4 spôsoby, ako sa vyrovnať s rôznymi životnými problémami

Peniaze, vzťahy, rodina, zdravie, škola, kariéra. Problémy sa môžu objaviť a objavia takmer v každej oblasti života. Čím dlhšie žijete, tým viac prekážok musíte prekonať. Naučiť sa efektívne riešiť životné problémy je základná zručnosť, ktorá môže mať zásadný vplyv na vaše zdravie a šťastie. Vybudovanie pevných stratégií riešenia problémov a zručností zvládania vám pomôže zvládnuť, keď vám život uštedrí rany.

Metóda 1 zo 4:Rozvíjanie schopností riešiť problémy


Definujte problém.[1]
Niekedy, keď čelíme problémom v živote, je ťažké oddeliť problém od príznakov, ktoré spôsobuje. Musíte jasne identifikovať a definovať problém, aby ste mohli prísť s funkčným riešením.

  • Napríklad vám chýbajú peniaze na účty. Zistite zdroj problému. Prečo máte tento mesiac nedostatok? Môže sa stať, že si potrebujete nájsť lepšie platenú prácu, aby ste zohľadnili nárast výdavkov, nazbierať viac hodín v práci alebo prestať zbytočne míňať na zábavu.


Rozhodnite sa pre svoj cieľ.[2]
Váš cieľ je výsledok, ktorý by ste v ideálnom prípade chceli dosiahnuť, aby sa problém vyriešil.

  • Ak máte napríklad nedostatok peňazí, vaším cieľom by malo byť zarobiť si peniaze navyše alebo nejakým spôsobom zvýšiť svoj príjem.


Zúžte ho. Ak máte naozaj veľký problém, ktorého riešenie si vyžaduje naozaj veľký cieľ, zredukujte tento cieľ na niekoľko menších častí. Ak to urobíte, bude jednoduchšie a ľahšie naplánovať riešenie a podniknúť kroky na jeho dosiahnutie.[3]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Ak napríklad dúfate, že sa zvýši príjem vo vašej domácnosti, môžete tento cieľ zúžiť na to, že najprv ušetríte 100 dolárov. Potom môže byť vaším cieľom zdvojnásobiť túto sumu a tak ďalej. Je to oveľa uskutočniteľnejšie, ako keby ste si hneď na začiatku stanovili cieľ ušetriť 500 dolárov.


Preskúmajte všetky premenné.[4]
Premýšľajte o možných premenných, ktoré máte k dispozícii. Identifikujte kroky, ktoré môžete podniknúť na dosiahnutie zvoleného cieľa. Vykonajte výskum každej možnosti, aby ste získali úplné pochopenie každej z nich.

  • Premennými na zvýšenie príjmu môže byť práca na viac hodín, hľadanie lepšie platenej práce alebo zníženie iných výdavkov, aby ste uvoľnili viac príjmov.


Implementujte riešenie, ktoré najlepšie spĺňa váš cieľ.[5]
Na základe informácií, ktoré ste získali o jednotlivých možnostiach, sa rozhodnite, ktorá z nich je najreálnejšia, aby vám pomohla dosiahnuť želaný výsledok.

  • Možno si práve teraz nemôžete nájsť novú prácu alebo zvýšiť pracovný čas. Preto jedinou možnosťou, ktorú máte k dispozícii, by bolo nájsť spôsoby, ako znížiť iné výdavky.


Overte si výsledky.[6]
Po realizácii riešenia ho po určitom čase prehodnoťte a zistite, či splnilo váš cieľ. Ak sa to nepodarilo, môžete sa vrátiť na začiatok a skúsiť zistiť, či teraz nemáte k dispozícii inú premennú, ktorá by mohla lepšie splniť vaše ciele.

Metóda 2 zo 4:Zásobenie vašej súpravy nástrojov na zvládanie


Pochopte nevýhody chronického stresu. Čelenie dlhodobým stresorom bez zdravých mechanizmov zvládania môže byť nebezpečné pre vaše zdravie a pohodu. Stres môže spôsobiť zdravotné ťažkosti alebo zhoršiť už existujúce zdravotné ťažkosti. Ak máte podozrenie, že sa to deje, musíte navštíviť lekára. Tu sú niektoré z fyzických príznakov, že ste v strese: [7]
Dôveryhodný zdroj
FamilyDoctor.org
Stránka s lekárskym poradenstvom zameraná na rodinu, ktorú prevádzkuje Americká akadémia rodinných lekárov
Prejsť na zdroj

  • Bolesti hlavy
  • Zvýšenie alebo zníženie hmotnosti
  • Depresia
  • Úzkosť
  • Nespavosť
  • Ťažkosti s dýchaním
  • Problémy so spánkom
  • Zmeny chuti do jedla


Zavolajte priateľovi. Keď sa cítite v strese, zapojenie vášho systému sociálnej podpory môže byť skvelým spôsobom, ako s ním bojovať. Sieť sociálnej podpory vám dáva pocit spolupatričnosti, zvýšenej sebaúcty a istoty.[8]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejdite na zdroj
Zavolať priateľovi alebo členovi rodiny, aby ste sa odreagovali alebo jednoducho odpútali pozornosť od životných problémov, môže byť skvelý spôsob, ako sa vyrovnať s problémami.


