je neoddeliteľnou súčasťou udržania vzťahu.[18]


  • Buďte ochotní ukončiť vášnivú hádku alebo debatu. Hoci by ste mali veriť, že dokážete vyriešiť hádku s niekým, kto je vám blízky, niekedy je lepšou časťou statočnosti odísť od hádky o politike alebo náboženstve, aj keď danú osobu dobre poznáte. Ak sa hádka rozhorí a je zrejmé, že druhá osoba nie je ochotná držať sa faktov, možno budete musieť jednoducho uznať bod a ísť ďalej. Nemôžete kontrolovať pocity druhej osoby, iba svoje vlastné.[19]
  • Referencie