4 spôsoby, ako stimulovať predstavivosť

Slovo „predstavivosť“ je zložité. Niekedy sa vzťahuje na schopnosť niekoho byť kreatívny alebo myslieť mimo rámca, napríklad vytvoriť krásne umelecké dielo. A niekedy sa vzťahuje na schopnosť niekoho mentálne vyvolať obrazy a vnemy, ktoré nie sú pozorovateľné vo fyzickom svete, ako napríklad predstava slnka v zamračený deň.[1]
V oboch prípadoch môžete rozvíjať svoju schopnosť podnecovať predstavivosť.

Metóda 1 zo 4: Poskytnite svojmu mozgu priestor na predstavivosť


Nechajte sa uvoľniť. Nápadité myšlienky sa nedajú vždy vytlačiť z mysle prostredníctvom disciplíny a tréningu. V mnohých prípadoch musíte nechať problém chvíľu inkubovať, kým sa objaví váš skvelý nápad.[2]
Práve preto má toľko ľudí skvelé nápady v sprche: ich mozog a telo sú dostatočne uvoľnené, aby sa ich myšlienky mohli správne inkubovať, čím vznikne skvelý nápad.[3]
Nezabudnite, že svoju predstavivosť nesmiete nútiť. Namiesto toho si občas doprajte oddych. Oddýchnuť si môžete:

  • Dajte si sprchu
  • Choďte na prechádzku
  • Uvarte si obľúbené jedlo
  • Cvičenie
  • Meditujte


Podporte vo svojej mysli stav „plynutia“. Vedci zistili, že veľmi nápadití ľudia – napríklad improvizujúci jazzoví hudobníci alebo umelci freestyle rapu – dokážu umlčať svojich vnútorných kritikov a jednoducho vytvoriť nové hudobné aranžmány.[4]
Cvičte sa vo vypínaní svojej výkonnej siete pozornosti (alebo tej časti mysle, ktorá kritizuje a hodnotí vaše konanie) a jednoducho sa nechajte tvoriť. Svoju vlastnú prácu môžete kritizovať, keď ste vo fáze úpravy; odolajte nutkaniu robiť to počas imaginatívnej fázy svojej práce.[5]
Medzi vynikajúce spôsoby, ako dosiahnuť stav „flow“, patria napr:

  • Nastavte si časovač na 20 minút. Rozhodnite sa, že po celý tento čas budete tvoriť nápadité umenie. Môže to byť hudba, pletenie, písanie alebo maľovanie: akékoľvek médium, ktoré používate na vyjadrenie svojej predstavivosti.
  • Nechajte sa viesť svojimi inštinktmi: Jednoducho vytvorte svoje dielo bez toho, aby ste niečo z neho prehodnotili, vymazali alebo zmazali.
  • Pri písaní zatvorte oči, aby ste odolali nutkaniu upravovať text za pochodu.
  • Ak si začnete klásť otázky, povedzte si, že sa nemôžete starať o to, čo tvoríte, kým neuplynie 20 minút.
  • Po zazvonení časovača sa môžete rozhodnúť, či chcete pokračovať v tvorbe, alebo je čas urobiť krok späť a zhodnotiť, čo ste urobili, a v prípade potreby upraviť alebo prepracovať.
  • Stav plynutia je pravdepodobnejší v oblasti, v ktorej ste odborníkom, nie nováčikom. Ak sa učíte novú zručnosť, možno budete musieť chvíľu cvičiť základy, kým sa vám podarí dosiahnuť stav „flow“.


Riskujte. Vaša predstavivosť by nemala hrať na istotu a nemali by ste to robiť ani vy. Ak chcete byť skutočne nápadití, nebojte sa kritiky ani vyfarbovania mimo rámca. Porušte niekoľko pravidiel, robte neočakávané veci a zbavte sa ľubovoľných obmedzení. Možno zistíte, že najlepší nápad máte, keď posuniete hranice.[6]
Môžete napríklad:

  • Použite neočakávané farby. Ak maľujete les, možno by ste mohli skúsiť okrem tmavozelenej farby zakomponovať aj prekvapivú zmes farieb: červená, žltá alebo fialová – hoci je to nečakané – by mohla vo vašej fantázii niečo podnietiť.
  • Naťahujte pravidlá básnickej formy. Mnohé básnické formy, napríklad sonet, majú pravidlá týkajúce sa metra, rýmovej schémy alebo počtu veršov. Dodržiavaním týchto pravidiel sa veľa naučíte, ale mohli by ste zvážiť aj porušenie niektorých z týchto pravidiel. Možno zistíte, že vaša báseň je silnejšia a zmysluplnejšia.
  • Spojte dva hudobné žánre a vytvorte niečo nové. Experimentujte s bizarnými, nečakanými kombináciami zvukov a žánrov, aby ste zistili, čo sa vám páči.
  • Píšte v nepopulárnom žánri. Niektorí ľudia sa obávajú, že príbehy, ktoré napíšu, nebudú predajné. Skôr než písať pre konkrétne publikum však skúste písať pre seba. Aký žáner by ste chceli čítať? Píšte to, čo vás baví, aj keď to momentálne nie je veľmi populárne.


