4 spôsoby prechodu na dospelého muža

Vo väčšine prípadov je proces stávania sa dospelým mužom prepojený s transformáciou z dospievania do dospelosti. Bez ohľadu na povahu vášho prechodu na dospelého muža však musíte byť pripravení na fyzické a emocionálne zmeny a prispôsobiť sa tomu, ako na ne reagujete vy a ostatní. Najmä ak je váš prechod spojený so vstupom do samostatnej dospelosti, budete musieť pracovať na tom, aby ste sa rozhodovali ako dospelí, starali sa o seba a pristupovali k vzťahom zrelo.[1]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.

Metóda 1 zo 4:Zvládanie fyzických, sociálnych a emocionálnych zmien


Očakávajte, že vaše telo začne vyzerať inak. Pri premene na muža bude vaše telo reagovať na to, že má viac mužských hormónov. Môžete očakávať, že vám narastie ochlpenie na tvári a na tele. Môžete si tiež všimnúť, že sa vám vytvorí viac svalov na rukách, nohách a hrudníku.[2]

  • Ako sa vaše telo mení, môžete sa cítiť sebavedome alebo sa začať porovnávať s inými dospelými mužmi. Majte na pamäti, že je to normálne, ale je dôležité pracovať na budovaní sebadôvery, ktorá vám pomôže prekonať toto obdobie.


Pochopte, že budete znieť inak. Pri prechode na dospelého muža sa váš hlas pravdepodobne prehĺbi. Muži majú v priemere hlbší hlas ako ženy. Za túto zmenu je zodpovedná aj zmena hormónov.[3]


Pripravte sa na rôznu škálu emócií. Pri prechode na dospelého muža ťa čaká množstvo zmien v oblasti emócií. Budete sa musieť vyrovnať s mnohými zmenami vo vašich vzťahoch, s tým, ako vás vníma spoločnosť, a s vašimi hormónmi. Všetky tieto zmeny sa odrazia na vašich emóciách a na tom, ako ich budete zvládať.[4]

  • Zvýšenie hladiny testosterónu môže zvýšiť váš sexuálny apetít alebo spôsobiť, že budete agresívnejší.
  • Pracujte na rozvoji väčšej emocionálnej kontroly, ktorá vám pomôže prekonať toto obdobie. Môžete použiť hlboké dýchanie, odpočítavanie od piatich alebo si dať prestávku od situácie, aby ste sa zamysleli a premýšľali o veciach skôr, ako zareagujete.


Očakávajte zmeny vo svojom spoločenskom živote. Stane sa tak preto, lebo vaše vzťahy ako dospelého muža budú iné ako vaše súčasné vzťahy. Od spoločnosti sa tiež budú očakávať rôzne očakávania. Spoločnosť napríklad často očakáva, že muži nebudú plakať na verejnosti, hoci je často prijateľné, aby chlapec alebo žena plakali. Majte však na pamäti, že je úplne v poriadku, ak si človek aj poplače. Máte právo vyjadriť svoje emócie bez ohľadu na to, kto ste alebo v akej fáze života sa nachádzate.

  • Prechod z dospievania do dospelosti môže byť jedným z najťažších prechodov vo vašom živote, pretože môžete hľadať svoju identitu.
  • Hľadajte spôsoby, ako byť nezávislejší, napríklad tým, že prevezmete viac zodpovednosti doma alebo si nájdete prácu na čiastočný úväzok.
  • Uvedomte si, že v tomto období budete náchylnejší na rizikové správanie. Pracujte na rozvoji svojho sebaovládania, ktoré vám pomôže čeliť týmto nutkaniam.

Metóda 2 zo 4:Interakcia ako dospelý muž


Naučte sa zrelo riešiť konflikty. Vo vašom dospelom živote sa určite vyskytnú konflikty. Budete sa stretávať s konfliktami vo svojich vzťahoch, kariére, škole a spoločenskom živote.[5]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.
Ako dospelý človek by ste mali byť schopní zvládnuť konflikt s gráciou. Je dôležité nezabudnúť zachovať pokoj, počúvať a pochopiť opačný názor.[6]

  • Zvážte riešenie problémov skôr, ako sa vymknú spod kontroly. Možno si tiež budete chcieť osvojiť zvyk zvažovať, či je lepšie reagovať, alebo niečo nechať tak. Zvážte výhody vyjadrenia svojich myšlienok v porovnaní s mlčaním.
  • Pred odpoveďou sa zastavte, zhlboka sa nadýchnite a zamyslite sa. Umožní vám to racionálnejšie reagovať.
  • Odíďte, ak ste príliš nahnevaní.


Naučte sa prijímať spätnú väzbu. Vyhnite sa negatívnym reakciám, keď vám niekto dáva konštruktívnu spätnú väzbu. Snažte sa nestávať defenzívnymi alebo ignorovať osobu, ktorá vám dáva spätnú väzbu. Majte na pamäti, že spätná väzba vám umožní rásť, učiť sa a osvojovať si nové veci.[7]

  • Požiadajte o spätnú väzbu, ak spätná väzba nebola poskytnutá slobodne.
  • Je v poriadku si poplakať, ale možno sa budete chcieť ospravedlniť, ak sa vo vás prebudia emócie.


Spravujte si svoj čas. Teraz je vašou zodpovednosťou ako dospelého človeka riadiť svoj vlastný čas. Budete mať na starosti svoje každodenné aktivity. Je tiež vašou povinnosťou naplánovať si a dodržiavať všetky stretnutia, ako sú pravidelné návštevy u zubára, lekára alebo psychiatra.

