4 spôsoby, ako zistiť, či ste závislí od chvál

Každý má rád pochvalu a uznanie za svoje úspechy. Je však ľahké stať sa závislým od pochvaly a pozitívneho posilnenia. Zistite, či ste na chválení závislí, aby ste ho mohli prekonať a žiť zdravší a plnohodnotnejší život. Začnite tým, že zhodnotíte svoje správanie a presvedčenie, a potom podniknite kroky na to, aby ste si viac uvedomili sami seba. Nájdite spôsoby, ako prelomiť cyklus závislosti od chvál tým, že sa naučíte konať s pokorou a empatiou.

Metóda 1 zo 4: Skúmanie vlastnej závislosti od chvály


Rozhodnite sa, či žiarlite na úspechy iných. Jedným zo spôsobov, ako zistiť, či ste závislí na chvále, je zistiť, či vo vás úspechy iných ľudí vyvolávajú žiarlivosť. Môže to byť žiarlivosť, keď iní ľudia dostanú uznanie za niečo, čo urobili, alebo keď niekoho pochvália za niečo podobné, čo robíte vy.[1]

  • Buďte k sebe úprimní, pokiaľ ide o vašu žiarlivosť. Ste rozrušení, nahnevaní alebo smutní, keď niekto iný dostane pochvalu??
  • Napríklad môžete pociťovať žiarlivosť alebo rozrušenie z toho, že niekto vo vašej spoločnosti bol povýšený, aj keď ste neboli v rade na rovnakú pozíciu, pretože táto osoba získala zvýšenie postavenia a vy nie. Môžete sa tiež cítiť nahnevaní, že niekoho projekt v práci dostal ocenenie alebo špeciálne uznanie od nadriadeného.


Zistite, či sa porovnávate s ostatnými. Ak ste závislí od pochvaly, môžete sa porovnávať s ostatnými. Môže sa to stať, ak niekto iný dostane za niečo uznanie. Po tom, ako sa vám dostane uznania, môžete vnímať všetko, čo táto osoba robí, vo svetle toho, čo robíte vy.[2]

  • Porovnávate svoj úspech s úspechom niekoho iného? Premýšľajte o tom, ako sa cítite, keď je niekto iný úspešný v niečom, v čom vynikáte aj vy.
  • Porovnávate pochvalu, ktorú dostane niekto iný, s pochvalou, ktorú dostanete vy? Zaznamenávajte si, ako často vnímate pochvalu, ktorú dostávate, v porovnaní s tou, ktorú dostávajú iní.
  • Možno sa zameriavate na formulácie a snažíte sa rozhodnúť, či existujú reálne spôsoby, ako rozlíšiť, či je vaša pochvala lepšia ako pochvala druhej osoby. Ak vediete blog, môžete porovnávať štatistiky svojho blogu s blogom niekoho iného. Budete sa cítiť dobre, ak budú vaše štatistiky lepšie, ale budete sa cítiť mizerne, ak budú horšie.


Zamyslite sa nad tým, či nerobíte veci len preto, aby ste urobili radosť iným. Ľudia, ktorí hľadajú pochvalu, môžu upustiť od vykonávania vecí, ktoré chcú. Namiesto toho môžu robiť veci len preto, aby potešili ostatných a dostali pochvalu.[3]

  • Môže to mať podobu obliekania sa tak, ako sa to páči ostatným, písania piesní, hudby alebo príbehov, ktoré chcú vidieť ostatní, alebo ignorovania vlastných nápadov v prospech nápadov, o ktorých viete, že by sa namiesto nich mohli páčiť ostatným.
  • Ak robíte veci len preto, aby ste potešili druhých, môžete sa cítiť rozrušený alebo sklamaný, keď vaša „obeta“ nie je uznaná.
  • Napríklad, hoci chcete pripraviť mexické jedlo, možno namiesto toho pripravíte talianske, pretože viete, že vás za lasagne pochvália viac ako za tacos. V práci napriek tomu, že chcete robiť kampaň o sexizme, namiesto toho idete s odľahčenou kampaňou, aby ste potešili ľudí okolo seba.


