4 spôsoby, ako zostať pri šoférovaní bdelý

Pri jazde na dlhé vzdialenosti, najmä v noci, je bežné, že sa cítite unavení. Ak potrebujete zostať počas jazdy v strehu, nezabudnite si pred dlhou jazdou krátko zdriemnuť a načerpať energiu. Na ceste pite kofeín a dajte si malé zdravé občerstvenie. Môžete tiež robiť veci, ako je počúvanie hudby alebo rozhlasových programov, aby ste zostali v strehu. Ak ste príliš unavení na šoférovanie, zastavte a odpočiňte si. Je mimoriadne nebezpečné šoférovať, keď nie ste schopní zostať v bdelom stave.

Metóda 1 zo 4:Získanie energie pred dlhou jazdou

Zdriemnite si pred cestou. Krátky dvadsaťminútový spánok vám môže pomôcť načerpať energiu pred jazdou. Ak vás čaká veľká cesta, skúste si pred cestou na chvíľu zdriemnuť. Aj menej ako hodina spánku vám môže poskytnúť odpočinok, ktorý budete potrebovať na to, aby ste zostali pri šoférovaní v strehu.[1]

Dajte si zdravé jedlo. Jedlo pomáha dodať telu energiu, ktorú potrebuje na udržanie sa. Pred jazdou si dajte zdravé jedlo. Rozhodnite sa pre energizujúce potraviny, ktoré vám dodajú silu zostať počas dlhých hodín šoférovania bdelý.[2]

  • Dajte si komplexné sacharidy a bielkoviny. Celozrnné výrobky a chudé bielkoviny, ako je morčacie a kuracie mäso, vám pomôžu zostať bdelí počas dlhých hodín na cestách.
  • Vyhýbajte sa polotovarom, ako sú jedlá rýchleho občerstvenia, alebo čomukoľvek s vysokým obsahom cukru či spracovaných sacharidov. Takéto potraviny pravdepodobne spôsobia, že vaša energia krátko po jedle klesne.

Užívajte vitamíny. Vitamíny B a C vám dodajú energiu. Skúste si vziať tabletu vitamínu B alebo C po tom, čo ste sa zdravo najedli. To vám môže pomôcť prebudiť sa na dlhú jazdu.[3]

  • Pred pravidelným užívaním vitamínov sa poraďte so svojím lekárom, aby ste vedeli, aká dávka je pre vás bezpečná. Uistite sa tiež, že vitamíny, ktoré užívate, nie sú v rozpore s existujúcimi liekmi.

Vyberte si správny čas na šoférovanie. Ak sa môžete rozhodnúť, kedy začnete šoférovať, šoférujte vtedy, keď sa cítite najenergickejší. Venujte pozornosť svojim prirodzeným nárastom a poklesom energie počas dňa a naplánujte si jazdu, keď ste najenergickejší.[4]

  • Ak sa napríklad začínate skutočne prebúdzať a cítiť sa plní energie okolo deviatej hodiny ráno, naplánujte si jazdu okolo tohto času.

Metóda 2 zo 4:Používanie jedla a nápojov na udržanie bdelosti

Doprajte si 100-kalorické občerstvenie. Občerstvenie s obsahom okolo 100 kalórií vás pomôže trochu prebudiť a poskytne vám dostatok potravy na boj proti únave. Všetko, čo má viac ako 100 kalórií, môže spôsobiť, že po jedle upadnete, preto si počas jazdy vyberajte zdravé 100-kalorické občerstvenie.[5]

  • Slnečnicové semienka sa často predávajú v 100-kalorických balíčkoch a môžu vám dodať energiu. Zásobte sa niekoľkými baleniami slnečnicových semienok a jedzte ich podľa potreby počas jazdy.

Pite kofeín. Jedna šálka kávy obsahuje približne 75 miligramov kofeínu. To stačí na to, aby ste sa počas jazdy trochu prebudili a udržali sa v strehu. Ak sa začnete cítiť unavení, dajte si jednu šálku kávy. To by vám malo dodať ďalší impulz, ktorý vám pomôže udržať sa v pohybe.[6]

  • Majte oči otvorené pre čerpacie stanice a kaviarne pozdĺž cesty. Keď sa cítite unavení, zastavte na jednom z týchto miest a dajte si šálku kávy. Navyše si natiahnete nohy, keď nesedíte za volantom, a ak chcete, môžete si aj dlhšie pospať.

Žujte žuvačku. Toto vám zamestná ústa. Ak máte niečo, čo vás zamestnáva, môže vám to pomôcť sústrediť sa a zostať bdelý. Na dlhú cestu si vezmite niekoľko balíčkov žuvačiek. Ak sa začnete cítiť ospalí, žujte žuvačku.[7]

  • Nezabudnite si vybrať žuvačky bez cukru. Sladké žuvačky môžu spôsobiť pád hladiny cukru, takže sa budete cítiť ešte unavenejší ako predtým.

Dávajte si pozor na veľkosť porcie. Ak musíte zastaviť a najesť sa, dávajte si malé porcie. Veľké a ťažké jedlá môžu spôsobiť kolaps a únavu. Keď zastavíte, dávajte si malé porcie a drobné jedlá a počas jazdy sa občerstvujte ľahkými potravinami. Niekoľko malých jedál vás udrží viac nabitých energiou ako jedno alebo dve veľké jedlá.[8]

  • Na jednej zastávke si napríklad dajte polovicu sendviča, a keď budete mať opäť hlad, zastavte a zjedzte druhú polovicu.
  • Nezabudnite si vyberať potraviny, ktoré vám dodajú energiu, ako je ovocie, zelenina, celozrnné výrobky a chudé bielkoviny.

