4 spôsoby, ako sa vyhnúť vplyvu rasizmu a rasistických ľudí

V dnešnej dobe sa rasizmus môže zdať ako stála, nevyhnutná súčasť spoločnosti. Rasistické postoje a komentáre sa, žiaľ, stali v konverzácii celkom bežnými a môže byť ťažké sa im vyhnúť. Nebojte sa – keď ide o rasizmus, najdôležitejším faktorom je zámer. Hoci to môže byť spočiatku zložité, zamerajte sa na to, aby ste sa postavili proti rasistickým vplyvom v rôznych aspektoch svojho života. Možno si to spočiatku neuvedomíte, ale budete robiť svet pozitívnejším a bezpečnejším miestom!

Metóda 1 zo 4: Zmena vašich konverzačných návykov


Monitorujte sa, aby ste omylom nepovedali mikroagresiu. Dávajte si pozor na mikroagresie alebo konverzačné výroky s rasistickým podtónom. Je pravdepodobné, že si ani neuvedomíte, že ich hovoríte! Pri bežných rozhovoroch premýšľajte o tom, čo sa chystáte povedať, skôr než sa s niekým podelíte o svoje myšlienky. Majte na pamäti, že mikroagresie nemusia byť univerzálne pre všetkých, s ktorými hovoríte, a môžu sa medzi ľuďmi interpretovať rôzne.[1]

  • Mikroagresie možno rozdeliť do 3 hlavných kategórií: mikroútoky, mikroneúcty a mikroznevažovanie. Mikroútoky sú priame komentáre s rasistickým zámerom, napríklad rasistické vtipy.[2]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj
  • Ak ste sa už niekedy zúčastnili na mikroagresii, neznamená to, že ste zlý človek! Môže sa ľahko stať, že omylom poviete neprofesionálne veci, ak nevyviniete dodatočné úsilie na filtrovanie svojich myšlienok.


Prirovnávajte mikroútoky k otvorene rasistickým vyjadreniam a činom. Do tejto kategórie patria hrubé rasové urážky a nadávky, ktorým by ste sa mali za každú cenu vyhnúť. Ide o najzreteľnejší typ mikroagresie, ktorý je potrebné identifikovať.[3]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Ak napríklad pracujete v kaviarni a úmyselne obslúžite bielu osobu skôr ako farebnú osobu, potom vykonávate mikroútok.


Identifikujte mikrourážky ako jemné útoky na druhú osobu. Dávajte si pozor na v každodennom jazyku, ktoré sú priamymi útokmi na schopnosti človeka. Aj keď svojím výrokom nemyslíte nič zlé, mikroinvalidizácie neponúkajú do rozhovoru nič produktívne a z dlhodobého hľadiska z vás urobia len predpojatého človeka.[4]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Za mikroútok sa považuje napríklad vyzdvihnutie farebnej osoby a tvrdenie, že znie výrečne alebo profesionálne.


Vyhýbajte sa používaniu mikroinvalidizácií na zmiernenie bolesti iných ľudí. Mikroinvalidizácie sú vyhlásenia, ktoré minimalizujú problémy, ktorým menšinové skupiny pravidelne čelia. Keď sa tvárite, že niečie skúsenosti a predsudky nie sú až také zlé v porovnaní s vašimi vlastnými, používate mikroinvalidáciu. Namiesto toho venujte čas skutočnému počúvaniu a podpore ľudí okolo vás.[5]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Napríklad zmienka o tom, že vás policajt zastavil za prekročenie rýchlosti počas rozhovoru o policajnej brutalite, je mikroinzultáciou.


