4 spôsoby, ako sa vyrovnať so slovnou šikanou

Byť šikanovaný nie je dobrý pocit. Šikanovaní sú ľudia všetkých vekových kategórií; možno ste dospelý človek, ktorého niekto obťažuje v práci, alebo ste tínedžer, s ktorým sa v škole rozprávajú. Pamätajte si, že akékoľvek šikanovanie, či už raz za deň alebo raz za mesiac, je priveľa. Zaslúžite si, aby sa k vám správali láskavo a s úctou. So slovným šikanovaním sa môžete úspešne vysporiadať tak, že šikanujúcemu odpoviete, ukončíte jeho urážky a postaráte sa o seba. Hoci je táto situácia ťažká a nespravodlivá, pamätaj, že si úžasný človek a všetko bude v poriadku!

Metóda 1 zo 4: Zvládanie šikanovania


Zachovajte pokoj. Pri jednaní s touto osobou môžete pocítiť pokušenie plakať alebo kričať. Tým však šikanovanie len zhoršíte. Akonáhle prejavíte emócie, budú vedieť, že sa k vám dostali, preto im neposkytujte uspokojenie! Zhlboka sa nadýchnite, stíšte hlas a snažte sa neplakať. Ak nedokážete zachovať pokoj, odstúpte, kým sa nebudete cítiť uvoľnenejšie.[1]


Povedzte osobe, že to, čo povedala, vás zranilo. Ľudia niekedy hovoria veci bez toho, aby vedeli, že to, čo povedali, je zraňujúce. Môžu to urobiť z nevedomosti alebo neopatrnosti. Nezabudnite upozorniť na to, čo bolo povedané, ak to bolo pre vás zraňujúce. Povedzte im, ako ste sa cítili, a dajte im šancu zmeniť svoje správanie.

  • Môžete napríklad povedať niečo ako: „Zranili ste moje city, keď ste sa vysmievali z môjho oblečenia. Cítil som sa kvôli tomu zle, pokiaľ ide o môj vzhľad.“


Použite humor, aby ste ich vyviedli z miery. Šikanujúci pravdepodobne očakáva, že sa rozčúlite, rozplačete alebo skloníte hlavu. Ale ukážte im svoju inú stránku. Urob si srandu z ich urážky! Budú vedieť, že nad vami majú malú moc, ak sa im dokážete vysmiať.[2]

  • Môžete povedať: „Takže…Karen, práve si si všimla, že mám okuliare? Pretože ich mám už osem rokov. Možno potrebuješ okuliare, dievča!“
  • Ak vás uráža váš šéf alebo rodičia, vyhnite sa vtipom alebo smiechu. Namiesto toho povedzte: „Čo ťa k tomu vedie??“


Zmeňte tému. Keď vás začnú urážať, zmeňte tému rozhovoru. Hovorte o knihe, ktorú práve čítate, o klebetách o celebritách alebo o dobrom obede, ktorý ste mali. Ak ste v blízkosti ostatných, pravdepodobne sa k novej téme pridajú aj oni.[3]

  • Povedzte niečo ako: „Ach, videli ste všetci tú veľkú hádku na Instagrame, ktorú mali Rob a Blac Chyna?? Bolo to také šialené!“


Pochváľte ich. Ďalším spôsobom, ako zhodiť urážlivého človeka, je zložiť mu kompliment. To ich prekvapí a ukončí ich šikanovanie. Ak môžete, vyjadrite kompliment v súvislosti s urážkou, ktorú vám dali.[4]

  • Ak napríklad urážajú vaše tričko, môžete povedať: „Veľmi sa mi páči tvoje tričko. Je to dosť. Kde si ich kúpila?“


Tváriť sa sebavedomo. Je pravdepodobnejšie, že tyran osloví niekoho, kto vyzerá, že má nízke sebavedomie. Namiesto toho, aby ste sa pozerali dole na svoje nohy, držte hlavu hore! Na stoličke sa posaďte rovno a pri chôdzi stojte vzpriamene. Dajte šikanujúcemu najavo, že si s vami nemá zahrávať.[5]

Metóda 2 zo 4: Vyhýbanie sa šikanovaniu


Získajte od šikanujúceho určitý odstup. Odstránenie možnosti stretnúť sa so šikanujúcim môže pomôcť úplne sa vyhnúť jeho urážkam. Pri odchode z triedy si zvoľte inú trasu, zvýšte si súkromie na internete a uistite sa, že so šikanujúcim nikdy nie ste sami, pokiaľ to nie je nevyhnutné.

