4 spôsoby, ako sa vyrovnať so stratou krátkodobej pamäte

Strata krátkodobej pamäte môže byť veľkou prekážkou v každodennom živote. Ľudský mozog zvyčajne uchováva sedem informácií v krátkodobej pamäti približne 20 sekúnd. [1]
Je veľmi dôležité, aby ste si informácie okamžite uložili do mozgu. Krátkodobá pamäť, známa aj ako pracovná pamäť, môže byť podporená niekoľkými mechanikami zvládania, ktoré sa dajú ľahko začleniť do každodenného života. [2]
Praktizujte niekoľko z nasledujúcich metód a budete schopní lepšie sa vyrovnať so stratou krátkodobej pamäte.

Metóda 1 zo 4:Absorbovanie informácií


Prepojte nové informácie so starými informáciami. Keď získate nový typ informácie, bez ohľadu na to, o čo ide, musí existovať spôsob, ako ju spojiť s tým, čo viete. Dobrým spôsobom je prepojenie s dlhodobou pamäťou. [3]

  • Kombinácie skriniek sa dajú ľahko zapamätať. Napríklad 3-15-23 môže byť počet súrodencov, rok ukončenia štúdia a číslo dresu Michaela Jordana.
  • Smery dobre fungujú so spájaním. Sever 2 bloky, západ 1 blok by mohla byť ľahko vaša stredná škola (e.g. Northwest High) a Blackjack.


Zjednodušte informácie. Skúste rozdeliť informácie na najmenšie stráviteľné časti. Keď to nepomôže, rozdeľte informácie ešte viac. Ak sa niektorý krok začína uchopením rukoväte a stlačením, možno by fungovalo začať proces zapamätávania jednoduchým položením ruky na predmet.[4]

  • Skráťte vety. Napríklad prvá veta balkónovej scény v Rómeovi a Júlii znie: „Ale mäkké, aké svetlo sa cez to okno láme?“ To by sa dalo skrátiť na: „Mäkké svetlo yonder window breaks.“
  • Rozdeľte väčšie kusy na menšie. Ten istý verš z Rómea a Júlie by sa dal rozdeliť na štyri dvojslovné časti: „Ale mäkké“, „aké svetlo“, „cez tamto“ a „okno sa rozbije“.


Posilnite svoj mozog. Stimulujte svoj mozog krížovkami alebo sudoku. Skúste si zapamätať položky bez skutočného dôvodu, len aby ste sa prekonali. Kľúčom je robiť dostatok nových vecí, aby ste zapojili svoj mozog a udržiavali ho v kondícii. Pomôže vám to absorbovať nové informácie, keď sú poskytnuté.[5]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

Metóda 2 zo 4: Ukladanie informácií


Opakujte všetko. Bezprostredne po tom, ako vyslovíte alebo počujete nejakú informáciu, ju zopakujte. Potom si to zopakujte ešte raz. Čím viac si to opakujete, tým je pravdepodobnejšie, že si to zapamätáte.[6]
[7]

  • Keď sa vám niekto predstaví, okamžite vyslovte jeho meno vo viacerých odpovediach. „Rád vás spoznávam, John. Čím sa živíš, John?“
  • Keď vychádzate z dverí: „Idem natankovať a vymeniť olej. Idem natankovať a vymeniť olej.“
  • Keď v reštaurácii počujete celkový účet: „Celková suma je 19 dolárov.95. Celkom je to 19 dolárov.95.“


Používajte mnemotechniky. Mnemotechnika je jednoducho metóda, ktorú si môžete vytvoriť na zlepšenie pamäti. Čím je mnemotechnika podrobnejšia alebo bizarnejšia, tým je pravdepodobnejšie, že si ju zapamätáte. Vyberte si metódu, ktorá najlepšie zodpovedá tomu, čo si pamätáte.

  • Dobre fungujú mená alebo slovné mnemotechniky. FANBOYS funguje na základné spojenia (for, and, nor, but, or, yet, so) a HOMES vám poskytne veľké jazerá (Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior).
  • Prepojovacie mnemotechniky využívajú viac príbehový prístup. Ak v obchode s potravinami potrebujete vajcia, mlieko, maslo a papriku, predstavte si, že vykonávate práce na farme. Získajte vajcia z kurína, potom podojte kravu, vydajte maslo a pozbierajte úrodu v záhrade. [8]
  • Obrazová mnemotechnika je jednoducho nahradenie slov obrazmi vo vašej mysli. Ak si neviete spomenúť, či to má byť pšeničný krém, zelerový krém alebo hubový krém, pomôže vám obrázok KRAVY (Cream Of Wheat).[9]


Preveďte informácie na kúsky. Precvičovaním „chunkingu“ meníte informácie na chutné kúsky, ktoré sa ľahšie ukladajú. Je to spoločný základ toho, prečo sa telefónne čísla a čísla sociálneho poistenia tak ľahko pamätajú. Pokiaľ si pamätáme, sme naučení rozdeľovať jednotlivé čísla do príslušných skupín (napr.g. Telefónne čísla sú 3-3-4 a SSN sú 3-2-4).[10]

Metóda 3 zo 4: Pripomínanie informácií


Všetko si zorganizujte. Bez ohľadu na metódu musíte zaznamenať každú informáciu, ktorú môžete. Musí existovať databáza stôp, ktoré sa dajú poskladať tak, aby vypovedali celý príbeh toho, čo ste zabudli. Zapisujte si dátumy, lieky, ktoré máte užiť, dôležité dátumy, podrobnosti o všetkom.

