4 spôsoby, ako zastaviť pocit monotónnosti vašich dní

Jednou z najťažších vecí na pracovnom alebo školskom dni je monotónnosť, ktorá ho často sprevádza. Nielenže môžete byť nepokojní, pretože sa nemôžete dostať von a robiť to, čo chcete, ale vykonávanie rovnakých alebo podobných činností v kontrolovanom prostredí môže tiež potlačiť vašu kreativitu. Našťastie však existujú spôsoby, ako zabrániť tomu, aby bol váš deň príliš monotónny. Tým, že si budete klásť výzvy, meniť svoje prostredie a narúšať rutinu, budete bojovať proti monotónnosti, ktorú zažívate každý deň.

Metóda 1 zo 4: Kladenie si výziev


Stanovte si ambiciózne ciele. Jedným z najlepších spôsobov, ako rozbiť monotónnosť dňa, je stanoviť si ambiciózne ciele. Tým, že si stanovíte ciele, budete pre seba výzvou a dáte si niečo, čo môžete dosiahnuť.[1]
Odborný zdroj
Leah Morris
Životný kouč
Rozhovor s expertom. 19 jún 2020.
Namiesto toho, aby ste svoju prácu alebo činnosť vnímali ako niečo, čo treba jednoducho prežiť, budete ju vnímať ako niečo, v čom treba vyniknúť.

  • Ak pracujete v oblasti predaja alebo v podobnej profesii, stanovte si ambiciózne výkonnostné čísla. Pokúste sa napríklad zvýšiť svoj predaj o 10 % za posledný štvrťrok.
  • Ak ste v škole, skúste si zlepšiť známky. Ak ste napríklad na skúškach z chémie dosahovali trojky, povedzte si, že musíte získať päťku. Pravdepodobne budete na hodinách dávať väčší pozor.[2]

Vyskúšajte nové veci. Vystúpte zo svojej komfortnej zóny a vyskúšajte aspoň jednu novú vec mesačne. Nezáleží na tom, čo je tou novou vecou, pokiaľ si kladiete výzvy a pridávate do svojho života zaujímavosť. Či už ide o veľkú alebo malú výzvu, budete mať pocit, že ste prijali novú časť seba samého.

  • Navštívte miestne komunitné centrum a zúčastnite sa kurzu alebo sa naučte novú zručnosť. To by bola tiež dobrá príležitosť, aby ste sa zoznámili s novými ľuďmi, mimo vášho bežného davu.
  • Rozbitie monotónnosti vám môže priniesť väčší pocit naplnenia, hrdosti a spokojnosti.
  • Vystúpiť zo svojej komfortnej zóny sa môže spočiatku zdať nepríjemné, ale stojí to za to, ak sa snažíte vyhnúť pocitu, že ste sa v živote zasekli.[3]
    Zdroj expertov
    Leah Morris
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 19. júna 2020.


Sledujte svoj pokrok. Skúste si vytvoriť hru alebo dokonca systém sledovania vlastného pokroku na danom projekte. Týmto spôsobom sa zamestnáte a budete si klásť výzvy na splnenie svojich cieľov.

  • Vytvorte si tabuľku s počtom vašich predajov, dokončených projektov alebo podobných ukazovateľov.
  • Skúste si zostaviť pracovný denník, kde môžete sledovať svoj postup a zapisovať si všetky myšlienky, nápady, výzvy alebo čokoľvek, čo súvisí s vaším postupom v práci.
  • Študenti môžu používať svoje denné plánovače na zaznamenávanie známok, času stráveného štúdiom a iných ukazovateľov študijného pokroku.[4]


Buďte súťaživí. V závislosti od toho, čo robíte, môžete svoju činnosť počas dňa premeniť na súťaž. Či už ide o prácu alebo školu, dodáte si nové vzrušenie, keď sa budete snažiť dosiahnuť lepšie výsledky ako ostatní okolo vás.

