4 spôsoby, ako zvládnuť porážku

Nikto nie je imúnny voči porážke. Aj tí najlepší z nás to niekedy zažívajú. Na čom však skutočne záleží, je to, ako sa vyrovnáte s porážkou. Ak prevezmete zodpovednosť za svoje činy, naučíte sa vidieť príležitosti vo svojej prehre a stanovíte si nové ciele, budete schopní zvládnuť prehru ako šampión.

Metóda 1 zo 4:Dôstojné prijatie porážky


Zachovajte si chladnú hlavu. V situácii, keď prehrávate, si môžete zachovať chladnú hlavu tým, že odpustíte sebe aj spoluhráčom (ak je to vhodné). Povedzte si: „Pokiaľ vynakladám maximálne úsilie, nevadí, že som prehral. Veľmi som sa snažil, ale druhá osoba mala výhodu.“ Môžete sa tiež upokojiť, že to nie je koniec sveta a že budú ďalšie príležitosti na víťazstvo.[1]


Buďte športovo založený. Ak sa ocitnete v situácii, keď prehrávate, vždy nezabudnite byť dobrým športovcom. Nehovorte o víťazovi alebo o druhom tíme. Namiesto toho im zablahoželajte k dobre vykonanej práci. Vo svojom srdci viete, že pracovali rovnako tvrdo ako vy, aby si túto výhru zaslúžili.[2]

  • Víťazovi môžete zablahoželať tým, že mu poviete: „Gratulujem“ a podáte mu ruku. Môžete ich dokonca požiadať, aby vám dali nejaké rady, ak majú čas.
  • Ak išlo o tímové úsilie, povedzte súperom: „Dobrá hra!“ s úsmevom.
  • Ak váš súper podvádzal, dajte si čas na upokojenie, než začnete hovoriť s úradníkmi.


Myslite pozitívne. Aj keď ste prehrali, stále ste zdraví správne? Skúste myslieť na všetky dobré veci, ktoré priniesla vaša cesta od začiatku až do konca.[3]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 31 júl 2020.
Aj keď ste prehrali, pravdepodobne ste sa cestou naučili niekoľko skvelých zručností. Premýšľajte o svojom potenciáli a o tom, ako ďaleko ste sa dostali; určite nie ste ten istý človek, ako keď ste začali túto hru.[4]

  • Ak na tieto veci myslíte v danom momente, je oveľa ľahšie prijať porážku a byť k nej pokorný.

Metóda 2 zo 4:Vyrovnávanie sa s porážkou

Zamerajte sa skôr na proces ako na výsledok. Namiesto toho, aby ste sa na celú situáciu pozerali ako na prehru, skúste sa pozrieť na proces a všetku prácu, ktorú ste vykonali.[5]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Životný kouč
Expertný rozhovor. 31. júla 2020.
Aj keď výsledok nebol taký, aký ste chceli, stále môžete byť hrdí na malé víťazstvá na tejto ceste.

  • Ak napríklad váš tím prehral veľký zápas, spomeňte si na všetky veci, ktoré ste vykonali na ceste k tomuto veľkému zápasu alebo dokonca počas tohto veľkého zápasu. Hrali ste spolu dobre? Dosiahnite náročné ciele? Alebo sa čo najlepšie snažte? To všetko sú veci, na ktoré môžeš byť hrdý.


Nechajte sa rozrušiť, ale stanovte si hranice.[6]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.
Keď sa prvýkrát, druhýkrát alebo tretíkrát vyrovnávate s porážkou, je v poriadku cítiť sa zle. Toto je normálne. Ak máte chuť plakať, tak plačte. Ak pociťujete hnev, nechajte sa nahnevať. Je však dôležité stanoviť si hranice svojich pocitov. Je v poriadku, ak sa napríklad jeden alebo dva dni cítite zle, ale netopte sa v smútku týždeň alebo dva. Je dôležité priznať si svoje chyby a čo najskôr sa postaviť späť na nohy.[7]

  • Ak potrebujete, zavolajte priateľovi alebo členovi rodiny, aby ste sa o tom porozprávali. Často krát vám rozhovor pomôže uvedomiť si, kde ste urobili chybu, a budete môcť nájsť spôsoby, ako svoje chyby zlepšiť.


