4 spôsoby, ako zvýšiť povedomie o depresii

Depresia je veľmi reálne ochorenie, ktoré postihuje viac ako 450 miliónov ľudí na celom svete.[1]
Zriedkavo sa o nej hovorí otvorene, čo spôsobuje, že ľudia s týmto ochorením majú pocit, že sú sami. Ak chcete pomôcť šíriť povedomie, začnite otvorene hovoriť o depresii a svojich skúsenostiach. Prečítajte si informácie o depresii a duševnom zdraví a šírte tieto novonadobudnuté vedomosti medzi ostatnými zverejnením na sociálnych sieťach, založením klubu alebo vytvorením letákov. Aj obyčajný rozhovor s priateľom v núdzi môže mať obrovský vplyv!

Produktívne rozhovory o depresii


Spôsoby, ako hovoriť s ostatnými o depresii

Fakty o depresii, o ktoré sa môžete podeliť s ostatnými

Oprava nesprávnych predstáv o depresii

Metóda 1 z 3: Rozprávanie sa s druhými


Hovorte o svojich pocitoch, aby ste povzbudili ostatných, aby o nich hovorili. Väčšina ľudí otvorene nehovorí o tom, ako sa cítia, najmä keď majú depresiu, čo spôsobuje, že majú pocit, že sú úplne sami.[2]
Odborný zdroj
Sirvart Mesrobian, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 13. júla 2021.
Tým, že budete o svojich pocitoch hovoriť s priateľmi, rodinnými príslušníkmi a známymi, povzbudíte ostatných ľudí, aby urobili to isté.[3]

  • Už len rozprávanie o tom, ako sa cítite, s inými ľuďmi – o dobrých aj zlých pocitoch – pomôže znížiť stigmu.
  • Hovoriť s ostatnými o depresii dodáva ľuďom, ktorí bojujú s depresiou, sebadôveru a povzbudzuje ich, aby hovorili o svojich vlastných skúsenostiach alebo vyhľadali pomoc.


Využite knihy a filmy na to, aby ste nenútene spomenuli depresiu. Pozrite si film o postave, ktorá prechádza depresiou, alebo si prečítajte knihu, ktorá sa zaoberá témou duševného zdravia. Ak sa rozprávate s priateľom a neviete, ako nadhodiť túto tému, začnite rozhovor o knihe alebo filme, aby bol rozhovor prirodzenejší.[4]

  • Môžete zostať len pri komentovaní knihy alebo filmu, alebo môžete prepojiť zážitky postavy s vašimi vlastnými.
  • Môžete napríklad povedať: „Minulý týždeň som čítala túto knihu o dievčati, ktoré bojuje s depresiou, a to ma prinútilo premýšľať o mojich vlastných bojoch a ťažkostiach.“


Šírte posolstvo, že depresia je skutočná choroba. O depresii sa niekedy hovorí, akoby sa to všetko odohrávalo len v niečej hlave alebo akoby to nebola skutočná choroba. Nie je to pravda a pomoc ľuďom pochopiť, že depresia je skutočná, pomôže rozšíriť povedomie.[5]
Odborný zdroj
Sirvart Mesrobian, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 13. júla 2021.
Môžete to urobiť tak, že ostatným poviete fakty a štatistiky týkajúce sa depresie.[6]

  • Vytvorte napríklad letáky a plagáty so štatistikami o tom, koľko ľudí trpí depresiou a ako často sa na ňu zabúda, pričom nezabudnite uviesť, odkiaľ ste informácie získali.
  • Hovorte s ľuďmi o tom, ako sa dá depresia liečiť.


Podeľte sa o svoj osobný príbeh, aby ste motivovali ostatných. Ak vám nie je nepríjemné podeliť sa o vlastné ťažkosti, pocity alebo myšlienky, dobré aj zlé, hovorte s ostatnými o veciach, ktoré ste zažili. Pomôže to nielen začať rozhovor, ale povzbudí to aj ostatných, aby sa podelili o svoje vlastné príbehy, a zároveň im ukáže, že nie sú sami.[7]

  • Porozprávajte niekomu napríklad o ťažkom období, ktorým ste si prešli, napríklad o strate milovanej osoby, strate zamestnania, zlom rozchode alebo o tom, že ste sa museli presťahovať do nového mesta.
  • Podeľte sa o svoj príbeh online napísaním reflexie na sociálnych sieťach alebo vytvorením osobného blogu o svojich skúsenostiach.