  • Ak ste spolu v triede, požiadajte učiteľa, či vás môže posadiť ďalej od nich. Môžete tiež požiadať o odchod o niekoľko minút skôr, aby ste sa im pri odchode vyhli.


Vyhnite sa tomu, aby ste boli sami. Ak k šikanovaniu dochádza v prestávke alebo na ceste do triedy, choďte s kamarátom. Je menej pravdepodobné, že šikanujúci bude na vás zlý v prítomnosti niekoho iného.[6]

  • Ak chcete, môžete povedať svojmu priateľovi, čo sa deje so šikanujúcim, alebo ho jednoducho požiadať, aby išiel s vami.


Nasaďte si slúchadlá. Vylaďte toho tyrana počúvaním nového albumu, ktorý sa vám páči, alebo sledovaním videí na YouTube. Prehluší to všetky urážky, ktoré na vás môžu chrliť, a zároveň vám to dá príležitosť urobiť niečo zábavné. Zabiť dve muchy jednou ranou!


Nájdite si niečo iné, čo môžete robiť. Možno ste vo svojej izbe alebo v práci, keď šikanujúci začne vyvádzať. Urobte niečo iné! Zložte si oblečenie, keď je vaša staršia sestra zlá, alebo si upratajte stôl, ak je na vás kolega opäť zlý.[7]


Ignorovať ich a odísť. Niekedy je najlepšou politikou jednoducho od nich úplne odísť. Nedovoľte, aby vám dali viac urážok, ako dokážete zvládnuť. Jednoducho vstaňte, odíďte a choďte robiť niečo zábavné.[8]

Metóda 3 zo 4:Skoncovanie so slovnými útokmi


Porozprávajte sa s nimi. Možno ste šikanujúcemu nikdy nepovedali, ako sa cítite, ani ste ho nepožiadali, aby s tým prestal. Odtiahnite ich bokom a povedzte im, že si nevážite, že s vami takto hovoria, a že to už nebudete ďalej znášať. Požiadajte priateľa, aby išiel s vami, ak sa necítite dobre, keď to robíte sami.[9]

  • Mohli by ste povedať: „Josh, celé to urážanie ma už prestáva baviť. Bola som s tebou trpezlivá, ale už to viac neznesiem. Potrebujem, aby ste prestali.“
  • Túto reč si môžete niekoľkokrát precvičiť doma v zrkadle, než ju predvediete osobne.


Požiadajte svojich priateľov, aby zasiahli. Ak musíte byť v blízkosti tyrana, nájdite si priateľa, ktorý bude s vami. Porozprávajte sa s nimi o tom, čo sa deje, a požiadajte ich, aby vás podporili v prípade, že začnú byť zlí.[10]

  • Povedzte: „Pamätáš si Erika?? No, dnes večer tam bude a ja sa tak bojím. Môžeš ísť so mnou a kryť mi chrbát? Nechcem byť sám.“


Povedzte to rodičom alebo členom rodiny. Ak ste v škole alebo ak je osoba, ktorá vás šikanuje, vo vašej rodine, porozprávajte sa o tom s rodičmi. Budú vám môcť dohovoriť alebo dokonca úplne ukončiť šikanovanie.[11]

  • Môžete povedať: „Ahoj, mami, chcem sa s tebou o niečom porozprávať. V mojej triede je jeden chlapec Bob a je na mňa veľmi zlý. Skúsila som už niekoľko vecí, ale on neprestáva. Neviem, čo mám robiť.“
  • Ak je však tyranom váš rodič, porozprávajte sa s iným príbuzným, napríklad s dedkom alebo tetou.


