5 spôsobov, ako si niečo zapamätať

Stále zabúdate doma na svoje úlohy, alebo dokonca na to, aké sú vaše úlohy a kedy ich máte odovzdať? Máte problém zapamätať si mená ľudí? Myslíte si, že máte zlú pamäť? V tomto článku sa dozviete techniky, ktoré vám pomôžu spomenúť si na veci, ktoré ste možno zabudli, a tiež stratégie, vďaka ktorým vám dôležité informácie neuniknú.

Metóda 1 z 5: Zapamätanie si niečoho, čo ste zabudli


Buďte pokojní. Zavrite oči, zhlboka sa nadýchnite a uvoľnite sa. Vaša úzkosť z toho, že si niečo nemôžete zapamätať, vám môže v skutočnosti zabrániť, aby ste si to zapamätali.[1]
Frustrácia, panika alebo bitie sa za „zlú“ pamäť odvádza duševnú energiu od vášho cieľa.

  • Niekedy si upokojenie vyžaduje, aby ste odišli a robili niečo iné. Urobte si päťminútovú prestávku, aby ste sa s niekým porozprávali, pozreli si televíziu alebo pracovali na inej úlohe.


Zrekonštruujte si prostredie, v ktorom ste sa nachádzali, keď vás prvýkrát napadla myšlienka, keď ste sa dozvedeli informáciu alebo keď ste naposledy mali predmet, ktorý ste stratili. Keď ste mali ten skvelý nápad v sprche, myšlienka sa vám zaznamenala do mozgu spolu s kontextom alebo prostredím (v tomto prípade sprchou). Táto myšlienka je teraz spojená s vašimi spomienkami na sprchu – vôňa šampónu, pocit a zvuk vody – a vrátenie sa do toho istého prostredia vás môže tiež priviesť k zabudnutej informácii.[2]


Zatvorte oči. Nedávna štúdia naznačuje, že zatvorenie očí môže zlepšiť vašu schopnosť zapamätať si informácie.[3]
Môže to byť spôsobené tým, že eliminujete rušivé vplyvy a môžete sa lepšie sústrediť na spomienku a jej detaily.

Metóda 2 z 5: Zapamätanie si mien


Zastavte sa a počúvajte. Dôvodom, prečo zabúdate mená, nie je to, že by ste „zle počúvali mená“, ale to, že nepočúvate úplne. Možno ste takí vzrušení alebo nervózni zo stretnutia s danou osobou alebo sa obávate, aby ste urobili dobrý dojem, že váš mozog nespracúva dôležité informácie: jej meno.[4]

  • Odsuňte bokom všetky ostatné myšlienky, postavte sa človeku priamo, pozrite sa mu do očí a počúvajte. Urobte zo zapamätania si mena tejto osoby svoju prioritu číslo jeden v danom okamihu.[5]


Zopakujte meno osoby aspoň dvakrát. Opakovanie pomôže upevniť tieto informácie v pamäti, pretože posilňuje nervové spojenia v mozgu.[6]

  • Po tom, ako osoba povie svoje meno, zopakujte mu ho a potvrďte, že ste ho počuli správne. Toto môže byť užitočné najmä pri menách, ktoré sa ťažko vyslovujú.
  • Zopakujte meno osoby ešte raz a povedzte niečo ako: „Rád vás spoznávam, Bob.“
  • Keď odchádzate, opakujte si v hlave meno danej osoby.


Vytvorte vizuálnu asociáciu. Váš mozog má neuveriteľnú kapacitu na ukladanie vizuálnych informácií a vytvorenie spojenia medzi menom osoby a vizuálnym podnetom vám uľahčí zapamätanie.

  • Ak napríklad stretnete niekoho, kto sa volá Bill a má veľmi modré oči, predstavte si modrú dolárovú bankovku.[7]

Metóda 3 z 5:Zapamätanie si úloh a dátumov


Nastavte si pripomienku v smartfóne. Hneď ako sa objednáte k lekárovi, vytiahnite telefón a vložte ho do kalendára. Väčšina telefónov umožňuje nastaviť budík, ktorý vám pripomenie, že sa blíži schôdzka – päť minút, hodinu, dokonca deň alebo týždeň vopred. Kľúčom k úspechu je nastaviť pripomienku moment dohodnete si stretnutie (alebo sa dozviete niekoho narodeniny).