Nedovoľte, aby vás porážka definovala. Možno zažijete v živote obdobie, keď sa vám bude zdať, že porážka nikdy nekončí. Nedovoľte však, aby malé prehry definovali, kto ste. Pamätajte, že skutočnú hru hráte vy proti sebe. Ak si dovolíte vzdať sa, je to skutočná porážka.

  • Povedzte si, že sa o to pokúsite znova, a vydajte zo seba maximum. Ak sa nechystáte vynaložiť maximálne úsilie, potom to nestojí za to.
  • Buďte vždy ochotní upraviť svoju definíciu úspechu. Nemusíte byť vždy schopní byť najrýchlejším bežcom; namiesto toho, aby ste si dali za cieľ byť prvý, možno zvážte, či sa jednoducho nepokúsite prekonať svoj osobný rekord.[8]
    Odborný zdroj
    Jennifer Butler, MSW
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.


Prevezmite zodpovednosť.[9]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Životný kouč
Odborný rozhovor. 31. júla 2020.
Pri riešení porážky vždy preberajte zodpovednosť za ňu. Netvárte sa, akoby vám svet niečo dlhoval. Neobviňujte zo svojho neúspechu spolupracovníka, ekonomiku alebo konkurenciu. Čím skôr dokážete prijať porážku ako svoju zodpovednosť, tým skôr sa budete môcť poučiť zo svojich chýb a ísť ďalej.[10]

  • Možno ste toho mali napríklad príliš veľa a neboli ste schopní vynaložiť maximálne úsilie. Alebo ste možno svoju konkurenciu neodhadli presne. Nech už bol problém akýkoľvek, prevezmite zaň zodpovednosť.

Metóda 3 zo 4:Rozhodnúť sa ísť ďalej


Naučte sa v porážke vidieť príležitosť. Hoci je to spočiatku ťažké vidieť, v každej porážke sa skrýva príležitosť. Zhodnotením toho, čo sa nepodarilo, môžete získať cenné ponaučenie, ktoré vám zabráni robiť rovnaké chyby.

  • Zamyslite sa nad situáciou a hľadajte možnosti, ako sa v budúcnosti zlepšiť. Skúste si klásť otázky typu: „Kde sú moje príležitosti na zlepšenie?“ alebo „Aké vedomosti som získal vďaka tomuto procesu?“
  • Možno porážka odhalí, že ste mali robiť niečo iné alebo že ste to chceli z nesprávnych dôvodov. Pamätajte, že zajtrajšok je vždy príležitosťou začať odznova.


Hľadajte vedenie. Keď niečo nejde podľa plánu, vyhľadajte poradenstvo od odborníka vo svojej oblasti. Ak máte mentora, porozprávajte sa s ním o tom, čo sa pokazilo, a o spôsoboch, ako môžete problém napraviť. Môžete sa tiež pozrieť na blogy, sociálne médiá alebo diskusné fóra, kde nájdete rady a podporu. Pamätajte, že ste študent, ktorý sa stále učí a zlepšuje.


Pokračujte v práci a robte veci, ktoré máte radi. S porážkou sa môžete vyrovnať tak, že budete pokračovať v práci a robiť veci, ktoré dávajú vášmu životu zmysel. Ak napríklad blogujete, pokračujte v blogovaní. O svojich skúsenostiach s porážkou môžete dokonca písať blog. Takto môžete pomôcť sebe, ako aj iným ľuďom, ktorí zažívajú to isté.[11]

  • Ak radi pracujete ako dobrovoľníci, prihláste sa do svojej obľúbenej charitatívnej organizácie. Ide o to, aby ste nedovolili porážke zničiť ďalšie príležitosti, ktoré by sa vám mohli naskytnúť.

