4 spôsoby, ako sa vyhnúť rozptyľovaniu počas jazdy

Každý rok prídu tisíce ľudí o život v dôsledku rozptýlenej jazdy.[1]
Dôveryhodný zdroj
Spotrebiteľské správy
Nezisková organizácia zameraná na ochranu spotrebiteľov a testovanie výrobkov
Prejsť na zdroj
Nebezpečenstvo rozptýlenia môžete obmedziť tým, že sa rozhodnete pre trasu vopred, prepnete telefón na tichý režim a s jedlom počkáte, kým vaše auto zaparkuje. Okrem toho je ďalším skvelým spôsobom, ako zabrániť rozptyľovaniu pozornosti počas jazdy, znalosť toho, ako jazdiť so spolujazdcami.

Metóda 1 zo 4: Vykonanie úprav pred začatím jazdy

Dokončite osobnú starostlivosť doma. Ráno si dajte dostatok času na to, aby ste sa obliekli, oholili a nalíčili. Ak je to potrebné, vstávajte o 15 až 30 minút skôr, aby ste sa uistili, že ste oblečení a upravení predtým, ako vyjdete z dverí. Týmto spôsobom sa môžete vyhnúť tomu, aby ste museli počas jazdy robiť tieto veci.[2]

  • Ak ráno nemáte dostatok času na dokončenie prípravy, vezmite si so sebou do auta potreby na starostlivosť o telo. Počkajte, kým dorazíte do cieľa a vaše auto bude zaparkované, a až potom dokončite svoju rutinnú starostlivosť.

Zabezpečte voľne položené predmety. Pred naštartovaním vozidla sa uistite, že ste si uložili voľné predmety, ktoré sa môžu počas jazdy váľať a rozptyľovať vašu pozornosť. Umiestnite ich do kufra, bezpečnej tašky alebo do priehradky na rukavice. Takto sa môžete vyhnúť tomu, aby ste v prípade uvoľnenia týchto predmetov v aute siahli po nich, čo môže byť nebezpečné.[3]

  • Do kufra alebo do priehradky na rukavice umiestnite napríklad potreby na starostlivosť o telo, oblečenie a obuv, knihy a tašky.

Rozhodnite sa o trase vopred. Kým sedíte v zaparkovanom aute, potvrďte si a oboznámte sa s trasou, po ktorej budete jazdiť. Počas potvrdzovania trasy skontrolujte aj dopravné správy. Takto sa môžete vyhnúť tomu, aby ste počas jazdy museli meniť smer GPS.[4]
Zdroj experta
Simon Miyerov
Inštruktor šoférovania
Rozhovor s odborníkom. 4. decembra 2019.

  • Ak používate GPS, pred začatím jazdy sa uistite, že je nastavený, a použite hlasovú funkciu, aby ste nemuseli pozerať na GPS.

Vopred si nastavte ovládacie prvky svojho vozidla. Uistite sa, že ste nastavili ovládanie klimatizácie na správne nastavenie. Nastavte si tiež rádio na stanicu, ktorú chcete počúvať, a upravte hlasitosť, keď je vaše vozidlo zaparkované.[5]

  • Okrem toho sa vopred uistite, že ste si nastavili zrkadlá, sedadlo a volant do správnej polohy.

Pripútajte deti a domáce zvieratá. Predtým, ako vyrazíte, sa uistite, že sú vaše deti pripútané v autosedačkách alebo bezpečnostnými pásmi. Uistite sa tiež, že vaše domáce zvieratá sú v klietke a klietka je zabezpečená bezpečnostným pásom. Týmto postupom sa vyhnete tomu, aby ste sa počas jazdy museli natiahnuť dozadu a nastaviť autosedačku dieťaťa alebo klietku vášho domáceho maznáčika.[6]

  • Pri jazde so zvieratami v aute sa vždy uistite, že sú zabezpečené v klietke.

Metóda 2 zo 4: Vyhýbanie sa manuálnemu a vizuálnemu rozptyľovaniu

Nejedzte počas jazdy. Keďže rozsypané jedlo je hlavným zdrojom rozptýlenia počas jazdy, snažte sa vyhýbať jedeniu v aute, najmä neporiadnym jedlám. Namiesto toho sa najedzte pred nastúpením do auta alebo sa najedzte, keď už ste dorazili do cieľa.[7]

  • Uistite sa, že nápoje, ako je káva, voda a limonády, sú počas jazdy umiestnené v bezpečných držiakoch na nápoje, aby sa zabránilo ich rozliatiu.

Vypnite si mobilný telefón. Mobilné telefóny sú tiež hlavným zdrojom rozptyľovania pozornosti vodičov. Mobilný telefón buď prepnite na tichý režim, vypnite ho, alebo ho umiestnite mimo dosahu do kabelky alebo do priehradky na rukavice. Okrem toho sa pozrite do bezpečnostných nastavení svojho telefónu. Zistite, či môžete vytvoriť správu, ktorá bude automaticky reagovať na prichádzajúce textové správy a hovory počas jazdy.[8]

  • Niektoré telefóny majú funkcie, ktoré vypnú funkcie textových správ a hovorov, keď je zapnuté GPS.