  • Skúste organizáciu prostredníctvom časovej osi. Ak máte stretnutie na obed o 11:00, skúste si do kalendára alebo plánovača napísať čas budenia, čas prípravy, čas jazdy, čas samotného stretnutia a potom cestu späť. [11]
  • Používajte denník. Niekedy rýchle poznámky, ktoré si zapisujeme, nestačia na doplnenie všetkých informácií. S chýbajúcimi kúskami by vám mohol pomôcť podrobnejší diár.[12]
  • Píšte si predmety, keď ich robíte alebo sa snažíte si ich zapamätať. Nečakajte, kým skončíte, a nesnažte sa vybaviť si všetko. Zapíšte si do svojho každodenného života, keď niečo robíte. Ak to pomôže, použite diktafón. [13]


Postupujte rutinne. Rutina slúži ako východiskový bod pre všetky spomienky. Pomáha vám zapamätať si všetko od všedných vecí až po zložité veci tým, že sa ukotvíte k niečomu, čo si nevyžaduje pamäť. Urýchľuje iné spomienky. [14]

  • Ak si chcete každé ráno zapamätať, že si máte vziať tabletky, nechajte si pripomienku tak, že ich umiestnite na vrch fľaštičky dezodorantu. Dezodorant je každodenná rutina a tabletky budú trčať ako päsť na oko. [15]
  • Každý deň si po príchode domov vložte kľúče, peňaženku a drobné do klobúka. Takto sú predmety na mieste bez toho, aby ste sa museli obávať, že ich stratíte. [16]


Nastavte si budíky. Pre každý dátum a povinnosť, ktorú máte, si nastavte budíky, ktoré vám to pripomenú. V ideálnom prípade to najlepšie funguje na telefóne alebo počítači. Stačí nastaviť pripomienku v kalendári alebo aplikácii, ktorá sa vám najviac páči, a nechať program, aby urobil ťažkú prácu. [17]

  • Ak nemáte nablízku telefón alebo počítač, skúste použiť vajíčkový časovač. Napíšte si poznámku vedľa časovača na vajíčka a potom ho nastavte na čas, ktorý potrebujete.
  • Rýchle položky dobre fungujú aj na hodinkách. Stačí nastaviť budík na telefóne na požadovaný čas a môžete sa naň spoľahnúť pre jedinú pripomienku.

Metóda 4 zo 4: Zohľadnenie vášho zdravia


Vykonajte sebahodnotenie. Existuje celý rad udalostí, ktoré môžu viesť k strate pamäti alebo ju urýchliť. Skontrolujte svoju fyzickú, psychickú a celkovú duševnú kondíciu, aby ste zistili, či niečo nezhoršuje vaše problémy so stratou pamäti.[18]
Dôveryhodný zdroj
Americký úrad pre potraviny a liečivá
U.S. vládna agentúra zodpovedná za podporu verejného zdravia
Prejsť na zdroj

  • Psychologické problémy môžu spôsobiť stratu pamäti. Stres alebo depresia sú veľmi častými príčinami emocionálnej traumy. Emocionálna trauma sťažuje myslenie na iné veci a ich vybavovanie.
  • Úrazy hlavy sú častou príčinou straty pamäti. Ak dôjde k strate vedomia, je možné, že návrat spomienok môže trvať pomerne dlho.
  • Podobne ako psychické problémy stresu a depresie, aj nedostatok spánku môže spôsobiť stratu pamäti.


Zvážte svoj vek. Starnutie a strata pamäti idú ruka v ruke. Niektoré typy informácií môžu byť ťažšie zapamätateľné ako iné. Je veľmi pravdepodobné, že tie isté informácie si nasledujúci deň ľahko vybavíte. Ak sa u vás začne prejavovať niektorý z nasledujúcich príznakov demencie, poraďte sa so svojím lekárom. [19]
Dôveryhodný zdroj
Americký úrad pre potraviny a lieky
U.S. vládna agentúra zodpovedná za podporu verejného zdravia
Prejsť na zdroj

  • Opakovanie tej istej otázky stále dokola
  • Zámena bežných slov, ktorá vedie k zmäteným vetám
  • Nesprávne umiestňovanie vecí na zvláštne miesta, napríklad kľúče v chladničke[20]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

  • Navštívte lekára. Existujú rôzne príčiny straty pamäti, ktoré nemožno určiť bez návštevy nejakého lekára. Rôzne lieky, ako sú lieky na spanie, antidepresíva a lieky proti bolesti, ovplyvňujú pamäť. Existuje niekoľko ďalších medicínsky súvisiacich možností straty pamäti. [21]
    Dôveryhodný zdroj
    Americký úrad pre potraviny a liečivá
    U.S. vládna agentúra zodpovedná za podporu verejného zdravia
    Prejsť na zdroj

    • Ak máte infekciu, ktorá súvisí s výstelkou mozgu, môže to samozrejme ovplyvniť pamäť. Niektoré takéto infekcie môžu súvisieť so syfilisom, tuberkulózou a herpesom.
    • Problémy so štítnou žľazou môžu viesť k problémom s pamäťou. Či už je vaša štítna žľaza nedostatočne alebo nadmerne aktívna, chemická nerovnováha môže byť príčinou straty pamäti.
    • Skontrolujte si hladinu vitamínov. Vitamín B1 aj B12 sú spojené s pamäťou. Nižšia hodnota B1 môže súvisieť s užívaním alkoholu alebo drog. Ak máte nedostatok, nechajte si od lekára podať tabletky alebo injekciu na zmiernenie problému.
  • Odkazy