4 spôsoby, ako získať to, čo chcete, bez toho, aby ste boli otravní

Boli ste niekedy v situácii, keď ste niečo chceli, ale nemohli ste to dostať? Alebo ste možno čakali na odpoveď od niekoho a nechceli ste pôsobiť otravne? Je dôležité komunikovať jasne a s rešpektom, aby ste nedráždili ostatných. Hoci dosiahnutie toho, čo chcete, si môže vyžadovať trochu presviedčania, budete vnímaní ako menej otravní, keď si stanovíte hranice a určíte všetky dostupné možnosti.

Metóda 1 zo 4:Komunikovanie o tom, čo chcete


Buďte zdvorilí. Pri osobnej, telefonickej, textovej alebo e-mailovej komunikácii je dôležité byť zdvorilý. Ak od niekoho niečo chcete alebo potrebujete, je obzvlášť dôležité byť úctivý. Môžete ich požiadať o láskavosť, ktorú nemusia rešpektovať.

  • Je menej pravdepodobné, že vás ľudia budú považovať za otravného, ak budete skutočne zdvorilí, úctiví a priateľskí.


Buďte jasní a struční. Pre niekoho môže byť ťažké pochopiť, čo chcete, ak ste nepriami, nejasní alebo žiadate príliš veľa vecí naraz. Predtým, ako sa s niekým rozprávate osobne alebo prostredníctvom telefónu, textovej správy či e-mailu, ujasnite si, čo chcete a prečo.[1]

  • Zvážte napísanie návrhu e-mailu a pred odoslaním ho starostlivo skontrolujte. To isté platí pre textové správy alebo inú písomnú komunikáciu.
  • Usporiadajte si myšlienky do bodov. Urobte si zoznam pre a proti toho, čo chcete a prečo, predtým, ako o tom budete diskutovať s niekým iným.


Buďte trpezliví. Toto je kľúčové, aby ste sa vyhli tomu, že budete otravní. Možno sa cítite netrpezliví a chcete odpoveď okamžite, ale to nemusí byť možné. Je dôležité naučiť sa, že nemôžete očakávať okamžité uspokojenie. Niekto môže mať iné veci, ktoré potrebuje urobiť, alebo iné možnosti, ktoré treba zvážiť. A to isté sa vám môže stať, ak by sa úlohy vymenili.

  • Rozptýľte sa niečím iným, aby ste nemysleli na to, čo chcete.
  • Použiť pozitívne myslenie. Namiesto toho, aby ste sa rozčuľovali nad niečím správaním alebo nedostatočnou reakciou, myslite radšej na dobré veci, ktoré sa dnes dejú.


Určite najlepšie spôsoby, ako s niekým komunikovať. Nepredpokladajte, že váš spôsob komunikácie je pre všetkých rovnaký. Niektorí ľudia komunikujú s priateľmi len prostredníctvom textových správ. Ostatní radšej volajú. A niektorí spolupracovníci sa rozprávajú len prostredníctvom e-mailových správ. Zistite spôsoby komunikácie, ktoré danej osobe najlepšie vyhovujú.[2]

  • Namiesto toho, aby ste predpokladali, že ostatní ľudia reagujú rovnako ako vy, spýtajte sa ich, aké by mohli byť najlepšie a najhoršie spôsoby, ako ich o niečo požiadať. Pozorne počúvajte, čo hovoria, a riaďte sa tým.


Všímajte si príznaky, že danú osobu obťažujete. Druhá osoba vám môže posielať nevedomé (alebo zámerné) signály, že ju obťažujete. Ak vidíte, že im idete na nervy, nepýtajte sa: „Neotravujem vás??“ Jednoducho pokojne odveďte niečo ako: „Žiadny problém, môžeme sa o tom porozprávať neskôr.“

  • Medzi znaky, ktoré môžu naznačovať, že niekoho otravujete, patria: nepozornosť, snaha rýchlo ukončiť rozhovor, neurčité odpovede, nenadviazanie očného kontaktu, veľa výhovoriek, ostré odpovede.

