5 spôsobov, ako byť kreatívnym mysliteľom a riešiteľom problémov

Máte už dosť vymýšľania tých istých starých unavených riešení svojich problémov? Chcete si prepnúť mozog, aby bol kreatívnejší a šikovnejší? Vďaka niekoľkým ľahko realizovateľným mentálnym tipom zapojíte všetky svoje kreatívne neuróny behom chvíle. Kreatívnejšie myslenie zahŕňa využívanie tvorivých zručností pri riešení problémov, myslenie mimo škatuľky a precvičovanie mozgu.

Metóda 1 z 5:Definovanie problému


Napíšte si problém. Zhrnutie problému do konkrétneho jazyka pomáha objasniť a zjednodušiť váš problém.[1]
Môže sa to zdať zvládnuteľnejšie a posunie vás to vpred pri riešení problému priamo. Okrem toho môže zjednodušenie jazyka, ktorý používate, slúžiť na zníženie reakcií, ako je napríklad zahltenie zložitosťou problému.[2]

  • Jedným z príkladov možného problému je, že pri dôležitých úlohách otáľate (čakáte do poslednej chvíle). Napíšte si, aký je váš konkrétny problém, ktorý potrebujete vyriešiť.
  • Definujte problém čo najjednoduchšie. Ak je problémom prokrastinácia, jednoducho napíšte prokrastinácia namiesto: „Vždy čakám s dokončením projektov do poslednej chvíle a je to stresujúce.“


Uistite sa, že problém je potrebné vyriešiť.[3]
Počuli ste už niekedy príslovie: „Ak to nie je pokazené, neopravuj to?“ Táto mantra sa vzťahuje aj na identifikáciu problémov. Niekedy môžeme byť rýchli v posudzovaní a identifikovaní problémov, keď žiadne nie sú.

  • Ak si napríklad myslíte, že problémom je prokrastinácia, existujú aj spôsoby, ako ju? Je možné, že nevytvára stres a pomáha vám sústrediť sa na dokončenie práce (niektorí ľudia potrebujú k práci tlak)? Je možné, že sa ostatným nepáči, že prokrastinujete, ale nikomu to neubližuje a nezdá sa, že by to malo vplyv na to, aby ste svoju prácu urobili? Ak sa teda zdá, že problém nemá identifikovateľné dôsledky, nemusí ísť o problém s najvyššou prioritou alebo nemusí ísť vôbec o problém. Inými slovami, možno si myslíte, že prokrastinujete, ale nie je to tak.


Vytvorte si zoznam výhod a nevýhod pre riešenie vášho problému. Identifikácia výhod a nevýhod riešenia problému vám môže pomôcť určiť, či sa problém oplatí riešiť, alebo či ide o problém s vysokou prioritou. Analýza nákladov a prínosov zahŕňa identifikáciu pozitív riešenia problému, ako aj negatív neriešenia problému.[4]

  • Napíšte si, čo sa stane, ak sa problém nevyrieši. V príklade prokrastinácie môžu byť dôsledky také, že ostatní môžu naďalej komentovať vaše prokrastinovanie, môžete mať problémy s určovaním priorít úloh, môže sa zvýšiť stres a môže sa zhoršiť kvalita vašej práce, ak si nedáte dostatok času na dokončenie projektu.
  • Napíšte si a uvedomte si výhody riešenia problému. Prínosom riešenia prokrastinácie môže byť napríklad: menej stresu na poslednú chvíľu, kvalita práce sa zvýši vďaka väčšiemu množstvu času, bude mať viac času na dokončenie práce a šéfovia a spolupracovníci sa budú menej zaoberať prokrastináciou. Ak zistíte, že riešenie problému prináša veľa výhod, potom pravdepodobne stojí za to ho vyriešiť a môže ísť o problém s vysokou prioritou.


Identifikujte všetky zložky problému. Naučte sa byť komplexný. Identifikujte zložky problému v ich úplnosti. Zahrňte ľudí, ktorých sa týka, obsah a kontext.

