4 spôsoby, ako viesť zmysluplný rozhovor

Možno ste skvelí v small talku, ale ako povýšiť svoje rozhovory na zmysluplnejšie?? Premyslený rozhovor sa málokedy uskutoční z ničoho nič – musíte vedieť, ako viesť zmysluplnú konverzáciu v prvom rade kladením hlbokých otázok a využívaním príležitostí na zaujímavé interakcie. Nájdite si na rozhovor pokojné miesto a dajte si dostatok času na rozvinutie rozhovoru. Buďte ochotní klásť otázky a nadviazať na to, čo osoba hovorí. Predovšetkým buďte ochotní sa otvoriť a buďte v interakcii úprimní.

Metóda 1 zo 4: Kladenie zmysluplných otázok


Kladenie osobných otázok. Kladenie osobných otázok funguje najlepšie v neformálnom prostredí s jedným alebo dvoma priateľmi a nemusí byť vhodné pre všetky prostredia. Kladenie osobných otázok je však jedným zo spôsobov, ako niekoho lepšie a hlbšie spoznať. Osobné otázky ukazujú, že sa zaujímate a chcete si vypočuť, čo má daná osoba na srdci. Pýtajte sa otázky o ich živote a skúsenostiach.

  • Napríklad sa spýtajte: „Aké bolo pre vás vyrastať v inej krajine a potom sem prísť?“ Pýtajte sa, čo pre vás znamenalo vyrastať v inej krajine a potom sem prísť?“ Môžete tiež povedať: „Aké to bolo, keď ste boli dobrovoľníkom v Ekvádore?“ alebo: „Ako si vedel, že chceš byť horolezcom??“
  • Môžete sa tiež opýtať: „Akú najťažšiu prekážku ste prekonali?“


Objavte ich ciele a sny. Spýtajte sa niekoho na jeho ciele a snahy. Toto je jeden zo spôsobov, ako sa dozvedieť, čo si daná osoba cení a ako sa chce posunúť vpred. Spoznanie niekoho cieľov a snov ho môže povzbudiť k tomu, aby sa vám otvoril a hovoril o veciach, na ktorých mu dosť záleží. Medzi oblasti, na ktoré sa môžete pýtať, patria kariéra, fitnes, životný štýl a koníčky.

  • Spýtajte sa napríklad: „Čo by ste chceli v živote dosiahnuť??“ alebo: „Aké míľniky by ste chceli dosiahnuť v nasledujúcich piatich rokoch?“


Zistite niečo o ich rodine. Rodiny formujú ľudí často významným a zmysluplným spôsobom, ktorý ovplyvňuje celý ich život. Zistenie informácií o niečej rodine vám o nej môže veľa prezradiť. Môžete začať jednoducho a potom klásť zmysluplnejšie otázky.

  • Napríklad sa spýtajte: „Koľko máte súrodencov?“ a „Vychádzate so svojou rodinou?“
  • Uvedomte si však, že nie každý rád hovorí o svojej rodine. Ak sa osoba javí nepríjemne alebo chce zmeniť tému, buďte úctiví a urobte tak.


Pýtajte sa na ich kariéru. Klásť otázky o kariére môže byť najlepšie v profesionálnom prostredí. Ak chcete napríklad viesť zmysluplný rozhovor so spolupracovníkom, spýtajte sa ho na to, čo ho priviedlo k práci alebo čo ho na nej baví. Môžete sa tiež opýtať, kde by sa chceli vidieť alebo aký je ich kariérny cieľ.

  • Pre niekoho, kto uviazol vo svojom zamestnaní, môže mať rozhovor o kariére a o tom, čo chce, zmysel v tom, že urobí krok vpred a uvedomí si, že má možnosti.
  • Ak však daná osoba nemá obzvlášť rada svoju prácu, môžete sa skúsiť opýtať aj na jej koníčky. Často sa môžete o človeku dozvedieť viac, keď sa ho opýtate na jeho záľuby, ako keď sa opýtate na jeho prácu.


