4 spôsoby jazdy na bicykli s pevným prevodom

Na bicykli s pevným prevodom alebo „fixie“ sa jazdí výborne, ak viete, čo robíte. Na rozdiel od tradičných bicyklov s voľnobehom sa pedále bicyklov s pevným prevodom počas pohybu neustále pohybujú. Okrem technických rozdielov sú bicykle s pevným prevodom zvyčajne aj ľahšie a ľahšie sa opravujú ako bicykle s voľnobehom alebo horské bicykle. Ak chcete jazdiť na bicykli s pevným prevodom, musíte sa naučiť zastaviť, nosiť prilbu a trénovať na bezpečnom mieste predtým, ako vyrazíte na cestu.

Metóda 1 zo 4: Začíname od zastávky

Zdvihnite zadné koleso zo zeme, aby ste mohli umiestniť pedále. Zdvihnutím zadného kolesa zo zeme zabránite tomu, aby sa bicykel pri pohybe pedálmi kotúľal. Jeden pedál by mal byť pred vami, aby ste sa mohli pohnúť dopredu, keď naň šliapnete. Otáčajte pedálmi so zdvihnutou zadnou pneumatikou a nastavte pedále do správnej polohy.[1]

Vložte nohu do prstových úchytov a začnite šliapať do pedálov. Kliešte, remienky a spony vám umožnia lepšiu kontrolu nad pedálmi, ak potrebujete zastaviť. Väčšina bicyklov s pevným prevodom sa dodáva so sponami na prsty. Nasaďte olovenú pätku do svorky. Keď položíte druhú nohu na pedál, zatlačte vedúcou nohou, aby ste pohli bicykel dopredu.[2]

  • Ak váš bicykel nemá spony na prsty, môžete si ich zakúpiť v obchode pre cyklistov alebo online.
  • Mnohé zastávky na pevnom prevode bude ťažké urobiť, ak nemáte nainštalované remienky, klipsy alebo cepíny. Ak máte bicykel, ktorý nemá žiadne oporné body, môže byť jazda na ňom nebezpečná.

Otáčajte pedálmi nepretržite. Keď sa na bicykli s pevným prevodom prestanú otáčať pedále, prestanú sa otáčať aj kolesá. Preto nie je možné vybiehať alebo nechať nohy v nehybnej polohe počas pohybu. Keď získate rovnováhu, pokračujte v pedálovaní. Musíte si zvyknúť na nepretržité šliapanie do pedálov, keď jazdíte na pevnom prevode, pokiaľ nechcete úplne zastaviť.[3]

Nájdite si plynulú a pohodlnú kadenciu šliapania. Keď si zvyknete na bicykel s pevným prevodom, nájdete si priemernú rýchlosť, v ktorej sa budete cítiť pohodlne. Otáčanie pedálov by malo byť plynulé a malo by vám robiť dobre. Ak máte pocit, že šliapete do pedálov príliš rýchlo, spomaľte tak, že budete klásť odpor pedálom smerom dozadu.

Metóda 2 zo 4:Zastavenie s pevným prevodom

Začnite brzdiť oveľa skôr, ako budete musieť zastaviť. Bicykel by mal postupne spomaľovať až do úplného zastavenia. Prudké zastavenie môže spôsobiť, že sa zošmyknete. Pozerajte sa pred seba a snažte sa predvídať všetky zastavenia, ktoré budete musieť urobiť. Keď sa blížite k zastávke, niekoľko metrov pred zastávkou zatlačte na brzdy.[4]

  • Postupné brzdenie pred zastavením je ešte dôležitejšie, ak nemáte ručnú brzdu, pretože spomalenie bude trvať dlhšie.

Ak chcete spomaliť, prestaňte šliapať do pedálov. Ak chcete spomaliť, prestaňte na bicykli vyvíjať pohyb dopredu. Uvoľnite svaly na nohách, kým nezačnete strácať hybnosť. Vaše pedále sa budú stále otáčať, ale nebudete tlačiť bicykel dopredu šliapaním.

Použite brzdu na rukoväti predného kolesa. Brzda na rukoväti je najjednoduchší spôsob, ako zastaviť bicykel s pevným prevodom. Ak nemáte nainštalovanú prednú brzdu, môžete ísť do predajne bicyklov a oni vám ju za poplatok nainštalujú. Postupne stláčajte ručnú brzdu a kontrolovane zastavte bicykel. Nezatláčajte brzdu, inak môžete prejsť cez riadidlá.[5]

  • Vždy hľadajte bicykel, ktorý má ručnú brzdu pre prípad, že sa vám pretrhne reťaz.

Na zastavenie tlačte na pedále smerom dozadu. Cvičte spomaľovanie až do zastavenia, kým si nezvyknete brzdiť pedálmi. Odhadnite, ako dlho zvyčajne trvá, kým sa bicykel úplne zastaví po tom, čo stlačíte brzdy.[6]

  • Pozrite si miestne zákony o cyklistike a zistite, či majú nejaké požiadavky na počet alebo typ bŕzd, ktoré potrebujete na bicykli s pevným prevodom.