Robte niečo, čo máte radi, často.[9]
Možno predpokladáte, že mať zábavu slúži len na zabíjanie času. V skutočnosti nám koníčky pomáhajú načerpať energiu, zbaviť sa stresu, naučiť sa nové veci, nadviazať kontakt s ostatnými a získať novú perspektívu.[10]
Odborný zdroj
Leah Morris
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 19 júna 2020.

  • Koníčkom môže byť čokoľvek, čo robíte radi. Skúste čítať, písať, športovať, chodiť na túry, jazdiť na kanoe, korčuľovať, maľovať, pracovať v záhrade atď. Existuje nekonečné množstvo možností, ako nájsť niečo, čo robíte radi, a robiť to pravidelne.


Každý večer si oddýchnite. Pravdepodobne ste už počuli o tom, že je dôležité spať 7 až 8 hodín (viac, ak ste tínedžer alebo dieťa). Kvalitný a dlhotrvajúci spánok však závisí rovnako od toho, ako sa uvoľníte a upokojíte pred tým, ako si ľahnete do postele. Keď bojujete s problémami v živote, môže byť ťažké spať. Vyskúšajte rutinu pred spaním, ktorá vám uľahčí odchod do ríše snov.

  • Urobte niečo relaxačné, napríklad sa ponaťahujte, počúvajte upokojujúcu hudbu, doprajte si dlhý horúci kúpeľ alebo si doprajte masáž.[11]


Cvičenie.[12]
Dôveryhodný zdroj
FamilyDoctor.org
Stránka s lekárskymi radami zameranými na rodinu, ktorú prevádzkuje Americká akadémia rodinných lekárov
Prejsť na zdroj
Riešenie problémov vo vás môže vyvolať nutkanie zaliezť do postele a spať celý týždeň. Nemali by ste. Fyzická aktivita vám môže skutočne zlepšiť život. Cvičenie podporuje uvoľňovanie neurotransmiterov dobrého pocitu v mozgu nazývaných endorfíny.[13]
Tieto chemické látky zlepšujú vašu náladu a dodávajú vám euforický pocit, ktorý mnohí označujú ako „runner’s high.“


Uvoľnite sa cielene. Keď vás život dostane na dno, potrebujete mať po ruke niekoľko nástrojov, ktoré vám pomôžu bojovať so stresom a dodajú vám pokoj. Relaxačné techniky možno vykonávať prakticky kdekoľvek a kedykoľvek.[14]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Precvičte si hlboké dýchanie tak, že sa zhlboka nadýchnete nosom na 4 počítania.[15]
    Odborný zdroj
    Leah Morrisová
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 19 jún 2020.
    Zadržte na chvíľu dych a potom vypustite vzduch na ďalšie 4 počítania. Mali by ste vidieť, ako sa vám s nádychom dvíha podbruško a s výdychom sa vyprázdňuje.
  • Vyskúšajte postupné svalovicu tým, že si pokojne a pohodlne sadnete do kresla alebo na vankúš. Pomaly prechádzajte jednotlivými skupinami svalov v tele, napínajte a uvoľňujte jednotlivé svaly. Začnite od svojich prstov na nohách. Napnite ich na 5 sekúnd a všímajte si, aký je to pocit. Potom uvoľnite napätie a jednoducho zostaňte v uvoľnenom stave asi 30 sekúnd, než prejdete na novú svalovú skupinu.

Metóda 3 zo 4:Zvládanie medziľudských problémov


Snažte sa o väčšiu empatiu. Často zažívame konflikty s inými ľuďmi, pretože si nevyhradíme čas na to, aby sme dôkladne pochopili ich perspektívy. Pomôcť vám môže rozvíjanie empatie voči všetkým ľuďom. Existuje mnoho spôsobov, ako si vybudovať empatiu. Tu je niekoľko návrhov: [16]
[17]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj

  • Snažte sa skôr počúvať, aby ste porozumeli, než reagovať. Väčšinu času počúvania pravdepodobne strávite premýšľaním nad tým, čo poviete ďalej. Nájdite si čas na to, aby ste skutočne počuli, čo vám druhá osoba hovorí vo vašich každodenných interakciách. To ponecháva menej priestoru pre nedorozumenia.
  • Úmyselne sa vymykajte z radu, aby ste rozbili stereotypy. Máte nepodložený názor na určitú osobu alebo skupinu? Vynaložte úsilie na stretnutie, rozhovor a spoznanie tejto osoby (osôb) a zistite, či sa váš názor zmení.
  • Zistite viac o svete čítaním, sledovaním filmov alebo dokumentárnych filmov a návštevou múzeí, ktoré vás vzdelávajú o ľuďoch z rôznych spoločenských vrstiev.