  • Napíšte si všetko, čo o probléme viete, a všetky zložky, ktoré podľa vás k problému prispievajú. Pokiaľ ide o prokrastináciu, tento zoznam môže vyzerať takto: rozptyľovanie, napríklad televízia/internet, vyhýbanie sa úlohám, ktoré zaberajú veľa času, problémy s plánovaním (nedostatok času) a nízka tolerancia frustrácie. Tieto problémy by mohli súvisieť s organizačnými zručnosťami.
  • Skúste si vytvoriť strom problémov s hlavným problémom na kmeni stromu a súvisiacimi komponentmi na vetvách stromu. Takto si môžete predstaviť, ako váš problém vyzerá a ako ostatné problémy prispievajú k hlavnému problému.


Zamerajte sa vždy na jeden problém. Pri definovaní svojho problému sa uistite, že je konkrétny.[5]
Niekedy môže mať jeden problém mnoho zložiek, preto je dôležité zamerať sa na konkrétny a podrobný problém skôr, ako sa pokúsite vyriešiť problém v širšom meradle.

  • Napríklad prokrastinácia môže byť malou súčasťou väčšieho problému, ktorým trpí kvalita vašej práce a váš šéf chce, aby ste robili menej chýb. Namiesto toho, aby ste sa snažili bojovať s problémom kvality práce (ktorý môže byť veľmi zložitý), identifikovali by ste všetky zložky, ktoré prispievajú k problému, a pracovali by ste na každej zložke samostatne ako na samostatnom probléme.
  • Jedným zo spôsobov, ako to pochopiť, je vytvoriť grafické znázornenie alebo „strom problému/riešenia“ väčšieho problému v porovnaní s menšími problémami. Väčší problém by ste umiestnili do stredu (organizačné problémy s vplyvom na kvalitu práce) a zložky problému by sa rozvetvovali od stredu.[6]
    Komponenty, ktoré prispievajú k väčšiemu problému, môžu byť veci ako: dostatok spánku, venovanie zvýšenej pozornosti, riadenie času a prokrastinácia. Všimnite si, že prokrastinácia je len jednou zložkou veľkého problému kvality práce a/alebo organizačných problémov.


Napíšte si svoje ciele. Aby ste mohli začať riešiť problém, musíte pochopiť, aký konečný výsledok chcete dosiahnuť. Spýtajte sa sami seba: „Čo chcem vyriešením tohto problému dosiahnuť??“[7]

  • Stanovte si konkrétne, realistické a časovo obmedzené ciele. Inými slovami, dajte si konkrétny čas, ktorý potrebujete na dosiahnutie cieľa alebo vyriešenie problému. Niektoré ciele môžu trvať 1 týždeň, zatiaľ čo iné budú trvať 6 mesiacov.
  • Ak je napríklad vaším cieľom vyriešiť problém s prokrastináciou, môže to byť veľmi dlhodobý cieľ, pretože niektoré návyky môžu byť hlboko zakorenené a ťažko sa odstraňujú. Cieľ však môžete zmenšiť, zreálniť a časovo ohraničiť tak, že si poviete: „Chcem mať hotový aspoň 1 projekt 1 deň pred jeho termínom v nasledujúcich 2 týždňoch.“ Tento cieľ je konkrétny (1 projekt urobený v predstihu), realistický (1 projekt namiesto každého projektu) a časovo obmedzený (v nasledujúcich dvoch týždňoch).

Metóda 2 z 5:Skúmanie a predstavovanie si riešení


Rozpoznajte spôsoby, ktorými ste riešili podobné problémy. Je pravdepodobné, že ste sa s podobným problémom stretli už v minulosti. Identifikujte prípady, keď ste v minulosti riešili svoj problém alebo podobný problém. Čo ste urobili? Fungovalo to? Čo iné by mohlo pomôcť?

  • Všetky tieto myšlienky si napíšte na papier alebo do počítača.


Nájdite spôsoby, ako problém vyriešili iní. Ak ste tento problém v minulosti nemali, bude užitočné zistiť, ako ho vyriešili iní.[8]
Ako postupovali pri hľadaní riešenia? Bolo ich riešenie jednoduché a priamočiare, alebo zahŕňalo viacero aspektov a zložiek?

  • Pozorujte a pýtajte sa otázky. Sledujte, ako sa správajú ostatní. Opýtajte sa iných, ako vyriešili podobné problémy.


