4 spôsoby, ako zvládnuť turbulencie v lietadle

Turbulencie väčšinu ľudí znervózňujú, ale málokedy sa vám pri nich niečo stane a rozhodne to neznamená, že je s lietadlom nejaký problém! Existuje veľa spôsobov, ako zvládnuť turbulencie pokojne. Naučiť sa, ako sa pripraviť na let, bojovať s nevoľnosťou a úzkosťou a zostať v bezpečí počas turbulencií, vám pomôže prežiť hrboľatú cestu čo najpokojnejšie.

Spôsob 1 zo 4:Príprava na let

Prečítajte si informácie o príčinách turbulencií. Turbulencie počas letu sú spôsobené nerovnomerným rozložením vzduchu – neznamená to, že lietadlo havaruje! Informácie o tom, čo spôsobuje turbulencie a ako môžu ovplyvniť vaše lietadlo, vám pomôžu užiť si let a pokojne zvládnuť prípadné turbulencie. Vyhľadajte si informácie o turbulenciách na internete alebo sa porozprávajte s personálom letiska, aby ste si uľavili.

  • Ak chcete skúmať informácie na internete, vyhľadávajte len turbulencie a vyhýbajte sa článkom o haváriách lietadiel – to vám nepomôže upokojiť sa!

Poraďte sa so svojím lekárom o liekoch proti úzkosti alebo nevoľnosti. Ak vás turbulencie znepokojujú alebo ste veľmi úzkostliví, je úplne v poriadku, ak sa poradíte so svojím lekárom o liekoch, ktoré vám môžu pomôcť! Mnohí lekári ponúkajú krátkodobé recepty najmä pre pacientov, ktorí sa chystajú na let. Môžete si kúpiť aj voľne predajné lieky proti nevoľnosti.[1]

Vyberte si pohodlné sedadlo v prednej časti lietadla. V prednej časti lietadla je o niečo menšia pravdepodobnosť, že vás turbulencie ovplyvnia, preto si vyberte sedadlo čo najbližšie k prednej časti lietadla. Ak uprednostňujete sedenie pri okne alebo v uličke, vyberte si aj to. Čím pohodlnejšie sa budete cítiť, tým menej vás budú turbulencie trápiť.[2]

Na letisko sa dostavte skôr. Pocit pokoja a uvoľnenia vám pomôže efektívnejšie zvládnuť turbulencie a ľahšie sa upokojíte, ak nie ste uponáhľaní a vystresovaní. Na letisko sa dostavte čo najskôr, aby ste mali pred letom čas na oddych. Vezmite si so sebou obľúbenú knihu alebo film, ktorý si pozriete, aby ste sa pred nástupom do lietadla dostali do pokojnejšieho stavu mysle.[3]

Pred letom použite toaletu. Najlepší spôsob, ako sa vyhnúť zraneniu počas turbulencie, je zostať na svojom mieste so zapnutým bezpečnostným pásom. Uistite sa, že ste si pred nástupom do lietadla odskočili na toaletu, a ak potrebujete vstať, aby ste sa s niekým v lietadle porozprávali, urobte tak pred vzletom.[4]

Metóda 2 zo 4:Uvoľnenie počas letu

Získajte čo najväčšie pohodlie. Sedadlá v lietadle môžu byť malé a stiesnené, ale snažte sa usadiť čo najpohodlnejšie. Oblečte si voľné, pohodlné oblečenie, požiadajte o vankúše a deky, ak ich potrebujete, a nastavte si operadlo sedadla, aby ste sa dostali do stavu uvoľnenia.[5]

Zhlboka a pravidelne dýchajte. Ak začnete počas letu pociťovať úzkosť, nacvičte si hlboké, pravidelné dýchanie, aby ste zabránili hyperventilácii. Zhlboka a pomaly sa nadýchnite, zadržte dych na tri sekundy a potom ho pomaly uvoľnite. Opakujte tak dlho, ako potrebujete.[6]

Meditujte alebo myslite na upokojujúce myšlienky. Meditácia vám môže pomôcť bojovať s úzkosťou. Skúste si sadnúť do pohodlnej polohy, zavrieť oči a sústrediť sa na dýchanie, potom sa zamerajte na zachovanie pokoja. Ak nechcete meditovať, skúste myslieť na niečo, čo vás upokojuje.[7]

  • Premýšľajte o tom, na čo sa v cieľovej destinácii tešíte, na svoje obľúbené spomienky z detstva alebo dokonca len na film, ktorý máte veľmi radi.

Masírujte si tlakové body. Masírovanie tlakových bodov vášho tela vám môže pomôcť uvoľniť sa. Počas sedenia na sedadle v lietadle nebudete môcť dosiahnuť na všetky, ale počas letu si môžete masírovať hrebene krku, zápästia a pavučinu medzi palcom a ukazovákom, aby ste zostali pokojní.[8]

Rozptyľujte sa pomocou palubnej zábavy. Uistite sa, že máte veľa možností zábavy, aby ste sa počas letu rozptýlili. Ak váš let ponúka mediálne centrum alebo film počas letu, využite ho, aj keď ste už film videli! Ak neviete, či sú vo vašom lietadle k dispozícii médiá počas letu, prineste si vlastné. Kniha, krížovka alebo film na prenosnom prehrávači vám pomôžu rozptýliť sa a uvoľniť sa.[9]