Používať výroky typu „ja“. Jednou z hlavných prekážok zdravej komunikácie je používanie jazyka, ktorý u poslucháča vyvoláva obranné reakcie. Formulovanie slov spôsobom, ktorý vám umožní vyjadriť svoje pocity a zároveň z nich neobviňovať druhú osobu, môže minimalizovať medziľudské konflikty.

  • Výrok „ja“ začína vyjadrením pocitu, vysvetlením, prečo sa tento pocit skrýva, a ponúknutím praktického riešenia. Vyhlásenie „ja“ by mohlo obsahovať nasledovné: „Cítim sa nedocenený, keď na mňa na poslednú chvíľu zhadzuješ úlohy. Bolo by skvelé, keby ste sa nabudúce pokúsili dať mi vopred vedieť.“


Prestaňte sa snažiť zmeniť druhých. Zamyslite sa nad tým, ako sa cítite, keď sa niekto z vašich blízkych pokúša zmeniť nejaký aspekt vašej povahy. Možno vaša mama chce, aby ste prerobili interiér, alebo sa vašej drahej polovičke nepáči, ako sa obliekate. To sa asi cítim zle, čo?? A teraz sa zamyslite nad niekým, kto vás zrejme prijíma takého, aký ste. To je oveľa lepší pocit, že??

  • Neustále posudzovanie, karhanie alebo hanobenie druhých za ich chyby, zatiaľ čo zdôrazňovanie svojej správnosti nikomu neprospieva.[18]
    Pamätajte, že „človek presvedčený proti svojej vôli je stále toho istého názoru“. Snaha zmeniť druhých vás (aj ich) len frustruje.
  • Zamerajte sa na prácu na vlastných chybách namiesto toho, aby ste vynakladali toľko energie na iných.[19]


Naučte sa, kedy a ako sa ospravedlniť. Ak vaše slová alebo činy spôsobili druhému človeku bolesť alebo zranenie, musíte to napraviť, aby ste zabránili napätiu alebo úplnému rozpadu vzťahu. Ospravedlnenie dokazuje vašu ochotu priznať si chybu a napraviť vzťah.[20]

  • Ospravedlnenie vyjadruje ľútosť, priznanie zodpovednosti, nápravu a snahu zabrániť tomu, aby sa rovnaká chyba stala v budúcnosti.
  • Príkladom ospravedlnenia môže byť: „Ospravedlňujem sa, že som nerešpektoval váš voľný čas. Tentokrát prácu urobím sám a nabudúce vás určite upozorním, aby som si overil, či ste k dispozícii.“

Metóda 4 zo 4:Zdravý výhľad


Začnite sa na problémy pozerať ako na príležitosti. Zmeňte svoj jazyk o problémoch, s ktorými sa v živote stretávate, a môžete radikálne zmeniť spôsob, akým ich riešite. Každý problém otvára dvere na prehodnotenie, preskúmanie nových možností a zlepšenie existujúcich metód. Preto namiesto toho, aby ste ich označovali za problémy, myslite na ne ako na príležitosti na zlepšenie.[21]
Odborný zdroj
Leah Morris
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 19. júna 2020.


Nasmerujte svoje silné stránky. Ak by ste mali pocit, že máte schopnosť efektívne riešiť životné problémy, možno by ste nimi neboli takí zahltení. Keď identifikujete a začnete využívať svoje silné stránky, môžete získať vyššiu sebadôveru pre zvládanie životných problémov.

  • Vezmite si hárok papiera a spíšte všetky úspechy, hodnoty a pozitívne vlastnosti, na ktoré si spomeniete. Zavolajte aj blízkemu priateľovi alebo členovi rodiny, ktorý vás dobre pozná. Požiadajte túto osobu, aby vám pomohla identifikovať vaše silné stránky.
  • Ak máte problém zistiť svoje silné stránky, urobte si bezplatné online hodnotenie, napríklad VIA Character Strengths Assessment.[22]
  • Po identifikovaní svojich silných stránok sa ich naučte vo svojom živote efektívne využívať. Preskúmajte jednotlivé silné stránky a zistite, ako už túto silnú stránku vo svojom živote využívate. Potom si premyslite ďalšie spôsoby, ako môžete túto silnú stránku využiť vo svoj prospech.[23]

  • Pestujte si vďačnosť. Vďačnosť za dobré veci vo vašom živote alebo za predchádzajúce problémy, ktoré ste dokázali prekonať, vám môže pomôcť zvládnuť súčasné problémy, ktorým čelíte.[24]
    Odborný zdroj
    Leah Morrisová
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 19 jún 2020.
    Ako praktizovať vďačnosť: [25]
    Dôveryhodný zdroj
    Časopis Greater Good
    Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na Kalifornskej univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
    Prejsť na zdroj

    • Začnite si viesť denník vďačnosti tak, že si počas každého dňa zapíšete niekoľko vecí, ktoré sa vám podarili.
    • Viac hovorte „ďakujem“.
    • Napíšte listy vďaky svojej rodine, priateľom a známym, ktorí vám nejakým spôsobom pomohli.
    • Premeňte svoj jazyk tak, aby ste viac používali tieto slová: „dary“, „šťastie“, „požehnanie“ a „hojnosť“.
  • Odkazy