Identifikujte možné možnosti. Keď ste preskúmali možné možnosti alebo riešenia problému, môžete začať tieto nápady spájať, organizovať a vyhodnocovať.[9]

  • Zostavte zoznam všetkých možných riešení. Napíšte si všetky spôsoby riešenia problému, ktoré vás napadnú. V príklade prokrastinácie by váš zoznam mohol zahŕňať: dodržiavanie prísneho harmonogramu, stanovenie priorít úloh, písanie denných pripomienok dôležitých úloh, realistické zhodnotenie času potrebného na dokončenie projektov, vyhľadanie pomoci v prípade potreby a začatie úlohy aspoň o jeden deň skôr, ako je potrebné. Ide o organizačné zručnosti a zručnosti v oblasti riadenia času, ktoré sa dajú naučiť. S najväčšou pravdepodobnosťou bude existovať mnoho spôsobov, ako sa dopracovať k vyriešeniu problému. Môžete tiež identifikovať ďalšie správanie, ktoré znižuje pravdepodobnosť prokrastinácie, ako napríklad: dostatok spánku, cvičenie na zvládnutie stresu a zdravá strava (na zvýšenie a udržanie celkového zdravia).


Premýšľajte o probléme abstraktne. Premýšľanie o probléme alebo otázke iným spôsobom môže otvoriť nové cesty vo vašom mozgu. Vaša myseľ môže mať nový východiskový bod na sledovanie v pamäti alebo vytváranie spojení v mozgu.[10]
Skúste o probléme premýšľať širšie alebo abstraktnejšie. Ak je napríklad problémom prokrastinácia, ďalším spôsobom môžete uvažovať o tom, že možno potrebujete stres, aby ste mohli veci urobiť. V tomto smere myslenia budete musieť riešiť problém potreby stresu na výkon namiesto samotného odkladania.

  • Zvážte filozofické, náboženské, kultúrne a iné zložky vášho problému.


Pristupujte k situácii z iného uhla pohľadu. Premýšľajte o možných riešeniach, ako keby ste boli dieťa, ktoré prvýkrát objavuje svet.

  • Skúste robiť voľné písanie alebo brainstorming s cieľom generovať nové nápady. Jednoducho si zapíšte všetko, čo vás napadne v súvislosti s možnými riešeniami problému. Analyzujte svoj zoznam a zvážte niektoré z možností, o ktorých by ste možno bežne neuvažovali alebo o ktorých si myslíte, že nebudú fungovať.
  • Zvážte alternatívne názory, ktoré by ste za normálnych okolností nezvážili. Prijmite od iných obskúrne návrhy a zvážte ich aspoň ako možnosti.[11]
    Ak vás napríklad prokrastinácia neustále trápi, možno by váš problém mohlo vyriešiť to, že prácu za vás urobí niekto iný. Môže to znieť hlúpo, ale aj tie najobskúrnejšie myšlienky môžu mať v sebe zrnko pravdy. V prípade tejto myšlienky ste možno o požiadaní o pomoc pri náročných úlohách neuvažovali, pretože získanie pomoci sa vám zdá nepraktické. Získanie pomoci však môže byť skutočne veľmi užitočné.
  • Nestanovujte si limity. Pozrite sa na absurditu. Odpoveď môže byť v rozpore s konvenciami.
  • Riskujte. Otvorenosť môže byť spojená s primeraným riskovaním a učením sa z vlastných chýb.[12]


Predstavte si, že problém je vyriešený. Toto je užitočná technika nazývaná „zázračná otázka“, ktorá je intervenciou používanou v krátkej terapii zameranej na riešenie (SFBT). [13]
Predstavenie si účinkov riešenia môže pomôcť jednotlivcom premýšľať o možnosti dosiahnuť riešenie.

  • Predstavte si, že sa v noci stal zázrak a vy ste sa ráno zobudili a tento problém zázračne zmizol. Aký by to bol pocit? Ako by to vyzeralo?
  • Pracujte spätne od riešenia a predstavte si, čo sa mohlo stať, aby váš problém zmizol.

Metóda 3 z 5: Hodnotenie riešení


Vytvorte analýzu nákladov a prínosov, aby ste sa mohli rozhodnúť o riešení. Po identifikovaní všetkých možných riešení môžete vytvoriť zoznam výhod a nevýhod každého nápadu.[14]
Napíšte si každé riešenie a určte klady a zápory jeho použitia ako súčasť vášho riešenia. Ak má viac pozitív ako negatív, môže byť užitočným zdrojom.