Zistite, či vaša sebaúcta pochádza od druhých. Ak ste závislí od pochvaly, môže sa stať, že nebudete spokojní s tým, čo ste urobili, kým vám niekto nepovie, že je to dobré. Chodíte hľadať uznanie druhých, aby ste sa cítili úspešní a mali zo seba dobrý pocit.[4]

  • Pozrite sa na svoje správanie. Keď dokončíte projekt, činnosť alebo dokonca jedlo, cítite sa úspešne? Ste spokojní s výsledkami?
  • Potrebujete, aby vám niekto povedal, že ste odviedli dobrú prácu, a až potom sa môžete cítiť šťastní z toho, čo ste urobili?
  • Závisí vaša nálada od toho, koľko pozornosti sa vám v danom okamihu dostáva od druhých, či už osobne alebo online?
  • Napríklad sa môžete vždy opýtať ľudí, čo si myslia o tom, čo ste urobili, skôr než si urobíte vlastný názor na to, čo ste urobili. Pýtate sa svojho šéfa alebo spolupracovníka, čo si myslia o vašom projekte, skôr než zistíte, že je dobrý. Ak sa to nepáči im, nepáči sa to ani vám. Ak napíšete príbeh, pošlete ho svojej skupine spisovateľov skôr, ako sa rozhodnete, či je dobrý. Ak sa to páči im, páči sa to aj vám.


Určite, či ste súťaživý človek alebo nie. Niekedy sú ľudia, ktorí sú závislí od pochvaly, mimoriadne súťaživí. Vyplýva to z potreby prijímať pochvalu namiesto niekoho iného.[5]

  • Pociťujete neustálu potrebu byť lepší ako niekto iný? Snažíte sa byť najlepší, aby ste mohli získať pochvalu namiesto druhej osoby?
  • Neradi sa delíte s ľuďmi o zodpovednosť alebo úspechy? Neradi sa delíte o pochvalu s ostatnými?
  • Napríklad môžete mať vždy potrebu byť v niečom najlepší. To znamená, že vaším cieľom je vždy mať najlepší projekt, pripraviť najlepšie jedlo alebo zahrať najlepšiu hudobnú skladbu, aby ste dostali čo najviac pochvál.

Metóda 2 zo 4: Zhodnotenie vášho správania


Zvážte, či niekedy spochybňujete pochvalu. Niekto, kto je závislý na chvále, si zvyčajne nevšimne, ak dostane príliš veľa pochvaly. Ak ste na pochvale závislí, vždy chcete pochvalu a nikdy jej nemáte dosť. Všetko, čo robíte, môže byť preto, aby ste získali pochvalu.[6]

  • Môže vám pomôcť klásť si otázky. Máte niekedy pocit, že sa vám dostáva príliš veľa chvály? Alebo chcete vždy viac?
  • Začínate pochybovať o množstve pochvál, ktoré dostávate? Máte pocit podozrenia, že vám niekto len lichotí a nie je úprimný? Ak sa niekedy cítite nepríjemne, ak dostávate príliš veľa pochvál, možno nie ste takí závislí, ako ste si mysleli.


Skúmajte svojich priateľov. Ľudia, ktorí sú závislí na chvále, si okolo seba udržiavajú ľudí, ktorí ich závislosť živia. Títo priatelia môžu neustále živiť ego človeka a každý deň ho zasypávať chválou.[7]

  • Vaši priatelia neustále hovoria o tom, akí ste skvelí? Odmietajú vám povedať pravdu o vašich životných rozhodnutiach v prospech toho, aby vás pochválili?
  • Povedia vám vaši priatelia pravdu, ak sa ich spýtate? Pýtate sa niekedy svojich priateľov na pravdu?
  • Stáva sa vám, že chodíte za svojimi priateľmi, hľadáte pochvalu a uistenie?
  • Máte tendenciu prikláňať sa k priateľom, ktorých považujete za v niečom horších ako vy?


Premýšľajte o odmenách, ktoré ste dostávali, keď ste vyrastali. Ľudia, ktorí sú závislí od pochvaly, boli mnohokrát v detstve výdatne odmeňovaní. Títo ľudia často dostávali stimuly za plnenie domácich prác, dobré známky, jedenie zeleniny, správne správanie alebo účasť na športových podujatiach.[8]

  • Pýtajte sa sami seba: Odmeňovali vás rodičia pozitívnymi vecami, ako sú peniaze, pochúťky, zlaté hviezdy alebo darčeky, ak ste sa dobre učili?
  • Dostávali ste tým lepšie odmeny, čím lepšie ste si počínali?