Prestaňte sa smiať na rasistických vtipoch. Rasistické vtipy sú nepríjemné pre všetkých zúčastnených a je úplne pochopiteľné, ak sa chcete dočasne z nepohodlia vysmiať. Ak sa však zasmejete alebo uznáte urážlivý vtip polopozitívnym spôsobom, pôvodný hovorca si bude myslieť, že schvaľujete jeho humor. Namiesto toho venujte chvíľu tomu, aby ste dotyčnej osobe dali najavo, že vtip nebol vtipný a že rasistické vtipy sú škodlivé pre skupiny, z ktorých si uťahujú.[6]

  • Môžete povedať napríklad niečo také: „Chápem, že je to len vtip, ale takýto postoj je pre farebných ľudí naozaj škodlivý.“


Upozornite na ľudí, ktorí sa dopúšťajú mikroagresií. Pozorne počúvajte vždy, keď sa zúčastňujete na bežnej konverzácii. Mikroagresie voči menšinovým skupinám môžu prekĺznuť pod radarom, preto pomáha byť ostražitý. Zdvorilo prerušte rozhovor a upozornite hovoriaceho, že povedal niečo škodlivé, aj keď to nebolo zámerom. Vysvetlite im, ako môžu byť mikroagresie zraňujúce a prečo je dôležité vynechať ich z bežnej konverzácie.[7]

  • Napríklad otázka farebnej osoby, kde sa narodila, sa považuje za druh mikroagresie. V tomto prípade môžete povedať niečo podobné: „Koho to zaujíma?? To je naozaj nezdvorilá otázka.“

Metóda 2 zo 4: Úprava vášho postoja


Ozvite sa, keď si všimnete výskyt rasizmu. Dávajte si pozor na rasistický jazyk alebo správanie v každodennej konverzácii. Namiesto zatvárania očí sa ozvite a upozornite na toxické správanie. Toto myslenie vás skutočne nasmeruje na pozitívnu, otvorenú a inkluzívnu cestu.[8]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Ak sa napríklad niekto podelí o rasistický vtip, nemlčte. Dajte vtipkárovi najavo, prečo je jeho vtip škodlivý a ako sa môže v budúcnosti zlepšiť.


Preprogramujte sa na presvedčenie, že všetci sú si rovní. Bez toho, aby ste si to uvedomovali, môžete mať internalizované predsudky, ktoré vám bránia vnímať všetkých ako rovnocenných. Hoci nemôžete zmeniť celý svoj pohľad na svet zo dňa na deň, snažte sa presmerovať a preorientovať svoje myšlienky na egalitársky postoj, teda postoj, v ktorom veríte, že všetci ľudia sú si rovní a zaslúžia si rovnaké príležitosti. Časom vám tento spôsob myslenia pomôže zbaviť sa rasistických vplyvov vo vašich vzorcoch myslenia a správania.[9]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good Science Center na UC Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Ak si napríklad myslíte, že si zaslúžite pracovnú príležitosť viac ako ostatní uchádzači, pozastavte svoje myšlienkové pochody. Namiesto toho premýšľajte o niečom takomto: “ Každý je talentovaný a kvalifikovaný pre túto prácu a všetci si zaslúžia spravodlivú šancu.“


Zamerajte sa na to, čo máte spoločné s ľuďmi okolo vás. V jadre sa rasizmu najviac darí, keď sa ľudia zameriavajú na svoje rozdiely. Môžete proti tomu bojovať tak, že budete myslieť na to, čo máte spoločné s ľuďmi okolo vás. Ak si zvyknete na pozitívne myslenie, možno uvidíte pozitívnu zmenu aj vo svojom vnútri![10]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good Science Center na UC Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Môžete si napríklad myslieť niečo také: „Všetci sa snažíme urobiť z našej planéty bezpečné a zdravé miesto pre život.“
  • Môžete si pomyslieť niečo podobné: „Všetci sme ľudské bytosti, ktoré sa snažia zabezpečiť svoje rodiny a žiť čo najlepšie.“


Odstráňte zo svojej mysle pojem „obrátený rasizmus“. Nenechajte sa zlákať rečami o reverznom rasizme alebo predstavou, že bieli ľudia môžu byť obeťami rasizmu. Majte na pamäti, že rasizmus sa podľa definície vzťahuje len na menšinové skupiny, s ktorými ľudia s nadradenými postojmi zaobchádzajú zle. Predstieranie, že reverzný rasizmus existuje, v skutočnosti minimalizuje boje iných menšinových komunít a spôsobuje, že vyzeráte zle informovaní.[11]

  • Z historického hľadiska boli napríklad legislatíva, možnosti bývania a zamestnania pre menšinové komunity menej rovné.