Poradiť ľuďom, aby si skontrolovali svoje duševné zdravie. Povzbudzujte priateľov, členov rodiny, spolupracovníkov a známych, aby si urobili online skríningové testy duševného zdravia. Tie sa pýtajú na otázky, ako sa v poslednom čase cítite, či ste boli úzkostní alebo vystresovaní, alebo aké sú vaše stravovacie a spánkové návyky.[8]
Odborný zdroj
Sirvart Mesrobian, PsyD
Klinický psychológ
Odborný rozhovor. 13. júla 2021.

  • Tieto testy sú určené na to, aby ste vedeli, či by ste mali zvážiť pomoc pri depresii alebo iných problémoch s duševným zdravím.
  • Keď žiadate ostatných, aby sa zúčastnili na skríningu, povedzte niečo ako: „Povzbudzujem všetkých, ktorých poznám, aby sa zúčastnili na tomto skríningu – naozaj mi pomohol presne určiť problémy, ktoré ma ovplyvňujú, a čo by som s nimi mal urobiť.“
  • Viac informácií o online premietaní alebo sa naň prihláste na stránke https://screening.mentalhealthamerica.net/screening-tools.


Vzdelávajte sa o duševných chorobách, depresii a samovraždách. Nájdite si čas na čítanie odborných článkov na tieto témy, čítanie kníh alebo dokonca sledovanie filmov, ktoré sa zaoberajú depresiou alebo duševnými chorobami. Je tiež dôležité naučiť sa príznaky a symptómy depresie, aby ste vedeli, na čo sa zamerať.[9]
Dôveryhodný zdroj
Svetová zdravotnícka organizácia
Informácie o zdraví a novinky poskytované Svetovou zdravotníckou organizáciou
Prejsť na zdroj

  • Existuje napríklad mnoho rôznych druhov depresie, okrem iného veľká depresia, popôrodná depresia, sezónna depresia a bipolárna depresia.
  • Príznaky depresie môžu zahŕňať pesimizmus, problémy so sústredením, stratu záujmu o veci, ktoré vás kedysi bavili, nespavosť alebo samovražedné myšlienky.


Povzbuďte ľudí v núdzi, aby využili číslo linky prevencie samovrážd. Už len tým, že budete šíriť informáciu o existencii čísla linky prevencie samovrážd, môžete pomôcť mnohým ľuďom. Vytvorte letáky, zverejnite ich na sociálnych sieťach alebo napíšte blogové príspevky, v ktorých informujete ľudí o čísle a o tom, kedy naň môžu zavolať: 1-800-273-TALK (8255).[10]
Dôveryhodný zdroj
Úrad pre zneužívanie psychoaktívnych látok a služby duševného zdravia
U.S. vládna agentúra, ktorej poslaním je znížiť vplyv zneužívania návykových látok a duševných chorôb na americké komunity.
Prejsť na zdroj

  • Vytvorte napríklad leták s odtrhávacími záložkami, na ktorých bude napísané číslo, aby si ho ľudia mohli v prípade potreby ľahko vziať so sebou.
  • Rozmiestnite letáky vo svojej komunite, napríklad v škole, na komunitnej nástenke alebo na stĺpoch verejného osvetlenia (ale najprv sa uistite, že máte povolenie).

Metóda 2 z 3: Akcia online


Využívajte platformy sociálnych médií, aby ste upozornili na depresiu. Sociálne médiá oslovujú široké publikum a je to jednoduchý spôsob, ako informovať ostatných. Pri tvorbe príspevku hovorte o tom, prečo je dôležité zvyšovať povedomie o depresii, legitimizujte ju ako chorobu a uveďte konkrétne odkazy pre ľudí, ktorí s depresiou bojujú.[11]

  • Môžete tiež uviesť odkazy na články, ktoré sa podrobnejšie venujú téme depresie.
  • Stránky sociálnych médií, ako sú Facebook a Twitter, dobre fungujú pri upozorňovaní na depresiu.


Napíšte svojim miestnym zástupcom, aby podporili legislatívu o duševnom zdraví. Toto je skvelý spôsob, ako zvýšiť povedomie o depresii a zároveň podporiť veľké zmeny. Zistite, kto sú vaši miestni zástupcovia, a pošlite im správu, v ktorej ich požiadate, aby duševné zdravie zaradili na prvé miesto v zozname svojich priorít.[12]

  • Ak ste U.S. čitateľ, môžete zistiť, kto sú vaši miestni zástupcovia, napríklad pomocou stránok http://myreps.datamade.us/.
  • Pri tvorbe správy sa držte kratšej časti, ale pokojne pridajte aj osobné anekdoty, aby vaše posolstvo vyniklo.