  • Zvážte vedenie kalendára alebo plánovača, ktorý vám pomôže zapamätať si svoje záväzky. Môžete používať papierový plánovač alebo aplikáciu kalendára pre smartfón.


Zapojte sa do vzťahov zrelo. Či už ide o romantické vzťahy alebo priateľstvá, mali by ste sa na vzťahoch zúčastňovať zrelo a s rešpektom. Správajte sa k svojim priateľom a významným osobám tak, ako by ste chceli, aby sa správali k vám.

  • Nikdy nebuďte fyzicky ani emocionálne agresívni voči svojej polovičke.

Metóda 3 zo 4: Robenie dospelých rozhodnutí


Stať sa samostatným. Dospelí sa od prírody musia viac riadiť sami sebou ako deti. Nie vždy tu bude niekto, kto vás bude sprevádzať každodennými životnými krokmi. Musíte nájsť spôsob, ako sa motivovať a postaviť pred výzvy, aby ste dosiahli svoje ciele.[8]

  • Ak máte napríklad cieľ zdravšie sa stravovať a päťkrát týždenne cvičiť, aby ste schudli desať kíl, musíte si nájsť motiváciu, aby ste to sami.[9]
    Zdroj experta
    Michelle Shahbazyan, MS, MA
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 18 marec 2020.
    Vstávanie o štyridsaťpäť minút skôr, aby ste si zbalili obed a išli si zabehať, svedčí o tom, že sa riadite sami sebou.


Stanovte si a dosiahnite ciele. Pri prechode do dospelosti sa musíte naučiť stanoviť si krátkodobé a dlhodobé ciele.[10]
Zdroj experta
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.
Tieto ciele vám pomôžu udržať si motiváciu a sebavedomie. Keď si stanovíte cieľ, vytvorte si plán na jeho dosiahnutie.[11]

  • Príkladom dlhodobého cieľa je získanie práce účtovníka. Kým krátkodobým cieľom je zapísať sa do kurzu účtovníctva.


Rozpočítajte svoje peniaze. Hospodárenie s peniazmi je dôležitou súčasťou života dospelého muža. Vytvorením rozpočtu si môžete byť istí, že máte zaplatené všetky účty, udržať si dobré kreditné skóre a dúfajme, že aj ušetriť peniaze. Rozpočet môže byť jednoduchý a nemusí ho vytvárať odborník.[12]

  • Vytvorte si zoznam všetkých svojich výdavkov. Majte na pamäti, že účty nie sú vaše jediné výdavky. Potrebujete tiež peniaze na jedlo, dopravu, oblečenie atď.
  • Do samostatného zoznamu si zaznamenajte všetky svoje príjmy.
  • Uistite sa, že vaše výdavky neprekročia vaše príjmy. Ak máte na konci každého výplatného obdobia prebytok, zvážte jeho vloženie do úspor alebo investícií.


Prevezmite zodpovednosť za svoje činy. Každý robí chyby. Súčasťou toho, aby ste sa stali zrelým dospelým, je prevzatie zodpovednosti za chyby, ktoré urobíte.[13]
Zdroj experta
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Life Coach
Rozhovor s odborníkom. 18 marca 2020.
Tým si začneš získavať dôveru a rešpekt ostatných dospelých. Priznajte si svoje chyby a potom urobte všetko pre to, aby ste ich napravili.[14]

  • Mali by ste sa napríklad priznať k tomu, že ste nacúvali do poštovej schránky svojho suseda, aj keď nikto nebol svedkom toho. Informujte suseda o svojej chybe a opravte alebo vymeňte mu poštovú schránku. Ukážete tým, že preberáte zodpovednosť a zodpovedáte sa za svoje činy.

Metóda 4 zo 4:Starostlivosť o seba nezávisle


Naučte sa variť pre seba. Keď ste žili doma, niekto za vás možno varil väčšinu jedál. Keď vyrastiete a odídete z domu, budete sa musieť naučiť variť si sami. Ak neovládate žiadne základné techniky varenia, začnite jednoducho. Naučte sa používať sporák, rúru a mikrovlnnú rúru. Začnite tým, že sa naučíte niekoľko jednoduchých jedál.

  • Absolvujte kurz varenia.
  • Požiadajte rodiča alebo iného dospelého, aby vás naučil niektoré techniky varenia.
  • Sledujte relácie o varení v televízii alebo online.


Starajte sa o svoje telo. Ak sa teraz rozhodnete pre zdravý životný štýl, umožní vám to žiť dlhší a zdravší život. Uistite sa, že sa stravujete zdravo a pravidelne cvičíte, aby ste si udržali zdravú hmotnosť.[15]

  • Vyhýbajte sa fajčeniu, rekreačným drogám a nadmernému množstvu alkoholu.
  • Zvážte možnosť zapojiť sa do posilňovne alebo skupinovej aktivity.
  • Praktizujte správnu hygienu.
  • Používajte preventívne opatrenia, ako je používanie bezpečnostného pásu alebo prilby, aby ste predišli nehode.

  • Starajte sa o svoj majetok. Keď budete žiť sami, nebude v blízkosti nikto iný, kto by vám pomohol postarať sa o vaše veci. Starostlivosť o svoj majetok vám môže ušetriť veľa peňazí. Správne čistenie môže zabrániť aj tomu, aby ste ochoreli. Stanovenie denných povinností pre seba vám môže pomôcť udržať krok s pracovnou záťažou.[16]

    • Vyperte, zložte a odložte si bielizeň.
    • Čistite a dezinfikujte povrchy vo svojej domácnosti.
    • Kúpte si ochranné pomôcky pre drahé prístroje, ako je mobilný telefón alebo počítač.
  • Odkazy