4 spôsoby, ako zabudnúť na zlý výsledok testu

Získanie zlého výsledku z testu môže byť stresujúce a sklamaním, najmä ak ste do štúdia vložili veľa času a úsilia. Možno máte pocit, že ste sklamali seba alebo svoju rodinu a priateľov, ale to neznamená, že sa nemôžete zlepšiť! Vďaka otvorenej komunikácii, uznaniu a odhodlaniu môžete pokračovať v dosahovaní skvelých známok, splniť svoje očakávania a zbaviť sa stresu, ktorý zlé výsledky testov spôsobili. Koniec koncov, dôležitou súčasťou učenia je naučiť sa, ako to nabudúce urobiť lepšie!

Metóda 1 zo 4:Odpustenie si zlého výsledku testu


Zacvičte si. Cvičenie je skvelý spôsob, ako zresetovať svoju myseľ a zbaviť sa starostí. Prechádzka, jazda na bicykli alebo hranie futbalu sú skvelé spôsoby, ako sa rozhýbať a pomôcť vám cítiť sa lepšie po psychickej aj fyzickej stránke.[1]


Uvoľnite sa. Dbajte na to, aby ste boli k sebe milí a aby ste si našli čas na oddych. Dajte si dlhý kúpeľ, prečítajte si knihu, napíšte si denník alebo si pozrite svoj obľúbený film. Je dôležité venovať si čas na to, aby ste sa mohli sústrediť na maličkosti, ktoré vám robia radosť.[2]


Oddýchnite si. Spánok pomáha vášmu telu a mysli načerpať nové sily, pomáha pri sústredení a pomáha zlepšiť náladu. Vytvorte si pokojný, dôsledný a relaxačný režim pred spaním, ktorý vám pomôže rýchlejšie zaspať.[3]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Ak sa v noci dobre vyspíte, prebudíte sa oddýchnutí a budete menej premýšľať o výsledku testu.

  • Množstvo spánku, ktoré by ste si mali dopriať každú noc, sa líši v závislosti od vášho veku, ale snažte sa spať 7 až 9 hodín každú noc.[4]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Zvyknite si každý večer v rovnakom čase odpočívať a relaxovať. Dôsledná rutina posilní vaše spánkové návyky a pomôže vám pokojnejšie spať. Naplánujte si relaxačný kúpeľ, čítanie knihy alebo počúvanie upokojujúcej hudby pred spaním – niečo, čo môže spôsobiť ospalosť a pripravenosť na spánok.[5]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj


Zostaňte pozitívne naladení. Chcete sa sústrediť na to, aby ste na ďalšej skúške dosiahli lepší výsledok, ale nezaoberajte sa negatívnymi myšlienkami. Negatívna samomluva a pesimizmus môžu podnecovať vaše pocity stresu a úzkosti.[6]
Pripomeňte si všetky veci, ktoré robíte a na ktoré ste hrdí alebo ktoré vás robia šťastnými.[7]
Presmerovanie vašich myšlienok vám pomôže cítiť sa lepšie.

  • Namiesto toho, aby ste si hovorili, že sa v učení nezlepšíte alebo že vám to nabudúce nepôjde, povedzte si, že budete tvrdo pracovať a dáte tomu ďalší pokus.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Ak sa vám nejaký predmet alebo trieda zdajú ťažké, skúste si povedať, že každá hodina a štúdium sú príležitosťou naučiť sa niečo nové.[9]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj

Metóda 2 zo 4:Hovoriť o svojej známke


Pred stretnutím s učiteľom si sami zhodnoťte svoju známku. Skôr ako si s niekým sadnete, je dôležité pokúsiť sa zistiť, prečo si myslíte, že ste dostali určitú známku, a aké faktory k tomu prispeli. Pozrite sa na otázky, ktoré ste nesprávne zodpovedali, alebo na časti, ktoré boli hodnotené horšie. Počas prechádzania sa pýtajte sami seba, prečo si myslíte, že ste niektoré body vynechali alebo ste niektoré otázky pochopili zle.[10]

  • Pomôže vám to pripraviť sa na stretnutie s učiteľom, pretože mu tým ukážete, že vám záleží na tom, aby ste sa zamysleli a hľadali oblasti, v ktorých sa môžete zlepšiť.
  • Toto cvičenie vám tiež pomôže vymyslieť body na rozhovor, aby ste sa s učiteľom zhodli na tom, ktoré časti látky vám vyhovujú a kde cítite, že potrebujete pomoc.