Prijmite skutočnosť, že v sebe môžete prechovávať rasistické zmýšľanie. Riešiť rasizmus môže byť naozaj ťažké, najmä ak sa bližšie pozriete na svoje vlastné vzorce myslenia. Namiesto toho, aby ste sa tvárili, že vaše minulé myšlienky a zmýšľanie vás nereprezentujú, venujte chvíľu tomu, aby ste si tieto myšlienky a pocity priznali. Potom sa môžete skutočne zaviazať žiť život bez predsudkov![12]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Najdôležitejšie je, že ste ochotní zmeniť sa k lepšiemu.


Zachovajte pokoj, ak niekto nazve vaše správanie rasistickým. Snažte sa nebrániť, ak vás niekto nazve rasistom. Namiesto toho sa snažte pochopiť, ako váš jazyk alebo správanie zraňovalo. Ak je druhá osoba ochotná, spýtajte sa, či vám môže vysvetliť, čo bolo na tom, čo ste povedali, zlé. Odpoveď si naozaj vezmite k srdcu, aby ste ju mohli v budúcnosti uplatniť pri rozhovoroch.[13]

  • Pamätajte – nie ste nepriateľ. Skutočným nepriateľom v každej spoločnosti a v každej diskusii je rasizmus ako taký.

Metóda 3 zo 4:Rozhovor s deťmi


doma modelujte svojim deťom rešpektujúce správanie a postoje. Štúdie ukazujú, že deti môžu zachytiť rasové predsudky už vo veľmi mladom veku, dokonca aj keď sú batoľatá. S týmto vedomím sa snažte byť pre svoje deti vzorom. Nevyslovujte výroky, ktoré znevažujú alebo inak znehodnocujú ľudí z iného prostredia – či si to uvedomujete alebo nie, vaše deti pravdepodobne tieto signály pozorujú, počúvajú a zachytávajú. Namiesto toho zdôrazňujte svojim deťom, že každý si zaslúži rovnaké zaobchádzanie a rovnaké príležitosti.[14]

  • Svojim deťom môžete napríklad ukazovať televízne programy a filmy, v ktorých vystupuje veľa rôznorodých postáv.


Povzbudzujte svoje deti, aby sa priatelili s ľuďmi z rôznych prostredí. Byť dobrým vzorom môže ísť len do určitej miery, najmä keď si vaše dieťa vytvára vlastný pohľad na svet. Pozvite svoje dieťa, aby sa v škole skamarátilo s rôznymi deťmi. Ak je vaše dieťa vystavené mnohým rôznym kultúram, je oveľa menej pravdepodobné, že bude prechovávať akékoľvek rasistické postoje alebo vplyvy.[15]

  • Môžete ísť dobrým príkladom tým, že budete mať vlastnú rôznorodú skupinu priateľov!


Vysvetlite svojmu dieťaťu, čo je rasizmus. Rasizmus je ťažká diskusia v každom veku, najmä ak hovoríte s mladším publikom. Namiesto toho, aby ste konverzáciu sústredili na štvavé správy, zamerajte sa na oslavu odlišností ľudí. Pomôžte svojim deťom pochopiť základy rasizmu tým, že im vysvetlíte základné stereotypy a prečo sú pre iných ľudí zraňujúce.[16]

  • Ak sa napríklad vaše malé dieťa spýta, prečo má niekto svetlejšiu alebo tmavšiu pleť, môžete povedať niečo podobné: „Každý je svojím spôsobom jedinečný a výnimočný.“
  • Ak hovoríte s deťmi na základnej škole, môžete im ukázať knihy alebo televízne programy, v ktorých boli menšinové skupiny zobrazené zle, napríklad programy, v ktorých sú menšinové skupiny zobrazené ako zloduchovia.


