5 spôsobov, ako upokojiť svoju sestru

Možno sa necítite istí, čo máte robiť, keď sa vaša sestra rozruší. Neexistuje zaručený spôsob, ako niekoho upokojiť. S trochou empatie a trpezlivosti môžeš pomôcť svojej sestre, aby sa cítila o niečo lepšie.

Metóda 1 z 5:Byť dobrým súrodencom


Pochopte, že nemôžete ovplyvniť, ako sa vaša sestra cíti. Nie ste zodpovední za emócie niekoho iného, ani by ste nemali očakávať, že sami dokážete všetko napraviť. Môžete urobiť všetko, čo je vo vašich silách, a niekedy sa to napraví, a niekedy nie.

  • Každý sa niekedy rozčúli. A niekedy je rozčúlenie prirodzený a zdravý spôsob, ako reagovať na situáciu.


Buďte jej dobrým priateľom. Ľudia majú tendenciu cítiť sa lepšie, keď vedia, že je tu niekto pre nich. Stráviť čas so sestrou, počúvať ju a robiť spolu zábavné veci. Buďte k nej milí a zdvorilí. Dobrý vzťah s vami všetko nespraví, ale môže jej to pomôcť viac, ako si myslíte.


Potvrdiť jej pocity. Vaša sestra môže ľahšie zvládať svoje emócie, ak jej pomôžete cítiť sa pochopená a vypočutá. Validácia jej pocitov jej pomôže s nimi pracovať.

  • „Je mi ľúto, že.“
  • „To znie ťažko.“
  • „Neprekvapuje ma, že si smutná/smutný/smutný/smutný/rozrušený. Práve sa nachádzate v ťažkej situácii.“
  • „Môžem povedať, že je to pre teba ťažké. Som tu pre všetko, čo by si mohla potrebovať.“


Nechajte ju precítiť jej pocity. Vyhnite sa tomu, aby ste jej hovorili, ako sa má cítiť alebo čo má robiť, pretože sa tak môže cítiť nepodporovaná alebo nepočúvaná. Namiesto toho ju nechajte vyplakať sa alebo sa vyjadriť bez toho, aby ste ju súdili. Niekedy je najlepším spôsobom, ako môžete pomôcť, jednoducho si s niekým sadnúť, keď je rozrušený. To jej dáva šancu „dať to všetko von.“

  • Namiesto „Nebuď smutná“ povedzte „Vidím, že si smutná“.“
  • Namiesto „Mala by si byť šťastná“ povedzte „Ktorá časť tohto ťa rozrušuje“?“
  • Namiesto „O nič nejde“ povedzte „Vidím, že je to pre teba dôležité.“
  • Namiesto „Si blázon“ povedzte „Ešte tomu nerozumiem, ale záleží mi na tom“. Môžete mi o tom povedať viac?“


Buďte ochotní dať jej čas. Veľké emócie nezmiznú v okamihu. Vašej sestre môže trvať istý čas, kým spracuje svoje pocity. Možno chce mať spoločnosť, alebo chce byť sama. Nech sa s ňou deje čokoľvek, buďte trpezliví a nechajte jej čas.

Metóda 2 z 5:Pomoc smutnej sestre


Spýtaj sa, či by si o tom chcela pohovoriť. Vašej sestre by mohla prospieť možnosť porozprávať sa a „vyplakať sa“.“ Niekedy ľudia jednoducho potrebujú, aby ich niekto počúval a zostal s nimi, kým plačú alebo vyjadrujú svoje pocity. Spýtajte sa, či sa chce porozprávať.

  • Ak povie nie, môžete jej jemne povedať, že ste tu pre prípad, že by sa niekedy chcela porozprávať. Potom ponúknite rozptýlenie alebo ju nechajte byť.


Ponúknite jej rozptýlenie, ak oň stojí. Niekedy sa ľudia cítia lepšie, ak majú možnosť sústrediť sa na niečo iné. Skúste ju pozvať, aby si zahrala hru, išla na prechádzku, išla von, tancovala pri hudbe alebo robila s vami niečo iné, čo ju baví. Zábava môže vašej sestre pomôcť cítiť sa o niečo lepšie. Pravdepodobne na svoj problém nezabudne, ale môže sa cítiť trochu optimistickejšie, pretože sa môže cítiť menej osamelá.

  • Rozptýlenie nie vždy pomôže, preto na ňu netlačte, ak povie nie. Môžete sa jej opýtať, či sa o tom chce porozprávať, alebo ju môžete nechať byť.


Buďte tu pre ňu, keď môžete. Možno bude chcieť rameno, na ktorom by sa mohla vyplakať, alebo možno chce len niekoho, kto by s ňou hral videohry a odpútal jej pozornosť. Vyhraďte si čas, ktorý s ňou môžete stráviť, najmä ak v poslednom čase prežíva ťažké obdobie. Vaša podpora jej môže pomôcť cítiť sa silnejšia a lepšie zvládať svoje problémy.