Metóda 2 zo 4:Prinútiť druhých, aby vám dali to, čo chcete


Ukážte, ako to, čo chcete, prospeje aj iným, nielen vám. Niekedy musíte niekoho presvedčiť, aby pochopil, ako môže byť to, čo chcete, prospešné aj pre iných ľudí. V závislosti od toho, čo chcete, premýšľajte o spôsoboch, ako by ste mohli niekoho presvedčiť, že to stojí za to aj pre iných ľudí.

  • Ak máte napríklad záujem zaobstarať si domáce zviera a vaši rodičia (alebo vaša drahá polovička) nie sú presvedčení, že je to dobrý nápad, zvážte, či sa s nimi porozprávate o tom, že domáce zvieratá môžu byť dobrou emocionálnou podporou, keď sa cítite zle, a že domáce zvieratá môžu pomôcť rodine lepšie zvládať stres.


Urobte situáciu výhodnou pre obe strany. Ak niečo chcete, niekedy je dôležité dohodnúť sa, ako to dosiahnuť. Väčšina ľudí vám pomôže získať to, čo chcete, ak za to môžete niečo urobiť. Zistite, či existuje spôsob, ako dosiahnuť, aby získanie toho, čo chcete, vyzeralo skôr príťažlivo ako nepríjemne.[3]

  • Zamerajte sa na pozitíva alebo výhody získania veci, o ktorú usilujete.
  • Ukážte spôsoby, ktoré môžu byť prospešné aj pre osobu, od ktorej to žiadate.
  • Nájdite spôsob, ako dosiahnuť kompromis, a opýtajte sa, čo môžete urobiť na oplátku vy, aby ste im pomohli.


Urobte danej osobe láskavosť, aby vám ju na oplátku dlhovala. Je menej pravdepodobné, že vás niekto bude považovať za nepríjemného, ak ste v minulosti preukázali, že ste boli skôr nápomocní ako potrební. Nielen to, ale ak pre niekoho niečo urobíte, pravdepodobne bude mať pocit, že by mal na oplátku urobiť niečo pekné pre vás, aj keď to nebude súvisieť s tým, čo ste urobili pre neho. Tým, že ste obetaví a robíte láskavosti pre druhých, pomáhate vytvárať sociálnu rovnováhu medzi dávaním a prijímaním.[4]

  • Napríklad, ak požičiate kolegyni svoje auto, kým je jej auto v servise, bude pravdepodobnejšie, že vám pomôže s termínom vášho projektu na budúci týždeň.

Metóda 3 zo 4: Mať hranice, aby ste sa vyhli otravovaniu


Poskytnite čas na odpoveď. Ste zaneprázdnený človek a všetci ostatní tiež. Uistite sa, že ste niekomu poskytli čas na odpoveď. V závislosti od kontextu toho, čo potrebujete, si reálne uvedomte, čo je bežná etiketa, ak hovoríte so svojím priateľom, kolegom, spolužiakom alebo šéfom.

  • Poskytnite 24 až 48 hodín na to, aby sa vám niekto ozval.
  • Na odpovede na textové správy si vyhraďte štyri až osem hodín v závislosti od potreby. Nechajte si viac času, ak si s touto osobou zvyčajne nepíšete.
  • Vyhraďte si osem hodín alebo viac, ak ste sa s niekým rozprávali osobne a po prediskutovaní vašej požiadavky chcete nadviazať ďalšie kroky. Najpriamejšiu odpoveď môžete dostať, ak sa na niečo pýtate osobne, ale nikdy neočakávajte okamžitú odpoveď.
  • Ak vám niekto povedal, že vám odpovie o niekoľko dní, nepýtajte sa ho na druhý deň ráno alebo o niekoľko hodín. Postupujte podľa ich pokynov a počkajte dva až tri dni.


Rešpektujte ich priestor a súkromie. Rešpektovanie cudzieho času a osobného priestoru je kľúčom k tomu, aby ste sa vyhli otravovaniu. Ak o niečo žiadate priateľa, váš prístup môže byť iný ako v prípade spolužiaka, kolegu alebo spolupracovníka. Nezáleží však na tom, či ich dobre poznáte, alebo nie, počúvajte, ako pristupujú k situácii a na čo sa pýtajú.