Naplánujte si stretnutie s učiteľom. Ak ste rozrušený zo svojej známky, určite sa obráťte na učiteľa a dohodnite si stretnutie, na ktorom si preberiete výsledky. Je tu preto, aby vám pomohol pri učení a bude vám vedieť pomôcť pochopiť, čo môžete urobiť, aby ste sa zlepšili. Niekedy je ťažké pochopiť svoje chyby a iný pohľad vám môže pomôcť pochopiť, čo ste urobili nesprávne. Tým tiež preukážete, že vám záleží na vašich známkach a chcete urobiť všetko pre to, aby ste na ďalšej skúške dopadli dobre.[11]
Konfrontácia a riešenie vašich chýb vám nakoniec pomôže zabudnúť na výsledok testu.

  • Keď poviete učiteľovi: „Chcel by som pochopiť, čo som urobil zle,“ pomôže vám to otvoriť komunikačnú linku o výsledku vášho testu. Pomôže vám ukázať, že s výsledkom nesúhlasíte, ale že by ste chceli byť plne informovaní, aby ste sa v budúcnosti mohli zlepšiť.
  • Spýtajte sa svojho učiteľa: „Čo môžem urobiť, aby som na ďalšej skúške dosiahol lepšie výsledky??“ Môže vám poradiť s technikami štúdia, objasniť, čo hľadá, a pomôcť vám identifikovať oblasti, ktoré možno potrebujú zlepšenie.


Porozprávajte sa o svojich pocitoch. Môže sa to zdať ako monumentálna úloha, ale je dôležité, aby ste sa porozprávali s rodičmi, priateľmi alebo poradcom o svojom teste a o tom, ako ste sa v dôsledku neho cítili.[12]
Je prirodzené, že sa necítite dobre, keď hovoríte o svojich emóciách, ale verte, že ľudia okolo vás budú spravodliví, chápaví a podporujú vás.[13]
Hovoriť o svojich pocitoch je skvelý krok k tomu, aby ste zabudli na svoje obavy z výsledku testu. Uvidíte, že keď sa otvoríte, začnete sa cítiť lepšie.[14]

  • Rozhovor začnite slovami: „Dôverujem a vážim si váš názor a myslím si, že rozhovor s vami mi pomôže cítiť sa lepšie.“ Dajte svojmu dôverníkovi najavo, že dúfate, že tento rozhovor bude pozitívnou skúsenosťou, ktorá vám pomôže usporiadať vaše emócie. Priznajte, že ste sklamaní alebo znechutení. Povedzte priateľovi, rodičovi alebo poradcovi: „Som zo seba sklamaný a neočakával som takýto výsledok.“


Prediskutujte svoj plán. Oznámte rodičom, opatrovníkom alebo poradcovi, že ste s učiteľom diskutovali o svojej známke a že sa nabudúce plánujete lepšie učiť. Uvidia, ako podnikáte kroky na zlepšenie, a urobí na nich dojem váš zrelý prístup.[15]
Pokračovanie v novom študijnom pláne vám pomôže presunúť pozornosť od zlého výsledku testu. Namiesto toho sa budete sústrediť na spôsoby, ako sa môžete v budúcnosti zlepšiť.

Metóda 3 zo 4:Vyrovnanie sa so zlým výsledkom štandardizovaného testu


Nezabudnite, že skúšku môžete opakovať. Testy ACT, SAT a iné štandardizované testy sú intenzívne skúšky a môžu byť obzvlášť stresujúce pre maturantov, ktorí sa uchádzajú o vysoké školy a štipendiá. Ak je váš výsledok nižší, ako ste dúfali, pripomeňte si, že skúšku môžete zopakovať. Jednoduché opakovanie testu môže zlepšiť výsledky testu.[16]
Ak test absolvujete viackrát, väčšina vysokých škôl akceptuje vyšší počet bodov a niektoré dokonca vaše výsledky skombinujú.[17]

  • Medzi testami sa snažte urobiť čo najviac cvičných skúšok. Vyhľadajte si na internete cvičné testy alebo testy z predchádzajúcich rokov a vypracujte ich so študijnou príručkou alebo knihou. Potom sa prihláste na oficiálny cvičný test, napríklad PSAT, aby ste si mohli urobiť predstavu o tom, ako veľmi ste sa zlepšili od prvého pokusu.


