4 spôsoby, ako si zapamätať texty piesní

Hoci neexistuje „správny“ spôsob, ako si zapamätať texty piesní, zapamätanie si piesne si vyžaduje čas a prax. Vyberte si metódu (alebo dve), ktorá najlepšie vyhovuje vášmu štýlu učenia. Ak ste aktívny žiak, môže vám pomôcť spievanie spolu s interpretom. Ak sa učíte vizuálne, zvážte možnosť napísať si text. Keď sa pieseň naučíte, často si testujte svoju pamäť.

Metóda 1 zo 4:Spievanie spolu s hudbou


Stiahnite si dve verzie piesne. Keď spievate spolu s umelcom, spoliehate sa na jeho hlasové signály, ktoré vás vedú od jedného verša k druhému. Táto berlička vám bráni naučiť sa a zapamätať si text.Toto sa stáva problematickým, keď vystupujete naživo a náznaky sú preč. Jedným zo spôsobov, ako prekonať túto prekážku a zapamätať si text piesne, je spievať spolu s pôvodnou skladbou (na ktorej umelec spieva) a sprievodnou (inštrumentálnou) skladbou. V ideálnom prípade budú obe prevzaté skladby rovnakou verziou piesne.[1]


Zaspievajte si časť s umelcom. Kým jazdíte po meste alebo pracujete doma, zapnite si pôvodnú skladbu. Spievajte prvú časť piesne spolu s interpretom. Stlačte pauzu.


Zaspievajte si spolu s hudobnou skladbou. Prepnite na sprievodnú skladbu. Zaspievajte tú istú časť piesne bez pokynov interpreta. Stlačte pauzu. Chvíľu sa venujte zhodnoteniu toho, ako dobre poznáte texty piesní. Ak ste vystihli každé slovo, prejdite na ďalšiu časť. Ak ste pri prehrávaní úseku tápali, pokračujte v prepínaní medzi dvoma skladbami, kým sa nenaučíte a nezachováte si text. Keď sa vám úsek páči, prejdite na ďalší. Pokračujte v tomto procese, kým sa nenaučíte celú pieseň.[2]

Metóda 2 zo 4:Štúdium textu a spojenie so slovami


Interpretovať význam piesne. Počas učenia sa piesne venujte čas analýze textu. Snažte sa čo najlepšie pochopiť význam slov a fráz. Tým sa nielen zlepší váš výkon, ale posilní sa aj váš vzťah k piesni a zvýši sa pravdepodobnosť, že si text zapamätáte.[3]
Odborný zdroj
Tanisha Hall
Hlasový kouč
Odborný rozhovor. 27. marca 2020.
Počas spievania si budete môcť predstaviť sami seba v situácii, ktorú umelec opisuje.

  • Analyzujte napríklad pieseň „Bad Blood“ od Taylor Swift. Pieseň je o zrade priateľa. V piesni Taylor prežíva širokú škálu emócií vrátane hnevu, zloby, straty, nostalgie.[4]


Spojte si text piesne s obrazmi alebo spomienkami. Pri štúdiu textu hľadajte osobný vzťah k piesni. Vaša myseľ sa môže zatúlať do čias, keď ste boli v podobnej situácii, akú opisuje interpret. Možno sa vám pri niektorom slovnom spojení vynorí komický obraz. Použite tieto osobné spomienky a obrázky na vytvorenie mentálnej mapy skladby. Počas spievania piesne použite túto mentálnu mapu, ktorá vás bude viesť od jedného riadku k druhému. Vytvorenie minifilmu vo vašej hlave o tom, čo hovorí text, môže vyvolať vašu pamäť, podobne ako keď čítate knihu, príbeh vo vašej hlave vám umožní spomenúť si, čo sa v knihe stalo. Napríklad v piesni „thank u, next“ od Ariany Grande, keď hovorí „Thought I’d end up with Sean, but he wasn’t a match. Napísal niekoľko piesní o Rickom, teraz počúvam a smejem sa.“ Mohli by ste si predstaviť Arianu, ako premýšľa o Seanovi, potom krúti hlavou, potom si nasadí slúchadlá a smeje sa.

