4 spôsoby, ako uskutočniť spoločenský telefonát

Ak neviete, ako začať spoločenský hovor, nebojte sa. Nie ste jediný. Veľa ľudí sa pri telefonovaní cíti trochu trápne. Pri telefonovaní vopred vedzte, čo chcete povedať, čo pomôže rozbehnúť rozhovor. Pokračujte v rozhovore počúvaním a kladením otvorených otázok. Ak ste veľmi úzkostliví pri telefonovaní, pracujte na svojej úzkosti z telefonovania prostredníctvom cvičenia a relaxačných techník, aby ste si uľahčili spoločenské hovory.

Metóda 1 z 3: Začiatok rozhovoru


Vymyslite si dôležitý dôvod na zavolanie vopred. Ak sa vám telefonáty zdajú trochu nepríjemné, majte dôvod, prečo voláte, aby ste to uľahčili. Použite konkrétny dôvod, napríklad zistenie nejakej informácie, alebo niečo všeobecnejšie, napríklad že si chcete len pokecať.[1]

  • Vaším dôvodom môže byť napríklad to, že chcete vedieť, kedy sa zajtra koná stretnutie, na ktoré sa obaja chystáte.
  • Prípadne by vaším dôvodom mohla byť kontrola osoby, aby ste zistili, ako sa jej darí.


Urobte si poznámky o tom, čo chcete povedať. Ak sa obávate, že vaša myseľ bude počas telefonátu prázdna, napíšte si na papier niekoľko tém, ktorým sa chcete venovať. Takto ich máte pred sebou.

  • Nevypisujte si všetko, čo chcete povedať, pretože váš prejav bude druhej osobe znieť strnulo. Stačí si zapísať hlavné myšlienky.


Odstráňte rozptýlenie tým, že sa presuniete do tichého priestoru. Aj keď uskutočňujete len spoločenský hovor, rozptýlenie môže sťažovať telefonát. Vypnite televíziu a rádio. Odstráňte oblasti, kde sa v pozadí rozprávajú ľudia.[2]


Pozdravte osobu a opýtajte sa, ako sa má. Keď osoba zdvihne telefón, začnite jednoduchým pozdravom. Následne položte otázku, ktorou nadviažete rozhovor, napríklad sa opýtajte, ako sa dotyčnej osobe darí. Druhá osoba zvyčajne zachytí signál a začne hovoriť.[3]

  • Môžete napríklad povedať: „Ahoj, čo sa deje?“
  • Môžete tiež povedať: „Ahoj! Ako sa vám darí?“ alebo „Ahoj! Čo ste v poslednom čase robili?“


Spýtajte sa, či je vhodný čas na rozhovor. Ak si nie ste istí, či sa druhá osoba chce rozprávať, môžete sa počas telefonátu cítiť nepríjemne. Zbavte sa tlaku tým, že sa na to spýtate už na začiatku rozhovoru.[4]

  • Môžete napríklad povedať: „Máte pár minút na rozhovor?“ alebo „Či som vás zastihol v nevhodnom čase?“


Povedzte osobe, prečo ste volali, ak sa rozhovor oneskorí. Povedanie dôvodu, prečo ste volali, zvyčajne rozprúdi rozhovor. Navyše sa budete cítiť menej trápne, pretože ste uviedli, prečo telefonujete.[5]

  • Mohli by ste napríklad povedať: „Dúfam, že vám nevadí, že som zavolal. Len som ťa už dlho nepočul. Ako ste sa?“
  • Na druhej strane by ste mohli povedať: „Volám, pretože som sa chcel dozvedieť viac o stretnutí, ktoré máme zajtra.“ Ak voláte, aby ste zistili informácie.