Zastavte na krajnici. Toto urobte v prípade, že sa vyskytne núdzová situácia a vy potrebujete prijať hovor. Ak musíte počas jazdy jesť, nezabudnite zastaviť, aby ste sa aj najedli. Okrem toho, ak sa počas jazdy potrebujete venovať deťom a domácim zvieratám, zastavte.[9]

  • Ak sa nachádzate na diaľnici alebo rušnej ulici, uistite sa, že ste pred zastavením vystúpili. Potom prejdite na menej frekventovanú ulicu.

Metóda 3 zo 4: Jazda so spolujazdcami

Obmedzte počet cestujúcich. Snažte sa vyhnúť jazde s príliš veľkým počtom cestujúcich, najmä ak ste nový vodič. Hlasití alebo zhovorčiví cestujúci môžu sami o sebe rozptyľovať pozornosť. Snažte sa teda jazdiť vždy len s jednou alebo dvoma osobami.[10]

  • V prípade mladých vodičov sa riziko nehody strojnásobuje, ak jazdia so spolujazdcami, ktorí sú ich rovesníkmi, v porovnaní s jazdou osamote.[11]

Múdro využívajte svojich cestujúcich. Ak máte niekoho v aute so sebou, nechajte ho ovládať hudbu, GPS a ovládanie klimatizácie. Počas jazdy môžete tiež nechať odpovedať na svoje správy alebo telefonáty. Pomôže to nielen vám sústrediť sa na cestu, ale aj vašim spolucestujúcim, ktorí sa budú môcť venovať niečomu inému namiesto toho, aby vás rozptyľovali. Dopredu informujte cestujúcich, aká je ich úloha počas jazdy.[12]

  • Napríklad: „Ok, Kevin, keďže sedíš na sedadle spolujazdca, tvojou hlavnou úlohou je nastaviť ovládacie prvky a GPS, ako aj odpovedať na textové správy a hovory, aby som sa mohol sústrediť na šoférovanie.“

Vážne rozhovory si nechajte na neskôr. Vážne alebo stresujúce rozhovory môžu byť emotívne. Keď sú vaše emócie vysoké, je ťažšie sústrediť sa na danú úlohu, v tomto prípade na šoférovanie. Dajte svojmu spolujazdcovi najavo, že by ste sa radi porozprávali, ale že to radšej urobíte neskôr, keď nebudete šoférovať. Takto sa môžete sústrediť na šoférovanie a v správny čas venovať konverzácii plnú pozornosť.[13]

  • Môžete napríklad povedať: „Rád by som sa s vami o tom porozprával, ale práve teraz nie je vhodná chvíľa, pretože šoférujem. Počkajme, kým dorazíme do cieľa a porozprávajme sa.“
  • Ak sa situácia začne vyhrocovať, zastavte vozidlo na bezpečnom mieste, aby ste situáciu upokojili.

Metóda 4 zo 4:Riešenie vonkajších rozptýlení

Vyhnite sa sledovaniu miesta nehody. Keď sa blížite k dopravnej nehode, je častou chybou spomaliť alebo zastaviť, aby ste skontrolovali škody. Takéto správanie však môže spôsobiť viac nehôd. Namiesto toho sledujte cestu pred sebou a jazdite zníženou rýchlosťou.[14]
Zdroj experta
Simon Miyerov
Inštruktor autoškoly
Rozhovor s odborníkom. 4. decembra 2019.

Vyhnite sa priamemu pohľadu do svetiel protiidúcich vozidiel. Toto robte, keď jazdíte v noci. Svetlá protiidúcich vozidiel vás môžu dočasne oslepiť a spôsobiť pocit dezorientácie. Namiesto toho odvráťte zrak pohľadom nadol a doprava, kým auto neprejde okolo vás.[15]

  • Periférnym videním budete stále schopní vidieť ostatné vozidlá okolo vás.

Udržujte čelné sklo čisté. Pravidelne (približne raz až dvakrát mesačne) čistite vnútornú a vonkajšiu stranu čelného skla prostriedkom na čistenie čelného skla. Pravidelné čistenie čelného skla môže pomôcť znížiť oslnenie slnkom, ktoré môže samo o sebe odvádzať pozornosť.[16]

  • Oslnenie slnkom môžete znížiť aj používaním clôn a nosením slnečných okuliarov, keď je vonku veľmi slnečno.

Ignorovanie nahnevaných vodičov.[17]
Zdroj experta
Ibrahim Onerli
Inštruktor autoškoly
Rozhovor s odborníkom. 18. novembra 2019.
Keď na vás iní vodiči trúbia, predbiehajú vás alebo sa tvária či gestikulujú nevhodne, snažte sa im to neoplácať. Namiesto toho ich jednoducho ignorujte a pokračujte v jazde.

  • Zastavte, aby ste sa pozreli na scenériu. Ak ste na vyhliadkovej ceste, nezabudnite zastaviť na bezpečnom mieste, aby ste si prezreli scenériu. Pozorovanie okolia počas jazdy je hlavným rozptýlením, ktoré môže spôsobiť nehodu.[18]
  • Odkazy