Metóda 3 zo 4:Udržiavanie pozornosti inými spôsobmi

Skúste si zdriemnuť uprostred jazdy. Ak ste počas jazdy unavení, zastavte a zdriemnite si. Krátky pätnásť- až dvadsaťminútový spánok vám dobije mozog a dodá vám výdrž potrebnú na pokračovanie v jazde. Nájdite si bezpečné miesto, kde môžete zastaviť a zdriemnuť si približne na pätnásť až dvadsať minút.[9]

  • Vyberte si miesto dostatočne vzdialené od hlavnej cesty, aby vás nezasiahla protiidúca doprava. Pre svoju bezpečnosť by ste si mali vybrať aj miesto, ktoré nie je príliš izolované, napríklad parkovisko v blízkosti čerpacej stanice.
  • Nastavte si budík. Nechcete, aby sa dvadsaťminútové zdriemnutie zmenilo na hodinový spánok.

ODBORNÁ RADA

Lorenzo Garriga

Svetobežník & Batohár Lorenzo je osvedčený svetobežník, ktorý už takmer 30 rokov cestuje po svete s batohom na chrbte. Pochádza z Francúzska, precestoval celý svet, pracoval v ubytovniach, umýval riad a stopoval po krajinách a kontinentoch. Lorenzo Garriga
Svetobežník & Backpacker

Skúste si robiť časté prestávky, ktoré vám pomôžu zostať v strehu. Ak jazdíte na dlhú vzdialenosť, snažte sa zastaviť na 2 alebo viac hodín, najmä ak jazdíte po diaľniciach v noci. Krátka prestávka, aj keby to malo byť len na čerpacej stanici, aby ste si dali šálku kávy, vás omladí, takže môžete pokračovať v jazde až do ďalšej prestávky.

Zapnite si hudbu na 90 decibelov. Ak sa cítite ospalí, využite stereo systém vo vašom aute. Zvyšte hlasitosť hudby aspoň na 90 decibelov. To by malo byť dostatočne rušivé, aby sa vaše telo prebudilo.[10]

  • Pozrite sa, či rádio vo vašom aute meria decibely. Ak sa to nepodarí, skúste to odhadnúť. Zvyšujte hlasitosť autorádia, až kým nie je hluk dostatočne hlasný na to, aby ste sa cítili bdelí.
  • Keď ste unavení, zapnite rádio alebo stereo len na krátky čas. Zvyčajné počúvanie takto hlasnej hudby môže poškodiť váš sluch.

Ak môžete, cestujte s niekým. Ak je to možné, vezmite so sebou niekoho ďalšieho, ak sa chystáte na dlhú niekoľkohodinovú cestu. Prítomnosť ďalšej osoby v aute vás môže udržať v strehu, pretože sa pri riadení môžete striedať. Ak sa cítite veľmi unavení, nechajte druhú osobu chvíľu šoférovať.[11]

Otvorte okno. Chladný pocit studeného vetra, ktorý vás zasiahne do tváre, vás môže prebudiť. Ak sa začnete cítiť unavení, otvorte na niekoľko minút okno. Okrem toho, že poskytne pocit ochladenia, vytvorí veľký hluk v pozadí. Zabráni vám to prikývnuť.[12]

Nájdite si médiá, ktoré vám pomôžu udržať si zábavu. Skúste počúvať niečo, na čo sa musíte sústrediť. Počúvanie hudby počas celej cesty môže spôsobiť, že sa dostanete do útlmu. Namiesto toho skúste počúvať veci, ako sú knihy na kazetách, podcasty a rozhlasové relácie. Nakoniec sa budete sústrediť na slová, čo upúta vašu pozornosť a pomôže vám zabrániť kývaniu hlavou.[13]

Metóda 4 zo 4:Zostať v bezpečí

Rozpoznajte príznaky toho, že ste príliš unavení na šoférovanie. Ak ste príliš unavení na bezpečnú jazdu, prestaňte na noc šoférovať. Šoférovanie, keď ste unavení, je mimoriadne nebezpečné a môže viesť k nehodám. Ak spozorujete niektorý z nasledujúcich bodov, ste príliš unavení na šoférovanie: [14]

  • Časté žmurkanie a ťažké viečka
  • Ťažkosti s udržaním hlavy hore
  • Časté snívanie
  • Vynechávanie dopravných čiar, prechádzanie do iných jazdných pruhov, jazda na chvoste
  • Ťažkosti so zapamätaním si posledných kilometrov, ktoré ste prešli

Pozorne si prečítajte etikety liekov. Niektoré lieky môžu spôsobiť ospalosť. Ak užívate nejaké lieky, pozorne si prečítajte etiketu. Uistite sa, že ospalosť nie je vedľajším účinkom.[15]

  • Ak liek spôsobuje ospalosť, nemusí byť jeho užívanie počas jazdy bezpečné. Ak máte lieky, ktoré musíte pravidelne užívať a ktoré spôsobujú ospalosť, poraďte sa so svojím lekárom o tom, ako zvládnuť šoférovanie počas užívania týchto liekov.

Vyhnite sa jazde medzi polnocou a šiestou hodinou ráno. V tomto čase má váš cirkadiánny rytmus prirodzený pokles. V týchto hodinách je nebezpečné šoférovať, pretože sa zvyšuje riziko zaspania za volantom. Ak je to možné, zdržte sa jazdy medzi polnocou a šiestou hodinou ráno.[16]

  • Pred jazdou nepite alkohol. Alkohol aj v malom množstve spôsobuje ospalosť. Nepite nič predtým, ako si musíte sadnúť za volant auta.[17]
  • Odkazy