4 spôsoby, ako sa zbaviť spisovateľského bloku

Blokáda písania je frustrujúca, ale je to mimoriadne častý problém; občas ňou trpia aj tí najlepší spisovatelia. Možno ste tak trochu perfekcionista, ktorý sa obáva, že urobí chybu, alebo sa snažíte nájsť niečo, o čom by ste mohli písať. Nech už je dôvod akýkoľvek, existuje množstvo trikov, tipov a návykov, ktoré môžete použiť na to, aby ste sa zbavili spisovateľského bloku a dostali sa späť do správnej nálady na písanie.

Metóda 1 zo 4:naladenie sa na písanie


Odstráňte všetky rušivé vplyvy a vypnite si telefón, aby ste sa sústredili. Zapnite si tichý režim telefónu a majte ho vo vrecku, v batohu alebo v úplne inej miestnosti. Ak zvonku prichádzajú rušivé zvuky, zatvorte okná, odneste si písacie potreby alebo notebook na pokojné miesto, nepoužívajte sociálne médiá a sústreďte sa na to, čo práve robíte.[1]

  • Pomôcť vám môžu niektoré zvuky. Ak máte tendenciu byť v úplnom tichu trochu nervózni, môže vám pomôcť biely šum, pokojná hudba alebo točiaci sa ventilátor.


Čítajte si 10-15 minút niečo iné, aby ste sa dostali do nálady na písanie. Vezmite si knihu, ktorú máte radi, alebo si vytiahnite báseň či poviedku na internete, ak píšete v kaviarni. Strávte niekoľko minút čítaním diela veľkého spisovateľa, aby ste sa literárne naladili. Čítanie je dôležitou súčasťou rozvoja silných zručností v písaní a vystavenie sa zaujímavému písaniu je fenomenálny spôsob, ako sa pripraviť na produktívne písanie.[2]

  • Kratšie útvary a kúsky románov, ktoré ste už čítali, sú na to vhodnejšie ako rozsiahlejšie texty, ktoré nepoznáte. Ak sa necháte zaujať tým, čo čítate, nemusí sa vám podariť nič napísať!


Skúste si zapnúť (alebo vypnúť) nejakú hudbu, aby ste zistili, čo vám vyhovuje. Niektorým ľuďom sa píše ľahšie, ak je na pozadí hudba, zatiaľ čo iní ľudia sa zaseknú, ak niečo počúvajú. Skúste zmeniť spôsob písania tak, že si pustíte hudbu v pozadí alebo ju vypnete, aby ste zistili, či to pomôže.[3]

Tip: Ak počúvate hudbu, nevyberajte si hudbu, ktorú absolútne milujete, inak sa môže stať, že sa namiesto písania budete sústrediť na pieseň, ktorú milujete. Aj keď ste metalista alebo zarytý fanúšik hip-hopu, pravdepodobne je lepšie počúvať nejakú ambientnú, klasickú alebo inštrumentálnu hudbu.


Posaďte sa na pár minút do ticha a sledujte, či sa vám niečo nezjaví. Skúste sedieť v tichu 3-5 minút. Uvoľnite si svaly, nič nepočúvajte a snažte sa prestať aktívne myslieť. Nechajte svoju myseľ blúdiť. Mnohých spisovateľov prepadne chuť písať, keď sa trochu nudia. Chvíľkové tiché sedenie môže vyvolať tieto náhodné iskry predstavivosti alebo vás podnietiť k tomu, aby ste začali písať.[4]


Píšte na inom mieste, aby ste zmenili prostredie. Ak zvyčajne píšete v kancelárii, skúste sa vybrať do miestnej kaviarne alebo parku. Ak zvyčajne píšete v kaviarni alebo v parku, skúste písať doma. Zmeňte prostredie, aby ste sa dostali do novej atmosféry. Niektorým ľuďom veľmi pomáha, keď sa chcú dostať do nálady na písanie, vymanenie sa z rutiny zmenou prostredia.[5]

  • Môžete tiež ísť do múzea, písať v stoji pri pulte, sadnúť si na verandu alebo si sadnúť do kaviarne pod holým nebom a písať.