Spomeňte si na svoje predchádzajúce rozhovory. Jedným zo spôsobov, ako ukázať, že vám na druhej osobe záleží, je pripomenúť veci, ktoré sú pre ňu dôležité. Ak viete, že sa osoba nedávno presťahovala, adoptovala si psa alebo si založila zeleninovú záhradu, opýtajte sa jej na to. Ukážete tým, že ste počúvali a zaujímali sa o ich život. Môžu vám tiež pomôcť lepšie ich pochopiť a otvoriť dvere pre ďalšiu konverzáciu.[1]

  • Povedzte napríklad: „Aký bol váš prvý maratón?? Viem, že ste tak tvrdo trénovali.“

Metóda 2 zo 4: Spojenie na hlbšej úrovni


Pýtajte sa otvorené otázky. Konverzácia nie je o rozprávaní na stránke niekoho, je to hovorenie s niekto. Kladením otázok sa dozviete viac o perspektívach a skúsenostiach danej osoby. Ak vám osoba niečo povie, nadviažte na ňu otázkou, ktorá ju povzbudí, aby pokračovala v rozprávaní.[2]

  • Nechajte svoje otázky otvorené, aby ich osoba mohla rozviesť podľa vlastnej potreby. Z otázok typu „áno“ a „nie“ sa ťažko rozvíja zmysluplný rozhovor.[3]
  • Napríklad sa spýtajte: „Aké to bolo, keď ste sa ženili?“ alebo „Na aký moment ste boli najviac hrdí?“


Nadviažte na hlbšie otázky. Ak začnete otázkou, položte ďalšiu, aby ste získali viac informácií a pomohli osobe otvoriť sa. Ak napríklad položíte všeobecnú otázku, nadviažte na ňu konkrétnejšou otázkou. Vaše otázky by mali človeka zaujať a pomôcť vytvoriť hĺbku rozhovoru.[4]

  • Ak napríklad niekto hovorí o nejakej spomienke, spýtajte sa: „Ako to ovplyvnilo váš život?“ Ak sa niekto pýta na to, čo sa mu stalo, odpovedzte: „Áno?“ alebo „Čo ste získali z tejto skúsenosti?“


Nájdite spoločné záujmy a skúsenosti. Jednoduchý a ľahký spôsob, ako nadviazať s niekým vzťah, je nájsť s osobou, s ktorou sa rozprávate, spoločné záujmy, záľuby, skúsenosti a zázemie. Možno ste vyrastali blízko seba, navštevovali ste rovnakú univerzitu alebo sledujete rovnaké televízne programy. Spýtajte sa ich na ich vzdelanie, a ak je vaše podobné, porovnajte ich!

  • Ak je napríklad váš priateľ rozrušený zo straty zamestnania a vy ste si prešli podobnou skúsenosťou, môžete sa na to pozrieť a povedať, aké je to ťažké. Vzťahovanie sa nad ťažkými situáciami môže často niekomu priniesť zmysel a útechu.
  • Byť ústretový niekedy znamená ukázať, že chápete a počúvate, aj keď ste „to nezažili“.'[5]
    Mohli by ste napríklad skúsiť povedať niečo také: „Určite nemám vlohy na fyziku, ale fascinujú ma ľudia, ktorí jej rozumejú.“


Buďte ochotní byť zraniteľní. Zmysluplný rozhovor je ťažké vybudovať a udržať, ak zúčastnení nie sú ochotní byť zraniteľní. Byť zraniteľný znamená dať človeku najavo, že nemáte vždy pravdu, nie ste silný ani dokonalý. Podeľte sa o svoje nedokonalosti spôsobom, ktorý nevyvoláva ľútosť, ale ukazuje druhej osobe, že chápete ťažkosti. Medzi ďalšie spôsoby, ako byť zraniteľný, môže patriť spojenie s inou osobou o spoločnom zážitku alebo spomienke. Buďte ochotní sa otvoriť, najmä ak sa v niečom cítite sami.[6]

  • Ak je s vami niekto zraniteľný, uistite sa, že ho neodsudzujete ani nekritizujete za jeho skúsenosti. Skúste povedať niečo ako: „Preukázal si veľkú silu pri prekonávaní tejto prekážky.“
  • Ak napríklad niekto bojuje s depresiou, prehovorte a povedzte: „Viem, ako sa cíti. Aj ja bojujem s depresiou.“ To vám môže pomôcť nadviazať kontakt a necítiť sa osamelo.