Metóda 3 zo 4:Pokročilé zastavovanie

Šliapnite dozadu a zdvihnite zadné koleso, aby ste preskočili zastavenie. Ak potrebujete rýchlo zastaviť, zdvihnite sa zo sedadla a zošliapnite zadnú nohu a zároveň zdvihnite prednú nohu. Zdvihnite sa na špičkách a zároveň sa mierne nakloňte dopredu tak, aby sa zadné koleso zdvihlo zo zeme. Tento spôsob sa nazýva skip-stop a je účinný pri rýchlom znížení rýchlosti.[7]

  • Možno budete musieť viackrát preskočiť, aby ste úplne zastavili.
  • Pri pokuse o toto zastavenie sa nenakláňajte príliš dopredu, inak môžete spadnúť z bicykla.

Spätné šliapanie pri rýchlom pohybe na zastavenie v šmyku. Zastavenie šmykom je podobné zastaveniu šmykom s tým rozdielom, že vaše zadné koleso zostáva na zemi a šmýka sa. Ak chcete zastaviť v šmyku, zdvihnite sa zo sedadla, prispôsobte svoju váhu smerom k prednej časti bicykla a stlačte zadný pedál a zároveň zatlačte predný pedál smerom nahor. To spôsobí, že sa vaše zadné koleso zastaví a bude sa šmýkať po zemi.[8]

  • Zastavenie v šmyku oslabuje gumu na pneumatikách, preto ho nepoužívajte stále.

Vykonajte stojku na trati. Spomaľte, až kým sa takmer úplne nezastavíte. Zdvihnite sa zo sedadla, otočte koleso na rovnakú stranu, ako je vaša vedúca potrava, a zadnou nohou zatlačte na pedál smerom nadol. Snažte sa držať pedále vo vodorovnej polohe. Pokúste sa v tomto postoji udržať rovnováhu bez toho, aby ste odopli nohu a položili ju na zem. Stojan na trati je ideálny na použitie, keď musíte na chvíľu zastaviť a nechcete si odopínať nohu.[9]

  • Ak máte pocit, že strácate rovnováhu, odopnite nohu a položte ju na zem.

Metóda 4 zo 4:Zachovanie bezpečnosti

Pri zatáčaní vyberajte širšie zákruty. Pretože sa pedále na bicykli s pevným prevodom stále pohybujú, môže byť pocit pri zatáčaní úplne iný ako pri jazde na bicykli s voľnobehom. Neprechádzajte zákrutami príliš tesne, inak sa vaše pedále môžu skončiť odreté o zem alebo sa môžete prevrátiť. Pri prejazde zákrutami výrazne spomalte a prechádzajte ich širšie, ako by ste to bežne robili na bicykli s voľnobehom.[10]

Používajte prilbu a bezpečnostnú výbavu. Zakúpte si bezpečnostnú výbavu na bicykel v predajni bicyklov, v obchodnom dome alebo online. Prilba vám ochráni hlavu, ak spadnete z bicykla. Ak sa na kolobežke ešte len učíte jazdiť, mali by ste zvážiť aj nosenie ďalších ochranných pomôcok, ako sú chrániče kolien, lakťov a chránič zubov.[11]
Dôveryhodný zdroj
Johns Hopkins Medicine
Oficiálna databáza zdrojov poprednej svetovej nemocnice Johnsa Hopkinsa
Prejsť na zdroj

  • Uistite sa, že prilba dobre sedí, ale nie je na hlave príliš tesná.
  • Ak plánujete jazdiť na bicykli, keď sa zotmie, uistite sa, že má odrazky. V mnohých oblastiach sa vyžaduje, aby ste mali pri jazde v noci predné svetlo a zadnú odrazku.[12]

Keď začínate, trénujte na prázdnom priestranstve. Aj keď máte skúsenosti s jazdou na bicykli s voľnobehom, jazda na bicykli s pevným prevodom je úplne odlišná. Z tohto dôvodu by ste mali trénovať jazdu na ňom na mieste, kde nie sú žiadne prekážky, kým si nebudete dostatočne istí na to, aby ste mohli jazdiť na iných miestach.[13]
Odborný zdroj
Jonas Jackel
Majiteľ, Huckleberry Bicycles
Rozhovor s odborníkom. 18. februára 2020.

  • Udržujte reťaz na bicykli napnutú. Ak si všimnete, že reťaz bicykla je spadnutá alebo uvoľnená, môže to sťažiť jazdu na bicykli a môže dôjsť k poškodeniu reťaze. Reťaz môžete napnúť odskrutkovaním a posunutím zadného kolesa viac dozadu. Pravidelne kontrolujte reťaz bicykla, aby ste sa uistili, že je napnutá.[14]

    • Odborníci v cyklistickom obchode vám tiež dokážu vymeniť alebo napnúť reťaz.
  • Odkazy