  • Skúste si na internete nájsť tabuľku nákladov a výnosov a vyplňte ju.[15]


Ohodnoťte každé riešenie. Na základe zoznamu výhod a nevýhod ohodnoťte každé riešenie od 1 do 10, pričom 1 je najmenej užitočné a 10 je najviac užitočné. Najviac pomáhajúce riešenia prinesú najväčší efekt na zníženie problému. Napríklad veľmi užitočným riešením prokrastinácie môže byť dodržiavanie prísneho časového harmonogramu, zatiaľ čo viac spánku v noci bude mať na tento problém celkovo menší vplyv. Najužitočnejšie riešenia tak budú priamo ovplyvňovať problém alebo sa naň zameriavať.

  • Keď si vypracujete svoje hodnotenia, zapíšte si ich od 1 do 10 na papier alebo do počítača. Takto sa k nemu môžete vrátiť po realizácii vybraného riešenia. Ak vaše prvé riešenie nefunguje, môžete sa k zoznamu vrátiť a vyskúšať druhé riešenie atď. Môžete tiež použiť niekoľko riešení naraz (namiesto jedného po druhom).


Požiadajte o príspevok. Sociálna podpora a vedenie sú neoddeliteľnou súčasťou riešenia problémov. Z výskumu však vyplýva, že môžeme mať tendenciu podceňovať, nakoľko sú nám iní ľudia ochotní pomôcť. Je dôležité, aby vám vlastný strach z toho, že vám nikto nepomôže, nezabránil požiadať o pomoc, keď ju naozaj potrebujete. Ak sa neviete rozhodnúť pre riešenie alebo sa jednoducho v danej oblasti nevyznáte, môže byť užitočné získať informácie od iných, ktorí riešili podobný problém.[16]

  • Porozprávajte sa s priateľom, ktorý má rovnaký problém alebo ho v minulosti riešil.
  • Ak problém súvisí s prácou, prediskutujte ho so spolupracovníkom, ktorému dôverujete, ak má skúsenosti s riešením vášho problému.
  • Ak je problém osobný, porozprávajte sa s členom rodiny alebo partnerom, ktorý vás obzvlášť dobre pozná.
  • Vyhľadajte odbornú pomoc od niekoho, kto je odborníkom na riešenie problému, ktorý máte.

Metóda 4 z 5:Cvičenie mozgu na zlepšenie schopnosti riešiť problémy


Získať nové skúsenosti. Precvičovanie mozgu prostredníctvom nových skúseností vám môže pomôcť zvýšiť kreatívne myslenie a schopnosť riešiť problémy. S učením a skúsenosťami prichádza kreativita.[17]

  • Naučte sa niečo nové. Pozerajte filmy, čítajte alebo sa pozerajte na umelecké diela v žánroch alebo štýloch, ktoré by vás za normálnych okolností nezaujímali. Prečítajte si o nich viac.
  • Skúste sa naučiť hrať na nejaký nástroj. Štúdie naznačujú, že hra na hudobný nástroj môže deťom pomôcť dosiahnuť akademický úspech.[18]
    Možno vám pomôže naučiť sa hrať na nejaký hudobný nástroj, aby ste si precvičili časti mozgu, ktoré riadia dôležité funkcie vrátane pozornosti, koordinácie a kreativity.


Zahrajte si hry. Niektoré výskumy naznačujú, že hranie hier, ako napríklad Super Mario, môže zvýšiť plasticitu mozgu.[19]
Tento výsledok má vplyv na zlepšenie pamäti, výkonnosti a celkového kognitívneho fungovania. Hry, pri ktorých sa využívajú zručnosti ako plánovanie, matematika, logika a reflexy, môžu byť obzvlášť užitočné na precvičenie mozgovej kapacity.

  • Niektoré typy mozgových hier, ktoré môžete vyskúšať, zahŕňajú: logické hádanky, krížovky, trivia, hľadanie slov a sudoku.
  • Vyskúšajte Lumosity, aplikáciu na trénovanie mozgu pre váš telefón.[20]
  • Vyskúšajte Gamesforyourbrain.com alebo Fitbrains.com.


Čítanie a učenie sa novej slovnej zásoby. Čítanie sa podieľa na rôznych kognitívnych funkciách.[21]
Vyššia slovná zásoba sa spája aj s väčším úspechom a vyšším sociálno-ekonomickým statusom.

  • Pozrite si slovník.com a nájdite „Slovo dňa“.“ Použite slovo niekoľkokrát počas dňa.
  • Jednoducho častejšie čítanie rozšíri vašu slovnú zásobu.