Vykonajte zábavnú činnosť. Ľudia majú najväčšiu predstavivosť, keď sú šťastní. Nuda, depresia, smútok a hnev potláčajú predstavivosť.[7]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj
Aby ste si udržali šťastie, optimizmus a optimistickú náladu, mali by ste si občas urobiť prestávku, aby ste sa venovali zábavnej činnosti a udržali si radosť. Môžete napríklad:

  • Počúvajte svojho obľúbeného komika
  • stretnúť sa s priateľom na drink
  • Prejdite sa do svojej obľúbenej kaviarne
  • Prečítajte si svoju obľúbenú báseň


Dovoľte si snívať. Je pravda, že väčšina nápaditých ľudí má disciplínu, aby sa hlboko naučili nejakú oblasť a zapísali si svoje nápady. nechať svoju myseľ blúdiť je však rovnako dôležité ako hlboko sa sústrediť na úlohu.[8]
Nechajte sa občas rozptýliť a nechajte svoju myseľ voľne pracovať – aj keď by ste mali plniť inú úlohu. Dajte svojej mysli priestor na samostatné riešenie problémov.

  • Snívanie je najúčinnejšie, keď si v ňom predstavujete vlastnú úspešnú budúcnosť, a najmenej účinné, keď myslíte na to, že vás niekto kritizuje, ubližuje vám alebo vás uráža.[9]
    Snažte sa, aby vaše sny boli pozitívne a zamerané na cieľ, a odolajte pokušeniu snívať o negatívnych, škodlivých veciach.

Metóda 2 zo 4:Tréning mozgu na nápadité myslenie


Povedzte si, že máte silu predstavovať si. Mnohí ľudia sa domnievajú, že tvoriví a nápadití môžu byť len rodení géniovia. Každý má však potenciál prísť s úplne novým nápadom. Trik spočíva v tom, aby ste si uvedomili, že ste schopní takejto predstavivosti, aby ste svoje vlastné nápady hneď nezavrhli. Povedzte si, že máte potenciál urobiť niečo nové, kreatívne a odlišné: tak budete mať na očiach svoje najsľubnejšie nápady.[10]

Zlepšite svoju vizuálnu pracovnú pamäť. Keď ide o predstavivosť, v konečnom dôsledku zamestnávame svoju vizuálnu pracovnú pamäť, ktorú si všetci môžeme zlepšiť tak, aby sme dokázali v mysli udržať viac predmetov naraz a na dlhší čas. Ak chcete zlepšiť vizuálnu pracovnú pamäť, cvičte Dual N’Back, ak môžete, 20 minút denne počas niekoľkých(8-12 týždňov). Hru na pracovnú pamäť nájdete na internete; k dispozícii je aj niekoľko aplikácií.


Buďte flexibilní. Nedávne štúdie naznačujú, že schopnosť predstavivosti sa nenachádza v jednej konkrétnej oblasti mozgu. Predstava, že niektorí ľudia sú od prírody „ľaváci“ a niektorí „praváci“, je mýtus: pri vytváraní nových, kreatívnych predstáv spolupracuje celý mozog.[11]
To znamená, že na stimuláciu predstavivosti neexistuje jeden jednoduchý kľúč: k podnieteniu predstavivosti vám môže pomôcť akýkoľvek počet aktivít a tvorivých cvičení.[12]
Buďte flexibilní a všestranní pri skúmaní svojich záujmov a zručností.


Precvičujte si svoje remeslo. Ani najznámejšie „heuréka“ momenty v histórii neboli náhodné: tí, ktorí mali heuréka momenty, strávili roky a roky štúdiom a tréningom v príslušných odboroch. Bez ohľadu na to, v akej oblasti chcete mať predstavivosť – či už je to matematika, veda, literatúra alebo výtvarné umenie – budete si musieť nájsť čas na štúdium a precvičovanie svojho umenia. Vaše najnápaditejšie myšlienky sa objavia až po veľkej disciplíne.[13]


Vyhľadávajte problémy bez jasných riešení. Tým, že budete svoj mozog vyzývať, aby vypracoval riešenia náročných problémov alebo hádaniek, bude váš mozog nútený súťažiť medzi viacerými nápadmi.[14]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj
To pomôže vášmu mozgu precvičiť si predstavu rôznych prístupov k rôznym úlohám a prinúti vás zvážiť dôsledky každého z týchto konkurenčných nápadov. Môžete si to precvičovať hľadaním hádaniek, ktoré vytvorili iní (napríklad tajničky krížoviek), alebo vytváraním vlastných problémov (napríklad zvažovaním pravidiel nového jazyka, ktorý si vytvoríte).