  • Napríklad pieseň „Bad Blood“ môže vyvolať spomienky na nezlučiteľné priateľstvo.


Definujte všetky neznáme slová. Pri učení sa piesne môžete naraziť na slová, ktoré sú pre vás neznáme. Nájdite si čas a vyhľadajte si definíciu týchto slov. Pochopenie významu slova môže odhaliť význam piesne.

  • Napríklad v piesni My Shot od Lina-Manuela Mirandu rapuje Hercules Mulligan: „And I got y’all knuckleheads in loco parentis.“ Fráza „in loco parentis“ je latinská. Znamená „na mieste rodiča.“
  • Ak je pieseň v cudzom jazyku, zvážte, či si nevyhľadáte aj správnu výslovnosť slova.[5]

Metóda 3 zo 4:Vypisovanie textu


Počas počúvania piesne si zapíšte text. Sadnite si s listom papiera, perom a vybraným počúvacím zariadením. Pri počúvaní pôvodnej skladby interpreta si zapíšte text. Možno budete chcieť pieseň občas pozastaviť, aby ste mohli držať krok.[6]


Skopírujte si text piesne z listu papiera. Vytlačte si text piesne alebo si ho vytiahnite na tablete, počítači alebo telefóne. Skopírujte text na samostatný list papiera. Keď sa budete cítiť istejšie, obráťte texty a pokúste sa ich zapísať z pamäti.

  • Môžete pridať aj čmáranice a kresby. Spojenie textu s kresbami vám môže pomôcť lepšie si zapamätať slová.


Píšte alebo píšte texty piesní tak, ako ich spievate. Po tom, čo ste si pieseň chvíľu precvičovali, odstráňte podnety a otestujte svoju pamäť. Kým si pieseň spievate alebo brnkáte, skúste si napísať text. Opäť môže byť potrebné urobiť prestávky, aby ste dobehli, alebo spomaliť pieseň, aby ste ju stíhali počúvať.[7]

Metóda 4 zo 4: Zlepšenie pamäte


Trénujte svoj mozog. Počas celého života má váš mozog potenciál rozvíjať nové neurologické dráhy. Keď váš mozog rastie, zlepšuje sa vaša schopnosť chápať a uchovávať nové informácie, napríklad texty piesní. K tomuto rastu dochádza, keď si kladiete výzvy.

  • Začnite sa venovať novej činnosti, koníčku alebo hre.
  • Vyberte si úlohy, ktoré budú pre vás výzvou.
  • Nájdite si zručnosť, ktorú si môžete časom osvojiť.
  • Zvýšte pravdepodobnosť, že budete pokračovať vo výzvach tým, že sa budete odmeňovať, keď sa naučíte nové zručnosti.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj


Pravidelne cvičte. Fyzická aktivita je pre váš mozog mimoriadne prospešná. Keď cvičíte, váš mozog dostáva viac kyslíka, čo znižuje riziko porúch pamäti. Keď sa fyzicky namáhate, vaše telo uvoľňuje endorfíny, ktoré sa vezú na vetve nebezpečných stresových hormónov. Napokon, cvičenie je tiež mentálne stimulujúce a vytvára nové neurologické dráhy.

  • Vyskúšajte šport, ktorý si vyžaduje koordináciu rúk a očí, napríklad tenis.
  • Namiesto kofeínu použite cvičenie ako popoludňajšiu vzpruhu.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    Pomocník
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj

  • Dostatok spánku. Počas spánku váš mozog upevňuje spomienky. Keď skrátite spánok, skrátite tento proces upevňovania pamäti. Nedostatok spánku môže tiež znížiť vašu schopnosť kriticky myslieť, riešiť problémy a pamätať si informácie. Spánok (a pamäť) si môžete zlepšiť:

    • Dodržiavaním pravidelného spánkového režimu
    • Hodinu pred spaním prestaňte pozerať na obrazovky
    • Znížte príjem kofeínu[10]
      Dôveryhodný zdroj
      HelpGuide
      Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
      Prejdite na zdroj
  • Odkazy