Prispieť organizácii na ochranu duševného zdravia online. Darovaním neziskovej organizácii pomôžete poskytnúť zdroje pre ľudí s depresiou alebo inými duševnými chorobami. Na výber je množstvo neziskových organizácií, napríklad Americká nadácia pre prevenciu samovrážd alebo nadácia Beacon Tree. Navštívte webovú stránku neziskovej organizácie a darujte svoje peniaze alebo čas.

  • Medzi ďalšie neziskové organizácie patria Freedom From Fear, Postpartum Support International a National Alliance on Mental Illness.
  • Nemajte pocit, že musíte darovať veľkú sumu, aby to stálo za to – každá malá čiastka sa počíta!
  • Mohli by ste založiť finančnú zbierku, aby ste do procesu darcovstva zapojili aj ostatných.


Napíšte príspevok na blog, aby ste pomohli vzdelávať ostatných o depresii. Napísaním príspevku na blog budete môcť o depresii a duševných chorobách písať oveľa podrobnejšie ako na sociálnych sieťach. Do príspevku na blogu vložte veľa faktických informácií, ale zároveň ho urobte aj osobným.[13]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Podeľte sa o podrobnosti osobného príbehu, ktorý sa týka prekonania prekážky alebo prekonania obzvlášť smutného alebo ťažkého obdobia, pričom hovorte o tom, ako ste sa s týmito pocitmi vyrovnali.
  • Zdieľajte odkaz na svoj príspevok na blogu, aby si ho mohli prečítať aj ostatní, a to buď jeho zverejnením na sociálnych sieťach, zaslaním e-mailom alebo zaslaním SMS priateľom a rodine.

Metóda 3 z 3: Dostať sa do povedomia komunity


Založte organizáciu alebo klub, ktorý sa zaoberá duševným zdravím. Ak ešte chodíte do školy, môžete založiť klub, do ktorého sa zapoja aj ostatní študenti. Môžete tiež zorganizovať skupinu vo vašej komunite – stretnite sa a rozprávajte sa o veciach, ktoré sa dejú vo vašich životoch. Cieľom organizácie alebo klubu je poskytnúť pocit podpory.[14]

  • Organizujte podujatia na zvýšenie povedomia o depresii a duševnom zdraví.


Vyvesenie nápisov alebo letákov na šírenie informácií a pozitívnych posolstiev. Vytvorte letáky, na ktorých budú informácie o depresii, napríklad o príznakoch a symptómoch, ktoré treba hľadať, o čo presne ide a na koho sa obrátiť o pomoc. Môžete si tiež vyrobiť motivačné tabuľky, na ktorých budú odkazy pripomínajúce vám, aby ste oslovili ostatných.[15]

  • Môžete ich vyvesiť v škole, v knižniciach, na komunitných nástenkách a na akomkoľvek inom mieste, ktoré vám dá povolenie.
  • Zvážte pozitívne posolstvá, ako napríklad: „Nikdy sa nebojte požiadať o pomoc“ alebo „Ak sa cítite zle, vyrozprávajte sa!“


Zorganizujte predaj pečiva alebo výstavu remesiel s cieľom získať peniaze a zvýšiť povedomie. Upečte nejaké koláčiky alebo vytvorte zbierku remeselných výrobkov, ktoré budete predávať vo svojej komunite. Vyrobte si tabuľku na podujatie, na ktorej bude uvedené, že peniaze pôjdu na zvyšovanie povedomia o depresii, a vyberte si nadáciu, ktorej ich venujete.[16]


Zúčastnite sa na prechádzke alebo behu s cieľom zvýšiť povedomie. Je to skvelý spôsob, ako zvýšiť povedomie – nielenže podporíte duševné zdravie pri samotnej chôdzi alebo behu, ale môžete získať peniaze pre organizácie, ktoré pomôžu ľuďom s depresiou. Svoju kampaň môžete propagovať aj prostredníctvom sociálnych médií, čím sa posolstvo rozšíri medzi ešte viac ľudí.[17]

  • Nájdite miestne prechádzky alebo behy vo vašom okolí na stránkach, ako je napríklad https://www.namiwalks.org/index.cfm?fuseakcia=donordrive.eventlist.

  • Naplánujte školskú prezentáciu, ktorá osloví široké publikum. Ak ešte chodíte do školy, požiadajte učiteľa alebo člena profesorského zboru, či by ste mohli zorganizovať prednášku pre vašu triedu, ročník alebo celú školu. Ak nechodíte do školy, oslovte miestne školy, či vám umožnia predniesť prezentáciu o duševnom zdraví a depresii.[18]

    • Na prezentáciu sa pripravte vopred, vyhľadajte si informácie a pripravte si prednášku tak, aby ste presne vedeli, čo chcete povedať, a mali všetky správne fakty.
  • Odkazy