Metóda 2 z 3: Udržiavanie rozhovoru


Spýtajte sa osoby na jej záujmy. Ak nemôžete prísť na to, čo povedať, skúste osobu presvedčiť, aby hovorila o sebe. Spýtajte sa ich na niečo, o čom viete, že ich zaujíma. Ak si nie ste istí, čo ju zaujíma, položte všeobecnejšiu otázku, ktorá vám pomôže zistiť jej záujmy.[6]

  • Skúste sa ich opýtať na ich rodinu alebo domáce zvieratá. Mohli by ste povedať: „Ako sa v poslednom čase mal Fluffy?“
  • Prípadne môžete povedať: „Čítal si v poslednom čase nejakú dobrú knihu??“ alebo „Videli ste nedávno film, ktorý sa vám páčil?“


Pozorne počúvajte a sústreďte sa na rozhovor. Keď telefonujete, nemáte k dispozícii výraz tváre človeka, ktorý by vám povedal, čo sa s ním deje. To znamená, že musíte pozornejšie počúvať, aby ste mohli reagovať na to, čo hovoria.[7]

  • Skúste si vizuálne predstaviť, čo daná osoba hovorí, čo vám pomôže udržať si koncentráciu. Sústreďte sa na to, čo druhá osoba hovorí, namiesto toho, aby ste mysleli na to, čo chcete povedať vy.
  • Snažte sa, aby vás nerozptyľovali veci vo vašom okolí, napríklad iní ľudia, počítač a podobne.


Reagujte na to, čo hovoria, a striedajte sa v rozprávaní. Keď osoba dokončí, čo hovorí, pridajte k tomu svoje vlastné myšlienky. Potom im postupne položte otázku, aby ste pokračovali v rozhovore.[8]

  • Nezabudnite neprerušovať svojimi vlastnými myšlienkami! Počkajte, kým skončí s rozprávaním, a pridajte svoj príspevok.
  • Napríklad, ak osoba povie: „Rád chodím do parku. Toto ročné obdobie je také jasné a krásne.“ Môžete povedať: „Áno, je to krásne. Rád sa pozerám na všetky tie krásne kvety. Aký je váš obľúbený kvet?“


Používajte otvorené otázky, aby ste ich povzbudili k rozprávaniu. Otvorené otázky sú také, na ktoré musí osoba odpovedať viac ako len „áno“ alebo „nie“. Použitie 1 alebo 2 necháva priestor na to, aby osoba mohla povedať viac.[9]

  • Nehovorte napríklad: „Ozval sa ti nedávno tvoj brat??“ Môžu odpovedať „áno“ alebo „nie.“ Namiesto toho sa spýtajte: „Ako sa v poslednom čase mal váš brat??“ Táto otázka im dáva šancu rozšíriť odpoveď.


Vyjadrite svoje emócie pomocou slov namiesto výrazu tváre. Keď sa s niekým rozprávate osobne, niektoré veci vyjadrujete mimikou tváre a rečou tela. Napríklad sa môžete tváriť smutne, keď hovoria o niečom smutnom. V telefóne však musíte namiesto toho povedať tieto veci, pretože osoba vás nevidí. Nahlas povedzte, že ste si všimli, že druhá osoba je smutná, alebo že vás mrzí, že sa cíti zle.[10]

  • Ak vám napríklad osoba rozpráva o hroznom zážitku, môžete povedať: „To je hrozné. Je mi veľmi ľúto, že sa ti to stalo.“


Pripravte si otázky na prestávky v rozhovore. Niekedy sa rozhovor oneskorí. Je to normálne pri každom rozhovore, ale pri telefonovaní to môže byť nepríjemnejšie. Pripomeňte si, že sa to stáva každému, a potom sa pokúste vymyslieť novú otázku, ktorú by ste osobe položili.

  • Môžete napríklad povedať: „Počuli ste o mestskom stretnutí, ktoré sa uskutoční budúci štvrtok??“ alebo „Vedeli ste, že tento víkend má prísť snehová búrka??“


Ukončite rozhovor, keď budete pripravení ukončiť telefonát. Ak sa rozhovor oneskoruje, možno budete chcieť prestať telefonovať. Dajte osobe najavo, že ste pripravení odísť, a rozlúčte sa.

  • Mohli by ste napríklad povedať niečo ako: „Bolo to s tebou také dobré hovoriť. Dúfam, že si to čoskoro zopakujeme.“ To dáva osobe najavo, že ste pripravení vyraziť.
  • Ak si s niekým len dohodnete spoločenskú návštevu, váš telefonát pravdepodobne nebude trvať dlhšie ako 15 minút. Ak dohovárate starého priateľa, s ktorým ste už dlho nehovorili, hovor môže trvať 45 minút až hodinu.