Premeňte prípady netolerancie na poučné momenty. Počúvajte, čo vaše deti hovoria v domácnosti, najmä keď si začínajú vytvárať vlastné myšlienky a názory. Ak vaše dieťa povie niečo netolerantné, hneď ho nekarhajte. Namiesto toho si ho vezmite bokom a opýtajte sa ho, prečo uvažuje určitým spôsobom. Keď poskytnú nejaké vysvetlenie, jemne ich opravte, ako môžu ich slová škodiť.[17]

  • Vaše dieťa napríklad komentuje, ako sa farebná osoba nemôže obliecť ako Hviezdne vojny postavy na Halloween, vysvetlite im, ako je ich názor zraňujúci a nespravodlivý, keď vylučujú menšinové skupiny z populárnych aktivít a trendov. Pripomeňte dieťaťu, že charaktery postáv nie sú obmedzené ich rasou a že každý človek môže tieto charaktery stvárniť svojím vlastným spôsobom.

Metóda 4 zo 4:Spolužitie s rasistickými ľuďmi ako menšina


Oprite sa o svojich priateľov a rodinu, ak ste sa stali obeťou rasizmu. Môže byť naozaj ťažké pravidelne sa stretávať s rasistickými, bigotnými jedincami. Ak sa necítite dobre, porozprávajte sa s blízkym človekom o tom, ako sa cítite, a zistite, či vám môže ponúknuť nejakú podporu a radu do budúcnosti. Môže byť oveľa ľahšie vyrovnať sa s negatívnymi postojmi a predsudkami, ak viete, že nie ste sami![18]

  • Môžete sa tiež porozprávať s mentorom alebo inou dôveryhodnou osobou, napríklad s duchovným vodcom alebo výchovným poradcom.


Predtým, ako sa ozvete, sústreďte sa na svoje vlastné bezpečie a pohodlie. Byť obklopený rasistickými jedincami môže byť naozaj stresujúce. Aj keď je dobré hovoriť nahlas, vaša vlastná bezpečnosť a pohodlie majú prednosť pred čímkoľvek iným. Nebojte sa nahrať očividné, verejné prejavy rasizmu na kameru, ktorú môžete odovzdať polícii namiesto toho, aby ste sa o to starali sami.[19]

  • Predovšetkým je naozaj dôležité, aby ste sa cítili bezpečne a pohodlne predtým, ako začnete riešiť alebo riešiť akékoľvek rasistické poznámky alebo správanie.


Rasistické správanie riešte hneď, ako si ho všimnete. Nenechávajte zraňujúce poznámky len tak – namiesto toho sa k ich poznámkam vyjadrite štipľavo. Nemusí ísť o nepríjemnú konfrontáciu. Zamerajte sa na to, ako sa cítite a ako sa vďaka ich rečiam cítite. Ak sa zdajú byť vnímaví, zvážte, či im neponúknete nejaké návrhy, čo by mohli v budúcnosti povedať alebo urobiť.[20]

  • Môžete napríklad povedať niečo také: „Cítil som sa naozaj zranený a znehodnotený, keď ste použili výraz ‚utečenci.‘ V budúcnosti zvážte použitie slovného spojenia ako ‚komunity, ktoré opustili svoj pôvodný domov.'“

  • Získajte späť svoju hrdosť tým, že preformulujete svoje negatívne myšlienky. Je ľahké myslieť a cítiť niečo negatívne, najmä ak je vo vašej komunite veľa bigotných ľudí. Namiesto toho, aby ste sa zaoberali svojimi negatívnymi myšlienkami, nájdite si čas na to, aby ste svoje pocity preformulovali pozitívnym a produktívnym spôsobom. Môže vám pomôcť, ak svoje negatívne myšlienky pred tým, ako ich premeníte na akúsi pozitívnu pripomienku, podrobíte reálnej kontrole.[21]

    • Ak si napríklad myslíte niečo ako „Zaslúžim si tieto negatívne komentáre od ľudí okolo mňa“, transformujte svoju myšlienku na niečo podobné: „Som hodnotný a cenný človek a nezaslúžim si žiadne rasistické negatívne poznámky.“
  • Odkazy