4 spôsoby, ako si v škole počínať dobre

Bez ohľadu na to, ako ďaleko ste vo svojom vzdelávaní, môže byť dobrý prospech v škole prekážkou. Najlepšie výsledky v škole dosiahnete tak, že budete presadzovať zdravé študijné návyky a udržiavať si poriadok v čase a pomôckach. Je tiež veľmi dôležité starať sa o seba, aby ste sa cítili čo najlepšie a mali všetku potrebnú energiu!

Metóda 1 zo 4:Aktívna účasť


Robte si poznámky pri počúvaní alebo čítaní. Robenie si poznámok vám pomáha zapamätať si, čo ste počuli alebo čítali, ale tiež pomáha vášmu mozgu zostať aktívny a primerane absorbovať informácie. Ak vám učiteľ dovolí robiť si poznámky počas rozprávania na hodine, zapíšte si kľúčové body v texte alebo si počas čítania zapíšte otázky, ktoré máte k látke.

  • Hoci písanie poznámok na počítači môže byť rýchlejšie a jednoduchšie, písanie poznámok rukou vám môže pomôcť lepšie si osvojiť a zapamätať materiál.[2]

Vedeli ste, že? Čmáranie počas písania poznámok môže skutočne zlepšiť vaše sústredenie a pomôcť vám zapamätať si viac z toho, čo počujete![1]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj


Pýtajte sa otázky ak niečomu nerozumiete. Úlohou vášho učiteľa je pomôcť vám naučiť sa a pochopiť, preto sa ho neváhajte pýtať otázky! Kladenie otázok vám nielen pomôže lepšie sa naučiť látku, ale tiež ukáže učiteľom, že ste zaujatí a máte záujem.[3]

  • Ak ste príliš plachí na to, aby ste počas hodiny zdvihli ruku a položili otázky, skúste osloviť učiteľa po hodine alebo mu pošlite e-mail.
  • Ak ste na vysokej škole alebo univerzite, váš inštruktor môže mať úradné hodiny, kedy mu môžete klásť otázky a diskutovať s ním o látke individuálne.


Držte krok s domácimi úlohami. Môže sa to zdať celkom samozrejmé, ale môže sa ľahko stať, že sa zahltíte a stratíte prehľad o všetkej práci, ktorú by ste mali robiť. Uistite sa, že ste dokončili zadané čítanie a že ste splnili všetky úlohy, ktoré musíte odovzdať.

  • Ak si nebudete robiť úlohy, nielenže sa zhoršia vaše známky, ale ani sa nenaučíte toľko!

ODBORNÝ TIP

Jennifer Kaifesh

Zakladateľka, Great Expectations College Prep Jennifer Kaifeshová je zakladateľkou Great Expectations College Prep, doučovateľskej a poradenskej služby so sídlom v južnej Kalifornii. Jennifer má viac ako 15 rokov skúseností s riadením a sprostredkovaním akademického doučovania a prípravou na štandardizované testy v súvislosti s procesom podávania prihlášok na vysokú školu. Je absolventkou Northwestern University. Jennifer Kaifesh
Zakladateľ, Great Expectations College Prep

Upozornenie experta: „V prípade, že sa vám nepodarí získať informácie z učebnice, môžete si ich prečítať: Neprichádzajte o ľahké body, pretože ste neodovzdali úlohu alebo ste ju odovzdali neskoro.


Udržujte dobrá dochádzka. Ak môžete, chodievajte na vyučovanie každý deň. Aj keď účasť na hodinách nie je povinná, príchodom na hodiny si zabezpečíte, že sa naučíte viac a nezmeškáte nič dôležité.[4]

  • Ak musíte vynechať hodinu, oslovte svojho učiteľa alebo spolužiaka a zistite, čo ste zameškali, aby ste si to mohli zopakovať. Niekto môže byť ochotný podeliť sa s vami o svoje poznámky.
  • \Nekedy môžete chcieť vynechať hodinu, ale musíte zostať, pretože vaša dochádzka sa započítava do hodnotenia, dajte učiteľovi vedieť, ak tam nemôžete prísť. Môžu ťa v ten deň ospravedlniť alebo ti ponúknuť spôsob, ako si to vynahradiť.