  • Porozprávajte sa so spolupracovníkom alebo priateľom a skúste zaviesť pravidelné súťaže. Napríklad zistite, kto dokáže v mesiaci február dosiahnuť najväčší predaj.
  • Porozprávajte sa so svojím nadriadeným alebo vedúcim kancelárie o zavedení kancelárskych súťaží alebo hier. Mnohé kancelárie radi v januári zavádzajú súťaž v chudnutí.[5]

Metóda 2 zo 4: Zmena prostredia


Počúvajte rôznu hudbu. Či už v práci, v aute alebo v posilňovni, ak zmeníte výber hudby, narušíte monotónnosť a spestríte si deň. Zmena zvukovej stopy vášho života ho napokon môže urobiť vzrušujúcejším a príjemnejším.

  • Pustite si v kancelárii džezovú alebo klasickú hudbu na nízkej úrovni.
  • Počúvajte novú rozhlasovú stanicu cestou do práce. Ak zvyčajne počúvate aktuálnu stanicu s popovou hudbou, skúste namiesto nej džezovú alebo country stanicu.[6]

Znížte počet svojich úloh. Možno sa cítite natoľko zaťažení vecami, ktoré musíte urobiť, že je ťažké nájsť si čas na veci, ktoré skutočne chcete robiť.[7]
Zdroj experta
Leah Morris
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 19 júna 2020.
Začnite si zjednodušovať život tým, že delegujete povinnosti, ktoré môžete zveriť iným. Preskúmajte, čo máte na tanieri, aby ste zistili, či sa nesnažíte robiť príliš veľa. Môže byť užitočné prejsť si kalendár na nadchádzajúci mesiac, aby ste si určili priority svojich povinností a odovzdali všetko, čo nemusíte zvládnuť sami.


Presuňte svoje pracovné miesto. Ak máte pocit, že váš pracovný život je monotónny, skúste sa presťahovať tam, kde pracujete. Zmena miesta zásadne naruší vašu rutinu. Nakoniec možno zistíte, že ste motivovanejší, nadšenejší a kreatívnejší.

  • Požiadajte o novú kanceláriu alebo kóju.
  • Pracujte radšej vonku ako v domácej kancelárii.
  • Skúste si urobiť nejakú prácu v kaviarni.[8]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Business Review
    Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
    Choďte k zdroju


Zmeňte usporiadanie svojho pracovného priestoru. Ak nemôžete presťahovať svoje pracovné miesto, možno ho budete môcť preorganizovať. Zmenou usporiadania si výrazne oddýchnete od monotónnosti dňa. Je to dôležité, pretože váš pracovný priestor má veľký vplyv na produktivitu a vašu náladu počas celého dňa.

  • Presuňte svoj pracovný stôl. Ak je napríklad váš stôl otočený k stene, skúste ho presunúť tak, aby ste videli von cez okno.
  • Vymieňajte si doplnky na svojom stole. Presuňte napríklad pozície zošívačky, ťažidiel na papier a iných predmetov.
  • Vytvorte si neformálnejšiu atmosféru vo svojom pracovnom priestore pridaním pohovky alebo kresla s fazuľovými vankúšmi.[9]

Metóda 3 zo 4: Narušenie rutiny


Vyberte si novú trasu dochádzania do práce. Jednou z najmonotónnejších častí vášho dňa môže byť cesta do práce. Platí to najmä v prípade, ak máte dlhé dochádzanie do práce a musíte znášať veľkú premávku. Ak chcete rozbiť monotónnosť, vyskúšajte inú trasu.

  • Možno budete chcieť zvážiť novú trasu, aj keď bude trvať o 5 alebo 10 minút dlhšie. Vo veľkom meradle vám šťastnejšia jazda prinesie lepšiu náladu a pravdepodobne podporí vašu produktivitu.
  • Ak môžete, vyhnite sa premávke. Uviaznutie v dopravnej zápche prispieva k frustrácii a pocitu bezmocnosti.[10]


Zmeňte svoj rozvrh. Rotáciou svojho rozvrhu budete neustále robiť rôzne veci v rôznych častiach dňa. Vyhnete sa tak monotónnosti vykonávania rovnakej činnosti každý deň v rovnakom čase.