Všetko si zapíšte. Zaznamenávaním svojich obľúbených nápadov vždy, keď vás napadnú, si tieto myšlienky nielen uchováte pre budúce použitie, ale zároveň trénujete svoj mozog, aby pokračoval v rozvíjaní nových, nápaditých myšlienok.[15]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj
Majte pri sebe vždy zápisník a pero – aj vtedy, keď nemusíte nevyhnutne očakávať, že dostanete dobrý nápad. Často práve v týchto chvíľach (napríklad keď cvičíme alebo sa sprchujeme) prichádzajú naše najlepšie nápady.


Vyhľadávajte nové skúsenosti. Vyjdite zo svojej komfortnej zóny tým, že sa budete venovať novým myšlienkam a nápadom. Pomôže vám to dostať sa z pomyselnej rutiny alebo tvorivej blokády. Mnohí z najnápaditejších ľudí na svete sú polymatici, čo znamená, že sa dobre orientujú vo viacerých odboroch.[16]
Vyskúšajte novú zručnosť, umelca alebo tému, s ktorou ste sa ešte nestretli. Naučíte sa pristupovať k problémom inak a pridáte viac šípov do svojho pomyselného tulca.[17]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj
Mohli by ste napríklad:

  • Navštívte novú výstavu v múzeu
  • Zúčastnite sa seminára na tému mimo vašej odbornej oblasti
  • Naučte sa nové remeslo v umeleckom kolektíve
  • Vypočujte si hudobníka, ktorého ste nikdy predtým nepočuli
  • Prečítajte si o krajine, ktorú ste ešte nenavštívili


Buďte odolní. Aj tí najnápaditejší ľudia neustále zlyhávajú: ich nápady sa neosvedčia, sú nesprávne alebo ich ostatní odmietajú.[18]
Aby ste sa stali (a zostali) nápaditými, musíte byť schopní vytrvať aj pri svojich neúspechoch a ponížení. Povedzte si, že vaše nápadité snahy stoja za to, aj keď ste neúspešní.[19]
Aby ste boli odolnejší, musíte:

  • Povedzte si, že neúspechy sú súčasťou procesu učenia.
  • Rozhodnite sa pokračovať v tvorbe a vymýšľaní, aj keď sa vám dostane negatívnej kritiky.
  • Vnímať neúspechy ako dôležité lekcie, ako zlepšiť svoje remeslo.[20]
  • Starajte sa o seba fyzicky a emocionálne. Stretávajte sa s priateľmi, dobre jedzte, cvičte a robte si prestávky. Čím zdravší budete, tým viac budete môcť pokračovať vo vymýšľaní geniálnych vecí.[21]

Metóda 3 zo 4:Vytvorenie prostredia priaznivého pre predstavivosť


Navrhnite si kreatívny pracovný priestor. Obklopenie kreatívnymi, zaujímavými predmetmi nám môže pomôcť predstaviť si nové nápady a scenáre. Vytvorte si doma alebo v kancelárii priestor, kde si môžete vystaviť zaujímavé suveníry, umelecké diela, knihy, mapy a kuriozity. Ak narazíte na tvorivý blok, môžete sa obrátiť na tieto predmety, aby ste získali inšpiráciu a nové nápady.[22]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj


Obklopte sa prirodzeným svetlom a materiálmi. Štúdie ukazujú, že ľudia myslia nápaditejšie a efektívnejšie, keď sú obklopení prírodnými materiálmi. Používajte slnečné svetlo namiesto žiariviek a ak je to možné, používajte prírodné drevo namiesto sadrokartónu.[23]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj
Vyhľadávajte priestory s týmito prírodnými materiálmi pre svoje tvorivé aktivity. Ak taký priestor nemôžete nájsť, zvážte prácu vonku, keď je pekné počasie: budete sa cítiť menej stiesnene.