Metóda 4 zo 4: Pohľad do budúcnosti


Potvrďte si svoje ciele. Pokračujte v napredovaní stanovením cieľov. Určite si ďalšie kroky, ktoré podniknete na dosiahnutie svojich cieľov. Ak je napríklad vaším cieľom dostať sa na postgraduálne štúdium, zaznačte si do svojho plánovača, kedy plánujete mať napísané osobné vyjadrenia, odoslané odporúčacie listy a vyplnenú prihlášku. Stanovením cieľov sa môžete odpútať od porážky a sústrediť sa na budúcnosť.


Vypracujte si záložné plány. Nepredpokladajte, že vyhráte alebo budete úspešní. Prílišná sebadôvera môže viesť k porážke rovnako často ako nedostatočná príprava. Pred porážkou sa môžete chrániť tým, že budete mať záložné plány. Majte napríklad svoj hlavný plán, t. j.e., dostať sa na vysokú školu. Ak vás však neprijmú na vybraný študijný program, majte pre istotu v pamäti niekoľko pracovných príležitostí alebo stáží.[12]


Verte v seba. Ak si veríte a ste zapálení pre to, čo robíte, nič také ako porážka neexistuje. Vždy si pamätajte na pozitívne nastavenie mysle.[13]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Tréner života
Rozhovor s odborníkom. 31 júl 2020.

  • Identifikujte negatívne samomluvy, ako napríklad: „Nie som dosť dobrý“ alebo „Nedokážem to“.“ Zvráťte túto negatívnu samomluvu tým, že si poviete: „Dokážem to, dokázal som to už predtým a dokážem to znova.“
  • Nájdite si čas na premýšľanie. Zamyslite sa nad predchádzajúcimi situáciami vo vašom živote, v ktorých ste napriek všetkému obstáli a niečo dokázali. Môžu byť také malé, ako dostať sa do basketbalového tímu, alebo také veľké, ako získať prácu. Ak si tieto prípady zapamätáte, budete môcť spojiť svoje vnútorné zdroje a nájsť silu, aby ste to dokázali znova.

  • Vyhľadajte pomoc zvonka. Ak nedokážete nájsť vnútornú silu na opätovné sústredenie, neváhajte požiadať o pomoc. Kontaktujte mentora, priateľa, člena rodiny alebo terapeuta. Povedzte im, že máte problém sústrediť sa alebo preorientovať na svoje ciele. Preskúmajte s nimi, čo sa stalo a aké chcete mať nové ciele.

    • Urobte si zoznam cieľov, ktoré by ste chceli dosiahnuť v nasledujúcom týždni alebo mesiaci. Skúste začať v malom, aby ste mohli dosiahnuť tieto ciele a cítili sa lepšie vo svojej situácii. Jedným z vašich cieľov by napríklad mohlo byť vyhľadanie a prečítanie kníh o tom, ako sa odraziť od dna po tom, čo ste zažili veľkú porážku.
  • Referencie:

      https://www.psychologytoday.com/blog/feeling-it/201509/the-secret-keeping-your-cool-when-you-really-mad

      http://kidshealth.org/en/kids/good-sport.html#

      Jennifer Butlerová, MSW. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 31 júl 2020.

      http://www.pozitivitablog.com/index.php/2009/01/14/5-veci-na-zostanie-pozitívnym-za-príčinou-odpadnutia-nádeje/

      Jennifer Butlerová, MSW. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.

      Jennifer Butlerová, MSW. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.

      http://www.inc.com/diane-gottsman/how-successful-leaders-handle-defeat-15-tips-money-cant-buy.html

      Jennifer Butlerová, MSW. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.

      Jennifer Butlerová, MSW. Tréner života. Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.