Zúčastnite sa mimoškolské aktivity. Zvážte prihlásenie sa do školských klubov, športových tímov alebo študentských výborov. Tieto aktivity môžu byť zábavné a obohacujúce a sú tiež dobrým spôsobom, ako spoznať svojich učiteľov a spolužiakov. Navyše budú dobre vyzerať v žiadostiach o prijatie na vysokú školu a do zamestnania!

  • Štúdie ukazujú, že študenti, ktorí sa zúčastňujú mimoškolských aktivít, majú lepšiu dochádzku, lepšie známky a je u nich väčšia pravdepodobnosť, že budú pokračovať vo vzdelávaní, ako u študentov, ktorí sa ich nezúčastňujú.[5]

Metóda 2 zo 4:Rozvíjanie dobrých študijných návykov


Urobte si kvíz k preberanému materiálu. Kvízy vám môžu pomôcť zlepšiť pochopenie študovanej látky. Pomôže vám to tiež identifikovať vaše slabé miesta, aby ste vedeli, na čo sa máte počas skúšania sústrediť.[6]
Vyskúšajte rôzne metódy testovania svojich vedomostí, ako napr:

  • Tvorba kartičiek
  • Nech vám kamarát kladie otázky a snaží sa na ne odpovedať
  • Využívajte kvízy a kontroly vedomostí v učebniciach
  • absolvovanie cvičných testov alebo kvízov, ak ich učiteľ poskytuje


Nájdite si tiché, pohodlné študijné prostredie. Aby ste sa dokázali sústrediť, vyhľadajte si miesto na štúdium, kde vás nebude rušiť hluk ani vyrušovanie. Váš študijný priestor by mal byť tiež uprataný, dobre osvetlený a nemal by byť príliš horúci ani príliš studený.

  • Môžete sa napríklad učiť za stolom alebo stolíkom v spálni, nájsť si obľúbený kútik v knižnici alebo pracovať v tichej kaviarni.
  • Dávajte si pozor, aby ste sa príliš nezabávali! Ak sa učíte v posteli alebo na pohodlnom gauči, môžete mať pokušenie zaspať.


Odložte si telefón alebo iné rušivé prvky. Rozptyľovanie môže byť veľkým problémom, keď sa snažíte učiť. Počas štúdia si telefón niekam odložte (napríklad do tašky alebo zásuvky stola) alebo ho vypnite. Vypnite televíziu, rádio alebo čokoľvek iné, čo by vás mohlo rozptyľovať.[7]

  • Ak ste príliš v pokušení hrať sa s telefónom, skúste si nainštalovať aplikáciu na zvýšenie produktivity, ktorá obmedzí váš prístup počas štúdia, napríklad Offtime alebo Moment.
  • Ak sa učíte doma, oznámte ostatným ľuďom v domácnosti, že počas štúdia alebo robenia domácich úloh potrebujete pokojný čas bez vyrušovania.


Robte si časté prestávky počas štúdia. Keď pracujete alebo sa učíte, snažte sa každú hodinu urobiť približne 15 až 20-minútovú prestávku. Pomôže vám to dodať energiu a vrátiť sa do správnych koľají, ak sa vaša myseľ začne túlať.[8]

  • Počas prestávky môžete vstať a prejsť sa, dať si zdravé občerstvenie, pozrieť si krátke video alebo dokonca skloniť hlavu na rýchle zdriemnutie.
  • Dokonca aj krátka prechádzka môže váš mozog povzbudiť a zlepšiť vaše schopnosti riešiť problémy a kreatívne myslieť![9]

Metóda 3 zo 4: Zostaňte organizovaní


Používajte plánovač sledovať svoj rozvrh hodín. Ak navštevujete veľa predmetov, vedenie denného alebo týždenného plánovača vám pomôže mať o všetkých prehľad. Na začiatku semestra si sadnite a napíšte si plán na každý deň v týždni. Zaznamenajte si, kedy, kde a ako dlho trvá každá vaša hodina.[10]

  • Ak máte mimoškolské aktivity, ako sú kluby alebo šport, zapíšte si aj tie.
  • Môžete používať buď papierový plánovač, alebo aplikáciu na plánovanie, ako je napr.Do alebo Planner Pro.