Rozhodnite sa, či nemáte radi kritiku. Ľudia, ktorí sú závislí od pochvaly, často neznášajú, keď ich niekto kritizuje. To sa vzťahuje aj na konštruktívnu kritiku alebo užitočnú spätnú väzbu. Prijatie akejkoľvek reakcie, ktorá nie je pochvalou, spôsobuje utrpenie.[9]

  • Hneváte sa, máte depresiu alebo ste rozrušení, ak vám niekto odpovie inak ako pochvalou?
  • Máte pocit zlyhania, ak dostanete konštruktívnu kritiku?
  • Ľahko sa brániš, keď dostaneš spätnú väzbu?


Hovorte o svojich obavách s rodinou a priateľmi. Spýtajte sa, či si myslia, že máte závislosť od chvály. Povedzte im, aby k vám boli úprimní, a vypočujte ich, aj keď vás kritizujú.

  • Ak je vám nepríjemné pýtať sa, venujte pozornosť svojim interakciám s rodinou a priateľmi. Vždy vás chvália? Či s vami niekedy nesúhlasia? Či vás len zasypávajú prázdnou pochvalou?
  • Navštívte terapeuta, ak si myslíte, že by to mohol byť problém. Terapeut by vám mohol pomôcť doladiť váš problém, odhaliť jeho koreň a vysporiadať sa s ním.

Metóda 3 zo 4: Zbavte sa závislosti od chvály tým, že sa sústredíte dovnútra


Postavte sa svojej závislosti. Prvým krokom k prekonaniu akejkoľvek závislosti je priznať si, že ju máte. Priznajte si, že v pochvale nachádzate potvrdenie. Potom si uvedomte, že je to problematické a že takto šťastie nenájdete.[10]

  • Nemusí to byť pre vás ľahké. Možno si neuvedomujete, že ste závislí na chvále, alebo si to nie ste ochotní priznať. Tým, že sa postavíte svojej závislosti, môžete ju začať prekonávať.


Sústreďte sa na svoj pokrok. Namiesto toho, aby ste neustále vyhľadávali pochvaly za to, čo ste urobili, sústreďte sa na pokrok, ktorý robíte. Nevšímajte si, či ste odviedli dobrú alebo zlú prácu. Namiesto toho nájdite uspokojenie z pokroku vo svojich projektoch.[11]

  • To znamená, že si stanovte ciele. Cieľom nie je získať pochvalu alebo dosiahnuť čo najlepší výsledok. Cieľom je dokončenie úloh. Čo chcete dosiahnuť?
  • Ak sa napríklad snažíte naučiť pliesť, namiesto toho, aby ste sa sústredili na upletenie svetra, ktorý sa bude všetkým páčiť a budú vás zaň chváliť, sústreďte sa na dokončenie úlohy. Dokončite sveter a nájdite uspokojenie z jeho dokončenia.


Nájdite svoju vnútornú motiváciu. Jedným z problémov závislosti od pochvaly a systémov pozitívneho odmeňovania je, že ľudia si vytvárajú vonkajšiu motiváciu, čo znamená, že robia veci len preto, že dostávajú odmenu. Pre závislého od pochvaly je touto odmenou viac pochvaly. Namiesto toho, aby ste sa starali o odmeny, sústreďte sa na to, prečo úlohu robíte. Nájdite si motiváciu vo svojom vnútri.[12]

  • Ak ste napríklad hudobník, možno hráte len preto, aby vám ostatní hovorili, ako ste dobrý. Ak ste sa nikdy profesionálne nepresadili a ľudia neuznávajú váš talent alebo vás nechvália, môžete to vzdať. Namiesto toho, aby ste sa zameriavali na vonkajšiu motiváciu, hrajte hudbu, pretože vás to baví. Spomeňte si, prečo ste vôbec začali hrať hudbu.


Dôverujte si. Jedným zo spôsobov, ako pomôcť svojej závislosti od chválenia, je dôverovať sebe, svojim schopnostiam a vlastným názorom. Ak vás niekto kritizuje alebo vám dáva negatívnu spätnú väzbu, pamätajte, že nemusí byť nevyhnutne odborníkom alebo osobou, ktorá má pravdu. Kritik je len jeden človek s vlastným názorom. Zhodnoťte názor kritizujúceho a sami sa rozhodnite, či ho použijete alebo nie.