  • Môžete si nastaviť aj opakujúce sa pripomenutia. Ak teda musíte každý utorok vyzdvihnúť svoju mladšiu sestru po tenisovom tréningu, môžete si nastaviť pripomienku, ktorá sa spustí každý týždeň.


Vytvorte si nezvyčajnú asociáciu. Už ste niekedy počuli o tom, že si niekto priviaže kúsok šnúrky okolo prsta, aby na niečo nezabudol?? Ide o to, že struna okolo prsta je taká zvláštna, že človeku pripomenie to, čo sa snaží zapamätať.[8]

  • Môžete si vytvárať asociácie všetkými možnými spôsobmi – čím neobvyklejšie, tým lepšie. Ak potrebujete niečo urobiť na počítači, umiestnite na klávesnicu niečo nezvyčajné (napríklad hračkársku loďku alebo banán), aby ste si pamätali, že idete online zaplatiť účty, nie pozrieť si obrázky roztomilých mačiek.


Opakujte sa. Ak si idete do spálne po lieky, potichu si spievajte „lieky“, keď smerujete do spálne. Opakovanie myšlienky alebo nápadu ju udržiava aktívnu vo vašej krátkodobej pamäti (ktorá zvyčajne uchováva informácie len 10 – 15 sekúnd). Pomôže vám to vyhnúť sa problému, keď vojdete do miestnosti a potom sa čudujete: „Prečo som sem teraz prišiel??“[9]

  • Čím častejšie sa k myšlienke dostávate alebo ju „používate“, tým je pravdepodobnejšie, že skončí vo vašej dlhodobej pamäti, ktorá môže uchovávať informácie neobmedzene dlho.[10]
  • Spievanie o vašej úlohe vám tiež môže pomôcť zapamätať si. Vyberte si jednoduchú melódiu, napríklad „Twinkle, Twinkle“ alebo niektorú z vašich obľúbených piesní, a spievajte o tom, ako si idete vziať lieky.


Napíšte si samolepiacu poznámku a umiestnite ju na viditeľné miesto. Vždy si zabudnete peňaženku? Napíšte si na samolepiaci lístok nápis „WALLET“ a umiestnite ho do štvorca uprostred svojich dverí.[11]

  • Túto metódu vyskúšajte, keď potrebujete niečo dokončiť na počítači – rozptyľujúcich prvkov na počítači je toľko, že sa ľahko dostanete na vedľajšiu koľaj. Nalepte lepiacu poznámku na obrazovku počítača a potom ju posuňte na okraj ako pripomienku, aby ste sa venovali úlohám.

Metóda 4 z 5: Pamätanie si do školy


Vytvorte si prostredie na štúdium podobné tomu, v ktorom si budete musieť neskôr pripomenúť informácie. Ak sa učíte na test, ktorý sa bude konať v tichej miestnosti s tikajúcimi hodinami, bude ľahšie zapamätať si informácie, ak sa budete učiť v podobnom prostredí, napríklad v knižnici alebo v študovni.[12]

  • Snažte sa neučiť na gauči alebo v sede na posteli, pretože test budete pravdepodobne písať za stolom.[13]
    Expertný zdroj
    Bryce Warwick, JD
    Učiteľ pre prípravu na test, Warwick Strategies
    Rozhovor s odborníkom. 5. novembra 2019.


Skúste informácie rozčleniť. To znamená, že si rozdelíte časť informácie, napríklad číslo 8374668809, na menšie časti: 834 466 8809. Informácie si lepšie zapamätáte v menších skupinách ako v jednej dlhej sekvencii alebo po jednotlivých informáciách.[14]

  • Identifikujte väčšie podobnosti v informáciách, ktoré sa snažíte zapamätať – napríklad významný dátum alebo miesto – a zvyšné informácie roztrieďte do týchto kategórií.[15]


Použite mnemotechnickú pomôcku na zapamätanie informácií. Mnemotechnické pomôcky sú triky, ktoré sa používajú na usporiadanie informácií do ľahko zapamätateľných výrokov, obrázkov alebo slov. Bežnou mnemotechnickou pomôckou je Eveľmi Good Boy Does Fine, ktorý v jednoduchom výpise prezentuje hudobné noty na trojštvrťovej klaviatúre (EGBDF).