Vezmite si šálku kávy alebo čaju, aby ste sa dostali do nálady na písanie. Uvarenie šálky kávy alebo čaju je skvelý spôsob, ako začať pozitívne. Buď si urobte alebo kúpte šálku a sadnite si k teplému nápoju, aby ste sa pripravili na písanie. Malá dávka kofeínu je skvelý spôsob, ako sústrediť myseľ a dostať sa do nálady na nejaké písanie.[6]

  • Ak ste trochu hladní, jablko alebo jogurt vám naozaj pomôžu cítiť sa lepšie, keď si sadnete k písaniu.
  • Dávajte si pozor na pitie kávy alebo čaju, keď ste unavení. Okamžitý impulz vám môže pomôcť pretlačiť sa na 1 – 2 strany, ale po krátkom období produktivity sa určite zrútite.

Metóda 2 zo 4: Nájdite si niečo, o čom budete písať


Noste so sebou zápisník a zapisujte si nápady, ktoré vás napadnú. Kúpte si malý vreckový zápisník a noste ho so sebou, kamkoľvek pôjdete. Vždy, keď dostanete nápad, napadne vám pekná veta alebo obrázok, alebo narazíte na slovo, ktoré vás naozaj zaujalo, otvorte si zošit a zapíšte si ho. Tento zápisník môžete použiť aj na mapovanie príbehov alebo rozvíjanie nápadov na postavy. Keď príde čas na písanie, budete mať množstvo poznámok a nápadov, z ktorých môžete čerpať.[7]

  • Ak chcete, môžete na to použiť telefón, ale je pravdepodobnejšie, že si na to skutočne zvyknete, ak použijete papier a pero zo starej školy, pretože ste už zvyknutí vyťahovať telefón a môžete sa rozptýliť.


Strávte 10-15 minút voľným písaním, aby ste podnietili svoju predstavivosť. Otvorte si wordovský dokument alebo zápisník a zhlboka sa nadýchnite. Potom začnite písať. Jednoducho napíšte čokoľvek, čo vám hneď napadne. Môžete písať o svojom dni, o tom, ako sa cítite, alebo o niečom, čo vám v poslednom čase leží na srdci. Povedzte náhodný príbeh alebo napíšte o tom, aký frustrujúci je spisovateľský blok. Na tom vlastne nezáleží – cieľom je dostať sa do mechanickej činnosti písania, aby ste naštartovali svaly vo svojej mysli, ktoré vám uľahčia písanie.[8]

  • Niektorým ľuďom voľné písanie príliš nepomáha. Ak to nevyvolá nápad, netrápte sa tým. Niektorí ľudia sú tak trochu zakríknutí, keď nemajú čas premýšľať o tom, čo budú písať dopredu.


Použite podnet na písanie, aby ste mali o čom písať. Prejdite na internet a vyhľadajte si zoznam podnetov na písanie. Vyberte si taký, ktorý vás osloví, a použite ho na naštartovanie nového projektu písania. Aj keď nemáte v úmysle publikovať, upravovať alebo dokončiť cvičenie, samotný akt realizácie nového nápadu vám pomôže dostať sa späť do správneho rozpoloženia.[9]

Podnety na písanie, ktoré môžete použiť:

Napíšte príbeh z pohľadu náhodného človeka v autobuse alebo idúceho po chodníku. Aký je ich život? Kam smerujú? Ako sa práve teraz cítite?

Vyberte si príbeh, ktorý každý pozná, a napíšte esej alebo rozprávanie z pohľadu zloducha.

Vyberte si významnú udalosť vo svojom živote. Napíšte, čo sa stalo, aký to bol pocit a ako vás to formovalo ako človeka.

Vyberte si neživý predmet alebo zviera. Aké príbehy by tento predmet alebo zviera rozprávalo, keby mohlo hovoriť? Aké sú ich každodenné skúsenosti?

