4 spôsoby, ako získať samé jedničky na strednej škole

Dobré známky na strednej škole vám pomôžu dostať sa na vybrané vysoké školy a pripravia vás na neskorší úspech v živote. Ukončiť strednú školu so samými jedničkami je veľký cieľ, ktorý si vyžiada veľa práce, ale ak sa budete venovať štúdiu, dodržiavať pracovné povinnosti a požiadate o pomoc a podporu, keď ju budete potrebovať, máte na to. Len sa uistite, že ste našli rovnováhu medzi školou a starostlivosťou o seba. Takto vám vyhorenie a stres nebudú stáť v ceste pri dosahovaní vašich cieľov!

Metóda 1 zo 4: Úspešne v triede


Robte si na hodine strategické poznámky. Nebojte sa zapisovať si všetko, čo vám učiteľ povie – zabralo by to príliš veľa času a nebolo by to veľmi užitočné, keď príde čas na štúdium. Namiesto toho si zapíšte kľúčové frázy, definície a body, na ktoré vás učiteľ upozorní. Ak učiteľ niečo počas rozprávania zdôrazňuje, napíše to na tabuľu alebo to viackrát pripomenie, je to dobré znamenie, že by ste si to mali zapísať do poznámok.

  • Vyskúšajte rôzne metódy písania poznámok, aby ste našli tú, ktorá vám bude najviac vyhovovať. Môžete napríklad vyskúšať Cornellovu metódu písania poznámok, keď si všetky poznámky napíšete na pravú stranu strany, všetky otázky, ktoré máte, na ľavú stranu a zhrnutie učiva daného dňa na spodnú stranu strany.[1]
  • Zvážte farebné označenie svojich poznámok rôznymi zvýrazňovačmi, aby sa vám pri štúdiu ľahšie čítali. Kľúčové pojmy môžete zvýrazniť jednou farbou, dôležité udalosti a dátumy inou farbou atď.


Zúčastnite sa všetkých vyučovacích hodín. Pri niektorých triedach môže účasť na vyučovaní tvoriť určité percento vašej známky. Aj keby to tak nebolo, účasť na vyučovaní vám pomôže lepšie si zapamätať učebnú látku a učiteľovi ukáže, že to myslíte vážne a chcete sa dobre učiť. Ak vám učiteľ kladie otázky alebo otvorí diskusiu v triede, nebojte sa zapojiť a podeliť sa o svoj pohľad na vec.

  • Ak sa obávate, že počas hodiny nebudete mať čo povedať nahlas, príďte pripravení s niekoľkými poznámkami z predchádzajúceho čítania alebo domácej úlohy. Takto budete mať pripravených niekoľko bodov, o ktorých môžete hovoriť.

Tip: Ak si môžete vybrať miesto v triede, sadnite si dopredu, pretože sa tak ľahšie sústredíte a zapojíte sa do vyučovania.[2]


Pýtajte sa počas hodiny a po nej, ak ste niekedy zmätení. Klásť otázky a priznať, že niečomu nerozumiete, môže byť trochu zastrašujúce, ale je to veľmi dôležité, ak chcete mať dobré známky na všetkých hodinách. V opačnom prípade, ak si nevyjasníte svoje nejasnosti, môže sa vám to neskôr vypomstiť pri teste. Položte učiteľovi otázku, ak vám niečo, čo vysvetľuje na hodine, nedáva zmysel, alebo počkajte, kým skončí hodina, a spýtajte sa, či to nie je jednoduchšie.

  • Ak sa na niečo pýtate, je veľká pravdepodobnosť, že ostatní študenti vo vašej triede sa pýtajú na to isté. Všetkým urobíte láskavosť, keď sa opýtate svojho učiteľa.


Rozvíjať dobré vzťahy s učiteľmi. Pri komunikácii s učiteľmi buďte vždy zdvorilí a priateľskí. Vyhnite sa chatovaniu alebo písaniu textových správ na hodine a snažte sa neporušovať žiadne iné pravidlá. Vaši učitelia sú tu na to, aby vám pomáhali, a čím lepší vzťah s nimi budete mať, tým ľahšie sa vám bude dariť a budete mať dobré známky.

  • Včasné plnenie domácich úloh, účasť na hodinách a požiadanie o pomoc, keď ju potrebujete, vám pomôžu vytvoriť si lepší vzťah s učiteľmi.

