7 spôsobov, ako hovoriť nahlas

Hovoriť nahlas nie je pre každého prirodzené, a to je v poriadku! Ak však máte pocit, že vás váš tichý hlas brzdí – napríklad ak máte problémy s asertivitou alebo efektívnym prednesom – existuje niekoľko trikov, ktoré môžete vyskúšať na zvýšenie hlasitosti. A čo je ešte lepšie, sme tu, aby sme vám pomohli odpovedať na všetky vaše otázky o tom, ako sa dostať k hlasitému prejavu a ukázať vnútorné sebavedomie!

Otázka 1 zo 7: Ako môžem predviesť svoj hlas?


Sedieť alebo stáť vzpriamene, aby bol váš hlas silný a jasný. Zdvihnite hlavu tak, aby ste sa pozerali priamo pred seba, vytočte ramená dozadu a držte chrbát rovno. Poskytne to vašim pľúcam viac priestoru na rozšírenie a pomôže vám to tiež udržať bránicu otvorenú, aby mohlo rýchlejšie prúdiť viac vzduchu. To prirodzene pomôže vášmu hlasu znieť hlasnejšie.[1]
Odborný zdroj
Amy Chapmanová, MA
Hlasový tréner
Rozhovor s odborníkom. 18. októbra 2019.

  • Nedovoľte však, aby vaše držanie tela stuhlo – stále by ste sa mali cítiť uvoľnene a pohodlne. Predtým, ako začnete hovoriť, uvoľnite aj akékoľvek napätie, ktoré by ste mohli držať v hrudi a ramenách, pretože toto napätie by mohlo spôsobiť, že váš hlas bude znieť stiesnene.
  • Zo začiatku sa vám to môže zdať trochu zvláštne, najmä pri bežnej konverzácii, ale je to naozaj nenápadný trik, ktorý môže v skutočnosti veľmi pomôcť!


Dýchajte z bránice, aby bol váš hlas hlasnejší. Zhlboka sa nadýchnite nosom, aby vám vzduch naplnil brucho – nielen hrudník. Keď začnete hovoriť, váš hlas sa bude niesť jasnejšie a rovnomernejšie, takže budete znieť hlasnejšie bez toho, aby ste museli napínať hlas. Využívajte prirodzené prestávky v rozhovore na to, aby ste počas reči naďalej zhlboka dýchali.[2]

  • Ak sa cítite veľmi nervózne, po prvom hlbokom nádychu pomaly vydýchnite ústami a potom sa opäť nadýchnite. Pomôže to upokojiť váš nervový systém, takže sa budete fyzicky cítiť uvoľnenejšie a sebavedomejšie.

Otázka 2 zo 7:Ako mám počas prezentácie predviesť svoj hlas?


Predstavte si, že hovoríte k osobe v zadnej časti miestnosti. nehovorte len k ľuďom v prvom rade – zhlboka dýchajte a snažte sa hovoriť sebavedomým, silným tónom, ktorý sa bude niesť až k človeku, ktorý je od vás najvzdialenejší. To neznamená, že musíte kričať – v skutočnosti by ste mali na danú osobu stále hovoriť priateľským, konverzačným hlasom. [3]

  • Skúste hovoriť o niečo nižším tónom ako zvyčajne. Pomôže to vášmu hlasu, aby sa niesol, a počas reči môžete znieť sebavedomejšie.[4]


Používajte kratšie frázy, aby váš hlas zostal silný. Keď prednášate prezentáciu, je ťažšie udržať sebavedomú výšku hlasu počas dlhej, komplikovanej vety. Namiesto toho sa držte krátkych, úderných viet a fráz – budete znieť autoritatívnejšie a ľahšie sa vám bude predvádzať váš hlas.

  • Ak budete dlho rozprávať, riskujete, že stratíte pozornosť publika, takže ak sa budete držať jednoduchých fráz, môžete v skutočnosti pôsobiť zaujímavejšie!

Otázka 3
Otázka č. 3 zo 7:Ako si môžem precvičiť, aby bol môj hlas hlasnejší?