Metóda 3 z 3: Práca na úzkosti z telefonovania


Precvičujte si volanie ľuďom, s ktorými sa dobre poznáte, aby ste si vybudovali dôveru. Pravidelne volajte členovi rodiny alebo blízkemu priateľovi. Čím častejšie to budete robiť, tým pohodlnejšie sa budete pravdepodobne cítiť pri telefonovaní.[11]

  • Začnite s ľuďmi, s ktorými sa cítite pohodlnejšie. Prípadne skúste zavolať na telefón, o ktorom viete, že bude mať nahrávku.


Prepracujte sa k náročnejším telefonátom, aby ste začali prekonávať svoj strach. Po nácviku s ľuďmi, s ktorými sa cítite dobre, vyskúšajte ľudí, s ktorými sa cítite menej dobre. Postupujte po rebríčku úzkosti, aby ste si pomohli postupne sa cítiť pohodlnejšie.[12]

  • Skúste napríklad zavolať priateľovi, ktorého máte radi, ale nikdy ste s ním nehovorili po telefóne.
  • Ďalej skúste zavolať novému priateľovi, s ktorým ste sa osobne stretli len niekoľkokrát.


Predstavte si úspešný hovor v minulosti, aby ste sa upokojili. Ak vás niekedy zamrazí, myšlienka na hovor, ktorý prebehol dobre, vám môže dodať sebavedomie. Napríklad, možno ste zvládli celý hovor bez toho, aby ste si rozviazali jazyk. Majte na pamäti tento hovor, keď začínate nový telefonát, aby ste si pripomenuli, že môžete byť úspešní.[13]

  • Prípadne si predstavte hovor, ktorý sa chystáte uskutočniť. Predstavte si, že to ide presne tak, ako chcete.
  • Na telefóne nemusíte byť dokonalí. Ak uskutočňujete sociálny hovor, zvyčajne hovoríte s ľuďmi, ktorých máte radi. Poznajú vás a odpustia vám všetky „chyby“, ktoré urobíte. V skutočnosti si pravdepodobne ani nevšimnú niektoré chyby, ktoré si myslíte, že robíte.


Počas rozhovoru si v hlave predstavte danú osobu, aby ste si poskytli vizuálne podnety. Pri telefonovaní môžete mať problémy, pretože nemáte vizuálne podnety od druhej osoby. Počujete len hlas bez pripojenej osoby. Ak chcete pomôcť s týmto problémom, vytvorte si vlastné vizuálne signály pomocou tváre osoby.[14]

  • Predstavte si osobu s úsmevom alebo s iným priaznivým výrazom tváre.


Používajte relaxačné techniky, ako napr hlboké dýchanie aby ste sa upokojili. Pred začatím hovoru vyskúšajte hlboké dýchacie cvičenie. Keď už budete telefonovať, skúste sa zhlboka nadýchnuť, keď sa budete cítiť vystresovaní.[15]

  • Skús napríklad pred telefonátom zhlboka dýchať. Zavrite oči a nadýchnite sa do počítania do 4. Zadržte dych na 4 počítania, potom vydýchnite do počítania 4. Niekoľkokrát to zopakujte, aby ste sa upokojili.
  • Ďalšou možnosťou je použiť pred telefonátom techniku vizualizácie. Pomocou všetkých zmyslov si predstavte, že ste niekde, kde sa uvoľníte, napríklad na pláži. Pri telefonovaní sa snažte zostať na tomto uvoľnenom mieste.


Ak váš strach ovplyvňuje váš život, poraďte sa s terapeutom. Ak je vaša úzkosť z telefonovania silná a máte aj iné sociálne úzkosti, môže vám pomôcť terapeut. Mnoho ľudí využíva terapeutov na prekonanie problémov s úzkosťou, takže nemajte pocit, že ste jediní.[16]

  • Terapeut vám môže pomôcť prekonať vašu úzkosť a možno vás odporučí k psychiatrovi na lieky.

Príklady toho, čo povedať počas spoločenského telefonátu


Sociálny telefonát

Podporte wikiHow a odomknúť všetky vzorky.


Spôsoby začatia spoločenského telefonátu

Podporte wikiHow a Odomknite všetky ukážky.

Odkazy