Metóda 3 zo 4: Ovládanie nevoľnosti

Pred letom si vezmite liek proti nevoľnosti. Ak užívate lieky proti nevoľnosti spôsobenej turbulenciami, užite ich asi hodinu pred nástupom do lietadla a majte ich na dosah pre prípad, že by ste ich počas letu potrebovali. Uistite sa, že presne dodržiavate pokyny, a opýtajte sa svojho lekára na akékoľvek vedľajšie účinky, ktoré by vám mohli sťažovať let.[10]

Majte po ruke vrecúško proti nevoľnosti pri pohybe. Hneď ako si sadnete, nájdite vrecúško proti pohybovej nevoľnosti a presuňte ho na miesto, ku ktorému budete mať v prípade núdze ľahký prístup. Natrénujte si otváranie, aby ste to vedeli urobiť rýchlo pre každý prípad.[11]

Prineste si vlastné jedlo. Nevoľnosť môže vyvolať alebo zhoršiť jedlo, na ktoré nie ste zvyknutí. Ak viete, že počas letu trpíte nevoľnosťou, prineste si vlastné jedlo, aby ju jedlo v lietadle ešte nezhoršilo. Vyhnite sa koreninám, mliečnym výrobkom a všetkému, čo u vás vyvoláva nevoľnosť.

  • Niektoré potraviny, ako sú polievky alebo omáčky, nemusia byť povolené cez bezpečnostnú kontrolu. Pred príletom sa opýtajte personálu letiska alebo zvážte nákup potravín v oddelení potravín v letiskových obchodoch.

Vypite veľa vody. Suchý vzduch v lietadle môže spôsobiť dehydratáciu, ktorá je hlavným faktorom prispievajúcim k nevoľnosti. Uistite sa, že pijete dostatok vody, aby ste zostali hydratovaní – väčšine ľudí stačí približne jedna fľaša bežnej veľkosti na každé tri hodiny letu.[12]

Vyhnite sa kofeínu a alkoholu. Kofeín aj alkohol môžu zhoršiť nevoľnosť, preto sa im počas letu snažte vyhnúť. Ak si dáte kávu alebo pivo, popíjajte ich pomaly, aby ste si nerozrušili žalúdok.[13]

Metóda 4 zo 4:Zachovanie bezpečnosti počas turbulencií

Majte zapnutý bezpečnostný pás. Piloti zvyčajne vopred vedia, či bude turbulencia, ale niekedy ich prekvapí. Ak budete mať zapnutý bezpečnostný pás, aj keď kontrolka bezpečnostného pásu nesvieti, pomôže vám to udržať si bezpečie na sedadle. Ak je pás nepohodlný, skúste ho trochu uvoľniť – natoľko, aby ste mohli zmeniť polohu, ale nie natoľko, aby ste mohli vstať alebo sa nakloniť na vedľajšie sedadlo.

Vyhnite sa vstávaniu počas letu. Najviac úrazov pri turbulencii sa stane ľuďom, ktorí sa počas letu pohybovali v lietadle. Pokúste sa vybaviť návštevy toalety, otázky personálu a rozhovory s priateľmi v rôznych radoch pred odletom. Ak musíte počas letu vstať, vráťte sa na svoje miesto čo najskôr.[14]

  • Ak je dlhá rada na toaletu, počkajte na svojom sedadle namiesto toho, aby ste stáli v rade.

Uložte si všetky voľné predmety. Ak máte niečo voľne položené na sedadle alebo na podlahe, môže to počas turbulencie odletieť a niekoho zraniť. Uistite sa, že všetko, čo máte so sebou, je uložené v priehradke nad hlavou alebo vo vrecku na sedadle. Požiadajte letušku, aby sa zbavila obalov od jedla a riadu hneď, ako s nimi skončíte.

  • Ak dôjde k náhlej turbulencii, keď niečo držíte, uchopte to čo najpevnejšie!

Keď nepoužívate odkladací stolík, majte ho zložený. Udretie do stolíka počas turbulencií môže byť dosť bolestivé. Ak nejete alebo na ňom nemáte položený počítač, nechajte stolík s podnosom zatvorený.

Ak ste počas turbulencií hore, sadnite si na najbližšie sedadlo. Ak sa počas silných turbulencií nachádzate v uličkách, netrápte sa tým, či nájdete cestu späť na svoje miesto. Sadnite si na prvé voľné sedadlo, ktoré nájdete, a pripútajte sa, aj keď sú tam veci niekoho iného. Hneď ako turbulencie ustanú, môžete sa vrátiť na svoje bežné miesto.[15]

  • Ak vás turbulencie zasiahnu, keď ste na záchode, chyťte sa bočných držadiel a zostaňte na mieste! Pobyt v malom priestore, akým je kúpeľňa v lietadle, je oveľa bezpečnejší ako prechádzka po hlavnej kabíne.
  • Poslúchajte pokyny posádky lietadla. Posádka lietadla vás môže požiadať, aby ste v prípade turbulencií zostali sedieť, pomohli ostatným cestujúcim alebo odložili predmety. Ak vám letuška alebo pilot dajú pokyn, aby ste niečo urobili, počúvajte ich – majú na mysli vašu bezpečnosť!
  • Odkazy