  • Používajte silný tón, keď si skúšate, čo sa chystáte povedať. Niekedy môžete mať problém hovoriť, pretože sa cítite rozpačito alebo si nie ste istí tým, čo hovoríte. Či už prednášate prejav, alebo sa len potrebujete presadiť, precvičte si, čo chcete povedať nahlas. Pri nácviku používajte sebavedomý, hlasný tón – nemumlajte si slová potichu pre seba.[5]

    • Môže vám pomôcť, ak sa pri tom budete nahrávať. Potom si ju vypočujte a zistite, či je niečo, čo by ste mali zlepšiť.[6]
  • Otázka 4 zo 7:Musím kričať, aby ma ľudia počúvali?


  • Nie, ale skúste meniť hlasitosť. Na zdôraznenie niečoho dôležitého použite o niečo hlasnejší tón, potom hovorte tichšie, keď to rozvediete. Nielenže budete pôsobiť sebavedomejšie, ale ak sa snažíte niekoho o niečom presvedčiť, aj vaše argumenty budú pôsobiť oveľa presvedčivejšie.[7]

    • Prípadne, ak máte plnú pozornosť druhej osoby, môžete skúsiť trochu stíšiť hlas, keď hovoríte niečo dôležité, takmer akoby ste chceli, aby to ostatní ľudia nepočuli.
  • Otázka 5
    Otázka č. 5 zo 7:Ako môžem pôsobiť sebavedomejšie, keď hovorím?


  • Neformulujte otázky ako vety. Ak prednášate vyhlásenie, nenechajte hlas na konci skĺznuť nahor tak, ako keby ste kládli otázku. V takomto prípade budete pôsobiť, akoby ste si neboli istí sami sebou, a budete pôsobiť menej autoritatívne. Ak vám to robí problémy, nacvičte si, že na konci vety len mierne znížite tón.[8]
  • Otázka 6 zo 7:Ako môžem hovoriť jasnejšie?


  • Spomaľte, najmä keď hovoríte niečo dôležité. Keď sa snažíte pretlačiť svoje slová s väčšou hlasitosťou, neponáhľajte sa s tým, čo hovoríte – slová by mohli znieť zmätene a ostatní ľudia by ich mohli mať problém rozlúštiť. Ak si všimnete, že sa to deje, urobte prestávku, zhlboka sa nadýchnite a pripomeňte si, že si máte dať načas. Keď opäť začnete hovoriť, hovorte rozvážnejšie a artikulujte každé slovo.[9]

    • Môžete povedať aj niečo ako: „Som z toho nadšený, takže hovorím rýchlo, ale dovoľte mi na chvíľu spomaliť. To, čo chcem naozaj povedať, je…“[10]
    • Je normálne, že sa pri reči ponáhľate, keď ste nervózni alebo keď ste zahĺbení do vlastných myšlienok. Budete však pôsobiť autoritatívnejšie, ak pri rozprávaní použijete pomalšie tempo.
  • Otázka 7 zo 7:Je v poriadku hovoriť nahlas, ak som ochraptelý?


  • Nie, mali by ste svoj hlas čo najviac odpočívať. Ak ste boli chorí alebo ste stratili hlas z hlasného kričania alebo spievania, môžete si všimnúť, že váš hlas začína byť chrapľavý. Ak sa to stane, je dôležité, aby si hlasivky oddýchli, aby sa mohli zahojiť.[11]
    Odborný zdroj
    Amy Chapman, MA
    Hlasový tréner
    Rozhovor s odborníkom. 18. októbra 2019.
    Hovorte potichu a snažte sa nehovoriť tak veľa ako zvyčajne. Taktiež zostaňte hydratovaní pitím veľkého množstva vody.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Cleveland
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejdite na zdroj

    • Ak váš chrapot trvá dlhšie ako približne 2 týždne alebo ak si nie ste istí, čo ho spôsobilo, navštívte svojho lekára.
  • Odkazy