Metóda 2 zo 4: Efektívne štúdium


Nájdite si tiché a pohodlné miesto na učenie. Vyberte si priestor, ktorý vás nebude rozptyľovať, napríklad spálňu alebo knižnicu. Uisti sa, že máš k dispozícii stôl a pohodlnú stoličku na prácu, ako aj všetky študijné pomôcky, ktoré by si mohol potrebovať, napríklad zvýrazňovače, perá a počítač. Počas celej strednej školy sa budete veľa učiť, takže chcete mať príjemný priestor, kde sa budete môcť sústrediť.[3]


Učte sa pravidelne namiesto toho, aby ste sa na poslednú chvíľu učili. Každý človek je iný, preto môže byť potrebné nájsť študijný plán, ktorý je vhodný. Vo všeobecnosti si však každý deň po škole vyhraďte nejaký čas na učenie namiesto toho, aby ste si všetko učenie nechávali na posledných pár večerov pred skúškou. Ak si štúdium nacpete do jedného alebo dvoch večerov, bude pre vás ťažšie naučiť sa látku a budete sa cítiť viac vystresovaní.[4]

  • Napríklad by ste mohli každý deň po škole stráviť 15 až 30 minút opakovaním látky zo všetkých svojich hodín. Alebo môžete venovať 1 až 2 hodiny týždenne zopakovaniu všetkého, čo ste sa v danom týždni naučili. Keď sa budete učiť bežne, a nie len vtedy, keď sa blíži test, ľahšie si zapamätáte učivo a budete oveľa lepšie pripravení, keď príde test.


Identifikujte svoj štýl učenia aby ste vedeli, ako sa najlepšie učiť. Existujú 4 hlavné štýly učenia: vizuálny, auditívny, lingvistický a kinestetický. Vizuálni študenti sa najlepšie učia pomocou obrázkov, grafov a máp. Sluchovo orientovaní žiaci sa najlepšie učia počúvaním a rozprávaním sa s ľuďmi. Študenti, ktorí sa učia jazyky, uprednostňujú čítanie a robenie si poznámok, ktoré im pomáhajú pri učení. Kinestetickí žiaci sa radi učia vykonávaním činností a skúšaním vecí na vlastnej koži. Ak viete, ktorému jednému alebo dvom štýlom učenia dávate prednosť, môžete to využiť na zefektívnenie svojich študijných stretnutí.[5]

  • Ak sa učíte vizuálne, farebne si označte poznámky, aby sa vám ľahšie študovali, a počas štúdia si kreslite obrázky, čísla a schémy, ktoré vám pomôžu zapamätať si materiál.
  • Ak sa učíte sluchom, skúste si nahlas recitovať mnemotechniky a rýmovačky, ktoré vám pomôžu zapamätať si veci. Môžete si tiež nahlas prečítať svoje poznámky a požiadať niekoho iného, aby vás preskúšal z toho, čo sa učíte.
  • Ak sa učíte jazyky, prečítajte si znovu kapitoly z učebnice a robte si k nim počas štúdia poznámky.
  • Ak sa učíte kinesteticky, skúste robiť aktivity súvisiace so študovaným materiálom, napríklad si vyrobiť kartičky alebo vymyslieť hru.


Počas štúdia si robte pravidelné prestávky. Prestávky na štúdium vám pomôžu dobiť mozog a zabrániť vyhoreniu. Môže sa zdať, že prestávka na niečo relaxačné je strata drahocenného študijného času, ale príliš dlhé štúdium môže v skutočnosti sťažiť sústredenie a váš mozog si neudrží toľko informácií.[6]

Metóda 3 zo 4: Robenie domácich úloh


Sledujte všetky svoje domáce úlohy v plánovači. Plánovač si nechajte v školskej taške. Vždy, keď dostanete domácu úlohu, zapíšte si ju hneď do plánovača, aby ste na ňu nezabudli. Sledovanie domácich úloh a termínov ich odovzdania vám pomôže udržať si prehľad a zabráni tomu, aby ste vynechali dôležité úlohy, ktoré môžu ovplyvniť vaše známky.[7]

  • Každý občas zabudne na úlohy. Stáva sa to! Mať plánovač je dobrá záloha pre prípad, že zabudnete.
  • Ak z nejakého dôvodu domácu úlohu nakoniec vynecháte, porozprávajte sa o tom s učiteľom. Povedzte, že viete, že ste niečo pokazili, a spýtajte sa, či to môžete odovzdať neskôr. Možno nedostanete plný počet bodov, ale aj tak vám môžu dať nejaké body, čo je lepšie ako neodovzdať vôbec nič.


Urobte si domáce úlohy každý deň hneď po škole. Možno je to posledná vec, ktorú chcete urobiť po dlhom dni v škole, ale tak na ňu nezabudnete alebo ju nebudete príliš dlho odkladať. Navyše, ak budete mať nejaké otázky alebo vás niečo zmätie, budete mať viac času požiadať o pomoc a prísť na riešenie.

  • Ak si urobíš domácu úlohu hneď po škole, budeš mať celý zvyšok večera na oddych. Na druhej strane, ak ju budete stále odkladať na neskôr večer, bude vám celý večer len ležať na srdci.