Do vašich vchodových dverí vtrhne človek a zakričí: „Idú! Musíš ma schovať!“ Kto ich hľadá? Ako reagujete? Čo sa stane, keď oni ukázať?


Prekonajte blok a zistite, či sa rozplynie. Niekedy môžete s blokom spisovateľa bojovať len tak, že sa prinútite písať. Napíšte si vetu v mysli a potom prinúťte prsty, aby napísali slová, ktoré si predstavujete. Nakoniec zistíte, že ste zabudli na spisovateľský blok a nakoniec sa sústredíte len na slová, ktoré píšete alebo zapisujete. Môže to byť trochu ťažké, ak píšete tvorivo, ale občas vám to pomôže dostať sa na správnu cestu.[10]

  • Ak práve sedíte a desíte sa vyhliadky na písanie práce, jednoducho príďte s prvou vetou – aj keď nie je dobrá. Napíšte si túto prvú vetu a potom sledujte, či vaše prsty pokračujú v písaní. Ak sa tak nestane, premyslite si druhú vetu.
  • Toto je obzvlášť užitočné, ak sa snažíte dokončiť školskú úlohu alebo píšete pre prácu alebo niečo podobné.
  • Toto nie je správne riešenie pre každého. Ak sa nedokážete prinútiť k písaniu, skúste iný prístup.


Vynechajte gramatické chyby, keď ste v zóne, a opravte ich neskôr. Keď sa dostanete do rytmu a budete písať plynulo, nevšímajte si prípadné chyby, ktorých sa môžete dopustiť. Sústreďte sa na to, aby ste svoje myšlienky a nápady dostali na papier. Ak sa hyperfixujete na dokonalé písanie, len sa spomalíte. Na konci písania alebo pred začatím písania na druhý deň môžete revidovať a upravovať.[11]

  • Keď robíte korektúry, prečítajte si svoju prácu nahlas, aby ste zachytili prípadné chyby. Je oveľa jednoduchšie nájsť problémy s písaním, ak môžete počuť, ako váš text znie nahlas.

Metóda 3 zo 4: Prestávka


Vykonajte malé fyzické cvičenie, aby ste minimalizovali stres a sústredili svoju myseľ. Ak sa zaseknete, urobte si 10-15 minút prestávku a choďte si zabehať, zdvihnite nejaké závažie, urobte niekoľko klikov alebo si zacvičte jogu. Robenie niečoho fyzického rozhýbe celé vaše telo a pomôže vám vyčistiť myseľ tým, že sa sústredíte na svoje telo. Keď sa vrátite k písaniu, ľahšie sa „zresetujete“ a začnete odznova, akoby ste nikdy nemali problémy.[12]

  • Urobiť si prestávku je povinné, keď píšete dlhší čas na začiatku, ale možno budete musieť urobiť prestávku, ak sa vôbec nemôžete zbaviť spisovateľského bloku. Ak zistíte, že sa vám nedarí začať alebo prejsť cez prvú stránku, je čas dať si prestávku.


Maľujte, kreslite alebo sa venujte inej tvorivej činnosti, aby ste sa zresetovali. Na maľovanie, kreslenie, spievanie, tancovanie a písanie sú potrebné rôzne tvorivé prístupy. Ak je ťažké nájsť tie správne slová alebo sa vám nedarí prísť na skvelý nápad, venujte sa na chvíľu iným kreatívnym cvičeniam. Niečo nakreslite, zatancujte si na hudbu alebo vytiahnite modelovaciu hlinu. Pomôže vám to zladiť vašu tvorivú energiu a písanie bude oveľa jednoduchšie.[13]

Tip: Ak si nemyslíte, že ste obzvlášť umelecký človek, netrápte sa tým. Jednoducho niečo nakreslite – aj keď to nie je skvelé! Dôležitý je tu samotný akt vykonávania a nikto vaše umenie nehodnotí.


