4 spôsoby, ako sa vyrovnať s nevďačnými ľuďmi

Vyrovnať sa s nevďačnou osobou je frustrujúce, ale niekedy to musí urobiť každý. Či už zvládate problémového zákazníka, alebo máte do činenia s neoceneným priateľom, najlepším prístupom je často zachovať pokoj, praktizovať láskavosť a v prípade potreby stanoviť hranice. Možno nie vždy dokážete nevďačnú osobu urobiť vďačnejšou, ale vždy môžete ostatným ukázať, ako dobre zvládate konflikty vo svojom každodennom živote.

Metóda 1 z 3:Zvládanie nevďačných ľudí v práci


Pozrite sa na situáciu z jeho pohľadu. Niekedy druhí ľudia nie vždy vidia, koľko času a energie venujú tomu, aby im pomohli. Namiesto toho, aby ste premýšľali o tom, čo ste urobili, premýšľajte o tom, čo vaši zákazníci alebo spolupracovníci môžu skutočne vidieť. Sú schopní vidieť, koľko práce ste urobili, aby ste im pomohli?[1]

  • Ak ľudia nevedia, čo ste pre pomoc urobili, nemožno očakávať, že vám prejavia vďaku. Niekedy je súčasťou každej úlohy, že musíte vynaložiť úsilie bez toho, aby ste videli okamžitú odmenu.
  • Napríklad, možno ste ráno strávili tým, že ste vystavili všetky nové zásoby, ale zákazník, ktorý práve vošiel, by nevedel, že. Keď sa vás opýtajú, či máte vzadu iné veľkosti, dajte im najavo: „Dnes ráno som vyložil všetko, čo máme. Chcete, aby som vám pomohol hľadať vašu veľkosť na predajnej ploche?“


Zvážte, či existujú aj iné faktory, ktoré niekoho rozčuľujú. Pohľad na veci z perspektívy niekoho iného vám tiež môže pomôcť vidieť, kedy sa niečo naozaj netýka vás. Zákazník v obchode môže byť napríklad mrzutý, pretože jeho dieťa celé ráno plakalo. [2]

  • Ľudia majú tiež tendenciu strieľať na posla. Ak im odovzdávate informácie, ktoré ich rozčuľujú, ale ktoré sú mimo vašej kontroly, môžu sa na vás ešte viac rozčúliť. To neznamená, že ste urobili niečo zlé.
  • Táto tendencia je obzvlášť častá pri nevďačných šéfoch a manažéroch. Často premietajú svoje vlastné pocity menejcennosti alebo kritiku namierenú proti nim do svojho tímu. V týchto prípadoch je často lepšie nechať za seba hovoriť svoju prácu, než žiadať vďačnosť.[3]
  • Aj keď to nemusí byť fér, že si na vás vybíjajú svoju frustráciu, neexistuje nič, čo by ste mohli urobiť inak, aby ste zmenili ich postoj.


Zachovajte pokoj. Či už ide o vášho šéfa, spolupracovníka alebo zákazníka, jednanie s nevďačnou osobou na pracovisku môže byť neuveriteľne frustrujúce. Rozčúliť sa alebo stratiť nervy s touto osobou však všetko len zhorší. Zhlboka sa nadýchnite a pri výdychu dajte priechod hnevu. Stále môžete byť vnútorne frustrovaní, ale snažte sa vyhnúť emocionálnemu výbuchu.[4]

  • Ak vás osoba neustále tlačí na pílu alebo nechce nechať situáciu prejsť, skúste sa ospravedlniť, kým sa nebudete môcť upokojiť. Ak vás dotyčná osoba obťažuje, nebojte sa požiadať svojho nadriadeného, aby zasiahol.


Pripravte sa na ich negatívny postoj. Ak musíte byť neustále v blízkosti nevďačného klienta alebo spolupracovníka, vopred sa pripravte na jeho negatívny postoj. Vopred predvídajte ich kritiku a požiadavky a snažte sa im vyhovieť podľa svojich možností.[5]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Business Review
Online a tlačený časopis, ktorý sa zaoberá témami súvisiacimi s postupmi riadenia podniku
Prejsť na zdroj