Zdokumentujte si každú urážku. Začnite si urážky zaznamenávať pre prípad, že by ste ich neskôr potrebovali. Zapíšte si dátum a to, čo vám povedali. Ak by ste sa rozhodli ich udávať, táto dokumentácia vám pomôže ukázať, ako zle sa veci majú.[12]


nahláste ich príslušným orgánom. Ak vás táto osoba vyrušuje v práci, ovplyvňuje vaše štúdium alebo poškodzuje vašu sebaúctu, nahláste ju! Zaslúžiš si byť v práci alebo v škole šťastný, nie obťažovaný. Povedzte to svojmu učiteľovi, riaditeľovi, šéfovi alebo personálnemu oddeleniu.[13]

Metóda 4 zo 4: Vyrovnávanie sa so šikanou


Napíšte si, ako sa cítite. Šikanovanie môže byť pre teba psychicky a emocionálne náročné. Zakaždým, keď sa to stane, napíšte, ako sa cítite. Vyjadrenie problému na papieri vám môže pomôcť rýchlejšie sa od neho pohnúť ďalej.[14]

  • Keď skončíte s písaním, môžete papier roztrhnúť na malé kúsky.


Porozprávajte sa o tom s priateľmi. Vaši priatelia môžu byť v tomto období veľkým zdrojom podpory. Možno aj oni boli v minulosti slovne šikanovaní a môžu vám poskytnúť radu alebo len vypočuť. Spoľahnite sa na nich a neizolujte sa![15]

  • Povedzte: „Hej, niečo ma už dlhšie trápi. Môj šéf sa ku mne správa ako kretén. Znižuje ma a niekedy mi dokonca nadáva. Mali ste niekedy takéhoto šéfa?“


Staraj sa o svoje fyzické zdravie. Čím silnejší ste fyzicky, tým silnejší sa budete cítiť psychicky. Snažte sa aspoň raz denne zapotiť, či už prostredníctvom hodiny telocviku, alebo si choďte zabehať do svojho okolia. Dbajte aj na to, aby ste spali osem hodín denne, a jedzte zdravé jedlá.[16]


Robte veci, v ktorých ste dobrí, aby ste si zvýšili sebavedomie. Šikanujúci sa vás snaží všemožne strhnúť, ale nedovoľte mu to! Robte veci, v ktorých vynikáte, aby ste si pripomenuli, akí ste super. Možno ste skvelý umelec, ste dobrý v trikoch alebo sa líčite ako nikto iný. Nájdite si čas na preskúmanie svojich talentov a na to, aby ste si uvedomili, kto ste!


Vytvorte si zoznam komplimentov, ktoré ste dostali. Ak chcete pokračovať v budovaní svojho sebavedomia, veďte si zoznam pekných vecí, ktoré vám o vás ľudia povedali. Tento zoznam si môžete uložiť do časti poznámok v telefóne a prečítať si ho, keď sa budete cítiť zle.[17]

  • Napíš si, kedy ti predavačka povedala, že si pekná, alebo kedy si dostala študijné ocenenie zo školy.

  • Precvičujte si pozitívnu samomluvu. Keď sa každé ráno zobudíte, povzbuďte sa! Skôr ako sa začnete pripravovať alebo raňajkovať, pozrite sa do zrkadla a buďte k sebe milí. Pomôže vám to zabezpečiť, aby ste deň začali silne a pozitívne. A nezabudnite, že tento tyran si možno myslí, že má z vás to najlepšie, ale ukážte mu, že to najlepšie ešte len príde!

    • Môžete sa napríklad pozrieť do zrkadla a povedať: „Brittany, ty si úžasná baba. Si taká múdra, zábavná a krásna. Dnešok bude najlepší deň, aký si kedy mal.“
  • Odkazy