  • Aj keď použijete názor kritizujúceho, použite ho, pretože si veríte, že dokážete urobiť rozumné rozhodnutie o platnosti názoru druhej osoby.[13]

Naučte sa pokore. Závislosť na chválení často vychádza z toho, že sa chcete cítiť nadradení a popierate svoje vlastné chyby a slabosti. Naučiť sa s gráciou prijať tie časti seba samého, ktoré nie sú dokonalé, je dôležitým krokom k prekonaniu závislosti. Pokora nie je o tom, že ste slabí alebo sa nenávidíte – je o tom, že s láskou prijímate vlastné chyby, snažíte sa z nich učiť a rásť a učíte sa mať viac empatie k druhým. Medzi niekoľko spôsobov, ako praktizovať pokoru, patrí: [14]

  • Počúvanie iných ľudí, aj keď sa vám nepáči, čo hovoria.
  • Priznanie a akceptovanie toho, keď sa mýlite alebo nepoznáte odpovede.
  • Prevzatie zodpovednosti za svoje činy.
  • Požiadanie o pomoc, keď ju potrebujete.

Metóda 4 zo 4:Zlomenie závislosti od pochvaly prostredníctvom činov

Obklopte sa ľuďmi, o ktorých máte pocit, že sú múdrejší ako vy. Keď ste závislí od chvály, je lákavé tráviť čas s ľuďmi, na ktorých sa pozeráte zvrchu, aby ste sa mohli cítiť lepšie. Namiesto toho sa sústreďte na to, aby ste boli s ľuďmi, ktorých považujete za múdrejších alebo inteligentnejších, než ste vy sami. Snažte sa učiť od ľudí vo svojom živote namiesto toho, aby ste hľadali spôsoby, ako sa nad nimi cítiť nadradení.


Požiadajte o úprimnú spätnú väzbu. Namiesto toho, aby ste sa obklopovali ľuďmi, ktorí vás paušálne chvália, nájdite si ľudí, ktorí sú k vám úprimní. Požiadajte ich o úprimnú spätnú väzbu na svoje projekty, prácu alebo koníčky.[15]

  • Úprimná spätná väzba a konštruktívna kritika vám pomôžu zlepšiť sa v tom, čo robíte. Nemôžete rásť, ak ste obklopení ľuďmi, ktorí vám dávajú prázdnu pochvalu.


Prestaňte vyhľadávať pochvalu. Jedným zo spôsobov, ktorý vám pomôže prekonať závislosť od chvály, je prestať sa snažiť, aby vás ľudia chválili. Väčšina závislých od pochvaly sa stala zručnou v prijímaní pochvaly bez toho, aby o ňu priamo žiadali. Zbavte sa tohto nepriameho alebo priameho návyku vyhľadávania chvály.[16]

  • Nepýtajte sa ľudí, ako sa vám darilo, ako sa im páči niečo, čo ste urobili, a dokonca ani nespomínajte veci, ktoré ste urobili pred inými. Prestaňte si chodiť k druhým pre potvrdenie svojich úspechov.
  • Možno sa budete musieť vyhýbať rozhovorom s určitými ľuďmi, napríklad s priateľmi, ktorí vás vždy chvália.
  • Možno budete chcieť stráviť víkend tým, že sa budete sústrediť na seba a nebudete sa venovať iným, aby ste eliminovali svoju potrebu chváliť.


Chváľte iných. Keďže závislí od chvály pociťujú veľa závisti a žiarlivosti, začnite sa snažiť prelomiť tieto pocity tým, že budete chváliť iných, keď si to zaslúžia. Keď niekto, koho poznáte, uspeje, namiesto toho, aby ste žiarlili, oslávte to.[17]

  • Oslava úspechov niekoho iného vám môže pomôcť nahradiť negatívne myšlienkové vzorce pozitívnymi.

  • Zdržte sa prílišného chválenia. Každý úspech, ktorý dokončíte, nepotrebuje pochvalu. Niektoré veci, ako napríklad chodenie do práce alebo umývanie riadu, by mali byť normálnym správaním. Normálne správanie by sa nemalo chváliť, pretože je to to, čo by ste mali robiť v rámci svojho každodenného života.[18]

    • Chválu si nechajte na veci, ktoré sú nad rámec. Chváľte sa len vtedy, keď dosiahnete niečo výnimočné.
  • Odkazy