4 spôsoby rýchleho myslenia

Ocitli ste sa niekedy v situácii, keď ste potrebovali rýchlo premýšľať a mali ste problém vymyslieť odpoveď? Možno by ste sa jednoducho chceli cítiť ostrejšie v každodenných interakciách. Naučiť sa rýchlo myslieť môže priniesť pozitívne výsledky pre vašu kariéru, vzdelávanie alebo osobný život.

Metóda 1 zo 4:Rýchle myslenie na mieste


Uvoľnite svoju myseľ. Môže to znieť, že sa to ľahšie povie, ako urobí, keď potrebujete poskytnúť rýchlu odpoveď na mieste. Môžete sa však upokojiť pomocou relaxačných techník, ako napr:

  • Zhlboka dýchajte. Spomalíte si srdcovú frekvenciu a presuniete viac kyslíka do mozgu.
  • Opakujte si pozitívnu a potvrdzujúcu správu. Môže to byť tak jednoduché ako „Mám to.“ Ak sa často stretávate so situáciami, ktoré si vyžadujú rýchle premýšľanie, môžete sa vopred pripraviť, aby vám prišla na um konkrétna fráza.
  • Napnite svaly na niekoľko sekúnd a potom uvoľnite. Úsilie vám pomôže sústrediť sa. Vyberte si svaly, ktoré nie je vidieť, napríklad bicepsy alebo stehenné svaly – nechcete ukázať stres svojmu respondentovi.


Pozorne počúvajte otázku. Uistite sa, že správne interpretujete to, čo sa pýtajúci pýta, a to tak, že sa na neho budete priamo pozerať a budete venovať veľkú pozornosť otázke. Odstráňte všetky rušivé vplyvy, napríklad odložte mobilný telefón, vypnite televízor a zatvorte notebook.

  • Môžete si tiež preštudovať reč tela svojho pýtajúceho sa. Keď osoba kladie otázku, sústreďte sa na jej oči, výraz tváre a polohu tela. Ak napríklad osoba nadväzuje očný kontakt, usmieva sa a je otočená smerom k vám, sú to všetko dobré náznaky, že ju zaujíma, čo chcete povedať. Majte však na pamäti, že výraz tváre môže byť zavádzajúci. Ľudia vedia dobre maskovať svoje pocity výrazom tváre.[1]


Požiadajte o zopakovanie otázky. Ak otázke nerozumiete, zdvorilo požiadajte pýtajúceho sa, aby otázku zopakoval. Je dôležité uistiť sa, že ste úplne pochopili, na čo sa osoba pýta. Získate tak trochu viac času aj na premýšľanie.

  • Skúste povedať niečo ako: „Môžete, prosím, zopakovať otázku??“


Zopakujte otázku sami. Otázku si môžete zopakovať aj sami pre seba, aby ste ju ľahšie pochopili. Ak si otázku poviete nahlas, môže vám pomôcť lepšie ju pochopiť a tiež vám poskytne viac času na vymyslenie odpovede.

  • Nebojte sa klásť vysvetľujúce otázky. Ak je otázka nejasná alebo sa v nej používa neznámy žargón, jednoduché vysvetlenie vám môže umožniť rýchlo a kvalifikovane poskytnúť odpoveď. Skúste povedať niečo ako: „Môžete mi, prosím, vysvetliť, čo znamená ___??“ Alebo: „Nie celkom tomu rozumiem. Môžete prosím preformulovať otázku?“


Držte sa podstaty. Zameranie sa na jeden bod a jednu podpornú informáciu vám pomôže zamerať vašu prvotnú reakciu. Vyhnite sa tomu, aby ste sa zaoberali cudzími detailmi. Ak sa váš respondent bude chcieť dozvedieť viac, spýta sa na ďalšie otázky – a vy ste medzitým ukázali, že dokážete rýchlo myslieť a rýchlo poskytnúť informácie.[2]

  • Napríklad, ak sa vás pýtajúci opýta: „Ako dlho pracujete v oblasti predaja??“ potom by vaša odpoveď mala byť stručná. Môžete odpovedať: „Asi osem rokov.“ Nezachádzajte do podrobností o všetkých miestach, kde ste pracovali počas týchto ôsmich rokov, pokiaľ vás o to nepožiada zadávateľ otázky.