Choďte von a prejdite sa, aby ste sa nadýchali čerstvého vzduchu. Hoďte si topánky, vezmite si kabát, ak ho potrebujete, a jednoducho sa choďte prejsť. Vyhraďte si 15-30 minút na prechádzku okolo svojho bloku, prejdite cez neďaleký park alebo pozorujte ľudí na niektorej z hlavných ulíc v okolí. Keď sa vrátite, môže sa vám zdať, že je oveľa ľahšie urobiť nejaké písanie.[14]

  • Je to skvelá zámienka na to, aby ste zobrali psa na prechádzku alebo si vybrali občerstvenie v miestnom obchode na rohu.


Vyčistite si domov alebo kanceláriu, aby ste zlepšili energiu vo svojom priestore na písanie. Ak je váš priestor neporiadok, môže vám to brániť v sústredení. Venujte niekoľko minút tomu, aby ste vyhodili všetky odpadky, preorganizovali priestor na stole a zdvihli zo zeme akékoľvek oblečenie. Čistý stôl umožňuje čistú myseľ![15]

  • Ak je váš pracovný priestor čistý, vyperte si bielizeň, umyte riad alebo pozametajte podlahu. Urobte niečo na vyčistenie svojho domova a budete sa cítiť oveľa lepšie pri písaní.

Metóda 4 zo 4: Vytvorenie rutiny


Každý deň venujte písaniu aspoň 30 minút, aby sa z neho stal zvyk. Zistíte, že je oveľa ťažšie zaseknúť sa pri písaní, ak to robíte každý deň. Ako všetko ostatné, aj písanie sa stáva ľahším s praxou. Stanovte si cieľ písať každý deň aspoň 30 minút, aby ste si zvykli ukladať slová na papier.[16]

Tip: Ak patríte k tým spisovateľom, ktorí napíšu na jedno posedenie tak 10 strán a potom niekoľko týždňov nepíšu, prestaňte! Binge-writing je ťažké udržať a robíte si dlhé prestávky, pretože stále vyhorievate. Ak sa vám podarí vytvoriť si dôslednú rutinu písania, vaše výsledky sa výrazne zlepšia.


Píšte každý deň v rovnakom čase, aj keď nemáte motiváciu. Písanie každý deň v rovnakom čase uľahčuje dostať sa do pohody a písať. Ak viete, že budete písať každý deň o 20:00, budete podvedome pripravení, keď príde čas sadnúť si a robiť to. To môže byť spočiatku ťažké, ale prinúťte sa k tomu. Ak sa toho budete držať, nakoniec bude ľahšie dostať svoje myšlienky na papier.[17]

  • Všeobecná zhoda panuje v tom, že je oveľa jednoduchšie písať skoro ráno. Ak však zistíte, že vám lepšie vyhovuje iný čas alebo máte rozvrh, ktorý vám neumožňuje písať ráno, vyberte si iný čas.


Nebuďte na seba prísni, ak nakoniec nejaký deň vynecháte. Veci sa dejú. Nebojte sa vziať si voľno, ak máte niečo naozaj dôležité na práci, zdržíte sa v práci alebo niekto potrebuje vašu pomoc. Snažte sa nebyť na seba príliš prísni. Ak na seba budete vyvíjať príliš veľký tlak, aby ste každý deň písali, nebudete sa tešiť na to, že to skutočne budete robiť.[18]

  • Len si nezvyknite brať viac dní voľna za sebou. Čím dôslednejší je váš plán písania, tým menšia je pravdepodobnosť, že narazíte na spisovateľský blok.

  • Vytvorte si odmenu za splnenie rutinných úloh približne každých 7 dní. Stanovte si krátkodobý cieľ písať každý deň počas 7-14 dní. Ak tento cieľ splníte, kúpte si niečo pekné, doprajte si zmrzlinu alebo si urobte voľný večer a hrajte videohry dlhšie ako zvyčajne. Nech už si vyberiete čokoľvek, dajte si niečo malé, na čo sa môžete tešiť, aby ste zostali motivovaní a sústredení na svoj cieľ.[19]
  • Odkazy