Ukážte, že vám na tom záleží. Zmysluplný rozhovor nemusí byť nevyhnutne dlhý alebo hĺbkový. Ukážte, že vám na niekom záleží tým, že mu poskytnete podporu alebo pomoc. Malé gestá môžu znamenať veľa, preto oslávte míľniky danej osoby a ukážte, že ste tu pre ňu, keď sa dostane na dno.[7]

  • Podeľte sa napríklad o svoje nadšenie z oznámenia o narodení dieťaťa alebo z povýšenia v práci. Pošlite sústrasť, keď osoba smúti. Ponúknite svoju podporu a pomoc spôsobom, ktorý je pre nich významný, či už formou textovej správy, e-mailu alebo osobného rozhovoru.

Metóda 3 zo 4:Dobré počúvanie


Prax aktívne počúvanie. Namiesto toho, aby ste premýšľali o tom, ako budete reagovať, venujte čas počúvaniu a pokúste sa porozumieť ich slovám, kým druhá osoba hovorí. Venujte pozornosť tomu, čo hovoria, aké pocity vyjadrujú a čo komunikujú rečou tela. Ak niečomu nerozumiete, čo povedali, alebo ak sa chystáte priamo reagovať na niektorý z ich bodov, najprv im zopakujte, čo si myslíte, že povedali, a opýtajte sa, či ste im správne porozumeli.[8]

  • Byť aktívnym poslucháčom si niekedy môže vyžadovať aj mlčanie. Ak ukážete, že vám nevadí mlčanie, aj keď je trochu nepríjemné, môže to danej osobe poskytnúť čas, aby získala odvahu podeliť sa.


Udržujte otvorenú reč tela. Vaše telo môže druhému človeku oznámiť, že ho počúvate a venujete sa mu. Občas prikývnite, usmievajte sa a používajte iné výrazy tváre. Preskúmajte svoje držanie tela a uistite sa, že je otvorené a prívetivé. To znamená, že si rozpažte ruky a nohy a pri rozhovore sa postavte tvárou k druhej osobe.[9]

  • Nadviažte očný kontakt a nasmerujte svoje telo k danej osobe, ale udržujte ho v uvoľnenej polohe. Vynútenie otvorenej reči tela sa môže zdať neprirodzené.


Pristupujte ku konverzácii otvorene. Buďte otvorení pri poskytovaní informácií o sebe a tiež otvorení pri počúvaní druhej osoby. Ak s niečím nesúhlasíte, buďte ochotní vypočuť si osobu a zvážiť jej názor. Namiesto toho, aby ste sa snažili „vyhrať“ rozhovor alebo mať pravdu, snažte sa lepšie pochopiť niekoho iného a vypočuť si iný pohľad na vec.[10]

  • Ak máte napríklad tendenciu hádať sa so svojím strýkom o politike, snažte sa, aby bol rozhovor zmysluplnejší tým, že sa navzájom vypočujete a budete ochotní zohľadniť jeho názor.