Metóda 2 zo 4:Predbežná príprava na rýchle myslenie


Pripravte si scenáre „čo ak“. Je pravdepodobné, že ľudia na vašom pracovisku, v škole alebo pri plnení iných záväzkov od vás budú žiadať bežné veci. Nájdite si čas, keď nie ste pod tlakom, aby ste zvážili situácie, ktoré by si mohli vyžadovať rýchle uvažovanie, a naplánujte si, ako by ste mohli na tieto otázky odpovedať.

  • Učiteľ vám napríklad môže položiť otázku súvisiacu s niečím, čo ste čítali na hodine, napríklad: „Ako sa volala hlavná postava?“ alebo „Čo si myslíte o knihe?“ Zvážte otázky, ktoré by vám mohol položiť učiteľ, a skúste si vopred pripraviť odpovede, aby ste sa nemuseli zdržiavať odpoveďou.


Precvičte si zrozumiteľné rozprávanie a písanie. Jasná komunikácia vám pomôže rýchlo zdieľať informácie s ostatnými a vyhnúť sa nesprávnej interpretácii.

  • Pracujte na odstránení hlasových tikov, ako sú nadmerné „ums“ a „uhs“.“
  • Využívajte neverbálne signály, napríklad očný kontakt a dobre umiestnené pauzy.
  • Používajte správnu gramatiku.
  • Odhadnite formálnosť danej situácie a určte, ako vhodne reagovať.[3]


Uistite sa, že ste dobre informovaní. Uvedomte si detaily projektu a základné informácie, aby ste neboli zaskočení. Získajte skúsenosti v konkrétnej oblasti a budete mať základy na rýchle vyvodenie informovaných záverov.[4]
[5]

  • Napríklad, ak ste zdravotná sestra, ktorá pracuje s psychiatrickými pacientmi, potom vám naučenie sa čo najviac o psychiatrických ošetrovateľských intervenciách môže pomôcť rýchlo reagovať v rôznych situáciách.


Vypnite elektroniku a iné rozptyľujúce prvky. Ak viete, že si situácia bude vyžadovať rýchle myslenie, eliminujte rozptýlenie, ktoré by mohlo odviesť vašu pozornosť od danej úlohy.

  • Eliminujte cudzí hluk, napríklad rádio, televíziu alebo hudbu prehrávanú cez slúchadlá.
  • Počas práce zatvorte účty sociálnych médií a ďalšie karty v internetovom prehliadači.[6]


Minimalizujte multitasking. Sústredenie sa na jednu úlohu v danom čase udrží vašu myseľ sústredenú a umožní vám rýchlejšie reagovať, keď budete čeliť otázke alebo problému. Snažte sa sústrediť vždy len na jednu úlohu, aj keď ste zaneprázdnení.

  • Ak máte napríklad rad zákazníkov čakajúcich na obsluhu a zvoní vám telefón, vyberte si jednu vec, na ktorú sa sústredíte. Napríklad sa môžete najprv sústrediť na zákazníkov pred vami a umožniť niekomu inému, aby zdvihol telefón, alebo ho dokonca nechať prejsť do hlasovej schránky. Alebo ak máte veľa domácich úloh, vyberte si jednu úlohu, na ktorej budete pracovať. Dokončite túto úlohu a potom prejdite na ďalšiu.

Metóda 3 zo 4:Pestovanie rýchleho myslenia


Pestujte si rastové myslenie. Štúdie ukazujú, že učenie sa z vlastných chýb zlepšuje vaše mentálne procesy. Verte, že sa môžete zlepšiť v rýchlom myslení a budete! Nájdite si čas na preskúmanie svojich úspechov, ale ešte dôležitejšie je preskúmať svoje neúspechy. Chyby vnímajte ako nevyhnutný krok pri získavaní vedomostí.[7]


Vykonávajte činnosti, ktoré podporujú rýchle myslenie. Váš mozog je sval, ktorý reaguje na tréning. Ďalšou výhodou je, že účasť na činnostiach, ktoré podporujú rýchle myslenie, môže skutočne zlepšiť vašu náladu. Budete sa cítiť šťastnejší a kreatívnejší a zároveň si zdokonalíte svoje schopnosti rýchleho myslenia.[8]