Trávte čas s nápaditými ľuďmi. Ak budete mať v spoločenskom kruhu kreatívnych a inteligentných ľudí, pomôže vám to udržať si inšpiráciu, energiu a nápaditosť.[24]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj
Udržujte priateľstvá s osobami s vysokou predstavivosťou. Môžete s nimi tráviť čas v čisto spoločenských scenároch (napríklad pri večeri) alebo si môžete navrhnúť konkrétne aktivity, ktoré majú korene v tvorivých aktivitách (napríklad vytvorenie skupiny spisovateľov).


Podeľte sa o svoje nápady s ostatnými spôsobom, ktorý nevyvoláva stres. Ľudia sú kreatívnejší, keď pracujú spoločne v skupinách. Tým, že sa opierajú o nápady jeden druhého, dokážu posúvať svoje vlastné nápady ďalej a prichádzať s nápaditými riešeniami ťažkých problémov. Ľudia však môžu byť aj zastrašení a môžu sa báť odmietnutia. Aby sa členovia skupiny navzájom neumlčovali, odporúča sa, aby si každý svoje nápady zapisoval a zdieľal ich anonymne. Skupina bude ako celok nápaditejšia a nikto sa nebude báť podeliť o vlastné myšlienky.[25]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

Metóda 4 zo 4:Používanie fyzických návykov na stimuláciu mysle


Pravidelne sa venujte aeróbnemu cvičeniu. Mnohí ľudia uvádzajú, že ich najlepšie nápady prichádzajú počas intenzívnych aeróbnych aktivít, ako je beh, plávanie, turistika alebo bicyklovanie. Nie sme si presne istí, prečo je to tak: možno umožňuje vášmu mozgu pokračovať v práci na tvorivých riešeniach problému, možno slúži ako druh meditácie, alebo je to jednoducho spôsob, ako sa dostať do prírody. V každom prípade je však aspoň 20-minútový pohyb vynikajúcim spôsobom, ako umožniť mozgu predstavovať si nové veci.[26]


Vykonať podradnú úlohu. Štúdie ukázali, že ľudia, ktorí vykonávajú nenáročnú, opakujúcu sa úlohu, dokážu vymyslieť nápaditejšie využitie predmetu ako tí, ktorí vykonávajú náročnú úlohu, ktorá si vyžaduje veľké sústredenie.[27]
Zvážte rozvoj koníčka, ktorý umožní vašej mysli blúdiť a predstavovať si. Môžete napríklad skúsiť opakované, nesústredené úlohy, ako napr:

  • Pletenie
  • Prechádzka
  • Čmáranie
  • Skladanie papiera


Spánok na to. Ak máte pred sebou obzvlášť náročnú úlohu, odolajte nutkaniu spať celú noc. Namiesto toho pred spaním uvažujte o probléme a potom zaspávajte. Nasledujúce ráno bude váš mozog lepšie vybavený na hľadanie nových, kreatívnych, nápaditých riešení problému. Čím je problém zložitejší, tým je pravdepodobnejšie, že sa nad ním budete musieť vyspať, kým si predstavíte riešenie.[28]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj


Podporovať snovú fázu spánku. Počas fázy rýchleho pohybu očí (REM) počas spánku váš mozog rekombinuje vaše myšlienky, spomienky a zážitky do divokých kreatívnych snov. Je pravdepodobnejšie, že vstúpite do REM spánku, ak ste boli počas dňa aktívni a každý večer ste si dopriali dostatok času na spánok.[29]
Vďaka dobrému nočnému odpočinku a zdravému životnému štýlu počas dňa bude váš mozog počas spánku najnápaditejší.


Viesť si denník snov. Nenechajte si tieto nápadité sny uniknúť: zachovajte si ich vedením denníka snov. Majte pri posteli prázdny denník a pracovné pero alebo ceruzku, ako aj mäkké svetlo, ktoré vám umožní písať vo večerných hodinách. Vždy, keď sa prebudíte a spomeniete si na sen, zapíšte si čo najviac detailov, na ktoré si spomeniete. To vám pomôže zabrániť tomu, aby ste zabudli na tieto dôležité nástroje predstavivosti.


  • Otriasť svojou rutinou. Mnohé rutinné postupy sú užitočné a zdravé. Pre vašu predstavivosť je však dobré, ak občas zmeníte rutinu. Štúdie uvádzajú krátkodobé zvýšenie kreativity v čase, keď ste zmenili svoj denný režim.[30]
    Aby ste sa dostali zo zabehnutých koľají, môžete vyskúšať:

    • Jazda do práce na bicykli namiesto šoférovania
    • Behanie po inej ulici
    • Jesť iné raňajkové cereálie
    • Prebúdzanie v inom čase
    • Počúvanie iného zoznamu skladieb počas tréningu
  • Odkazy