  • Existujú takmer neobmedzené spôsoby, ako vymyslieť mnemotechnické pomôcky. Skúste si vymyslieť rýmy, vytvoriť skratky alebo ľahko zapamätateľný vizuálny obraz.


Rozdeľte si študijné sedenia. Namiesto jedného maratónu učenia sa, ktorý môže vyčerpať váš mozog, si naplánujte dve študijné sedenia s prestávkou medzi nimi. Počas dvoch trojhodinových študijných sedení sa môžete naučiť dvakrát viac informácií ako počas jedného šesťhodinového študijného sedenia.[16]


Zhrňte si každý odsek na okraj knihy. Samotné čítanie informácií vždy nestačí – musíte im dať aj zmysel.[17]
Zhrnutie si vyžaduje, aby ste sa zamysleli nad tým, čo ste práve prečítali, vydestilovali to na to podstatné a znovu sa to naučili.[18]

  • Keď dočítate, skúste sa na tému pozrieť z čo najširšieho hľadiska (toto je kniha o histórii) a potom ju stále zužujte (toto je kapitola o druhej svetovej vojne; toto je časť o bitke v oblúku), až kým nepreskúmate dôležité ponaučenia, témy a fakty, ktoré by ste si mali odniesť (toto bola posledná veľká nemecká ofenzíva, obrovské straty zničili nemeckú armádu).[19]
  • Ak si nechcete označovať učebnicu, zhrňte si každý odsek do zošita. Túto stránku si môžete dokonca vytrhnúť a nosiť ju vo vrecku, aby ste mohli študovať na cestách.

Metóda 5 z 5:Zlepšenie pamäte


Precvičte svoje telo aeróbnou (kardiovaskulárnou) aktivitou. Chôdza, beh, skákanie na trampolíne – čokoľvek, čo vám zvýši tep, dostane do najlepšej formy aj váš mozog. Jedným z dôvodov je, že cvičenie prináša do mozgu kyslík bohatý na živiny, ktorý pomáha mozgu lepšie pracovať.[20]

  • Štúdie ukazujú, že účinky cvičenia na mozog sú kumulatívne. To znamená, že ak budete cvičiť pravidelne, dosiahnete lepšie výsledky, ako keď budete cvičiť len občas.[21]
    Dôveryhodný zdroj
    PubMed Central
    Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
    Prejsť na zdroj


Buďte spoločenskí. Ľudí zvyčajne hneď napadne lúštenie sudoku alebo krížoviek, aby si udržali bystrý mozog, ale tieto „mozgové cvičenia“ sú v skutočnosti menej účinnou výzvou pre váš mozog ako vedenie rozhovoru. Rozhovor vás núti počúvať, absorbovať informácie a spracovať ich s cieľom vytvoriť odpoveď.[22]


Vyhľadávajte nové skúsenosti. Čím častejšie niečo robíte, tým je to menej náročné. Ak dokážete ozdobiť tortu bez toho, aby ste na to mysleli, vyžaduje to od vášho mozgu len veľmi málo. Ak chcete cvičiť a rozvíjať svoje mentálne schopnosti, musíte svoj mozog tlačiť.[23]

  • Uistite sa, že máte o tieto nové aktivity skutočný záujem. Predstieranie záujmu nebude výzvou pre váš mozog.[24]


Trochu sa vyspať. Náš mozog počas bdenia kóduje (alebo vytvára spomienky) a je citlivý na najrôznejšie rozptýlenia. Kým váš mozog nepremení tieto nové informácie na dlhodobú pamäť, môžu tieto každodenné rozptýlenia viesť k strate informácií. Spánok je pre váš mozog ideálnym prostredím na spracovanie a premenu nových spomienok na dlhodobé informácie.[25]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

  • Zdriemnutie medzi študijnými sedeniami je dobrý spôsob, ako nechať mozog vstrebať všetko, čo ste sa práve naučili.

  • Vytvorenie nápadného mentálneho obrazu. Ak stále zabúdate, kam ste si položili kľúče, vyskúšajte tento trik: Keď ich nabudúce položíte, všimnite si, kam ste ich položili, a potom si predstavte, ako vybuchujú.[26]
    Tento trik využíva schopnosť nášho mozgu uchovávať tony vizuálnych informácií.
  • Odkazy