  • Vyskúšajte hry na čítanie s porozumením. Prečítajte si článok alebo kapitolu knihy čo najrýchlejšie a potom si dajte 20 sekúnd na jej rýchle zhrnutie.
  • Prejdite si abecedu a odrecitujte slová alebo názvy každého písmena. Urobte to čo najrýchlejšie alebo sa pokúste vymyslieť daný počet slov pre každé písmeno.
  • Hrajte hry, pri ktorých sa používa časovač.
  • Vyskúšajte online kvízy alebo aplikácie, ktoré poskytujú aktivity na precvičenie mozgu.
  • Rýchlo vymenujte zoznamy vecí, ktoré ste nedávno robili alebo videli – autá, knihy, filmy atď.[9]
  • Hrajte improvizačné hry s priateľom alebo kolegom.


Používajte všetky svoje zmysly. Čím viac zmyslov použijete, tým viac častí vášho mozgu si rýchlo vybaví informácie, ktoré by ste chceli obnoviť. Priraďte farby, vône alebo fyzické pocity k slovám alebo myšlienkam.

  • Napríklad pri čítaní novinového článku si môžete lepšie zapamätať informácie, ak budete venovať pozornosť zmyslovým detailom, napríklad spôsobu, akým autor opisuje niečí vzhľad alebo konanie.


Stanovte si priority úloh, ktoré zadávate svojmu mozgu. Používajte kalendár na sledovanie udalostí, aby ste nezaberali drahocenné miesto v mozgu informáciami, ktoré sa dajú ľahko zaznamenať na neskoršie použitie.

  • Môžete si napríklad zapísať všetky stretnutia, ktoré máte, dátumy splatnosti účtov alebo položky zoznamu úloh.


Zopakujte si informácie, ktoré naozaj chcete vedieť. Hlasné recitovanie informácií alebo ich zapisovanie posilní nervové dráhy, ktoré tvoria pamäť.[10]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj
Snažte sa recitovať dôležité informácie, aby ste si ich ľahšie a rýchlejšie vybavili.

  • Napríklad si môžete chcieť zopakovať dátum dôležitej prezentácie alebo odrecitovať mená svojich nových spolužiakov.

Metóda 4 zo 4: Udržujte svoj mozog zdravý


Pravidelne cvičte. Výskum ukazuje, že pravidelné cvičenie zvyšuje počet drobných ciev, ktoré privádzajú kyslík do mozgu. Cvičenie tiež znižuje krvný tlak a pomáha zvládať stres.[11]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • Keď čelíte obzvlášť stresujúcej situácii, prejdite sa. Kombinácia cvičenia a zmeny fyzického prostredia pomôže preorientovať váš mozog a stimulovať rýchlejšie myslenie.


Jedzte zdravú stravu. Váš mozog potrebuje na správne fungovanie veľa energie, preto je dôležité jesť potraviny, ktoré podporujú jasné myslenie.[12]
Niektoré potraviny sú pre váš mozog lepšie, zatiaľ čo iné potraviny môžu viesť k mozgovej hmle.[13]
Dôveryhodný zdroj
Clevelandská klinika
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Konzumujte potraviny, ako sú obohatené obilniny, celozrnné výrobky, losos, ľanové semienka, čučoriedky, kurkuma a zelená listová zelenina, ktoré pomáhajú udržiavať váš mozog zdravý.
  • Znížte spotrebu nasýtených tukov a nezdravého cholesterolu zo živočíšnych zdrojov alebo čiastočne hydrogenovaných rastlinných olejov.


Udržujte si dobré emocionálne zdravie. Ľudia, ktorí sú úzkostní alebo depresívni, majú tendenciu dosahovať nižšie výsledky v kognitívnych testoch. Ak si myslíte, že trpíte nadmernou úzkosťou alebo depresiou, porozprávajte sa s priateľom, vyhľadajte poradcu alebo sa poraďte s lekárom.[14]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj


  • Doprajte si dostatok spánku. Nedostatok spánku a vyčerpanie tiež zvyknú spôsobovať nízke výsledky v kognitívnych testoch. Mladí dospelí a dospelí potrebujú sedem až deväť hodín spánku na udržanie zdravej funkcie. Váš mozog nebude rýchlo pracovať, ak je unavený.[15]
  • Odkazy