Plánujte si väčšie úlohy dopredu. Ak vás čaká dôležitý projekt, seminárna práca alebo iná úloha, naplánujte si dostatok času na prácu, aby ste ju nemuseli dokončiť na poslednú chvíľu. Dokonca môžete začať skôr, ako je potrebné, a jednoducho to mať za sebou, aby ste mali o jednu vec menej. Napíšte si do plánovača termín odovzdania úlohy a potom si napíšte pripomenutia na dni medzi týmto termínom a termínom odovzdania, aby ste na ňu nezabudli.

  • Ak máte napríklad za 6 týždňov odovzdať výskumnú prácu, nečakajte so začiatkom až do posledného týždňa pred jej odovzdaním. Namiesto toho začnite hneď s brainstormingom a výskumom. Čím viac času si dáte, tým menej sa budete cítiť vystresovaní a tým kvalitnejšiu prácu vypracujete.


Požiadajte o pomoc, ak sa niekedy zaseknete pri písaní domácej úlohy. Odovzdanie neúplnej alebo nesprávnej domácej úlohy môže mať negatívny vplyv na vašu známku a môže vás to pripraviť o učivo na nasledujúci deň. Namiesto toho, aby ste riskovali, požiadajte rodičov alebo kamaráta v triede o radu, ak sa cítite byť v slepej uličke. Ak máte čas, môžete sa pred hodinou stretnúť aj s učiteľom a oznámiť mu, že máte problémy. Takto si vyjasníte všetky nejasnosti, získate lepšiu známku za úlohu a budete lepšie pripravení na diskusiu v triede a budúci test.

Metóda 4 zo 4:Starostlivosť o seba


Každú noc spi 8 až 10 hodín. Pokušenie zostať v noci v škole hore je skutočné, ale nedostatok spánku môže v skutočnosti ovplyvniť vaše známky a spôsobiť, že sa budete cítiť vystresovaní. Ak budete na hodine unavení, nebudete sa môcť sústrediť a robiť si dobré poznámky. Ak sa nedokážete sústrediť alebo si robiť dobré poznámky, nenaučíte sa látku a ťažšie sa budete učiť na testy. Nie je to vždy jednoduché, ale snažte sa chodiť spať skôr a každý večer v rovnakom čase, aby ste sa v triede cítili oddýchnutí a čulí.[8]

  • Vyhýbajte sa jedlu, cvičeniu alebo pitiu kofeínu pred spaním, pretože to sťažuje zaspávanie.
  • Snažte sa vyhnúť pozeraniu na obrazovky 1 hodinu pred tým, ako pôjdete spať. Svetlo z obrazoviek môže spôsobiť, že sa vaše telo bude cítiť bdelšie a naruší váš spánkový cyklus. Namiesto toho si skúste pred spaním prečítať knihu, dať si kúpeľ alebo si kresliť do skicára.


Väčšinu dní v týždni si trochu zacvičte. Pravidelné cvičenie môže skutočne pomôcť vášmu mozgu lepšie fungovať a znížiť stres. Nájdite si nejakú formu cvičenia, ktorá sa vám páči, a venujte sa jej 30 minút aspoň 5 dní v týždni.[9]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Za cvičenie sa môže považovať akákoľvek fyzická aktivita, ktorú máš rád, napríklad športovanie, jazda na bicykli, tanec alebo beh.


Jedzte zdravú, vyváženú stravu. Zdravá strava vám nielenže pomôže cítiť sa lepšie po fyzickej stránke, ale môže vám uľahčiť aj sústredenie v škole. Snažte sa obmedziť potraviny s vysokým obsahom nasýtených tukov a jednoduchých sacharidov, ako sú limonády, zákusky, spracované mäso a balené sušienky. Namiesto toho sa zamerajte na konzumáciu ovocia, zeleniny, chudého mäsa a celozrnných výrobkov.[10]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Medzi špecifické potraviny, ktoré môžu uľahčiť sústredenie v škole a počas štúdia, patria: [11]

  • Losos
  • Čučoriedky
  • Zelený čaj
  • Špenát
  • Vajíčka
  • Banány
  • Tmavá čokoláda

  • Používajte relaxačné techniky na odbúranie stresu. Snaha získať na strednej škole samé jedničky môže byť niekedy veľmi stresujúca, preto je dôležité nájsť si zdravé spôsoby zvládania stresu, ktoré vám vyhovujú. Každý deň si vyhraďte nejaký čas, napríklad každý večer hodinu, na to, aby ste si oddýchli a na chvíľu vypli mozog. Medzi niekoľko relaxačných techník, ktoré môžete vyskúšať, patrí:

    • Joga
    • Meditácia
    • Hlboké dýchanie
    • Progresívna svalová relaxácia

    Tip: Ak vám stres zo známok spôsobuje veľa stresu, porozprávajte sa o tom so školským poradcom.

  • Odkazy