  • Ak máte napríklad klienta, ktorý vás neustále kritizuje za to, ako dlho vášmu tímu trvá práca, pripravte si pre neho komplexný časový plán. Potom im dajte najavo: „Tento časový plán sme stanovili preto, lebo vaša práca je príliš dôležitá na to, aby sme sa mýlili, a chceme všetko urobiť správne.“
  • To môže, ale nemusí uspokojiť vášho klienta, ale ukáže to ostatným ľuďom, na ktorých záleží, napríklad vašim manažérom, že robíte všetko pre to, aby ste zvládli zložitú situáciu.
  • Ak je váš nadriadený sústavne náročný, môžete zvážiť rozhovor s ním o tom, ako môžete sledovať a ukázať svoju prácu, aby ste splnili jeho očakávania. Ak sú hyperkritickí alebo slovne urážliví, môžete zvážiť aj rozhovor s personálnym oddelením. Nikdy nemusíte strpieť situáciu, keď vás váš manažér akýmkoľvek spôsobom zneužíva.[6]


Praktizujte láskavosť, aj keď je to ťažké. Zhlboka sa nadýchnite, usmejte sa, poďakujte im za ich čas a choďte ďalej. Prístup „zabite ich láskavosťou“ má niekoľko výhod. Po prvé, chráni dobré meno vašej spoločnosti alebo vášho tímu. Po druhé, čím viac si zachováte pozitívny prístup, tým viac ľudí uvidí, ako nevďačný bol váš zákazník alebo spolupracovník.[7]

Metóda 2 z 3: Zvládanie problémov s priateľmi a rodinou


Úprimne si pohovorte o svojich pocitoch. Niekedy si vaši najbližší jednoducho neuvedomujú, že sa cítite nedocenení. Ak ide o osobu, na ktorej vám záleží, začnite tým, že jej dáte výhodu pochybností a požiadate ju o otvorený, úprimný rozhovor. Načrtnite, prečo si myslíte, že boli nevďační, a dajte im šancu odpovedať.[8]

  • Snažte sa používať výroky „ja“ namiesto obviňovania. Môžete napríklad povedať: „Mám pocit, že beriete ako samozrejmosť, ako často vám pomáham s pracovnými projektmi, hoci nepracujeme pre tú istú spoločnosť.“[9]
  • Váš tón by mal byť pevný, ale otvorený. Váš priateľ alebo člen rodiny môže byť vnímavejší k vašim obavám, ak ich budete formulovať ako svoje pocity namiesto obvinení. Dajte im šancu riešiť vaše pocity a ospravedlniť sa, ak to považujú za potrebné.
  • Pamätajte, že nikto nie je povinný sa ospravedlniť. Dajte svojmu priateľovi alebo rodinnému príslušníkovi šancu, ale pochopte, že tak nemusí urobiť. Ak tak neurobí, je na vašej voľbe, či chcete tento problém naďalej riešiť, alebo ho prejsť.


Pozrite sa na veci z ich pohľadu. Nie je to vždy jednoduché, ale je dôležité brať do úvahy perspektívu druhej osoby v danej situácii, aj keď ste si istí, že máte pravdu. Skúste zistiť, či existujú momenty, keď ste boli nároční alebo nevďační aj vy. Môžete sa tiež pokúsiť zistiť, či existujú aj iné faktory mimo vás, ktoré ovplyvňujú postoj druhej osoby.[10]

  • Ak napríklad váš priateľ prežíva ťažký rozchod a zdá sa vám hrubý alebo potrebný, jeho postoj nemá s vami nič spoločné. Jednoducho bojujú s ťažkými emóciami. Keď sa však uzdraví, jeho nevďačné návyky sa vytratia a ocení, že ste tu pre neho boli.


Stanovte si hranice, v ktorých uvediete, čo budete a čo nebudete robiť. Ak máte pocit, že vás niekto vo vašom živote využíva, vytýčte mu jasné hranice a dajte mu najavo, čo ste a čo nie ste ochotní pre neho urobiť. Potom sa pevne držte týchto hraníc. Spočiatku sa to môže zdať ťažké, ale zostať pevný vo svojich osobných limitoch je v konečnom dôsledku najlepší spôsob, ako prelomiť ich závislosť od vás.[11]

  • Ak ste napríklad jedinou osobou vo vašom dome, ktorá umýva riad, oznámte spolubývajúcim, že odteraz budete umývať len ten riad, ktorý zašpiníte vy. Budú zodpovední za svoj vlastný neporiadok.