Používajte nedominantnú ruku. Vykonávajte ľavou rukou úlohy, ktoré by ste bežne vykonávali pravou rukou (alebo naopak, ak ste ľavák). To môže vytvoriť nové nervové dráhy a môže to diverzifikovať vašu schopnosť uvažovania, ako aj zvýšiť vašu kreativitu a otvorenosť.[22]

  • Skôr ako vyskúšate iné činnosti, vyskúšajte najprv jednoduché úlohy, ako je napríklad česanie vlasov a používanie telefónu.

Metóda 5 z 5:Pestovanie tvorivosti na zvýšenie zručností pri riešení problémov


Rozšírte si obzory. Kreativita je definovaná ako kombinácia predstavivosti, vedomostí a hodnotenia.[23]
Zlepšenie vašej kreativity vám môže pomôcť celkovo zvýšiť vaše schopnosti riešiť problémy.

  • Aby ste viac zapojili svoju kreatívnu stránku, vyskúšajte nové činnosti, ako napríklad: kreslenie, maľovanie, tanec, varenie, hranie hudby, písanie do denníka, písanie príbehov alebo navrhovanie/vyrábanie čohokoľvek iného, čo vás napadne!


Vyskúšajte voľnú asociáciu. Písanie voľných asociácií, známe aj ako brain-storming, môže byť užitočné na generovanie nových nápadov alebo spôsobov riešenia problémov.[24]
[25]

  • Napíšte si prvé veci, ktoré vám napadnú, keď si spomeniete na slovo kreativita. Teraz urobte to isté s riešením slovných úloh.
  • Napíšte, čo je váš problém, a všetky slová, ktoré vám okamžite napadnú a ktoré sa spájajú s vaším problémom, vrátane pocitov, správania a myšlienok. Mozgová búrka pri prokrastinácii môže vyzerať takto: hnev, frustrácia, zaneprázdnenosť, úlohy, rozptýlenie, vyhýbanie sa, šéf, sklamanie, obavy, meškanie, trápenie a preťaženie.
  • Teraz si premyslite riešenia problému (čo by to mohlo znamenať a ako by ste sa pri tom cítili). V prípade prokrastinácie to môže vyzerať takto: zníženie rozptýlenia, tiché miesto, čistý stôl, pevný plán, pokoj, šťastný, uvoľnený, sebavedomý, chápavý, bez stresu, slobodný, pokoj, čistota, vzťahy, včas a organizovaný.


Nakreslite riešenia. Grafické znázornenia boli indikované pri rozvíjaní zručností tvorivého riešenia problémov u detí.[26]
Používanie umenia je jedným z kreatívnych spôsobov, ako premýšľať o problémoch a riešeniach inak.

  • Skúste si urobiť arteterapeutické cvičenie. Vezmite si kúsok papiera a urobte čiaru uprostred. Na ľavej strane nakreslite svoj problém. Ak je problémom prokrastinácia, môžete si napríklad nakresliť obrázok, na ktorom sedíte za stolom s množstvom papierov a úloh na stole, pričom na obrázku píšete SMS na telefóne. Po nakreslení problému nakreslite na druhú stranu papiera znázornenie toho, ako by mohlo vyzerať riešenie. Môže to byť napríklad predstava, ako máte čistý stôl, odložený telefón a pokojne pracujete za stolom.


Vypusťte ho z mysle. Ak ste v strese z rozhodnutia alebo problému, môže vám to brániť v produktivite, jasnom myslení a dosiahnutí záveru alebo riešenia. V takom prípade by mohlo byť užitočné urobiť si prestávku. Často môžeme osviežiť a znovu otvoriť svoju myseľ jednoducho tým, že sa uvoľníme a budeme robiť niečo, čo nesúvisí s problémom.

  • Skúste sa rozptýliť príjemnou činnosťou, napríklad čítaním, a potom sa k problému vráťte, keď sa budete cítiť svieži.

  • Spánok na ňom. Výskum naznačuje, že váš mozog pokračuje v spracovaní a riešení problémov aj počas spánku.[27]
    Vaše sny sa vám dokonca môžu pokúsiť pomôcť vyriešiť váš problém.

    • Venujte pozornosť snom, ktoré sa vám snívajú po probléme, a identifikujte všetky možné riešenia, ktoré vaše podvedomie vymyslelo.
  • Odkazy