Porozprávajte sa so svojím výchovným poradcom. Výchovný poradca na vašej škole je skvelým zdrojom informácií a môže byť kľúčový pri práci s prihláškami na vysokú školu a výsledkami štandardizovaných testov. Porozprávajte sa so svojím výchovným poradcom o výsledkoch testu a prediskutujte požiadavky potrebné pre vysoké školy, o ktoré máte záujem. Poradca vám môže poradiť, napísať odporúčací list, rozhodnúť, či sú vaše výsledky dostatočné pre školu, ktorú ste si vybrali, a pomôcť vám nájsť zdroje na štúdium alebo opakovanie testu. [18]

  • Požiadajte svojho výchovného poradcu o naplánovanie stretnutia. Dajte mu vedieť, že máte mimoriadny záujem diskutovať o svojich výsledkoch a o tom, čo to bude znamenať pre vašu prihlášku na vysokú školu. Buďte pripravení zdieľať svoje výsledky, zoznam vysokých škôl, ktoré chcete navštevovať, a vopred si pripravte všetky otázky, ktoré máte. Váš poradca vám tiež bude môcť poskytnúť informácie o školách a možnostiach, ktoré nemusia brať do úvahy vaše výsledky.


Prihláste sa na kurz opakovania a cvičné testy. Na väčšinu štandardizovaných testov existujú osobné a online kurzy. Uistite sa, že ste si prezreli svoje možnosti a zvážte, ktorý kurz by bol najlepší pre váš štýl učenia.[19]
Oboznámenie sa so štýlom, otázkami a formátom testu pomôže zvýšiť vašu sebadôveru a pomôže vám pripraviť sa na opakovanie testu.

Metóda 4 zo 4:Príprava na nadchádzajúci test


Nepripravujte sa na skúšky. Príprava na školskú prácu vám pomôže vyrovnať sa so stresom zo zlého výsledku testu.[20]
Naplánujte si, že sa na ďalšiu skúšku budete učiť dlhší čas, namiesto toho, aby ste čakali až do večera pred skúškou. Pravidelnejšie a kratšie študijné stretnutia vám pomôžu dôkladne pochopiť učebnú látku a zvýšia vašu sebadôveru. Poskytne vám tiež dostatok času na kladenie otázok, ak niečomu úplne nerozumiete.[21]


Vytvorte si študijný plán. Ak si vytvoríte a budete dodržiavať študijný plán, stane sa súčasťou vašej pravidelnej rutiny. Skôr než sa nazdáte, bude vám štúdium v týchto naplánovaných časoch pripadať ako druhá prirodzenosť![22]
Keď si zavediete rutinu, budete sa cítiť produktívnejší a menej vystresovaní.

  • Rozhodnite sa, koľko dní v týždni by ste mali venovať štúdiu, a nájdite si voľný čas vo svojom rozvrhu. Ak máte napríklad v niektoré pracovné dni voľný čas večer, vyhraďte si pár hodín po večeri, aby ste sa mohli sústrediť na svoju prácu. Ak ste ranný človek, vyhraďte si každý deň po raňajkách nejaký čas na preštudovanie poznámok z hodiny.


Vyhnite sa rozptyľovaniu. Predtým, ako sa začnete učiť, sa uistite, že je televízor vypnutý a že máte odložený telefón. Je ľahké nechať sa rozptýliť zvukmi obľúbeného seriálu alebo textovými správami od priateľov. Tieto rozptýlenia presúvajú vašu pozornosť od školských úloh a sťažujú vám venovať pozornosť štúdiu.

  • Ak sa vám lepšie pracuje v tichom prostredí, navštívte miestnu knižnicu alebo študovňu v škole, aby ste sa vyhli vyrušovaniu a mohli sa v pokoji učiť.[23]


Pridajte sa k študijnej skupine. Byť súčasťou študijnej skupiny je účinný spôsob, ako si zlepšiť výsledky v nasledujúcom teste. Porovnanie vašich poznámok z hodiny s poznámkami vašich spolužiakov vám môže pomôcť doplniť niektoré informácie, ktoré ste možno na hodine vynechali. Vaši rovesníci môžu ponúknuť užitočný pohľad na zložitú tému alebo sa podeliť o vlastné úspešné študijné tipy. Študijné skupiny vás navyše môžu motivovať a podporiť pri príprave na ďalšiu skúšku. Veľa sa naučíte, zažijete veľa zábavy a budete pripravení sebavedomo sa pustiť do ďalšej skúšky![24]

  • Najmite si doučovateľa. Mnohým študentom prospieva individuálna výučba a môžu sa cítiť uvoľnenejšie, keď kladú otázky alebo riešia zložité témy. Zvážte možnosť najatia doučovateľa, ktorý vám pomôže zlepšiť pochopenie konkrétnej témy alebo vám pomôže pripraviť sa na štandardizovanú skúšku. Doučovateľ vám môže pomôcť prepracovať sa cez slabšie miesta a sústrediť sa na predmet.[25]
    Porozprávajte sa s vedením školy, či vás môže nasmerovať na programy doučovania vo vašom okolí.
  • Odkazy