Metóda 3 z 5: Pomoc vystrašenej alebo preťaženej sestre


Pomôžte jej dostať sa preč od toho, čo ju rozrušuje. Niekedy je problém vonkajší (napríklad šikana alebo hlasné zvuky, ktoré ju obťažujú) a môžete ju od neho odviesť. Skúste ju presvedčiť, aby opustila miestnosť alebo priestor. Tu je niekoľko vecí, ktoré by ste mohli povedať, aby ste ju povzbudili k odchodu z nepríjemnej situácie:

  • „Poď sa so mnou hrať von.“
  • “ Je tu hlučno. Čo keby sme si posedeli v mojej izbe??“
  • „Môžeš mi prísť pomôcť do kuchyne?“
  • „Poďme na vzduch.“
  • „Je mi príliš horúco. Vezmeš ma na prechádzku okolo bloku??“


Porozprávajte sa s každým, kto vašu sestru rozrušuje. Ak niekto iný robí niečo, čo vašu sestru naozaj trápi, zhlboka sa nadýchnite a požiadajte ho, aby s tým prestal. Snažte sa, aj keď je pre vás asertivita ťažká. Vaša sestra možno naozaj ocení, že sa jej zastávate.

  • „Musíš prestať nadávať.“
  • „Tie hlasné zvuky ju desia. Prosím, držte ju pri zemi.“
  • „Vypni to! Povedala, že sa jej to nepáči!“
  • „Odháňa ťa, pretože nechce bozk. Sestrička, chcela by si namiesto toho objatie alebo plácnutie od tety Jane?“
  • „Prestaň s tým. Ubližuješ jej.“


Utešujte ju ak ju nedokážete ochrániť. Niekedy musí vaša sestra urobiť niečo desivé, napríklad dať sa očkovať proti chrípke alebo absolvovať náročnú skúšku. V takom prípade ju od toho nemôžeš odviesť (alebo by si mohol, ale to by spôsobilo ešte väčšie problémy). Môžete ju však držať za ruku, potvrdiť jej pocity, povedať jej, že je odvážna a silná, a sľúbiť jej, že tu pre ňu budete.


Potom ju upokojte. Aj po skončení rozrušujúcej časti sa vaša sestra môže stále cítiť rozrušená alebo vystrašená. Môžete jej pomôcť tým, že potvrdíte jej pocity, pochválite ju a poskytnete jej fyzický kontakt (napríklad objatie alebo ruku na ramene). To jej môže pomôcť trochu sa upokojiť a pripomenúť jej, že je v bezpečí.

  • „Viem, že to bolo desivé. Zvládla si to skvele.“
  • „Som rada, že si mi povedala, že si ohromená. Tak som ti mohol pomôcť dostať sa odtiaľ.“
  • “ Bola si naozaj odvážna.“
  • „Viem, že to bolo ťažké. Som na teba taká hrdá.“
  • „Už je to všetko hotové. Si v bezpečí. A ja som tu s tebou.“

Metóda 4 z 5:Pomoc nahnevanej sestre


Snaž sa zachovať pokoj. Ak je nahnevaná a vy sa tiež nahneváte, môžete sa vy dvaja skončiť veľkou hádkou. Ak sa budete správať pokojne, môže to pomôcť aj jej trochu sa upokojiť.


Zmiernite jej hnev. Niekedy môže povedať správnu vec, ktorá pomôže nahnevanému človeku upokojiť sa. Možno sa vám podarí ukázať sestre, že vám záleží na jej pocitoch a že ste na jej strane. Tu je niekoľko spôsobov, ako jej to môžete dať jasne najavo:

  • Potvrdiť jej pocity: „Viem, že je to nespravodlivé. Ani mne sa to nepáči.“ „Je to ťažká situácia. Samozrejme, že ste z toho rozrušený.“
  • Nájdite niečo, na čom sa zhodnete: „Súhlasím s tým, že nebol veľmi zdvorilý.“ „Určite si myslím, že je to zlé. Len mám pocit, že existuje lepší spôsob, ako to zvládnuť.“
  • Ospravedlňte sa, ak ste urobili niečo zlé: „Je mi ľúto, že som ti to nepovedala skôr.“ „Je mi ľúto, že som ti rozbil škatuľu. Snažila som sa byť opatrná, ale moje úsilie nestačilo.“
  • Ukážte, že to myslíte dobre: „Chcem urobiť všetko, čo je v mojich silách, aby som pomohol.“ „Veľmi sa snažím. Ale je to pre mňa ťažké. Mohol by si mi pomôcť?“


Pokúste sa objasniť, čo sa deje. Zistite, či sa vám podarí získať od svojej sestry úplný príbeh. Ľudia, ktorí sa hnevajú, sa mnohokrát cítia nepochopení alebo nepočutí. Môžete jej teda pomôcť, aby sa necítila tak nahnevaná, keď jej ukážete, že vám záleží na jej pocitoch a že chápete jej situáciu. Keď bude mať pocit, že so svojím problémom nie je sama, môže sa veľmi upokojiť.