  • Ak niekto povie, že potrebuje čas alebo priestor, ustúpte o krok späť a doprajte mu tento čas alebo priestor. Vráťte sa neskôr, keď budú pripravení diskutovať o tom, čo chcete.
  • Ak voláte, posielate textové správy alebo e-maily mimo školy alebo bežných pracovných hodín, uvedomte si, že táto osoba nemusí odpovedať. Toto je „po pracovnej dobe“, preto im doprajte trochu času a priestoru. Aj oni majú čo robiť.


Vyhnite sa opakovaným žiadostiam v krátkom čase. Ak o niečo žiadate opakovane v priebehu niekoľkých hodín alebo dní, môže to byť pre osobu na strane príjemcu hlavným zdrojom podráždenia.

  • Nikto nemá rád, keď ho niekto nahovára alebo núti k odpovedi.
  • Vytrvalosť môže byť nápomocná pri získavaní toho, čo chcete, ale treba ju vykonávať s rešpektom, zdvorilosťou a stratégiou.[5]

Metóda 4 zo 4:Hľadanie a zvládanie alternatívnych výsledkov


Prijať ich odpoveď s gráciou. Ak osoba nesúhlasí s vašou požiadavkou, poďakujte jej za pozornosť a choďte ďalej. Pokusy o racionalizáciu s danou osobou, prosenie, žiadanie alebo urážanie nie sú vhodnými reakciami a danú osobu rozčúlia alebo dokonca nahnevajú, čím sa zníži pravdepodobnosť, že vám v budúcnosti pomôže. Prijmite, že odpoveď bola „nie“, a prejdite na plán B.


Identifikujte dostupné možnosti. Ak niečo chcete, zistite, či existujú aj iné spôsoby, ako dosiahnuť to, čo chcete. Vymyslite si plán A, plán B a plán C. Premýšľajte, či existujú spôsoby, ako získať to, čo chcete, bez toho, aby ste sa spoliehali na niekoho, koho dráždite.

  • Skôr než začnete niekoho vyhľadávať, aby ste získali to, čo chcete, premyslite si, čo chcete, a spôsoby, ako to môžete získať. Nespoliehajte sa na to, že vám niekto iný dá to, čo potrebujete.


Porozprávajte sa s priateľmi alebo s niekým, komu dôverujete, a požiadajte ho o radu. Požiadajte o radu niekoho, komu dôverujete, aby vám pomohol nájsť riešenia. Môžu vám pomôcť identifikovať veci, ktoré možno robíte a ktoré sú nepríjemné. Vyhnite sa defenzíve tým, že si vypočujete, čo povedali, namiesto toho, aby ste okamžite reagovali.

  • Vyhnite sa klebetám alebo podrazom. To, čo chcete, by ste mali dosiahnuť asertívnym spôsobom, a nie pasívnou agresiou. Správanie iných ľudí vás môže rozčuľovať, ale je dôležité, aby ste sa k sebe správali zrelo.[6]
  • Uistite sa, že ste sa porozprávali s niekým, komu dôverujete, alebo so svojimi priateľmi v súkromí.

  • Znížte svoj stres a úzkosti. Ak čakáte, kým sa vám niekto ozve, alebo musíte čakať, kým dostanete to, čo chcete, nájdite si spôsob, ako zmierniť svoju úzkosť, nervozitu alebo stres. Možno niekoho otravujete, pretože máte problém ovládať svoju úzkosť.[7]
    Zvážte tieto spôsoby, ako znížiť úzkosť a stres:

    • Rozptýľte sa niečím pozitívnym, čo vás odpúta od problému. Pozrite si krátke video alebo televíznu epizódu. Zahrajte si krátku hru.
    • Rozhýbte sa. Vstaňte z miesta, kde sedíte, a prejdite sa. Choďte von a prechádzajte sa. Natiahnite si svaly. Choďte do posilňovne.
    • Rozprávajte sa s niekým o niečom inom. Udržujte rozhovor ľahký a pozitívny. Spolupracujte s priateľom alebo s niekým, komu dôverujete.
    • Upratujte alebo robte drobné domáce práce. Vytvorte si zoznam úloh na budúcu prácu alebo nadchádzajúce udalosti. Dobiehajte drobné úlohy, ktoré je potrebné urobiť.
  • Odkazy