Naplánujte si čas na domáce úlohy, domáce práce a zábavu. Keď ste si zablokovali rozvrh hodín, mali by ste si naplánovať aj čas na ostatné veci, ktoré potrebujete každý deň urobiť. Pomôže vám to vyhnúť sa tomu, aby ste na jednej veci trávili príliš veľa času.[11]

  • Napríklad v pondelok po poslednej hodine si môžete naplánovať 2 hodiny na učenie, potom pol hodiny na upratovanie a 1 hodinu na prácu na koníčkoch, hranie hier alebo trávenie času s priateľmi.


Zapisujte si dôležité dátumy a termíny. Okrem toho, že budete sledovať svoj bežný rozvrh, budete musieť mať prehľad aj o takých veciach, ako sú blížiace sa testy alebo termíny odovzdania úloh. Nezabudnite si ich zaznačiť do kalendára alebo plánovača, aby ste nestratili prehľad alebo nezabudli.[12]

  • Pomocou aplikácie, ako je napríklad Kalendár Google, si môžete nastaviť pripomenutia, aby ste dostali upozornenie na telefón alebo počítač, keď sa blíži dôležitý dátum alebo termín.


Uprednostnite stránku svoje úlohy a iné povinnosti. Keď máte na stole veľa vecí, môže byť ťažké vedieť, kde začať. Aby ste sa vyhli pocitu zahltenia alebo uviaznutia, vytvorte si zoznam úloh a najťažšie alebo najnaliehavejšie úlohy si dajte na začiatok. Keď sa s týmito problémami vysporiadate, môžete prejsť k menším a menej naliehavým položkám na zozname.[13]

  • Ak vás napríklad zajtra čaká veľký test z matematiky, môžete si na prvé miesto v zozname zaradiť opakovanie testu z matematiky. Prehľad francúzskych slovíčok z tohto týždňa môže ísť nižšie na zozname.

Tip: Keď riešite veľký projekt, skúste si ho rozdeliť na zvládnuteľnejšie kroky. Ak napríklad potrebujete napísať esej do konca týždňa, skúste si ju rozdeliť na kroky, ako je napríklad vykonanie výskumu, napísanie osnovy a vypracovanie eseje.[14]


Školské pomôcky majte pohromade. Okrem organizácie času je dôležité usporiadať si aj veci. Učebnice, poznámky, pomôcky, školské potreby, plánovače a všetko, čo potrebujete, si uložte na jedno miesto, aby ste ich mohli ľahko nájsť, keď ich budete potrebovať.[15]

  • Ak chcete mať prehľad o svojich poznámkach, rozdaných materiáloch a úlohách, skúste používať zakladač s rôznymi časťami pre každú triedu.
  • Vytvorte si upratané, určené miesto na prácu v škole, aby vaše knihy a papiere neskončili rozhádzané na rôznych miestach.

Metóda 4 zo 4: Praktizovanie starostlivosti o seba


Získajte dostatok kvalitný spánok. V škole sa vám nebude dariť, ak budete príliš vyčerpaní na to, aby ste sa sústredili. Naplánujte si, že každý večer pôjdete spať dostatočne skoro, aby ste mohli spať 9-12 hodín, ak ste dieťa, 8-10 hodín, ak ste tínedžer, a 7-9 hodín, ak ste dospelý.[16]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravia pre USA, ktorý riadi ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj

  • Aby ste lepšie spali, vytvorte si relaxačný režim pred spaním, napríklad cvičenie ľahkej jogy, meditáciu alebo teplý kúpeľ pred spaním. Snažte sa chodiť spať a vstávať každý deň v rovnakom čase.
  • Dodržiavajte správnu spánkovú hygienu tým, že aspoň pol hodiny pred spaním vypnete jasné obrazovky, vyhnete sa kofeínu a iným stimulujúcim látkam v neskorých hodinách dňa a v noci budete mať v izbe ticho, tmu a pohodlie.

Vedeli ste, že? Počas spánku váš mozog spracováva informácie, ktoré ste sa naučili počas dňa. Spánok je dôležitou súčasťou vstrebávania a zapamätania si vecí, ktoré sa učíte v škole![17]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj


zjedzte 3 zdravé stravovanie na deň. Ak nemáte dostatok jedla, budete sa cítiť unavení, nesústredení a podráždení. Dbajte na to, aby ste počas dňa zjedli aspoň 3 vyvážené jedlá. Obzvlášť dôležité sú výživné raňajky, aby ste deň začali plní energie a pripravení na učenie.[18]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravotníctva pre USA, ktorý riadi ministerstvo. Zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj
Do každého jedla sa snažte zaradiť:

  • čerstvé ovocie alebo zeleninu
  • Celozrnné obilniny
  • Chudé bielkoviny, napríklad kuracie prsia alebo ryby
  • Zdravé tuky, ako sú tie, ktoré sa nachádzajú v rybách, orechoch a rastlinných olejoch


Zostaňte na hydratované. Majte vodu po ruke počas celého dňa, aby ste sa mohli napiť vždy, keď začnete pociťovať smäd. Hydratácia vám pomôže sústrediť sa a udržať si energiu. Hoci pitie vody je najlepší spôsob hydratácie, časť potrebných tekutín môžete získať aj z džúsov, bylinkových čajov, polievok alebo šťavnatého ovocia a zeleniny.

  • Koľko vody potrebujete, závisí od vášho veku. Ak máte napríklad 9-12 rokov, snažte sa vypiť 7 pohárov vody denne. Staršie deti a dospelí by sa mali snažiť vypiť 8 pohárov denne.[19]
  • Ak je horúco alebo vykonávate veľa fyzickej aktivity, možno budete musieť piť viac. Vždy počúvajte svoje telo a napite sa, ak cítite smäd.
  • Vyhnite sa pitiu veľkého množstva sladkých nápojov a nápojov s obsahom kofeínu, ktoré vám môžu dočasne dodať energiu, ale nakoniec sa budete cítiť vyčerpaní a unavení.


Urobte si aktivity na uvoľnenie stresu. Škola je stresujúca, preto si nájdite čas na oddych a robte veci, ktoré vás bavia. V škole sa vám bude dariť oveľa lepšie, ak nebudete neustále napätí a nervózni.[20]
Medzi dobré aktivity na odbúranie stresu patria napr:

  • cvičením jogy alebo meditáciou
  • Chodenie na prechádzky a trávenie času vonku
  • Trávenie času s priateľmi, rodinou a domácimi zvieratami
  • práca na koníčkoch a tvorivých projektoch
  • Počúvanie hudby
  • Pozeranie filmov alebo čítanie kníh


Odmeňte sa za svoje úspechy. Keď sa vám niečo podarí, nájdite si čas na oslavu! Pomôže vám to motivovať k ďalšiemu štúdiu a usilovnej práci. Nezabudnite sa odmeňovať za malé aj veľké úspechy.[21]

  • Po hodine štúdia sa môžete napríklad odmeniť obľúbeným občerstvením alebo niekoľkominútovým pozeraním zábavných videí na YouTube.
  • Ak sa ti podarí dobre zvládnuť veľký test, môžeš to osláviť tým, že pôjdeš s kamarátmi na pizzu.


Cvičenie pozitívne myslenie. Pozitívny prístup k škole vám nielenže prinesie menej stresu, ale pomôže vám aj k lepším výsledkom v triede.[22]
Ak zistíte, že o škole alebo predmetoch, ktoré študujete, premýšľate negatívne, pokúste sa nahradiť negatívne myšlienky pozitívnejšími.

  • Napríklad namiesto toho, aby ste si mysleli: „Nenávidím matematiku! Nikdy v tom nebudem dobrý.“ Skúste túto myšlienku nahradiť myšlienkou: „Je to naozaj náročné, ale ak budem tvrdo pracovať, budem sa v tom stále zlepšovať!“
  • Vedci zistili, že udržiavanie pozitívneho postoja môže v skutočnosti pomôcť centru pamäte vášho mozgu lepšie pracovať!

  • V prípade potreby vyhľadajte podporu. Ak na vás dolieha stres zo školy, nemusíte s ním bojovať sami. Porozprávajte sa s priateľmi alebo rodinou o tom, ako sa cítite, a dajte im vedieť, či existujú spôsoby, ako vám môžu pomôcť. Ak potrebujete ďalšiu pomoc alebo nemáte silnú podpornú sieť, zistite, či vaša škola má poradcu, s ktorým sa môžete poradiť.[23]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejsť na zdroj

    • Niekedy vám môže pomôcť cítiť sa lepšie už len rozhovor s priateľom o tom, ako sa cítite.
    • Nebojte sa požiadať o praktickú podporu. Mohli by ste napríklad povedať: „Mami, veľmi sa stresujem z toho testu. Môžete mi venovať niekoľko minút a vyskúšať si niektoré otázky z prehľadového hárku?“
  • Odkazy