  • Úlohy vykonávajte náhodne. V práci napríklad nevykonávajte úlohy v určitom poradí, ale namiesto toho plňte úlohy tak, ako vám prichádzajú do cesty.
  • Vyhnite sa tomu, aby ste sa vo všetkom, čo robíte, držali pevného rozvrhu. Ak sa vám stáva, že sa každé ráno o 11:15 zdržiavate na toalete, mali by ste zvážiť zmenu svojho rozvrhu alebo prijať flexibilnejší rozvrh.
  • Rozložte si príjemné alebo vzrušujúce veci v priebehu dňa namiesto toho, aby ste ich robili naraz. Ak napríklad musíte počas dňa navštíviť sklad, oddelenie ľudských zdrojov a ďalšie oddelenie, snažte sa radšej absolvovať jednotlivé cesty, než aby ste ich navštívili všetky naraz.[11]


Robte si prestávky. Ak do svojho pracovného dňa zaradíte viacero prestávok, rozbijete jeho monotónnosť. Okrem toho si budete môcť oddýchnuť a načerpať energiu na zvyšok dňa, ktorý vás čaká.

  • Poskytnite si aspoň päťminútovú prestávku každú hodinu. Tieto prestávky môžu byť také jednoduché, ako je kontrola počasia.
  • Snažte sa každých pár hodín vstať a prejsť sa. Pomôcť vám môže aj malá prechádzka z kancelárie k chladničke na vodu.
  • Ak si nemôžete vyhradiť príliš veľa času na prestávku, rozdeľte si obedňajšiu prestávku na viac kratších prestávok počas dňa.
  • V závislosti od vášho veku, zamestnania a miesta, kde žijete, môžete mať zo zákona nárok na určitý počet prestávok počas dňa.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    Oficiálna webová stránka vlády Spojeného kráľovstva
    Oficiálna webová stránka verejného sektora vlády Spojeného kráľovstva
    Prejsť na zdroj

Metóda 4 zo 4:Robenie dobrých skutkov


Zapojíte sa do pozitívnych interakcií. Na úplne základnej úrovni, priateľská interakcia s ľuďmi okolo vás nielenže rozbije monotónnosť dňa, ale bude šíriť dobrú vôľu.

  • Rozprávajte sa s ľuďmi, ktorých by ste inak mohli považovať za samozrejmosť. Ak sa napríklad každé ráno zastavíte v reštaurácii rýchleho občerstvenia na šálku kávy, nadviažte rozhovor s pokladníčkou pri okienku.
  • Pochváľte ľudí, s ktorými prídete do kontaktu. Napríklad povedzte ochrankárovi vo vašej budove, že vyzerá ostro, povedzte človeku v kabínke vedľa vás, že sa vám páči jeho parfum alebo kolínska voda, alebo dajte vedieť obsluhe pri obede, že jeho služby boli príkladné.
  • Skúste byť milí na niekoho, kto je na vás zvyčajne hrubý alebo zlý.[13]


Pomôžte priateľovi alebo spolupracovníkovi. Každodennou pomocou ľuďom, ktorých poznáte, im ukážete, že vám na nich záleží. Okrem toho významným spôsobom zmeníte svoj deň tým, že vytvoríte pozitívny zážitok pre vás oboch.

  • Pomôžte novému spolupracovníkovi, ktorý má problémy s niektorým aspektom svojej práce.
  • Doučujte kamaráta alebo spolužiaka, ktorý potrebuje pomoc navyše.
  • Zvezte niekoho, koho auto je v opravovni.

  • Urobte náhodný skutok láskavosti. Jedným zo spoľahlivých spôsobov, ako znížiť monotónnosť dňa, je robiť denne náhodné dobré skutky. Ak si osvojíte túto filozofiu, budete každý deň vnímať ako príležitosť pomôcť niekomu inému.

    • Kúpte v kaviarni kávu človeku, ktorý stojí za vami.
    • Kúpiť obed pre spolupracovníka, ktorý prežíva ťažké obdobie.
    • Darujte na charitatívne účely.
    • Strávte hodinu po škole alebo práci dobrovoľníckou prácou v útulku pre zvieratá.[14]
  • Odkazy