  • Pýtajte sa otázky: „Tak čo sa stalo?“ „Tak čo ťa na tom trápi? Nie som si istá, či tomu ešte rozumiem.“
  • Skúste zhrnúť jej problém: “ Uvidíme, či to pochopím. Minulý mesiac si bol sklamaný, že mama pre teba naplánovala malú narodeninovú oslavu, a teraz sa cítiš vynechaný, pretože pre mňa plánuje väčšiu oslavu. Je to správne??“
  • Zistite, čo chce: „Takže je niečo, čo by som mohla urobiť, aby som s tým pomohla?“ „Čo potrebuješ?“


Buď ochotná odísť. Ak je naozaj nahnevaná alebo hovorí zlé veci, možno sa práve teraz nedá viesť konštruktívny rozhovor. To je v poriadku. Môžete povedať: „Idem preč“ alebo „Chcem byť chvíľu sama“ a odísť z miestnosti. Jej hnev nemusí byť váš problém.

  • Ak vás nenechá o samote, choďte za dospelým a povedzte: „Naozaj potrebujem čas o samote, ale moja sestra mi to nedovolí. Môžete mi pomôcť?“

Metóda 5 z 5:Pomoc postihnutej alebo duševne chorej sestre

Ak má vaša sestra duševné ochorenie alebo emocionálne postihnutie, môže sa vyrovnávať s veľmi silnými emóciami.


Pamätaj, že nemôžeš vyriešiť problémy svojej sestry. Vaša sestra môže čeliť ďalším výzvam, ktoré jej sťažujú život, a to je stresujúce. Niekedy bude rozrušená a nie vždy to budete môcť napraviť.


Majte na pamäti, že starostlivosť o vašu sestru je práca pre dospelých v rodine, nie pre deti. Tvoji rodičia alebo poručníci sú tí, ktorí majú tvojej sestre pomôcť vyrovnať sa s jej stavom. Ak chcete, môžete jej pomôcť, ale nie ste za ňu zodpovední a nemusíte jej pomáhať.

  • Ak nechcete pomôcť alebo si myslíte, že to nedokážete, je v poriadku, ak jednoducho potichu odídete do svojej izby a budete chvíľu sami.


Vyhnite sa tomu, aby ste ju obviňovali z jej stavu. Vaša sestra nemôže kontrolovať to, čo má alebo nemá, a nemusí mať vždy úplnú kontrolu nad svojím správaním. Tak ako ste sa nepýtali na sestru s emocionálnymi výzvami, ani ona sa nepýtala na tieto výzvy.

  • Samozrejme, to neznamená, že by ste jej mali vždy hneď odpustiť. Máte právo byť na ňu nahnevaný, ak sa k vám správa zle. Skúste sa porozprávať so svojou rodinou o tom, ako to zvládnuť. Niekedy sa vám možno bude musieť ospravedlniť.


Skúste si prečítať niečo o emocionálnom stave vašej sestry. Pri rôznych stavoch a pre rôznych ľudí fungujú rôzne techniky upokojovania. Ak budete vedieť trochu viac o tom, s čím sa vaša sestra stretáva, môže vám to pomôcť lepšie pochopiť a zvládnuť jej správanie.

  • WikiHow má články pre blízkych ľudí s rôznymi postihnutiami. Môžete si prečítať o všetkom od hraničnej poruchy osobnosti cez autizmus až po úzkostné poruchy.
  • Držte sa ďalej od nedôveryhodných zdrojov, ako sú webové stránky zamerané proti vede alebo negatívne webové stránky (napríklad Autism Speaks). Tie by mohli o ľuďoch, ako je vaša sestra, hovoriť zlé alebo nepresné veci.
  • Nezabudnite, že každý je iný, aj keď má rovnaké podmienky. Napríklad jedno autistické dievča môže považovať tesné objatia za upokojujúce, zatiaľ čo iné ich môže považovať za desivé, pretože sa cíti uväznené.

  • Zistite, čo jej pomáha. Nie vždy budete vedieť, čo máte robiť, keď vaša sestra prežíva ťažké obdobie. Z každého času sa môžete poučiť a klásť sestre otázky, ktoré vám pomôžu lepšie pochopiť.

    • Po jednej z jej epizód premýšľajte o tom, čo ste videli. Čo jej pomohlo upokojiť sa? Čo nepomohlo? Zdalo sa, že to niečo zhoršuje? Skúste si zapamätať nabudúce.
    • Počas pokojného času sa jej spýtajte, čo potrebuje, keď sa rozruší. Napríklad: „Ako vám môžem pomôcť, keď máte záchvat paniky?“ alebo „Keď máš výpadok, chceš, aby som išiel po mamu alebo zostal s tebou?“