ODBORNÝ TIP

Dr. Niall Geoghegan, PsyD

Klinický psychológ dr. Niall Geoghegan je klinický psychológ v Berkeley v Kalifornii. Špecializuje sa na koherenčnú terapiu a s klientmi pracuje okrem iného na problémoch s úzkosťou, depresiou, zvládaním hnevu a chudnutím. Doktorát z klinickej psychológie získal na Wrightovom inštitúte v Berkeley v Kalifornii. Dr. Niall Geoghegan, PsyD
Klinický psychológ

Pochopte, čo vám vyhovuje. Niall Geoghegan, klinický psychológ, hovorí: „Neexistuje žiadne pravidlo, ktoré by hovorilo, že vaše priateľstvá musia byť rovnako emocionálne podporujúce. Niektorí ľudia uprednostňujú poskytovanie podpory a iným je nepríjemné podporu dostávať. Otázka znie, je dostatočná emocionálna podpora pre vás?“


Prerušte kontakty s danou osobou, ak je neustále negatívna. Ak máte do činenia s niekým, kto je neustále nevďačný alebo príliš negatívny bez ohľadu na to, čo robíte, porozmýšľajte o obmedzení jeho úlohy vo vašom živote. Rozhodnite sa, akú úlohu, ak vôbec nejakú, chcete, aby táto osoba hrala vo vašom svete, a obmedzte ju na túto úlohu.[12]

  • Povedzme, že máte napríklad priateľa, ktorý sa neustále dožaduje vášho času, aby mohol robiť veci, ktoré chce robiť, alebo riešiť svoje emocionálne problémy, ale nie je ochotný vám to oplatiť.
  • Môžete sa rozhodnúť obmedziť tohto priateľa na niekoho, s kým sa stretávate len v skupinách, aby ste nemuseli sami zvládať jeho emocionálnu záťaž. Možno sa tiež rozhodnete, že ste šťastnejší, keď toto priateľstvo nebudete udržiavať.
  • Osoba, ktorá vyžaduje váš čas a úsilie, ale neprejavuje žiadnu pozornosť ani ocenenie vášho úsilia, sa môže stať toxickou silou, ak jej dovolíte.

Metóda 3 z 3:Praktizovanie vďačnosti v každodennom živote


Úprimne ďakujte za každodenné veci. Modelovanie vďačnosti vo vašom každodennom živote môže pomôcť ukázať ostatným, ako ju praktizovať aj v ich živote. Uplatnite prístup „správajte sa k druhým tak, ako chcete, aby sa správali k vám“ a úprimne poďakujte za veci vo svojom každodennom živote, ktoré by ste mohli považovať za samozrejmé.[13]

  • Ak napríklad váš partner vždy ráno uvarí prvú kávu, venujte mu pár sekúnd a povedzte mu: „Viem, že to nehovorím každý deň, ale oceňujem, že si ráno nájdeš čas na uvarenie kávy.“
  • Pamätajte, že každý môže niekedy pôsobiť nevďačne. Využite to ako príležitosť na precvičovanie vďačnosti v situáciách, keď si myslíte, že by ste niekedy mohli pôsobiť nevďačne.


Podporujte kultúru vďačnosti. Či už doma alebo v práci, môžete si okolo seba vytvoriť priestor, ktorý bude podporovať vďačnosť. Snažte sa prejaviť uznanie za malé aj veľké úspechy a povzbudzujte k tomu aj ostatných vo svojom okolí.[14]

  • Doma môžete napríklad zaviesť týždennú aktivitu, pri ktorej každý pôjde okolo stola a povie o každom jednu peknú vec.
  • V práci si na tímových stretnutiach nájdite čas na to, aby ste verejne pochválili malé úsilie aj veľké úspechy. Pochváľte úsilie všetkých zúčastnených, nielen vedúcich tímu alebo projektu. Po veľkých projektoch môžete dokonca rozdávať ručne písané ďakovné karty.


Veďte si denník vďačnosti. Jedným z veľmi jednoduchých spôsobov, ako praktizovať vďačnosť, je viesť si zápisník alebo denník vďačnosti. Každý deň si napíšte 3 – 5 vecí, za ktoré ste vďační. Môže to byť čokoľvek od konkrétnych udalostí alebo momentov v živote až po drobnosti, ako je dobré počasie alebo dobrý spánok.[15]

Pomoc pri rozhovore o nevďačnom správaní


Reakcie na nevďačné komentáre

Diskusia o nevďačnom správaní

Spôsoby vyjadrenia vďačnosti

Odkazy