Potvrdiť ich skúsenosti. Ľudia sa cítia vypočutí a pochopení, keď dáte najavo, že ich počúvate. Keď niekoho potvrdíte, ukážete mu, že ho akceptujete a že to, čo hovorí, je dôležité. Validácia môže byť taká jednoduchá, ako keď poviete: „Zdá sa, že je to také ťažké“ alebo: „Nečudo, že sa trápite, zdá sa, že ste pod veľkým stresom.“ Validácia vytvára spojenie a bezpečie, ktoré sú dôležité pri zmysluplnom rozhovore.[11]

  • Premýšľajte o tom, čo hovoria, aby ste sa uistili, že ste im porozumeli a ukázali, že ich počúvate.[12]
    Napríklad povedzte: „Počul som, že hovoríte, že zaoberať sa svojimi starnúcimi rodičmi je ťažké.“

Metóda 4 zo 4:Vytvorenie bezpečného a pohodlného priestoru


Vyberte si, s kým chcete hovoriť. Nájdite niekoho, s kým sa cítite byť spätí a s kým cítite silné puto. Je ťažké (hoci nie nemožné) začať zmysluplnú konverzáciu s cudzincom alebo známym. Možno sa budete cítiť pohodlnejšie, ak začnete zmysluplný rozhovor s niekým, koho už nejaký čas poznáte alebo už máte vo vzťahu určitú blízkosť.

  • Možno nebudete chcieť začať zmysluplnú konverzáciu s niekým, kto je často hádavý alebo zameraný na to, aby mal vždy „pravdu. Premýšľajte o niekom, s kým sa môžete zapojiť a zdieľať hovorenie aj počúvanie.


Vyberte si vhodný čas na rozhovor. Zmysluplný rozhovor sa často uskutoční v kontexte, ktorý ho robí zmysluplným. Kým niektoré zmysluplné rozhovory môžu prebehnúť spontánne, iné si môžu vyžadovať určité plánovanie. Najmä ak je ťažké nájsť si čas na stretnutie, vyberte si dátum a čas, kedy môžete byť vy aj druhá osoba prítomní a plne sa venovať.[13]

  • Napríklad neveďte rozhovor, keď jeden z vás alebo obaja máte časové obmedzenie. Vyhýbajte sa rušným alebo stresujúcim dňom, aby sa každá osoba cítila príjemne a nebola zaneprázdnená alebo vystresovaná.


Nájdite si pokojné miesto. Pri rozhovore nechcete byť rušení okolitým hlukom. Pravdepodobne tiež nechcete, aby váš rozhovor počúvali zvedavé uši. Nájdite si pokojné miesto, kde vás nikto nebude rušiť ani vyrušovať. Môže ísť o niekoho dom alebo súkromnú rokovaciu miestnosť.[14]

  • Napríklad reštaurácia nemusí byť ideálna, pretože vás môžu vyrušovať alebo odpočúvať.
  • Vyhľadajte si miesto s minimom rušivých vplyvov. Zvážte vypnutie telefónu alebo televízie, aby vás nerušili pri rozhovore.


Zhromaždite si myšlienky predtým, ako začnete hovoriť. Ak sú vaše rozhovory často roztrieštené, neorganizované alebo tangenciálne, môžete sa na chvíľu odmlčať, aby ste si usporiadali myšlienky. Pomôže vám to udržať konverzáciu na správnej ceste a môže vám to tiež dodať sebavedomie! Ak viete, že vás čaká náročný rozhovor, a chcete sa naň pripraviť v dostatočnom predstihu, môžete si tiež skúsiť napísať, čo chcete povedať, aby ste si usporiadali myšlienky![15]

  • Vynaložte určité úsilie na začatie rozhovoru, najmä ak ide o ťažkú tému. Rozhodnite sa, ako začnete rozhovor a aké slová poviete.

  • Začnite s malým rozhovorom. Bez ohľadu na to, či vás to baví alebo nie, small talk môže pomôcť otvoriť konverzáciu a zabezpečiť, aby sa ľudia cítili príjemnejšie. Začiatok rozhovoru s niečím hlbokým môže byť rušivý alebo neočakávaný, preto sa najprv rozohrejte nejakým nezáväzným rozhovorom. Keď sa vám a druhej osobe zdá, že sa cítite dobre, nastoľte podstatnejšiu tému.[16]

    • Napríklad sa opýtajte, ako sa človeku darí v deň, alebo sa krátko porozprávajte o počasí.
  • Odkazy